poniedziałek, 27 marca 2023

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T5 1929-1930 (12 jednostek)

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T5 1929-1930 (12 jednostek)

Lekko powiększona wersja kutrów typu T1. Od swoich poprzedników, prezentowane kutry są nieco większe, nieznacznie szybsze, posiadają również większy zasięg. Wytrzymałość konstrukcji kadłuba jest porównywalna, ale dzielność morska lepsza.
Okręty T5T8 i T13T16 powstały w stoczni Willemsoord Werf w Den Helder, a T9T12 w stoczni Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie.
Wszystkie kutry stacjonować będą w Metropolii.
Opis techniczny.
Kadłub
Stosunkowo mocno wydłużony, o niskiej wolnej burcie.
Napęd
Trzy wały napędowe. Silniki diesla DAF; 1x480 KM dla prędkości marszowej i 2x660 KM dla prędkości szczytowej. Na samym dieslu marszowym okręt osiąga prędkość maksymalną 23,11 w.
Uzbrojenie
- 1xIx13,2/78 FN P1919;
- 2xIxwt450.
Inne
Okręt został wyposażony w jedną radiostację.

T5, Netherlands motor torpedo boat laid down 1929, launched 1929, completed 1929 (engine 1929)

Displacement:
            35 t light; 36 t standard; 41 t normal; 45 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (86,48 ft / 84,97 ft) x 14,44 ft x (3,94 / 4,13 ft)
            (26,36 m / 25,90 m) x 4,40 m  x (1,20 / 1,26 m)

Armament:
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1929 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 17,7" / 450 mm, 15,75 ft / 4,80 m torpedoes - 0,819 t each, 1,638 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 1 800 shp / 1 343 Kw = 38,15 kts
            Range 285nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 5 tons, at max displacement = 9 tons

Complement:
            7 - 10

Cost:
            £0,018 million / $0,072 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 5,2%
               - Guns: 0 tons, 0,2%
               - Weapons: 2 tons, 4,9%
            Machinery: 23 tons, 56,1%
            Hull, fittings & equipment: 10 tons, 24,3%
            Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 14,4%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              4 lbs / 2 Kg = 57,1 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 8,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 32 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,20

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,314
            Length to Beam Ratio: 5,89 : 1
            'Natural speed' for length: 11,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 83 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  5,41 ft / 1,65 m,  5,41 ft / 1,65 m
               - Forward deck:       28,00%,  5,41 ft / 1,65 m,  5,41 ft / 1,65 m
               - Aft deck:                32,00%,  5,41 ft / 1,65 m,  5,41 ft / 1,65 m
               - Quarter deck:        16,00%,  5,41 ft / 1,65 m,  5,41 ft / 1,65 m
               - Average freeboard:                      5,41 ft / 1,65 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 182,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 103,5%
            Waterplane Area: 749 Square feet or 70 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 37%
            Structure weight / hull surface area: 8 lbs/sq ft or 41 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,30
                        - Longitudinal: 2,89
                        - Overall: 0,38
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

T5 - T12 (1929)
T13 - T16 (1930)