Zaczynając opis
poniżej prezentowanej jednostki, stanąłem w obliczu małego problemu; jakiego
dodatkowego przymiotnika użyć prócz słów „lekki krążownik” We wstępnych
założeniach miał to być niewielki, lekko uzbrojony i opancerzony, ale dość
szybki krążownik kolonialny. Budowa
takiego okrętu była jakiś czas temu sugerowana chyba(?) przez kpt.G. Jednakże w
trakcie projektowania i rysowania otwarły się dla tego projektu nowe możliwości
i „wyszedł” z tego krążownik torpedowy
– to oczywiście całkiem nieoficjalne określenie. Ostatecznie został po prostu lekki krążownik bez dodatkowych
epitetów.
Tak, czy inaczej,
otrzymaliśmy chyba ciekawą jednostkę o różnych możliwościach zastosowania. Po
pierwsze, okręt ten zastąpi bazujące w koloniach, a przeznaczone do wycofania
krążowniki typu Bydgoszcz. Po drugie,
będzie mógł być użyty do dalekiego rozpoznania oraz zwalczania
nieprzyjacielskiej żeglugi. Po trzecie, eskadra tych krążowników dołączona do
zespołu ciężkich okrętów, będzie mogła w razie potrzeby odciążyć własną linię
bojową, wykonując atak torpedowy na jednostki wroga. Nie do pogardzenia jest
też potencjał plot tych krążowników. Uważam, że pomimo lekkiego uzbrojenia
artyleryjskiego, okręt posiada niebagatelny potencjał ofensywny, przede
wszystkim dzięki silnemu uzbrojeniu torpedowemu.
O szczegółach
uzbrojenia i opancerzenia nie będę się rozpisywał, energię i ochotę zarezerwuję
na odpowiedzi na pytania np.: po co tyle
wt? Poinformuję tylko kolegę H_Babbocka, że poszerzyłem „ogony” wież 135
mm. To musi wystarczyć, brytyjskie – w zasadzie analogiczne – 133-ki mieściły
się w mniejszych wieżach.
Chciałbym natomiast
zwrócić uwagę na rzadko u nas stosowany układ urządzeń napędowych K-K-M-M oraz
na zaskakująco dobrą dzielność morską. Troszkę martwi mnie zasięg, planowałem o
ok. 2 000 Mm większy, ale nie dało się tego z projektu „wydusić” bez
ingerencji w inne, istotne parametry okrętu.
Jeśli chodzi o
wyposażenie lotnicze, to postarałem się – chociaż częściowo – zadowolić również
kolegę H_Babbocka i teraz hangar na długość i wysokość nie jest „na styk”
Pozostał na styk na szerokość, ale po pierwsze szerokość całego okrętu na
więcej nie pozwoliła, a po drugie bardzo rzadko w hangarze przebywać będą oba
wodnosamoloty jednocześnie, więc problem jest pomijalny.
A tak w ogóle - mając
świadomość, że narażam się na oskarżenia o samochwalstwo – stwierdzam: ten
okręt mi się po prostu podoba; ten dziób zadzierzysty, istna żyleta! Nawet
wyposażenie lotnicze z hangarem nie bardzo go szpeci.
Gustavia, Poland Light cruiser laid down 1933
Displacement:
6 006
t light; 6 201 t standard; 6 904 t normal; 7 467 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(547,78
ft / 541,34 ft) x 52,49 ft x (21,00 / 22,08 ft)
(166,96
m / 165,00 m) x 16,00 m x (6,40 / 6,73
m)
Armament:
8 -
5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in turret on barbette
mounts, 1932 Model
4 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts - superfiring
8 -
1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Quad mounts on sides, aft deck forward 2
raised mounts
10 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck forward 1 raised mount
Weight of
broadside 588 lbs / 267 kg
Main
Torpedoes
12 -
21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,786 t each, 21,431 t total
In 4
sets of deck mounted side rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 1,97" / 50 mm 347,77 ft / 106,00 m 11,15 ft
/ 3,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 1,97" / 50 mm 183,73 ft / 56,00 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Main Belt covers 99% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Torpedo
Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
0,98"
/ 25 mm 347,77 ft / 106,00 m 12,47 ft / 3,80 m
Beam
between torpedo bulkheads 52,49 ft / 16,00 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm 1,97"
/ 50 mm
- Armoured deck
- single deck:
For and
Aft decks: 0,98" / 25 mm
- Conning
towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 72 772 shp / 54 288 Kw = 34,00 kts
Range
10 600nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement =
1 266 tons
Complement:
378 -
492
Cost:
£2,724
million / $10,897 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
222 tons, 3,2%
- Guns: 179 tons, 2,6%
- Weapons: 43 tons, 0,6%
Armour:
1 011 tons, 14,6%
- Belts: 443 tons, 6,4%
- Torpedo bulkhead: 158 tons, 2,3%
- Armament: 118 tons, 1,7%
- Armour Deck: 269 tons, 3,9%
- Conning Towers: 23 tons, 0,3%
Machinery:
2 120 tons, 30,7%
Hull,
fittings & equipment: 2 641 tons, 38,3%
Fuel,
ammunition & stores: 899 tons, 13,0%
Miscellaneous
weights: 11 tons, 0,2%
- Hull below water: 8 tons
- On freeboard deck: 3 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 485 lbs / 3 395 Kg = 99,7 x 5,3
" / 135 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric
height 2,3 ft / 0,7 m
Roll
period: 14,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,34
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,31
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,405 / 0,417
Length
to Beam Ratio: 10,31 : 1
'Natural
speed' for length: 26,82 kts
Power
going to wave formation at top speed: 57 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Forward deck: 30,00%, 23,95 ft / 7,30
m, 23,95 ft / 7,30 m
- Aft deck: 34,00%, 15,75 ft / 4,80 m, 15,75 ft / 4,80 m
- Quarter deck: 16,00%, 15,75 ft /
4,80 m, 15,75 ft / 4,80 m
- Average freeboard: 20,16 ft / 6,15 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 109,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 172,8%
Waterplane
Area: 18 208 Square feet or 1 692 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 117%
Structure
weight / hull surface area: 87 lbs/sq ft or 427 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 2,19
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
1 x catapult
2 x LWS-14HR
Gustavia (1933)
Beniowski (1933)
Portus Regius (1933)
Rabaul (1934)
Kavieng (1934)
Tanjung Pandan (1934)