czwartek, 22 listopada 2018

Przebudowa krążownika ciężkiego typu Gdańsk (1921/1934) na okręt szkolny typu Perun (1945) (1 szt.)



Przebudowa krążownika ciężkiego typu Gdańsk (1921/1934) na okręt szkolny typu Perun (1945) (1 szt.)

Ponieważ stan techniczny i ogólna wartość szkolno-bojowa krążownika szkolnego Strzybóg (TRS-4 1915/1933) pozostawiała już wiele do życzenia, a nadzieje na sprzedaż krążownika ciężkiego Gdańsk (CA-8 1921/1934) były niewielkie, zdecydowano się na przebudowę tego drugiego i zastąpienie nim Strzyboga.
W ramach konwersji wykonano następujące, zasadnicze prace:
- nieznacznie przebudowano kadłub w części dziobowej oraz całkowicie nadbudówki, maszty itp.;
- w znacznym stopniu zmieniono rozkład pomieszczeń wewnętrznych kadłuba;
- całkowicie wymieniono napęd, obniżając jego moc z 62 336 do 45 424 KM;
- zdjęto 3-działową wieżę „A” 203 mm, zastępując ją 2-działową wieżą z pozycji „X”;
- całkowicie wymieniono artylerię uniwersalną i plot;
- zastąpiono dwie 2-rurowe wt 533 mm jedną 4-rurową oraz zamontowano dwie 2-rurowe wt pop 356 mm;
- zlikwidowano uzbrojenie minowe;
- skrócono górny burtowy pas pancerny z 58 do 56 m, przedłużono w dół główny burtowy pas pancerny o 0,4 m, zlikwidowano konstrukcyjne wzdłużne grodzie ptorp, zastępując je głębszymi o 0,4 m, grodziami dodatkowymi;
- całkowicie wymieniono urządzenia radionawigacyjne i kierowania ogniem.
Koszt przebudowy wyniósł 44,7% kosztu wartości analogicznego okrętu nowego.
Na skutek przebudowy, zanurzenie okrętu zmniejszyło się o 0,4 m, a tym samym wyporność z
9 742 do 9 013 tn; prędkość maksymalna z 30 do 28 w, a zasięg zwiększył się z 9 900 do 10 500 Mm.
Okręt posiada kombinowaną siłownię w układzie CODAS; pracujące na wały wewnętrzne diesle (4 100 KM) zapewniają prędkość marszową 14 w, a podłączone do wałów zewnętrznych turbiny parowe (41 324 KM) umożliwiają osiągnięcie prędkości maksymalnej.
Układ kalibrów uzbrojenia artyleryjskiego nie jest może optymalny, ale ma za zadanie zapoznać podchorążych/elewów z różnymi jego rodzajami. Ponieważ okręt ma charakter szkolno-bojowy, zadbano o możliwie dobre sektory ostrzału artylerii plot w każdej ćwiartce półsfery. Zrezygnowano z klasycznego uzbrojenia pop; do efektywnego zwalczania OP okręt jest za duży, a szkolący się mają możliwość bliższego zapoznania się z bronią pop na okręcie szkolnym Świętowit (TRS-5 1921/1939). Brak również na jednostce broni minowej.
Perun posiada bardzo dobre właściwości morskie, umożliwiające operowanie w praktycznie każdych warunkach pogodowych. Dla uspokojenia „lamentującego” na temat „mokrego dziobu” programu, zamontowano podwójny falochron.
Sylwetka okrętu „jaka jest, każdy widzi” W celach doświadczalnych zamontowano na jednostce dwa typy masztów; piramidalny i kratownicowy. Podobny do masztu dziobowego kształt mają również kominy.
Prócz załogi stałej, okręt może zabrać na pokład od 140 do 215 podchorążych lub elewów. Przewidziano dla nich obszerne pomieszczenia socjalno-bytowe i dydaktyczne, a także lekko nadmiarowy komplet środków ratowniczych. Przewiduje się, że na Perunie będzie prowadzone szkolenie dla słuchaczy wszystkich wydziałów i kursów szkoły oficerskiej i szkół podoficerskich. Główny nacisk położony będzie na trening w zakresie nawigacji, mechaniki i elektrotechniki okrętowej, działoczynów oraz radiotechniki i kierowania ogniem.
Niejako przy okazji, chciałbym zaawizować zmianę decyzji w kwestii wykorzystania niektórych naszych starszych okrętów liniowych. Otóż, krążownik liniowy Bolesław Śmiały (BC-1 1917/1933) zostanie przebudowany na okręt szkolny i zastąpi w tej roli – wiekowego już – Bolesława Chrobrego (TRS-6 1912/1927/1940). Chrobry zostanie (bez większych przeróbek) zaadaptowany na okręt-muzeum i będzie służył w tej roli przez czas bliżej nieokreślony. W przyszłości może zostać zastąpiony przez pancernik Kazimierz Wielki (BB-4 1924/1940), bliźniaczy dla zatopionego w ostatniej wojnie Władysława Łokietka.

 Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/a6c3fe9e64a49eb096c740f4dca0bf3b.html
 
Perun, Poland Training ship laid down 1945

Displacement:
            7 633 t light; 8 059 t standard; 9 013 t normal; 9 776 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (618,96 ft / 606,96 ft) x 60,70 ft x (19,03 / 20,17 ft)
            (188,66 m / 185,00 m) x 18,50 m  x (5,80 / 6,15 m)

Armament:
      5 - 7,99" / 203 mm 50,0 cal guns - 262,50lbs / 119,07kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1920 Model
              1 x Triple mount on centreline, aft deck aft
              1 x Twin mount on centreline, forward deck forward
      8 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 600 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1939 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      8 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 400 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, forward deck aft
                        2 raised mounts
      16 - 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
              4 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1944 Model
              1 x Quad mount on centreline, aft deck aft
                        1 double raised mount
      Weight of broadside 1 549 lbs / 703 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,834 t each, 7,336 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      2nd Torpedoes
      4 - 14,0" / 356 mm, 5,09 ft / 1,55 m torpedoes - 0,354 t each, 1,416 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes, 4 torpedoes reloads

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   3,94" / 100 mm           413,39 ft / 126,00 m   8,53 ft / 2,60 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 3,94" / 100 mm           183,73 ft / 56,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 105% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 413,39 ft / 126,00 m   12,80 ft / 3,90 m
            Beam between torpedo bulkheads 54,13 ft / 16,50 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   2,95" / 75 mm 1,97" / 50 mm             2,95" / 75 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,97" / 50 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 1,97" / 50 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,  plus diesel motors,
            Geared drive, 4 shafts, 45 424(4 100) shp / 33 886(3 059) Kw = 28,00 kts
            Range 10 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 718 tons

Complement:
            462 - 601

Cost:
            £4,213 million / $16,854 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 457 tons, 5,1%
               - Guns: 440 tons, 4,9%
               - Weapons: 18 tons, 0,2%
            Armour: 2 155 tons, 23,9%
               - Belts: 835 tons, 9,3%
               - Torpedo bulkhead: 385 tons, 4,3%
               - Armament: 167 tons, 1,9%
               - Armour Deck: 712 tons, 7,9%
               - Conning Towers: 55 tons, 0,6%
            Machinery: 1 147 tons, 12,7%
            Hull, fittings & equipment: 3 864 tons, 42,9%
            Fuel, ammunition & stores: 1 380 tons, 15,3%
            Miscellaneous weights: 10 tons, 0,1%
               - Hull below water: 1 tons
               - On freeboard deck: 9 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              20 376 lbs / 9 242 Kg = 79,8 x 8,0 " / 203 mm shells or 2,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
            Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
            Roll period: 14,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,90

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,450 / 0,461
            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
            'Natural speed' for length: 24,64 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 23,85 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  21,33 ft / 6,50 m
               - Forward deck:       34,00%,  21,33 ft / 6,50 m,  21,33 ft / 6,50 m
               - Aft deck:    34,00%,  21,33 ft / 6,50 m,  21,33 ft / 6,50 m
               - Quarter deck:        18,00%,  21,33 ft / 6,50 m,  21,33 ft / 6,50 m
               - Average freeboard:                      21,53 ft / 6,56 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 69,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 191,0%
            Waterplane Area: 23 499 Square feet or 2 183 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 146%
            Structure weight / hull surface area: 105 lbs/sq ft or 511 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,75
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x RDC-M-6
2 x RDC-P-4
1 x SP-3
1 x SA-2
2 x RN-2
1 x RNWC-1
1 x RWN-P-2
1 x RWN-PM-3
1 x RWN-M-1