Eskortowiec typu Karetta 1942-1943 (8 szt.)
Po
dłuższej przerwie (wielodniowa delegacja i takie tam…), sporym wysiłkiem, udało
mi się opracować nowy okręt.
Jednostka
została zbudowana na bazie kadłuba projektu uniwersalnego PU-900-1, jednakże
wprowadzone zmiany (głównie w zakresie napędu), skłoniły mnie do zaliczenia jej
do nowego projektu PU-900-2
Jest to mocno wyspecjalizowany
pełnomorski (a nawet oceaniczny) okręt eskortowy. Zasadniczym jego zadaniem
jest eskorta statków handlowych, czy to w konwojach, czy też płynących
samodzielnie.
Teoretycznie, eskortowce mają:
zwalczać OP, lotnictwo oraz jednostki nawodne wroga. Ta jednostka została
zbudowana z myślą o dwu pierwszych zadaniach, a szczególnie o tym pierwszym,
czyli zwalczaniu OP. Do realizacji tego celu, wyposażyłem prezentowany okręt w
bogate uzbrojenie pop. Składa się na nie: dziobowy miotacz 23 granatów
głębinowych (z zapasem 46 granatów), 4 burtowe miotacze bg (z zapasem 48 bg)
oraz 2 rufowe zrzutnie bg (z zapasem 36 bg). Daje to łącznie 69 granatów i 108 bg.
Uzbrojenie to jest kierowane przez jeden szumonamiernik (SP-2) i jeden – najnowszego typu – sonar aktywny
(SA-3). Do dalekiego wykrywania OP wroga służy radionamiernik wysokiej
częstotliwości (RNWC-1).
Jeśli chodzi o uzbrojenie
artyleryjskie, to ma ono charakter głównie plot i do walki z okrętami nawodnymi
porównywalnej wielkości niezbyt się nadaje. Ten układ artylerii, plus spore
zapasy amunicji, umożliwiają naszej jednostce efektywne i długotrwałe
zwalczanie nawet bardzo intensywnych ataków lotnictwa wroga, szczególnie na
małych i średnich dystansach.
W porównaniu do wcześniejszych
eskortowców tej wielkości, lekko obniżyłem prędkość maksymalną, na rzecz
większego zasięgu. Ponieważ średnie prędkości naszych konwojów oblicza się na:
10-12 w dla okrętów MW i 8-10 w dla statków handlowych, zarówno prędkość maksymalna,
jak i ekonomiczna dobrze się w te wartości wpisuje.
Jestem przygotowany na zarzuty
dotyczące wysokiej sylwetki (mnie się podoba!) okrętu. Zawczasu tłumaczę to
tak:
- dodatkowym zadaniem tego
eskortowca jest „zbieranie” rozbitków z ewentualnie zatopionych statków/okrętów
konwoju; może on przyjąć na pokład (w zależności od poziomu komfortu) 50-100
osób, a dwu „nadetatowych” lekarzy zapewni im fachową pomoc medyczną;
- związane z dużym zasięgiem,
wielkie zapasy paliwa oraz poważne zapasy amunicji artyleryjskiej i pop
mieszczą się w podwodnej części kadłuba; stanowi to tak dobrą „przeciwwagę” dla
masywnej nadbudówki, że problem staje się pomijalny.
Oczywiście, trudno mi – z samej
zasady – być obiektywnym, ale uważam, że jest to bardzo udana jednostka (może
nawet najlepsza w swojej klasie i w swoim czasie); a jej zaawansowanie
techniczne pozwoli jej pozostać w służbie do lat 60-tych, a w mniejszych
flotach nawet dłużej.
Nazwy okrętów nawiązują do nazw
gatunkowych niektórych żółwi morskich; są wprawdzie bardziej znane gatunki, ale
ja staram się unikać nazw złożonych, np. „żółw szylkretowy”
Karetta, Poland Escort ship laid down 1942
Displacement:
585
t light; 631 t standard; 900 t normal; 1 115 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(253,89
ft / 250,98 ft) x 29,53 ft x (10,33 / 11,94 ft)
(77,39
m / 76,50 m) x 9,00 m x (3,15 / 3,64 m)
Armament:
2
- 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 38,14lbs / 17,30kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mount,
1939 Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck
forward
2
- 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1939 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1
raised mount
6
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
6
double raised mounts
2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns -
0,55lbs / 0,25kg shells, 3 500 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 double raised mount
1 double raised mount
Weight of broadside 88 lbs / 40 kg
Main DC/AS Mortars
4
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 10,492 t total
in
Depth charge throwers
2nd DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 10,088 t total
in
Stern depth charge raks
3rd - Hedgehog style DC
mortar
1 – 74,074 lbs / 30,000 kg Depth Grenade + 46 reloads – 13,070
total
In Bow depth grenade
mortar
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 5 613 shp / 4 187 Kw = 22,00 kts
Range
13 050nm at 13,00 kts
Bunker
at max displacement = 484 tons
Complement:
81
- 106
Cost:
£0,328
million / $1,311 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
55 tons, 6,1%
- Guns: 26 tons, 2,9%
- Weapons: 28 tons, 3,2%
Armour:
0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery:
147 tons, 16,3%
Hull,
fittings & equipment: 354 tons, 39,3%
Fuel,
ammunition & stores: 315 tons, 35,0%
Miscellaneous
weights: 30 tons, 3,4%
- Hull below water: 19 tons
- Above deck: 12 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 936 lbs / 878 Kg = 54,8 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,35
Metacentric
height 1,4 ft / 0,4 m
Roll
period: 10,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,48
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and small transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,411 / 0,441
Length
to Beam Ratio: 8,50 : 1
'Natural
speed' for length: 17,25 kts
Power
going to wave formation at top speed: 56 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 9,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 15,75 ft / 4,80 m
- Forward deck: 20,00%, 15,75 ft / 4,80
m, 15,75 ft / 4,80 m
- Aft deck: 40,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 20,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 11,15 ft / 3,40 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 69,1%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 116,0%
Waterplane
Area: 4 698 Square feet or 436 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 212%
Structure
weight / hull surface area: 45 lbs/sq ft or 217 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 2,87
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Sensors:
1 x DC-P-4
1 x SP-2
1 x SA-3
1 x RN-2
1 x RNWC-1
1 x RWN-PM-1
Karetta (1942)
Terapena (1942)
Żabuti (1942)
Chelodyna (1942)
Arrau (1943)
Batagur (1943)
Kaczuga (1943)
Orlicja (1943)