Lotniskowiec typu Hetman Czarniecki 1940 (2 szt.)
Witam
po przerwie :).
Prezentowany
niżej lotniskowiec, jest aktualnie największym na świecie okrętem tej klasy i
chyba również najsilniejszym. Wprawdzie liczebność grupy lotniczej nie jest
rekordowa, ale biorąc pod uwagę jej jakość, a także pozostałe parametry
jednostki, można powyższe twierdzenie uznać za uzasadnione.
Konstrukcja
kadłuba jednostek tego typu wykazuje wyraźne różnice w stosunku do naszych
wcześniejszych lotniskowców. Dotychczas polskie lotniskowce miały kadłuby z
pionowymi, równoległymi burtami, a pokład lotniczy „wystawał” poza ich obrys. Teraz
burty są rozchylone do wysokości pokładu hangaru górnego, a pokład lotniczy nie
wykazuje nawisów (za wyjątkiem skrajnych odcinków na dziobie i rufie). Nowością
(w przypadku lotniskowców) jest gruszka dziobowa, umożliwiająca osiąganie
większych prędkości, a także przesuwająca odkosy dziobowe do przodu i w ten
sposób chroniąca dziób przed zalewaniem falą przy dużych prędkościach. Wprawdzie
przy występującej tu wysokości wolnej burty ponad 12 m, odkosy nie są istotnym
problemem, ale zawsze…
Uzbrojenie
okrętu ma charakter w zasadzie wyłącznie plot, a liczebność luf oraz
zaawansowany system kierowania ogniem pozwala na założenie skutecznej zapory na
różnych dystansach. Ogólnie siła ognia plot jest na takim poziomie, że do czasu
wprowadzenia do użytku odrzutowców poddźwiękowych nie wymaga wzmocnienia.
Jeśli
chodzi o odporność, to - pomimo niezbyt imponującej grubości opancerzenia –
jest bardzo duża. Decyduje o tym pełne opancerzenie obydwu poziomów hangaru
oraz znaczna grubość opancerzenia poziomego i dobre zabezpieczenie przeciw
wybuchom podwodnym (grodzie torp).
Co
do składu grupy lotniczej, to trzeba zauważyć, że jest to pierwszy nasz
lotniskowiec, na którym brak właściwych samolotów rozpoznawczych; zasięg tak
bombowców nurkujących jak i samolotów torpedowo-bombowych, umożliwia im niejako
uboczne pełnienie funkcji rozpoznania. Proporcje grupy lotniczej całkowicie pozwalają
na nazwanie tej jednostki lotniskowcem uderzeniowym; można spokojnie uznać ten
okręt za element potężnej „projekcji siły” na dystansie wielokrotnie przekraczającym
zasięg najcięższych dział okrętowych. Nie zaniedbano również defensywy; 31
myśliwców może jednocześnie osłaniać własne ataki lotnicze, jak i zapewnić
obronę przeciwko przeciwdziałaniu npla.
Na
lotniskowcach prezentowane typu zastosowano pierwszy raz u nas pokładowe hydropneumatyczne katapulty startowe; umożliwiają one zwiększenie częstotliwości startów
lżejszych samolotów, a więc większą efektywność uzbrojenia lotniczego.
Jednostki
tego typu prócz stosunkowo dużej prędkości posiadają olbrzymi zasięg oraz
świetne właściwości morskie; pozwala to im na efektywne działania na rozległych
obszarach oceanów.
Okręty
tej wielkości są bardzo kosztowne tak w budowie, jak i w eksploatacji; niemniej
uważam, że mogą stanowić istotny element „odstraszania” w sytuacji zagrożenia
ze strony Japonii, i żałować środków na nie się nie powinno.
PS.
Zauważyłem, że na skutek kopiowania nastąpiło 1-pikselowe przesunięcie rysunku
w rejonie śródokręcia. Jest to chyba błąd programu, bo reszta rysunku jest ok. Próbowałem
to naprawić, ale tak naprawdę wymagałoby to praktycznie narysowania okrętu od
nowa (ok. 60 godz. ciągłej pracy); zostawiłem jak jest i proszę o wybaczenie.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/cb3111515684349
Hetman Czarniecki, Poland Aircraft carrier laid down 1940
Hetman Czarniecki, Poland Aircraft carrier laid down 1940
Displacement:
25 456
t light; 26 308 t standard; 31 218 t normal; 35 146 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(860,51
ft / 853,02 ft) x 91,86 ft x (27,89 / 30,52 ft)
(262,28
m / 260,00 m) x 28,00 m x (8,50 / 9,30
m)
Armament:
16 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 400
per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1937 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8
hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
24 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells,
2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Quad mounts on sides, evenly spread
2
raised mounts
2 x Quad mounts on sides, aft deck aft
36 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
5 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
18 x Twin mounts on sides, evenly spread
2
double raised mounts
16
hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
Weight of broadside 299 lbs / 133 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 3,94" / 100 mm 639,76 ft / 195,00 m 11,81
ft / 3,60 m
Ends: Unarmoured
Upper: 3,94" / 100 mm 508,53 ft / 155,00 m 36,09
ft / 11,00 m
Main Belt covers 115% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
2,95"
/ 75 mm 639,76 ft / 195,00 m 24,93 ft / 7,60 m
Beam
between torpedo bulkheads 75,46 ft / 23,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 3,94" / 100 mm
-
Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 133 108 shp / 99 299 Kw = 32,60 kts
Range
18 500nm at 16,00 kts
Bunker
at max displacement = 8 838 tons
Complement:
1 173
- 1 526
Cost:
£8,807
million / $35,227 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
194 tons, 0,6%
- Guns: 194 tons, 0,6%
Armour:
9 504 tons, 30,4%
- Belts: 4 230 tons, 13,6%
- Torpedo bulkhead: 1 743 tons, 5,6%
- Armament: 4 tons, 0,0%
- Armour Deck: 3 402 tons, 10,9%
- Conning Tower: 126 tons, 0,4%
Machinery:
3 559 tons, 11,4%
Hull,
fittings & equipment: 10 106 tons, 32,4%
Fuel,
ammunition & stores: 5 763 tons, 18,5%
Miscellaneous
weights: 2 092 tons, 6,7%
- Hull below water: 1 773 tons
- Hull above water: 269 tons
- On freeboard deck: 50 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
109 019 lbs / 49 450 Kg = 1 210,4
x 4,1 " / 105 mm shells or 7,6 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,35
Metacentric
height 7,4 ft / 2,3 m
Roll
period: 14,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has low quarterdeck ,
an extended bulbous bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,514
Length
to Beam Ratio: 9,29 : 1
'Natural
speed' for length: 29,21 kts
Power
going to wave formation at top speed: 46 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 10,60 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 40,03 ft /
12,20 m, 40,03 ft / 12,20 m
- Forward deck: 37,50%, 40,03 ft /
12,20 m, 40,03 ft / 12,20 m
- Aft deck: 37,50%, 40,03 ft / 12,20 m, 40,03 ft / 12,20 m
- Quarter deck: 10,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Average freeboard: 38,22 ft / 11,65 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 58,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 339,3%
Waterplane
Area: 52 210 Square feet or 4 850 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 160%
Structure
weight / hull surface area: 126 lbs/sq ft or 613 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,90
-
Longitudinal: 2,55
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
2 x cataput
31 x PWL-103M(p)-m
31 x PFS-45BN(p)
21 x PWL-119TB(p)
Sensors:
2 x DC-P-4
2 x RN-2
1 x RWN-PM-1
1 x RWN-PM-2
Hetman Czarniecki (1940)
Hetman Lubomirski (1940)