środa, 25 czerwca 2025

Przebudowa kolumbijskiej kanonierki typu Miranda na stawiacz min 1928 (1 jednostka)

Przebudowa kolumbijskiej kanonierki typu Miranda na stawiacz min 1928 (1 jednostka)

Ze zbudowaną w roku 1895 kanonierką Miranda (ex-hiszpański Diego de Velazguez) był problem podobny do opisanego w poście dotyczącym przebudowy kanonierki rzecznej Iquitos. Jak na kanonierkę pełnomorską okręt był za mały, za wolny, za słabo uzbrojony i dodatkowo mocno zużyty. Z tych też powodów, podjęto decyzję o przebudowie Mirandy na mały, przybrzeżny stawiacz min.
Zadania przebudowanego okrętu to minowanie akwenów przybrzeżnych; podejść do własnych baz, cieśnin, wejść do zatok itp. W razie potrzeby, po redukcji ilości zabieranych min do 24 szt., jednostka może zabrać do 26 t ładunku.
Przebudowę wykonała stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny przebudowy.

Kadłub

Przebudowano część dziobową, likwidując taran i nadając stewie dodatnie wychylenie. Częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba i wzmocniono jego konstrukcję.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zainstalowano dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 240 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości. Zamontowano:
- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel/BSB M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 1xIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 56 min typu M-93.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i komin.
Zainstalowano radiostację średniego zasięgu.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie zmniejszyło się o 0,06 m, a wyporność normalna o 5 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 10,00 do 13,98 w;
- zasięg wzrósł z 850 Mm przy 8 w do 3600 Mm przy 10 w.
Koszt przebudowy wyniósł 49,9% wartości okrętu nowego. 

Miranda, Great Colombia minelayer laid down 1895, launched 1895, completed 1895/99, rebuilt 1928 (engine 1928)

Displacement:
            170 t light; 177 t standard; 195 t normal; 210 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (138,71 ft / 131,23 ft) x 19,03 ft x (8,01 / 8,35 ft)
            (42,28 m / 40,00 m) x 5,80 m  x (2,44 / 2,55 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 14 lbs / 7 kg
      Mines
      2 - 2 039,28 lbs / 925,00 kg mines + 56 reloads - 52,803 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 480 shp / 358 Kw = 13,98 kts
            Range 3 600nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 18 tons, at max displacement = 33 tons

Complement:
            25 - 33

Cost:
            £0,040 million / $0,151 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 68 tons, 34,7%
               - Guns: 2 tons, 0,9%
               - Weapons: 66 tons, 33,8%
            Machinery: 15 tons, 7,6%
            Hull, fittings & equipment: 75 tons, 38,3%
            Fuel, ammunition & stores: 25 tons, 12,7%
            Miscellaneous weights: 13 tons, 6,7%
               - Hull above water: 13 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              178 lbs / 81 Kg = 13,2 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,56
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 8,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,342 / 0,353
            Length to Beam Ratio: 6,90 : 1
            'Natural speed' for length: 11,46 kts
            Power going to wave formation at top speed: 48 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,50 degrees
            Stern overhang: 5,91 ft / 1,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  8,50 ft / 2,59 m,  7,02 ft / 2,14 m
               - Forward deck:       30,00%,  7,02 ft / 2,14 m,  7,02 ft / 2,14 m
               - Aft deck:                18,00%,  7,02 ft / 2,14 m,  7,02 ft / 2,14 m
               - Quarter deck:        32,00%,  7,02 ft / 2,14 m,  7,02 ft / 2,14 m
               - Average freeboard:                      7,14 ft / 2,18 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 37,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 79,5%
            Waterplane Area: 1 485 Square feet or 138 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 412%
            Structure weight / hull surface area: 27 lbs/sq ft or 133 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 4,69
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather