Przebudowa krążownika ciężkiego typu Gdańsk (1921/1934) na okręt szkolny typu Perun (1945) (1 szt.)
Ponieważ
stan techniczny i ogólna wartość szkolno-bojowa krążownika szkolnego Strzybóg (TRS-4 1915/1933) pozostawiała
już wiele do życzenia, a nadzieje na sprzedaż krążownika ciężkiego Gdańsk (CA-8 1921/1934) były niewielkie,
zdecydowano się na przebudowę tego drugiego i zastąpienie nim Strzyboga.
W
ramach konwersji wykonano następujące, zasadnicze prace:
-
nieznacznie przebudowano kadłub w części dziobowej oraz całkowicie nadbudówki,
maszty itp.;
-
w znacznym stopniu zmieniono rozkład pomieszczeń wewnętrznych kadłuba;
-
całkowicie wymieniono napęd, obniżając jego moc z 62 336 do 45 424 KM;
-
zdjęto 3-działową wieżę „A” 203 mm, zastępując ją 2-działową wieżą z pozycji „X”;
-
całkowicie wymieniono artylerię uniwersalną i plot;
-
zastąpiono dwie 2-rurowe wt 533 mm jedną 4-rurową oraz zamontowano dwie 2-rurowe
wt pop 356 mm;
-
zlikwidowano uzbrojenie minowe;
-
skrócono górny burtowy pas pancerny z 58 do 56 m, przedłużono w dół główny burtowy
pas pancerny o 0,4 m, zlikwidowano konstrukcyjne wzdłużne grodzie ptorp,
zastępując je głębszymi o 0,4 m, grodziami dodatkowymi;
-
całkowicie wymieniono urządzenia radionawigacyjne i kierowania ogniem.
Koszt
przebudowy wyniósł 44,7% kosztu wartości analogicznego okrętu nowego.
Na
skutek przebudowy, zanurzenie okrętu zmniejszyło się o 0,4 m, a tym samym wyporność
z
9 742 do 9 013 tn; prędkość maksymalna z 30 do 28 w, a zasięg zwiększył się z 9 900 do 10 500 Mm.
9 742 do 9 013 tn; prędkość maksymalna z 30 do 28 w, a zasięg zwiększył się z 9 900 do 10 500 Mm.
Okręt
posiada kombinowaną siłownię w układzie CODAS; pracujące na wały wewnętrzne
diesle (4 100 KM) zapewniają prędkość marszową 14 w, a podłączone do wałów
zewnętrznych turbiny parowe (41 324 KM) umożliwiają osiągnięcie prędkości maksymalnej.
Układ
kalibrów uzbrojenia artyleryjskiego nie jest może optymalny, ale ma za zadanie
zapoznać podchorążych/elewów z różnymi jego rodzajami. Ponieważ okręt ma
charakter szkolno-bojowy, zadbano o możliwie dobre sektory ostrzału artylerii
plot w każdej ćwiartce półsfery. Zrezygnowano z klasycznego uzbrojenia pop; do
efektywnego zwalczania OP okręt jest za duży, a szkolący się mają możliwość bliższego
zapoznania się z bronią pop na okręcie szkolnym Świętowit (TRS-5 1921/1939). Brak również na jednostce broni
minowej.
Perun posiada bardzo dobre
właściwości morskie, umożliwiające operowanie w praktycznie każdych warunkach
pogodowych. Dla uspokojenia „lamentującego” na temat „mokrego dziobu” programu,
zamontowano podwójny falochron.
Sylwetka
okrętu „jaka jest, każdy widzi” W celach doświadczalnych zamontowano na
jednostce dwa typy masztów; piramidalny i kratownicowy. Podobny do masztu
dziobowego kształt mają również kominy.
Prócz
załogi stałej, okręt może zabrać na pokład od 140 do 215 podchorążych lub
elewów. Przewidziano dla nich obszerne pomieszczenia socjalno-bytowe i
dydaktyczne, a także lekko nadmiarowy komplet środków ratowniczych. Przewiduje
się, że na Perunie będzie prowadzone
szkolenie dla słuchaczy wszystkich wydziałów i kursów szkoły oficerskiej i
szkół podoficerskich. Główny nacisk położony będzie na trening w zakresie
nawigacji, mechaniki i elektrotechniki okrętowej, działoczynów oraz
radiotechniki i kierowania ogniem.
Niejako
przy okazji, chciałbym zaawizować zmianę decyzji w kwestii wykorzystania
niektórych naszych starszych okrętów liniowych. Otóż, krążownik liniowy Bolesław Śmiały (BC-1 1917/1933)
zostanie przebudowany na okręt szkolny i zastąpi w tej roli – wiekowego już – Bolesława Chrobrego (TRS-6 1912/1927/1940). Chrobry zostanie (bez większych przeróbek) zaadaptowany na
okręt-muzeum i będzie służył w tej roli przez czas bliżej nieokreślony. W
przyszłości może zostać zastąpiony przez pancernik Kazimierz Wielki (BB-4 1924/1940), bliźniaczy dla zatopionego w
ostatniej wojnie Władysława Łokietka.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/a6c3fe9e64a49eb096c740f4dca0bf3b.html
Perun, Poland Training ship laid down 1945
Displacement:
7 633
t light; 8 059 t standard; 9 013 t normal; 9 776 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(618,96
ft / 606,96 ft) x 60,70 ft x (19,03 / 20,17 ft)
(188,66
m / 185,00 m) x 18,50 m x (5,80 / 6,15
m)
Armament:
5
- 7,99" / 203 mm 50,0 cal guns - 262,50lbs / 119,07kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1920 Model
1 x Triple mount on centreline, aft deck aft
1 x Twin mount on centreline, forward deck
forward
8
- 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 600 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1939 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
2
raised mounts
8
- 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 400 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
double raised mounts
2 x Twin mounts on sides, forward deck aft
2
raised mounts
16 - 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
4 x Quad mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
4
- 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1944 Model
1 x Quad mount on centreline, aft deck aft
1
double raised mount
Weight of broadside 1 549 lbs / 703 kg
Main Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,834 t each, 7,336 t
total
In
1 sets of deck mounted centre rotating tubes
2nd Torpedoes
4
- 14,0" / 356 mm, 5,09 ft / 1,55 m torpedoes - 0,354 t each, 1,416 t total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes, 4 torpedoes reloads
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 3,94" / 100 mm 413,39 ft / 126,00 m 8,53
ft / 2,60 m
Ends: Unarmoured
Upper: 3,94" / 100 mm 183,73 ft / 56,00 m 7,87
ft / 2,40 m
Main Belt covers 105% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 413,39 ft / 126,00 m 12,80 ft / 3,90 m
Beam
between torpedo bulkheads 54,13 ft / 16,50 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,95" / 75 mm 1,97" / 50 mm 2,95"
/ 75 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 1,97" / 50 mm
-
Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 1,97" / 50 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines, plus
diesel motors,
Geared
drive, 4 shafts, 45 424(4 100) shp / 33 886(3 059) Kw =
28,00 kts
Range
10 500nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 718 tons
Complement:
462
- 601
Cost:
£4,213
million / $16,854 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
457 tons, 5,1%
- Guns: 440 tons, 4,9%
- Weapons: 18 tons, 0,2%
Armour:
2 155 tons, 23,9%
- Belts: 835 tons, 9,3%
- Torpedo bulkhead: 385 tons, 4,3%
- Armament: 167 tons, 1,9%
- Armour Deck: 712 tons, 7,9%
- Conning Towers: 55 tons, 0,6%
Machinery:
1 147 tons, 12,7%
Hull,
fittings & equipment: 3 864 tons, 42,9%
Fuel,
ammunition & stores: 1 380 tons, 15,3%
Miscellaneous
weights: 10 tons, 0,1%
- Hull below water: 1 tons
- On freeboard deck: 9 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
20 376 lbs / 9 242 Kg = 79,8 x 8,0
" / 203 mm shells or 2,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,17
Metacentric
height 3,2 ft / 1,0 m
Roll
period: 14,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,90
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,450 / 0,461
Length
to Beam Ratio: 10,00 : 1
'Natural
speed' for length: 24,64 kts
Power
going to wave formation at top speed: 46 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 23,85 degrees
Stern
overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 14,00%, 24,93 ft /
7,60 m, 21,33 ft / 6,50 m
- Forward deck: 34,00%, 21,33 ft / 6,50
m, 21,33 ft / 6,50 m
- Aft deck: 34,00%, 21,33 ft / 6,50 m, 21,33 ft / 6,50 m
- Quarter deck: 18,00%, 21,33 ft /
6,50 m, 21,33 ft / 6,50 m
- Average freeboard: 21,53 ft / 6,56 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 69,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 191,0%
Waterplane
Area: 23 499 Square feet or 2 183 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 146%
Structure
weight / hull surface area: 105 lbs/sq ft or 511 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,75
-
Overall: 1,02
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x RDC-M-6
2 x RDC-P-4
1 x SP-3
1 x SA-2
2 x RN-2
1 x RNWC-1
1 x RWN-P-2
1 x RWN-PM-3
1
x RWN-M-1