Przebudowa kolumbijskiej kanonierki typu Miranda na stawiacz min 1928 (1 jednostka)
Ze zbudowaną w roku 1895 kanonierką Miranda (ex-hiszpański Diego de Velazguez) był problem podobny
do opisanego w poście dotyczącym przebudowy kanonierki rzecznej Iquitos. Jak na kanonierkę pełnomorską
okręt był za mały, za wolny, za słabo uzbrojony i dodatkowo mocno zużyty. Z
tych też powodów, podjęto decyzję o przebudowie Mirandy na mały, przybrzeżny stawiacz min.
Zadania przebudowanego okrętu to
minowanie akwenów przybrzeżnych; podejść do własnych baz, cieśnin, wejść do
zatok itp. W razie potrzeby, po redukcji ilości zabieranych min do 24 szt.,
jednostka może zabrać do 26 t ładunku.
Przebudowę wykonała stocznia Construcción
Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Wszystkie główne dostawy zapewnił
przemysł krajowy.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Przebudowano część dziobową,
likwidując taran i nadając stewie dodatnie wychylenie. Częściowo zmieniono
podział wewnętrzny kadłuba i wzmocniono jego konstrukcję.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zainstalowano
dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 240 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości.
Zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel/BSB M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
- 1xIx37/51
COW/FNA M1918, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m;
- 56
min typu M-93.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
maszty i komin.
Zainstalowano radiostację średniego
zasięgu.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie zmniejszyło się o 0,06 m,
a wyporność normalna o 5 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 10,00
do 13,98 w;
- zasięg wzrósł z 850 Mm przy 8 w do
3600 Mm przy 10 w.
Koszt przebudowy wyniósł 49,9%
wartości okrętu nowego.
Miranda, Great Colombia minelayer laid down 1895, launched 1895, completed 1895/99, rebuilt 1928 (engine 1928)
Displacement:
170 t light; 177 t
standard; 195 t normal; 210 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(138,71 ft / 131,23 ft)
x 19,03 ft x (8,01 / 8,35 ft)
(42,28 m / 40,00 m) x
5,80 m x (2,44 / 2,55 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 200 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck forward
2 raised
mounts
Weight of broadside 14 lbs /
7 kg
Mines
2 - 2 039,28 lbs /
925,00 kg mines + 56 reloads - 52,803 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
480 shp / 358 Kw = 13,98 kts
Range 3 600nm at
10,00 kts
Bunker normal = 18
tons, at max displacement = 33 tons
Complement:
25 - 33
Cost:
£0,040 million / $0,151
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 68 tons,
34,7%
- Guns: 2 tons, 0,9%
- Weapons: 66 tons, 33,8%
Machinery: 15 tons,
7,6%
Hull, fittings &
equipment: 75 tons, 38,3%
Fuel, ammunition &
stores: 25 tons, 12,7%
Miscellaneous weights:
13 tons, 6,7%
- Hull above water: 13 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
178 lbs / 81 Kg = 13,2 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,56
Metacentric height 0,9
ft / 0,3 m
Roll period: 8,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,342 / 0,353
Length to Beam Ratio:
6,90 : 1
'Natural speed' for
length: 11,46 kts
Power going to wave
formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 10,50 degrees
Stern overhang: 5,91 ft
/ 1,80 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 8,50 ft /
2,59 m, 7,02 ft / 2,14 m
- Forward deck: 30,00%, 7,02 ft / 2,14
m, 7,02 ft / 2,14 m
- Aft deck: 18,00%, 7,02 ft / 2,14 m, 7,02 ft / 2,14 m
- Quarter deck: 32,00%, 7,02 ft / 2,14
m, 7,02 ft / 2,14 m
- Average freeboard: 7,14 ft / 2,18 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 37,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 79,5%
Waterplane Area:
1 485 Square feet or 138 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 412%
Structure weight / hull
surface area: 27 lbs/sq ft or 133 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,86
-
Longitudinal: 4,69
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather