wtorek, 26 stycznia 2016

Wiadomości z floty nr 32/2/1933



Wiadomości z floty nr 32/2/1933

Okręty.
Wenezuela zamówiła u nas mały krążownik liniowy typu Leszek Biały (BC-3 1930).
Sprzedano do Turcji dwa trałowce: Odra i Dniestr (typ Odra MSC-2 1916) za kwotę łączną 400 tys. zł.
Duńczycy zakupili u nas projekt trałowców typu Drawa (MSC-35 1933).
Uzbrojenie.
Dokonano niewielkiej modernizacji działek plot kalibru 25 i 40 mm. Automatyka i balistyka działek pozostała bez zmian, poprawiono jedynie mechanizmy ładowania i naprowadzania.
Od teraz wszystkie modele uzbrojenia będą oznaczane dwoma ostatnimi cyframi roku wprowadzenia ich do uzbrojenia oraz ewentualnie po znaku „/” dwoma ostatnimi cyframi roku(lat) modernizacji. Przykładowo wyżej wymienione działka noszą od teraz oznaczenia: AP 25/60 m.19/33 oraz AP 40/60 m.19/33. Kolejno: AP – armata plot, 25 kaliber w mm, 60 długość lufy w kal., m.19/33 model. Ponieważ we Springsharpie nie da się tego wprowadzić, w raportach modele będą oznaczane pełnym rokiem ich wdrożenia lub ostatniej modernizacji.
Kolonie.
Zakończono prace nad rozbudową baz morskich w Rabaulu oraz Kaviengu. Szczególnie ta pierwsza będzie stanowić bardzo ważny punkt oparcia naszej floty, przede wszystkim na Pacyfiku.
Inne.
Wzorem wenezuelskim, flota nasza była wizytowana przez delegację marynarki meksykańskiej. Owocem tej wizyty jest projekt porozumienia podobnego w treści do tego zawartego z Wenezuelą.
Trwają kompleksowe badania przejętych wysp antylskich.
Budżet.
Rok budżetowy 1933 zakończył się niezauważalnym deficytem w wysokości… 47 tys. zł., co stanowi ok. 0,0009% założonego budżetu. Deficyt ten zostanie przeniesiony na rok przyszły.
W roku tym przeznaczono na budowę, przebudowę i modernizację okrętów rekordową kwotę 864 847 tys. zł.
Plany.
Na rok 1934 planuje się:
- budowę 2 lotniskowców po ok. 20 000 t;
- budowę 2 oceanicznych holowników po ok. 1 000 t;
- budowę 4 torpedowców po ok. 1 000 t;
- budowę okrętu hydrograficznego ok. 1 000 t;
- budowę dalszych 6 kutrów patrolowych typu KP-31;
- budowę 6 patrolowców dla kolonii po ok. 750 t (projekt PU-750)
- budowę 8 okrętów podwodnych lekko powiększonego typu Dorsz po ok. 850 t;
- budowę nieustalonej jeszcze ilości kutrów desantowych po ok. 40 t., 6 małych okrętów desantowych po ok. 150 t oraz dwu transportowców desantowych po ok. 10 000 t.
Plany - jak zwykle - zweryfikuje… itd.

Lekki krążownik typu Gustavia 1933-1934 (6 szt.)



Lekki krążownik typu Gustavia 1933-1934 (6 szt.)

Zaczynając opis poniżej prezentowanej jednostki, stanąłem w obliczu małego problemu; jakiego dodatkowego przymiotnika użyć prócz słów „lekki krążownik” We wstępnych założeniach miał to być niewielki, lekko uzbrojony i opancerzony, ale dość szybki krążownik kolonialny. Budowa takiego okrętu była jakiś czas temu sugerowana chyba(?) przez kpt.G. Jednakże w trakcie projektowania i rysowania otwarły się dla tego projektu nowe możliwości i „wyszedł” z tego krążownik torpedowy – to oczywiście całkiem nieoficjalne określenie. Ostatecznie został po prostu lekki krążownik bez dodatkowych epitetów.
Tak, czy inaczej, otrzymaliśmy chyba ciekawą jednostkę o różnych możliwościach zastosowania. Po pierwsze, okręt ten zastąpi bazujące w koloniach, a przeznaczone do wycofania krążowniki typu Bydgoszcz. Po drugie, będzie mógł być użyty do dalekiego rozpoznania oraz zwalczania nieprzyjacielskiej żeglugi. Po trzecie, eskadra tych krążowników dołączona do zespołu ciężkich okrętów, będzie mogła w razie potrzeby odciążyć własną linię bojową, wykonując atak torpedowy na jednostki wroga. Nie do pogardzenia jest też potencjał plot tych krążowników. Uważam, że pomimo lekkiego uzbrojenia artyleryjskiego, okręt posiada niebagatelny potencjał ofensywny, przede wszystkim dzięki silnemu uzbrojeniu torpedowemu.
O szczegółach uzbrojenia i opancerzenia nie będę się rozpisywał, energię i ochotę zarezerwuję na odpowiedzi na pytania np.: po co tyle wt? Poinformuję tylko kolegę H_Babbocka, że poszerzyłem „ogony” wież 135 mm. To musi wystarczyć, brytyjskie – w zasadzie analogiczne – 133-ki mieściły się w mniejszych wieżach.
Chciałbym natomiast zwrócić uwagę na rzadko u nas stosowany układ urządzeń napędowych K-K-M-M oraz na zaskakująco dobrą dzielność morską. Troszkę martwi mnie zasięg, planowałem o ok. 2 000 Mm większy, ale nie dało się tego z projektu „wydusić” bez ingerencji w inne, istotne parametry okrętu.
Jeśli chodzi o wyposażenie lotnicze, to postarałem się – chociaż częściowo – zadowolić również kolegę H_Babbocka i teraz hangar na długość i wysokość nie jest „na styk” Pozostał na styk na szerokość, ale po pierwsze szerokość całego okrętu na więcej nie pozwoliła, a po drugie bardzo rzadko w hangarze przebywać będą oba wodnosamoloty jednocześnie, więc problem jest pomijalny.
A tak w ogóle - mając świadomość, że narażam się na oskarżenia o samochwalstwo – stwierdzam: ten okręt mi się po prostu podoba; ten dziób zadzierzysty, istna żyleta! Nawet wyposażenie lotnicze z hangarem nie bardzo go szpeci.



Gustavia, Poland Light cruiser laid down 1933

Displacement:
            6 006 t light; 6 201 t standard; 6 904 t normal; 7 467 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (547,78 ft / 541,34 ft) x 52,49 ft x (21,00 / 22,08 ft)
            (166,96 m / 165,00 m) x 16,00 m  x (6,40 / 6,73 m)

Armament:
      8 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts - superfiring
      8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Quad mounts on sides, aft deck forward 2 raised mounts
      10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward 1 raised mount
      Weight of broadside 588 lbs / 267 kg
      Main Torpedoes
      12 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,786 t each, 21,431 t total
            In 4 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   1,97" / 50 mm 347,77 ft / 106,00 m   11,15 ft / 3,40 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 1,97" / 50 mm 183,73 ft / 56,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 99% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        0,98" / 25 mm 347,77 ft / 106,00 m   12,47 ft / 3,80 m
            Beam between torpedo bulkheads 52,49 ft / 16,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,98" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 72 772 shp / 54 288 Kw = 34,00 kts
            Range 10 600nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 266 tons                                                          

Complement:
            378 - 492

Cost:
            £2,724 million / $10,897 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 222 tons, 3,2%
               - Guns: 179 tons, 2,6%
               - Weapons: 43 tons, 0,6%
            Armour: 1 011 tons, 14,6%
               - Belts: 443 tons, 6,4%
               - Torpedo bulkhead: 158 tons, 2,3%
               - Armament: 118 tons, 1,7%
               - Armour Deck: 269 tons, 3,9%
               - Conning Towers: 23 tons, 0,3%
            Machinery: 2 120 tons, 30,7%
            Hull, fittings & equipment: 2 641 tons, 38,3%
            Fuel, ammunition & stores: 899 tons, 13,0%
            Miscellaneous weights: 11 tons, 0,2%
               - Hull below water: 8 tons
               - On freeboard deck: 3 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              7 485 lbs / 3 395 Kg = 99,7 x 5,3 " / 135 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 2,3 ft / 0,7 m
            Roll period: 14,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,34
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,31

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,405 / 0,417
            Length to Beam Ratio: 10,31 : 1
            'Natural speed' for length: 26,82 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       30,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Aft deck:    34,00%,  15,75 ft / 4,80 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Quarter deck:        16,00%,  15,75 ft / 4,80 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Average freeboard:                      20,16 ft / 6,15 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 109,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 172,8%
            Waterplane Area: 18 208 Square feet or 1 692 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 117%
            Structure weight / hull surface area: 87 lbs/sq ft or 427 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 2,19
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

1 x catapult
2 x LWS-14HR

Gustavia (1933)
Beniowski (1933)
Portus Regius (1933)
Rabaul (1934)
Kavieng (1934)
Tanjung Pandan (1934)