Niderlandzki niszczyciel typu Crijnssen 1940-1941 (8 jednostek)
Niewielki niszczyciel, przeznaczony
głównie do zadań eskortowych. Redukcja uzbrojenia torpedowego oraz ograniczenie
mocy napędu, pozwoliły na zamontowanie
silnego uzbrojenia plot i pop. Roboczo i na własny użytek nazwałem te jednostki
niszczycielami eskortowymi. Jednakże, po pierwsze, jest to anachronizm, a po
drugie, istnienie uzbrojenia torpedowego oraz prędkość maksymalna > 30 w, raczej jednoznacznie lokują ten okręt w klasie niszczycieli „bezprzymiotnikowych”
Jak na niszczyciel tej wielkości, Crijnssen ma dobrą stateczność i
dzielność morską, trochę gorzej wygląda wytrzymałość konstrukcji i odporność na
trafienia. Mając jednak na względzie to, że głównym zadaniem tego typu jest
zwalczanie lotnictwa i OP wroga, a nie walka artyleryjsko-torpedowa, a także
żelazną zasadę „coś za coś”, z pewnymi jego słabościami można się pogodzić. Na
okręcie występuje ok. 40-procentowy nadmiar środków ratunkowych. Ponieważ
okręty eskortowe często muszą uczestniczyć w akcji ratowania rozbitków z
zatopionych okrętów konwoju, można to uznać za uzasadnione.
Okręty tego typu powstają w stoczniach
Koninklijke Maatschappij De Schelde we Vlissingen i Willemsoord Werf w Den
Helder, po cztery jednostki. Zasadniczo, okręty będą podlegać nowo utworzonemu
Dowództwu Grup Eskortowych, nie wyklucza się jednak czasowego delegowania ich
do innych Dowództw, w celu eskortowania ważnych jednostek lub ich zespołów.
Opis techniczny.
Kadłub
O znacznym wydłużeniu, lecz stosunkowo
pełnych kształtach w części podwodnej.
Napęd
Cztery kotły olejowe RDM w dwu
kotłowniach i dwa zestawy turbin parowych Westoever z przekładniami w dwu
maszynowniach.
Jako okręty porównawcze, przyjęto
brytyjskie niszczyciele typów E, F, G, H
oraz I. Wyliczony na tej bazie i
uśredniony współczynnik zwiększający do prędkości, wynosi 1,059.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 24,00 kg wynosi 17640 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
-
3xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93
kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 4xIx20/60 Madsen/Westoever
P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg
wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 3050 m;
-
1xIVxwt533 mm;
-
2xwbg z zapasem 48
bg,
-
2xmbg z zapasem 36 bg.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w sześć radiostacji,
radionamiernik i szumonamiernik.
Crijnssen, Netherlands destroyer laid down 1939, launched 1939, completed 1940 (engine 1939)
Displacement:
1 006 t light;
1 070 t standard; 1 207 t normal; 1 318 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(330,47 ft / 323,49 ft)
x 30,51 ft x (9,84 / 10,44 ft)
(100,73 m / 98,60 m) x
9,30 m x (3,00 / 3,18 m)
Armament:
4 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
6 - 1,57" / 40,0 mm
60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
2 raised
mounts
4 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 double raised mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 221 lbs
/ 100 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,587 t each, 6,349 t total
In 1 sets of deck
mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
in Stern depth charge
racks
2nd DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 36 reloads - 6,732 t total
in Depth charge
throwers
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
20 000 shp / 14 920 Kw = 32,32 kts
Range 4 300nm at
14,00 kts
Bunker normal = 138
tons, at max displacement = 248 ton
Complement:
102 - 133
Cost:
£0,712 million / $2,848
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 71 tons, 5,9%
- Guns: 37 tons, 3,1%
- Weapons: 34 tons, 2,8%
Armour: 3 tons, 0,2%
- Armament: 3 tons, 0,2%
Machinery: 541 tons,
44,8%
Hull, fittings &
equipment: 391 tons, 32,4%
Fuel, ammunition &
stores: 201 tons, 16,7%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
403 lbs / 183 Kg = 7,6 x 4,7 " / 120 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,23
Metacentric height 1,2
ft / 0,4 m
Roll period: 11,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,03
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,435 / 0,448
Length to Beam Ratio:
10,60 : 1
'Natural speed' for
length: 20,60 kts
Power going to wave
formation at top speed: 65 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,20 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 19,36 ft /
5,90 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Forward deck: 28,00%, 17,06 ft / 5,20
m, 17,06 ft / 5,20 m
- Aft deck: 44,00%, 8,89 ft / 2,71 m, 8,86 ft / 2,70 m
- Quarter deck: 12,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Average freeboard: 12,62 ft / 3,85 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 156,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 128,3%
Waterplane Area:
6 461 Square feet or 600 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 101%
Structure weight / hull
surface area: 35 lbs/sq ft or 173 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,65
-
Longitudinal: 1,81
- Overall:
0,72
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Crijnssen (1939)
Van der Hagen (1940)
Banckert (1940)
Beeckman (1940)
Alteras (1941)
Van Bylandt (1941)
Van Aersser (1941)
Meppel (1941)