Alternatywna wersja realnego polskiego stawiacza min typu Gryf 1938 (1 szt.)
Na
życzenie kilku Czytelników, przedstawiam moją własną wizję okrętu, który mógłby
powstać w miejsce Gryfa, którego
wszyscy znamy.
Ściśle
trzymałem się tylko jednego parametru, tzn. wyporności normalnej. Dalej omówię tylko te kwestie, które mogłyby
budzić wątpliwości, resztę można wyczytać z raportu i zobaczyć na rysunku.
Głównym
zarzutem wobec realnego Gryfa była
jego zamierzona wielofunkcyjność (stawiacz min, okręt flagowy, szkolny,
reprezentacyjny). Też nie jestem zwolennikiem „panien do wszystkiego”, ale
uznałem, że w rozsądny sposób można przewidzieć dla mojego okrętu nierównocześnie
realizowane funkcje uboczne. Warunkiem sine
qua non było jednak to, aby funkcje te nie pomniejszały potencjału
jednostki w jego głównej roli.
Okręt jest więc przede wszystkim szybkim
stawiaczem min. Może też pełnić rolę okrętu reprezentacyjnego (oczywiście, bez
ładunku min). Okresowo, można także zaokrętować na nim podchorążych/elewów w
celach szkoleniowych. Powtarzam, okręt nie będzie pełnił wszystkich funkcji
jednocześnie. Rola okrętu reprezentacyjnego wymaga wyładowania min, części
zapasów amunicji artyleryjskiej oraz zredukowania załogi (torpedominerzy i
część artylerzystów). W przypadku realizowania funkcji szkolnej, trzeba
wyładować większość min, wyokrętować sporą część stałej załogi różnych
specjalności oraz zaadaptować pomieszczenia minowe i reprezentacyjne na cele bytowe
i dydaktyczne. Mam nadzieję, że powyższe jest jasne; w razie potrzeby udzielę
dalszych wyjaśnień.
Jako
stawiacz min, okręt zabiera standardowo 320 min kontaktowych na rufowym pokładzie
głównym i położonym niżej międzypokładzie; zrzutnie znajdują się na pokładzie
głównym. Dodatkowo można załadować 60 min na górnym pokładzie rufowym, ale
skutkuje to obniżeniem prędkości maksymalnej do 30,1 w i zasięgu do 5000 Mm.
Właściwe
pomieszczenia reprezentacyjne mieszczą się na drugiej kondygnacji nadbudówki
śródokręcia (przed dalmierzem rufowym). Obejmują one: salon, sypialnię, gabinet,
toaletę i garderobę dla VIP-a I kategorii (np. Prezydent), dwie kabiny dla czterech
VIP-ów II kategorii (np. Premier, Marszałkowie Sejmu i Senatu) oraz korytarzyk.
Ponadto, „piętro niżej” znajdują się kabiny dla ośmiu VIP-ów III kategorii (np.
ministrowie, ambasadorzy itp.) oraz reprezentacyjna jadalnia i kawiarnia/bar/palarnia.
Dla osób bezpośrednio obsługujących ww. dygnitarzy (sekretarze, tłumacze itp.) przewidziano
12 miejsc pod pokładem górnym. Nad nadbudówką reprezentacyjną (przed masztem
rufowym) istnieje niewielki pokład spacerowy. Do dyspozycji VIP-ów przewidziano
jeden kuter i dwie mniejsze łodzie motorowe.
Użycie
okrętu do celów szkolnych wymaga adaptacji pokładów minowych do celów bytowych
(montaż koi, szafek, odślepienie iluminatorów itp.) oraz rearanżeracji
pomieszczeń reprezentacyjnych na cele dydaktyczne.
Poziomy
profil kadłuba jest bardzo „modern”; projektantowi chodziło tu o dużą
powierzchnię pokładów minowych, a tylko „przy okazji” uzyskał efekt pozwalający
na uzyskanie stosunkowo dużej prędkości (rufa pawężowa). Nie miałem więc oporów
przed dodaniem do prędkości raportowej znanego współczynnika 10%.
„Tradycyjnie”
już dla mnie położyłem spory nacisk na artylerię plot, nie odbiega ona jednak
znacząco od standardów epoki.
Okręt
nie jest chyba zbyt piękny (szkoda, bo to reprezentacja itd.), ale – jak już
wcześniej napisałem – jest to głównie stawiacz min; najwyraźniej nie potrafiłem
pogodzić różnych funkcji pod względem estetycznym.
Moim
zdaniem, największą zaletą tego projektu jest możliwość w miarę efektywnej współpracy
(prędkość) mojego Gryfa z realnie
istniejącymi niszczycielami, głównie typu Wicher.
To
by było na tyle, na ewentualne uwagi/zarzuty odpowiem w spodziewanej dyskusji.
Gryf II, Poland minelayer, laid down 1934, launched 1936, completed 1938
Displacement:
2 327
t light; 2 417 t standard; 2 700 t normal; 2 927 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(399,18
ft / 393,70 ft) x 39,37 ft x (14,76 / 15,56 ft)
(121,67
m / 120,00 m) x 12,00 m x (4,50 / 4,74
m)
Armament:
5
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1936 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
raised mount
6
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1
raised mount
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2
raised mounts
8
- 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,29lbs / 0,13kg shells, 3 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
Weight of broadside 274 lbs / 124 kg
Mines
2
- 1 433,01 lbs / 650,00 kg mines + 320 reloads - 205,994 t total
in
Above water - Stern racks/rails
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 25 555 shp / 19 064 Kw = 32,23 kts
Range
5 450nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 509 tons
Complement:
186
- 243
Cost:
£1,187
million / $4,747 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
335 tons, 12,4%
- Guns: 77 tons, 2,9%
- Weapons: 257 tons, 9,5%
Armour:
1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
700 tons, 25,9%
Hull,
fittings & equipment: 1 086 tons, 40,2%
Fuel,
ammunition & stores: 373 tons, 13,8%
Miscellaneous
weights: 206 tons, 7,6%
- Hull below water: 103 tons
- Hull above water: 103 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 438 lbs / 1 560 Kg = 65,2 x 4,7
" / 120 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,17
Metacentric
height 1,6 ft / 0,5 m
Roll
period: 12,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,34
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,26
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,413 / 0,425
Length
to Beam Ratio: 10,00 : 1
'Natural
speed' for length: 22,91 kts
Power
going to wave formation at top speed: 58 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
Stern
overhang: 1,48 ft / 0,45 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 18,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 14,44 ft / 4,40 m
- Aft deck: 48,00%, 14,44 ft / 4,40 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Quarter deck: 16,00%, 14,44 ft /
4,40 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Average freeboard: 15,02 ft / 4,58 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 103,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 149,9%
Waterplane
Area: 9 983 Square feet or 927 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 142%
Structure
weight / hull surface area: 63 lbs/sq ft or 309 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 2,26
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily