sobota, 19 listopada 2016

Lotniskowiec typu Hetman Czarniecki 1940 (2 szt.)



Lotniskowiec typu Hetman Czarniecki 1940 (2 szt.)

Witam po przerwie :).
Prezentowany niżej lotniskowiec, jest aktualnie największym na świecie okrętem tej klasy i chyba również najsilniejszym. Wprawdzie liczebność grupy lotniczej nie jest rekordowa, ale biorąc pod uwagę jej jakość, a także pozostałe parametry jednostki, można powyższe twierdzenie uznać za uzasadnione.
Konstrukcja kadłuba jednostek tego typu wykazuje wyraźne różnice w stosunku do naszych wcześniejszych lotniskowców. Dotychczas polskie lotniskowce miały kadłuby z pionowymi, równoległymi burtami, a pokład lotniczy „wystawał” poza ich obrys. Teraz burty są rozchylone do wysokości pokładu hangaru górnego, a pokład lotniczy nie wykazuje nawisów (za wyjątkiem skrajnych odcinków na dziobie i rufie). Nowością (w przypadku lotniskowców) jest gruszka dziobowa, umożliwiająca osiąganie większych prędkości, a także przesuwająca odkosy dziobowe do przodu i w ten sposób chroniąca dziób przed zalewaniem falą przy dużych prędkościach. Wprawdzie przy występującej tu wysokości wolnej burty ponad 12 m, odkosy nie są istotnym problemem, ale zawsze…
Uzbrojenie okrętu ma charakter w zasadzie wyłącznie plot, a liczebność luf oraz zaawansowany system kierowania ogniem pozwala na założenie skutecznej zapory na różnych dystansach. Ogólnie siła ognia plot jest na takim poziomie, że do czasu wprowadzenia do użytku odrzutowców poddźwiękowych nie wymaga wzmocnienia.
Jeśli chodzi o odporność, to - pomimo niezbyt imponującej grubości opancerzenia – jest bardzo duża. Decyduje o tym pełne opancerzenie obydwu poziomów hangaru oraz znaczna grubość opancerzenia poziomego i dobre zabezpieczenie przeciw wybuchom podwodnym (grodzie torp).
Co do składu grupy lotniczej, to trzeba zauważyć, że jest to pierwszy nasz lotniskowiec, na którym brak właściwych samolotów rozpoznawczych; zasięg tak bombowców nurkujących jak i samolotów torpedowo-bombowych, umożliwia im niejako uboczne pełnienie funkcji rozpoznania. Proporcje grupy lotniczej całkowicie pozwalają na nazwanie tej jednostki lotniskowcem uderzeniowym; można spokojnie uznać ten okręt za element potężnej „projekcji siły” na dystansie wielokrotnie przekraczającym zasięg najcięższych dział okrętowych. Nie zaniedbano również defensywy; 31 myśliwców może jednocześnie osłaniać własne ataki lotnicze, jak i zapewnić obronę przeciwko przeciwdziałaniu npla.
Na lotniskowcach prezentowane typu zastosowano pierwszy raz u nas pokładowe hydropneumatyczne katapulty startowe; umożliwiają one zwiększenie częstotliwości startów lżejszych samolotów, a więc większą efektywność uzbrojenia lotniczego.
Jednostki tego typu prócz stosunkowo dużej prędkości posiadają olbrzymi zasięg oraz świetne właściwości morskie; pozwala to im na efektywne działania na rozległych obszarach oceanów.
Okręty tej wielkości są bardzo kosztowne tak w budowie, jak i w eksploatacji; niemniej uważam, że mogą stanowić istotny element „odstraszania” w sytuacji zagrożenia ze strony Japonii, i żałować środków na nie się nie powinno.

PS. Zauważyłem, że na skutek kopiowania nastąpiło 1-pikselowe przesunięcie rysunku w rejonie śródokręcia. Jest to chyba błąd programu, bo reszta rysunku jest ok. Próbowałem to naprawić, ale tak naprawdę wymagałoby to praktycznie narysowania okrętu od nowa (ok. 60 godz. ciągłej pracy); zostawiłem jak jest i proszę o wybaczenie.

Link do obrazka:   http://www.imagebam.com/image/cb3111515684349

Hetman Czarniecki, Poland Aircraft carrier laid down 1940


Displacement:
            25 456 t light; 26 308 t standard; 31 218 t normal; 35 146 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (860,51 ft / 853,02 ft) x 91,86 ft x (27,89 / 30,52 ft)
            (262,28 m / 260,00 m) x 28,00 m  x (8,50 / 9,30 m)

Armament:
      16 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 400 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1937 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      24 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
              2 x Quad mounts on sides, aft deck aft
      36 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 5 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              18 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        2 double raised mounts
                        16 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      Weight of broadside 299 lbs / 133 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   3,94" / 100 mm           639,76 ft / 195,00 m   11,81 ft / 3,60 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 3,94" / 100 mm           508,53 ft / 155,00 m   36,09 ft / 11,00 m
              Main Belt covers 115% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        2,95" / 75 mm 639,76 ft / 195,00 m   24,93 ft / 7,60 m
            Beam between torpedo bulkheads 75,46 ft / 23,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

   - Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 133 108 shp / 99 299 Kw = 32,60 kts
            Range 18 500nm at 16,00 kts
            Bunker at max displacement = 8 838 tons

Complement:
            1 173 - 1 526

Cost:
            £8,807 million / $35,227 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 194 tons, 0,6%
               - Guns: 194 tons, 0,6%
            Armour: 9 504 tons, 30,4%
               - Belts: 4 230 tons, 13,6%
               - Torpedo bulkhead: 1 743 tons, 5,6%
               - Armament: 4 tons, 0,0%
               - Armour Deck: 3 402 tons, 10,9%
               - Conning Tower: 126 tons, 0,4%
            Machinery: 3 559 tons, 11,4%
            Hull, fittings & equipment: 10 106 tons, 32,4%
            Fuel, ammunition & stores: 5 763 tons, 18,5%
            Miscellaneous weights: 2 092 tons, 6,7%
               - Hull below water: 1 773 tons
               - Hull above water: 269 tons
               - On freeboard deck: 50 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              109 019 lbs / 49 450 Kg = 1 210,4 x 4,1 " / 105 mm shells or 7,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
            Metacentric height 7,4 ft / 2,3 m
            Roll period: 14,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              an extended bulbous bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,514
            Length to Beam Ratio: 9,29 : 1
            'Natural speed' for length: 29,21 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,60 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  40,03 ft / 12,20 m,  40,03 ft / 12,20 m
               - Forward deck:       37,50%,  40,03 ft / 12,20 m,  40,03 ft / 12,20 m
               - Aft deck:    37,50%,  40,03 ft / 12,20 m,  40,03 ft / 12,20 m
               - Quarter deck:        10,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Average freeboard:                      38,22 ft / 11,65 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 58,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 339,3%
            Waterplane Area: 52 210 Square feet or 4 850 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 160%
            Structure weight / hull surface area: 126 lbs/sq ft or 613 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,90
                        - Longitudinal: 2,55
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

2 x cataput

31 x PWL-103M(p)-m
31 x PFS-45BN(p)
21 x PWL-119TB(p)

Sensors:
2 x DC-P-4
2 x RN-2
1 x RWN-PM-1
1 x RWN-PM-2

Hetman Czarniecki (1940)
Hetman Lubomirski (1940)