sobota, 13 lipca 2024

Niderlandzki niszczyciel typu Crijnssen 1940-1941 (8 jednostek)

Niderlandzki niszczyciel typu Crijnssen 1940-1941 (8 jednostek)

Niewielki niszczyciel, przeznaczony głównie do zadań eskortowych. Redukcja uzbrojenia torpedowego oraz ograniczenie mocy napędu,  pozwoliły na zamontowanie silnego uzbrojenia plot i pop. Roboczo i na własny użytek nazwałem te jednostki niszczycielami eskortowymi. Jednakże, po pierwsze, jest to anachronizm, a po drugie, istnienie uzbrojenia torpedowego oraz prędkość maksymalna > 30 w, raczej jednoznacznie lokują ten okręt w klasie niszczycieli „bezprzymiotnikowych”
Jak na niszczyciel tej wielkości, Crijnssen ma dobrą stateczność i dzielność morską, trochę gorzej wygląda wytrzymałość konstrukcji i odporność na trafienia. Mając jednak na względzie to, że głównym zadaniem tego typu jest zwalczanie lotnictwa i OP wroga, a nie walka artyleryjsko-torpedowa, a także żelazną zasadę „coś za coś”, z pewnymi jego słabościami można się pogodzić. Na okręcie występuje ok. 40-procentowy nadmiar środków ratunkowych. Ponieważ okręty eskortowe często muszą uczestniczyć w akcji ratowania rozbitków z zatopionych okrętów konwoju, można to uznać za uzasadnione.
Okręty tego typu powstają w stoczniach Koninklijke Maatschappij De Schelde we Vlissingen i Willemsoord Werf w Den Helder, po cztery jednostki. Zasadniczo, okręty będą podlegać nowo utworzonemu Dowództwu Grup Eskortowych, nie wyklucza się jednak czasowego delegowania ich do innych Dowództw, w celu eskortowania ważnych jednostek lub ich zespołów.
Opis techniczny.
Kadłub
O znacznym wydłużeniu, lecz stosunkowo pełnych kształtach w części podwodnej.
Napęd
Cztery kotły olejowe RDM w dwu kotłowniach i dwa zestawy turbin parowych Westoever z przekładniami w dwu maszynowniach.
Jako okręty porównawcze, przyjęto brytyjskie niszczyciele typów E, F, G, H oraz I. Wyliczony na tej bazie i uśredniony współczynnik zwiększający do prędkości, wynosi 1,059.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 17640 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 3xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 4xIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m;
- 1xIVxwt533 mm;
- 2xwbg z zapasem 48 bg,
- 2xmbg z zapasem 36 bg.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w sześć radiostacji, radionamiernik i szumonamiernik.

Crijnssen, Netherlands destroyer laid down 1939, launched 1939, completed 1940 (engine 1939)

Displacement:
            1 006 t light; 1 070 t standard; 1 207 t normal; 1 318 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (330,47 ft / 323,49 ft) x 30,51 ft x (9,84 / 10,44 ft)
            (100,73 m / 98,60 m) x 9,30 m  x (3,00 / 3,18 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      6 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
              2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      4 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 3 000 per gun
                Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 double raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 221 lbs / 100 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,587 t each, 6,349 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 6,732 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                     -

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 20 000 shp / 14 920 Kw = 32,32 kts
            Range 4 300nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 138 tons, at max displacement = 248 ton 

Complement:
            102 - 133

Cost:
            £0,712 million / $2,848 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 71 tons, 5,9%
               - Guns: 37 tons, 3,1%
               - Weapons: 34 tons, 2,8%
            Armour: 3 tons, 0,2%
               - Armament: 3 tons, 0,2%
            Machinery: 541 tons, 44,8%
            Hull, fittings & equipment: 391 tons, 32,4%
            Fuel, ammunition & stores: 201 tons, 16,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              403 lbs / 183 Kg = 7,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,23
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 11,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,03

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,435 / 0,448
            Length to Beam Ratio: 10,60 : 1
            'Natural speed' for length: 20,60 kts
            Power going to wave formation at top speed: 65 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,20 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  19,36 ft / 5,90 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Forward deck:       28,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Aft deck:                44,00%,  8,89 ft / 2,71 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        12,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      12,62 ft / 3,85 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 156,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 128,3%
            Waterplane Area: 6 461 Square feet or 600 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 101%
            Structure weight / hull surface area: 35 lbs/sq ft or 173 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,65
                        - Longitudinal: 1,81
                        - Overall: 0,72
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Crijnssen (1939)
Van der Hagen (1940)
Banckert (1940)
Beeckman (1940)
Alteras (1941)
Van Bylandt (1941)
Van Aersser (1941)
Meppel (1941)