Niderlandzkie kutry torpedowe typu T5 1929-1930 (12 jednostek)
Lekko powiększona wersja kutrów typu T1. Od swoich poprzedników, prezentowane
kutry są nieco większe, nieznacznie szybsze, posiadają również większy zasięg.
Wytrzymałość konstrukcji kadłuba jest porównywalna, ale dzielność morska
lepsza.
Okręty T5 – T8 i T13 – T16 powstały w stoczni Willemsoord Werf w Den Helder, a T9 – T12
w stoczni Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie.
Wszystkie kutry stacjonować będą w
Metropolii.
Opis techniczny.
Kadłub
Stosunkowo mocno wydłużony, o niskiej
wolnej burcie.
Napęd
Trzy wały napędowe. Silniki diesla
DAF; 1x480 KM dla prędkości marszowej i 2x660 KM dla prędkości szczytowej. Na
samym dieslu marszowym okręt osiąga prędkość maksymalną 23,11 w.
Uzbrojenie
- 1xIx13,2/78
FN P1919;
- 2xIxwt450.
Inne
Okręt został wyposażony w jedną
radiostację.
T5, Netherlands motor torpedo boat laid down 1929, launched 1929,
completed 1929 (engine 1929)
Displacement:
35 t light; 36 t
standard; 41 t normal; 45 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(86,48 ft / 84,97 ft) x
14,44 ft x (3,94 / 4,13 ft)
(26,36 m / 25,90 m) x
4,40 m x (1,20 / 1,26 m)
Armament:
1 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1929 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Main Torpedoes
2 - 17,7" / 450 mm, 15,75
ft / 4,80 m torpedoes - 0,819 t each, 1,638 t total
In 2 sets of deck
mounted carriage/fixed tubes
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 3 shafts,
1 800 shp / 1 343 Kw = 38,15 kts
Range 285nm at 20,00
kts
Bunker normal = 5 tons,
at max displacement = 9 tons
Complement:
7 - 10
Cost:
£0,018 million / $0,072
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 5,2%
- Guns: 0 tons, 0,2%
- Weapons: 2 tons, 4,9%
Machinery: 23 tons,
56,1%
Hull, fittings &
equipment: 10 tons, 24,3%
Fuel, ammunition &
stores: 6 tons, 14,4%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 lbs / 2 Kg = 57,1 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,40
Metacentric height 0,5
ft / 0,2 m
Roll period: 8,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 32 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,20
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,314
Length to Beam Ratio:
5,89 : 1
'Natural speed' for
length: 11,50 kts
Power going to wave
formation at top speed: 83 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 15,50 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 5,41 ft /
1,65 m, 5,41 ft / 1,65 m
- Forward deck: 28,00%, 5,41 ft / 1,65
m, 5,41 ft / 1,65 m
- Aft deck: 32,00%, 5,41 ft / 1,65 m, 5,41 ft / 1,65 m
- Quarter deck: 16,00%, 5,41 ft / 1,65
m, 5,41 ft / 1,65 m
- Average freeboard: 5,41 ft / 1,65 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 182,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 103,5%
Waterplane Area: 749
Square feet or 70 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 37%
Structure weight / hull
surface area: 8 lbs/sq ft or 41 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,30
-
Longitudinal: 2,89
- Overall: 0,38
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
T5 - T12 (1929)
T13 - T16 (1930)