piątek, 6 stycznia 2017

Ścigacz torpedowy typu ST-73 1940-1941 (32 szt.) i ścigacz artyleryjski SA-20 1940-1941 (8 szt.)



Ścigacz torpedowy typu ST-73 1940-1941 (32 szt.) i ścigacz artyleryjski SA-20 1940-1941 (8 szt.)

Pierwsza generacja nowej linii rozwojowej ścigaczy torpedowych i artyleryjskich. W porównaniu do jednostek poprzedniej linii, okręciki prezentowanych typów są znacznie mniejsze i słabiej uzbrojone, przynajmniej pod względem artylerii. Posiadają nieznacznie większą prędkość maksymalną, ale dużo mniejszy zasięg, słabsza jest też ich dzielność morska. Stąd też, przeznaczone są do operowania w zasadzie tylko na Bałtyku, lub innych morzach zamkniętych.
Zgodnie ze swoimi zasadami program nie pozwolił mi na „uczciwy” projekt; jego zdaniem okręty tej wielkości nie mają prawa przekroczyć prędkości niecałych 14 w. Dlatego też, projektując te ścigacze oparłem się na realnym projekcie amerykańskich kutrów torpedowych typu ELCO 80-ft (PT-103). W porównaniu z nimi, moje ścigacze są nieznacznie większe, ale trochę słabiej uzbrojone (no popatrz, popatrz…), natomiast prędkość i zasięg mają porównywalne.
Dla informacji Czytelników śledzących, a nawet kontrolujących raporty moich projektów; aby w ogóle uzyskać raporty, musiałem wprowadzić fałszywe dane początkowe, głównie prędkość maksymalną. Raport wynikowy korygowałem „ręcznie”, jednakże tylko w zakresie parametrów podstawowych, stąd można znaleźć w nim wiele niespójności, którymi nie będę wszystkich Was zanudzał; bliżej zainteresowanym udzielę informacji na żądanie.  
Jeszcze jedna uwaga natury technicznej; dane realnego projektu ELCO 80-ft podają zanurzenie 1,6 m. Jeśliby to miało być zanurzenie średnie, to współczynnik pełnotliwości tych okrętów musiałby oscylować w granicach 0,15-0,17. Jest to praktycznie niemożliwe, podwodzie musiałoby się składać w zasadzie tylko z rozszerzonej stępki; zresztą program nie dopuszcza wartości tego współczynnika poniżej 0,3. Uznałem, że 1,6 m dotyczy zanurzenia maksymalnego (np. dolna krawędź śrub) i dla swojej jednostki przyjąłem zanurzenie średnie kadłuba 0,95 m (orientacyjnie od 0,65 m do 1,25 m).
Wprowadzenie do służby prezentowanych jednostek „zwolni” z Bałtyku większe ścigacze, które zostaną przeniesione do kolonii.
Zacznijmy od ścigacza artyleryjskiego:
Link do obrazka:  http://www.imagebam.com/image/17069d524742989
ST-20, Poland Motor gun boat laid down 1940

Displacement:
            36 t light; 38 t standard; 46 t normal; 52 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (86,66 ft / 82,68 ft) x 20,67 ft x (3,12 / 3,32 ft)
            (26,41 m / 25,20 m) x 6,30 m  x (0,95 / 1,01 m)

Armament:
      3 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 750 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine guns in deck mount, 1925 Model
              2 x Single mount on side, forward deck aft
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 6 reloads - 0,882 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4 345 shp / 3 245 Kw = 42,00 kts
            Range 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 13 tons

Complement:
            8 - 11

Cost:
            £0,027 million / $0,109 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 3,9%
               - Guns: 1 tons, 1,5%
               - Weapons: 1 tons, 2,4%
            Machinery: 21 tons, 46,3%
            Hull, fittings & equipment: 13 tons, 28,9%
            Fuel, ammunition & stores: 9 tons, 20,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              26 lbs / 12 Kg = 28,1 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,97
            Metacentric height 1,4 ft / 0,4 m
            Roll period: 7,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,79

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,319
            Length to Beam Ratio: 4,00 : 1
            'Natural speed' for length: 11,92 kts
            Power going to wave formation at top speed: 66 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 90
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 34,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Forward deck:       27,50%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,59 ft / 1,40 m
               - Aft deck:    27,50%,  4,59 ft / 1,40 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Quarter deck:        15,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Average freeboard:                      4,67 ft / 1,42 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 157,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 112,1%
            Waterplane Area: 1 044 Square feet or 97 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 101%
            Structure weight / hull surface area: 11 lbs/sq ft or 53 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,44
                        - Longitudinal: 2,21
                        - Overall: 0,51
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Sensors:
1 x SP-2
1 x SA-2
1 x RN-1

ST-20 - ST-25 (1940)
ST-26 - ST-27 (1941)

A teraz ścigacz torpedowy:

Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/c4ab8b524743141


ST-73, Poland Motor torpedo boat laid down 1940

Displacement:
            37 t light; 39 t standard; 46 t normal; 51 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (86,66 ft / 82,68 ft) x 20,67 ft x (3,12 / 3,30 ft)
            (26,41 m / 25,20 m) x 6,30 m  x (0,95 / 1,01 m)

Armament:
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 750 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine guns in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 24,11 ft / 7,35 m torpedoes - 1,624 t each, 6,496 t total
            In 4 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4 345 shp / 3 245 Kw = 42,00 kts
            Range 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 13 tons

Complement:
            8 - 11

Cost:
            £0,022 million / $0,089 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 8 tons, 18,5%
               - Guns: 0 tons, 0,7%
               - Weapons: 8 tons, 17,8%
            Machinery: 16 tons, 35,5%
            Hull, fittings & equipment: 13 tons, 27,9%
            Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 18,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              50 lbs / 23 Kg = 53,1 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 2,30
            Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
            Roll period: 6,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,93

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,317
            Length to Beam Ratio: 4,00 : 1
            'Natural speed' for length: 11,92 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 34,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Forward deck:       27,50%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,59 ft / 1,40 m
               - Aft deck:    27,50%,  4,59 ft / 1,40 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Quarter deck:        15,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Average freeboard:                      4,67 ft / 1,42 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 118,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 94,0%
            Waterplane Area: 1 044 Square feet or 97 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 136%
            Structure weight / hull surface area: 10 lbs/sq ft or 51 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,44
                        - Longitudinal: 2,12
                        - Overall: 0,51
            Caution: Hull subject to strain in open-sea
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Sensors:
1 x RN-1

ST-73 - ST-96 (1940)
ST-97 - ST-104 (1941)