wtorek, 18 czerwca 2019

Alternatywna wersja realnego polskiego stawiacza min typu Gryf 1938 (1 szt.)


Alternatywna wersja realnego polskiego stawiacza min typu Gryf 1938 (1 szt.)

Na życzenie kilku Czytelników, przedstawiam moją własną wizję okrętu, który mógłby powstać w miejsce Gryfa, którego wszyscy znamy.
Ściśle trzymałem się tylko jednego parametru, tzn. wyporności normalnej. Dalej omówię tylko te kwestie, które mogłyby budzić wątpliwości, resztę można wyczytać z raportu i zobaczyć na rysunku.
Głównym zarzutem wobec realnego Gryfa była jego zamierzona wielofunkcyjność (stawiacz min, okręt flagowy, szkolny, reprezentacyjny). Też nie jestem zwolennikiem „panien do wszystkiego”, ale uznałem, że w rozsądny sposób można przewidzieć dla mojego okrętu nierównocześnie realizowane funkcje uboczne. Warunkiem sine qua non było jednak to, aby funkcje te nie pomniejszały potencjału jednostki w jego głównej roli. 
Okręt jest więc przede wszystkim szybkim stawiaczem min. Może też pełnić rolę okrętu reprezentacyjnego (oczywiście, bez ładunku min). Okresowo, można także zaokrętować na nim podchorążych/elewów w celach szkoleniowych. Powtarzam, okręt nie będzie pełnił wszystkich funkcji jednocześnie. Rola okrętu reprezentacyjnego wymaga wyładowania min, części zapasów amunicji artyleryjskiej oraz zredukowania załogi (torpedominerzy i część artylerzystów). W przypadku realizowania funkcji szkolnej, trzeba wyładować większość min, wyokrętować sporą część stałej załogi różnych specjalności oraz zaadaptować pomieszczenia minowe i reprezentacyjne na cele bytowe i dydaktyczne. Mam nadzieję, że powyższe jest jasne; w razie potrzeby udzielę dalszych wyjaśnień.
Jako stawiacz min, okręt zabiera standardowo 320 min kontaktowych na rufowym pokładzie głównym i położonym niżej międzypokładzie; zrzutnie znajdują się na pokładzie głównym. Dodatkowo można załadować 60 min na górnym pokładzie rufowym, ale skutkuje to obniżeniem prędkości maksymalnej do 30,1 w i zasięgu do 5000 Mm.
Właściwe pomieszczenia reprezentacyjne mieszczą się na drugiej kondygnacji nadbudówki śródokręcia (przed dalmierzem rufowym). Obejmują one: salon, sypialnię, gabinet, toaletę i garderobę dla VIP-a I kategorii (np. Prezydent), dwie kabiny dla czterech VIP-ów II kategorii (np. Premier, Marszałkowie Sejmu i Senatu) oraz korytarzyk. Ponadto, „piętro niżej” znajdują się kabiny dla ośmiu VIP-ów III kategorii (np. ministrowie, ambasadorzy itp.) oraz reprezentacyjna jadalnia i kawiarnia/bar/palarnia. Dla osób bezpośrednio obsługujących ww. dygnitarzy (sekretarze, tłumacze itp.) przewidziano 12 miejsc pod pokładem górnym. Nad nadbudówką reprezentacyjną (przed masztem rufowym) istnieje niewielki pokład spacerowy. Do dyspozycji VIP-ów przewidziano jeden kuter i dwie mniejsze łodzie motorowe.
Użycie okrętu do celów szkolnych wymaga adaptacji pokładów minowych do celów bytowych (montaż koi, szafek, odślepienie iluminatorów itp.) oraz rearanżeracji pomieszczeń reprezentacyjnych na cele dydaktyczne.
Poziomy profil kadłuba jest bardzo „modern”; projektantowi chodziło tu o dużą powierzchnię pokładów minowych, a tylko „przy okazji” uzyskał efekt pozwalający na uzyskanie stosunkowo dużej prędkości (rufa pawężowa). Nie miałem więc oporów przed dodaniem do prędkości raportowej znanego współczynnika 10%.
„Tradycyjnie” już dla mnie położyłem spory nacisk na artylerię plot, nie odbiega ona jednak znacząco od standardów epoki.
Okręt nie jest chyba zbyt piękny (szkoda, bo to reprezentacja itd.), ale – jak już wcześniej napisałem – jest to głównie stawiacz min; najwyraźniej nie potrafiłem pogodzić różnych funkcji pod względem estetycznym.
Moim zdaniem, największą zaletą tego projektu jest możliwość w miarę efektywnej współpracy (prędkość) mojego Gryfa z realnie istniejącymi niszczycielami, głównie typu Wicher.
To by było na tyle, na ewentualne uwagi/zarzuty odpowiem w spodziewanej dyskusji.


Gryf II, Poland minelayer, laid down 1934, launched 1936, completed 1938

Displacement:
            2 327 t light; 2 417 t standard; 2 700 t normal; 2 927 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (399,18 ft / 393,70 ft) x 39,37 ft x (14,76 / 15,56 ft)
            (121,67 m / 120,00 m) x 12,00 m  x (4,50 / 4,74 m)

Armament:
      5 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1936 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
                        1 raised mount
      6 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 raised mounts
      8 - 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,29lbs / 0,13kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 274 lbs / 124 kg
      Mines
      2 - 1 433,01 lbs / 650,00 kg mines + 320 reloads - 205,994 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 25 555 shp / 19 064 Kw = 32,23 kts
            Range 5 450nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 509 tons

Complement:
            186 - 243

Cost:
            £1,187 million / $4,747 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 335 tons, 12,4%
               - Guns: 77 tons, 2,9%
               - Weapons: 257 tons, 9,5%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 700 tons, 25,9%
            Hull, fittings & equipment: 1 086 tons, 40,2%
            Fuel, ammunition & stores: 373 tons, 13,8%
            Miscellaneous weights: 206 tons, 7,6%
               - Hull below water: 103 tons
               - Hull above water: 103 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 438 lbs / 1 560 Kg = 65,2 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
            Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m
            Roll period: 12,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,34
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,26

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,413 / 0,425
            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
            'Natural speed' for length: 22,91 kts
            Power going to wave formation at top speed: 58 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 1,48 ft / 0,45 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       18,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Aft deck:    48,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Quarter deck:        16,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Average freeboard:                      15,02 ft / 4,58 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 103,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 149,9%
            Waterplane Area: 9 983 Square feet or 927 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 142%
            Structure weight / hull surface area: 63 lbs/sq ft or 309 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 2,26
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily