Francuskie średnie monitory typu De Vauban 1933 (3 szt.)
Pomysł – w ogólnych
zarysach – zgłosił kolega Stonk. Poniżej legenda, opracowana przeze mnie z
uwzględnieniem założeń Pomysłodawcy.
Przewidując, że ewentualna następna
wojna będzie podobna do tej z lat 1914-18, francuska admiralicja podjęła
decyzję o budowie monitorów, które nieźle sprawdziły się w brytyjskiej flocie.
W założeniach, miałyby to być okręty współpracy z armią lądową, która
tradycyjnie we Francji była głównym rodzajem sił zbrojnych. Konkretne zadania
stawiane przed tymi monitorami to:
- wsparcie artyleryjskie opartych o
morze skrzydeł wojsk lądowych, w tym osłona desantów taktycznych na tyłach
wroga;
- zwalczanie nieprzyjacielskiej
artylerii nadbrzeżnej i nadbrzeżnych fortyfikacji stałych;
- obrona wybrzeża przed flotą
nieprzyjaciela.
Zaznaczyć trzeba, że pomysł budowy
francuskich monitorów nie cieszył się jednomyślnym poparciem i miał sporo
krytyków, groziło nawet przerwanie ledwo rozpoczętej budowy. Ostatecznie, aby
zapewnić zatrudnienie stoczniowców w czasie Wielkiego Kryzysu, zdecydowano o
kontynuacji budowy.
Przyjęto, ze powstaną dwa
typy monitorów; średniej i mniejszej wielkości. Dziś prezentuję monitory
średnie, niebawem pojawią się mniejsze.
Teraz krótki opis konstrukcji.
Kadłub
Pożądane dla monitorów małe
zanurzenie, wymagało budowy bardzo szerokiego kadłuba. Niewielka użytkowa
przestrzeń pod pokładem, wymusiła także budowę dość obszernych nadbudówek, w
tym masywnego pomostu bojowego.
Napęd
Ponieważ uznano, że prędkość 12-14 w.
będzie wystarczająca, zainstalowano na okręcie siłownię dieslowską o skromnej
mocy. Zadania monitorów, związane głównie z własnym wybrzeżem, nie wymagały
również większego zasięgu.
Uzbrojenie
Artyleria okrętów składa się z:
- 1xIIx24 cm/50 (9.45") Model
1902/1906, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskami AP i HE
221,0 kg wynosi 19400 m;
- 5xIx138,6 mm/50 (5.46") Model
1929, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 40,6 kg
wynosi 20000 m;
- 6xIx75 mm/50 (2.95") Model 1927,
przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,93 kg wynosi 14100 m, a
przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi
8000 m;
- 4xIIx13.2 mm/76 (0.52") Model
1929, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7200 m, a
przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi
4200 m.
Okręt posiada mocno rozbudowane
systemy kierowania ogniem, składają się one z:
- zespolonego dalocelownika z dwoma
dalmierzami optycznymi o bazach 7,5 i 5,7 m;
- zamontowanego na wieży 240 mm
dalmierza optycznego o bazie 7,2 m;
- trzech dalmierzy optycznych plot o
bazie 2,3 m;
- dwu niezależnych central artyleryjskich,
- obszernego i bogato wyposażonego (liczne mapy wybrzeży, plansze do nanoszenia celów itp.) stanowiska kierowania ogniem.
Opancerzenie
Jak pokazano na schemacie. Szczególną
uwagę zwrócono na bierną obronę przeciwtorpedową i przeciwminową. Składają się
na nią bąble oraz podwójne grodzie przeciwtorpedowe. Wyjaśniam uwidocznioną w
raporcie grubość opancerzenia poziomego 65 mm. Otóż, główny pokład pancerny ma
zróżnicowaną grubość 50-25 mm (jak na schemacie), średnio 40 mm, po dodaniu 25
mm górnego pokładu, mamy 65 mm.
Opancerzenie poziome również jest
stosunkowo poważne. Np. aby dostać się do maszynowni lub głównej komory
amunicyjnej, pocisk uderzający 1,5 m nad linią wodną pod kątem 30o,
musi pokonać: bąbel 25 mm, główny pas pancerny 225 mm i dwie grodzie po 25 mm,
łącznie 300 mm.
Inne
Zamontowano bogate wyposażenie
radiowe, w tym: trzy radiostacje średniego i cztery krótkiego zasięgu oraz
radionamiernik.
Dwa stery, na rufie i dziobie oraz
liczne kotwice, zapewniają dużą zwrotność, a także możliwość precyzyjnego
pozycjonowania okrętu w czasie ostrzału wybrzeża. Maksymalna możliwa stabilność jednostki (steadiness 100%) sprawia, iż stanowi ona bardzo dobrą platformę dla
artylerii.
de Vauban, France monitor laid down 1929, launched 1931, completed 1933
(engine 1931)
Displacement:
5 659 t light;
5 987 t standard; 6 083 t normal; 6 159 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(396,70 ft / 393,70 ft)
x 78,74 ft (Bulges 88,58 ft) x (9,84 / 9,96 ft)
(120,92 m / 120,00 m) x
24,00 m (Bulges 27,00 m) x (3,00 / 3,04
m)
Armament:
2 - 9,45" / 240 mm 50,0
cal guns - 487,22lbs / 221,00kg shells, 200 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mount, 1902/1906 Model
1 x 2-gun mount on centreline, forward deck
forward
5 - 5,46" / 139 mm 50,0
cal guns - 89,51lbs / 40,60kg shells, 300 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1929 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
6 - 2,95" / 75,0 mm
50,0 cal guns - 13,07lbs / 5,93kg shells, 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1927 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
8 - 0,52" / 13,2 mm
76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1929 Model
4 x Double mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 1 283
lbs / 582 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 8,86" / 225 mm 205,05 ft / 62,50 m 10,50
ft / 3,20 m
Ends: 1,97" / 50 mm 50,85 ft / 15,50 m 10,50 ft / 3,20 m
137,80 ft / 42,00 m Unarmoured ends
Upper: 1,97" / 50 mm 205,05 ft / 62,50 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Main Belt covers 80% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 205,05 ft / 62,50 m 15,42 ft / 4,70 m
Beam between torpedo
bulkheads 48,72 ft / 14,85 m
- Hull Bulges:
0,98"
/ 25 mm 205,05 ft / 62,50 m 14,76 ft / 4,50 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 8,86" / 225 mm 4,92" / 125 mm 7,87"
/ 200 mm
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Armoured deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
2,56" / 65 mm
- Conning towers: Forward
8,86" / 225 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Direct drive, 2 shafts,
3 000 shp / 2 238 Kw = 13,00 kts
Range 2 500nm at
8,00 kts
Bunker at max
displacement = 173 tons
Complement:
343 - 447
Cost:
£1,324 million / $5,295
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 377 tons,
6,2%
- Guns: 377 tons, 6,2%
Armour: 2 524
tons, 41,5%
- Belts: 1 124 tons, 18,5%
- Torpedo bulkhead: 230 tons, 3,8%
- Bulges: 110 tons, 1,8%
- Armament: 204 tons, 3,3%
- Armour Deck: 792 tons, 13,0%
- Conning Tower: 64 tons, 1,0%
Machinery: 90 tons,
1,5%
Hull, fittings &
equipment: 2 669 tons, 43,9%
Fuel, ammunition &
stores: 424 tons, 7,0%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
38 731 lbs / 17 568 Kg = 91,8 x 9,4
" / 240 mm shells or 8,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,52
Metacentric height 7,1
ft / 2,2 m
Roll period: 13,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,30
Hull form characteristics:
Hull has low
quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,620 / 0,621
Length to Beam Ratio:
4,44 : 1
'Natural speed' for
length: 19,84 kts
Power going to wave
formation at top speed: 27 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 80
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 9,80 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 32,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 18,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 34,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Quarter deck: 16,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 14,93 ft / 4,55 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 42,8%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 206,3%
Waterplane Area:
23 104 Square feet or 2 146 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 158%
Structure weight / hull
surface area: 103 lbs/sq ft or 503 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 1,52
- Overall:
1,00
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
de Vauban (1933)
de Montalembert (1933)
de Beauplan (1934)