środa, 8 kwietnia 2020

Francuskie średnie monitory typu De Vauban 1933 (3 szt.)


Francuskie średnie monitory typu De Vauban 1933 (3 szt.)

Pomysł – w ogólnych zarysach – zgłosił kolega Stonk. Poniżej legenda, opracowana przeze mnie z uwzględnieniem założeń Pomysłodawcy.
Przewidując, że ewentualna następna wojna będzie podobna do tej z lat 1914-18, francuska admiralicja podjęła decyzję o budowie monitorów, które nieźle sprawdziły się w brytyjskiej flocie. W założeniach, miałyby to być okręty współpracy z armią lądową, która tradycyjnie we Francji była głównym rodzajem sił zbrojnych. Konkretne zadania stawiane przed tymi monitorami to:
- wsparcie artyleryjskie opartych o morze skrzydeł wojsk lądowych, w tym osłona desantów taktycznych na tyłach wroga;
- zwalczanie nieprzyjacielskiej artylerii nadbrzeżnej i nadbrzeżnych fortyfikacji stałych;
- obrona wybrzeża przed flotą nieprzyjaciela.
Zaznaczyć trzeba, że pomysł budowy francuskich monitorów nie cieszył się jednomyślnym poparciem i miał sporo krytyków, groziło nawet przerwanie ledwo rozpoczętej budowy. Ostatecznie, aby zapewnić zatrudnienie stoczniowców w czasie Wielkiego Kryzysu, zdecydowano o kontynuacji budowy.
Przyjęto, ze powstaną dwa typy monitorów; średniej i mniejszej wielkości. Dziś prezentuję monitory średnie, niebawem pojawią się mniejsze.
Teraz krótki opis konstrukcji.
Kadłub
Pożądane dla monitorów małe zanurzenie, wymagało budowy bardzo szerokiego kadłuba. Niewielka użytkowa przestrzeń pod pokładem, wymusiła także budowę dość obszernych nadbudówek, w tym masywnego pomostu bojowego.
Napęd
Ponieważ uznano, że prędkość 12-14 w. będzie wystarczająca, zainstalowano na okręcie siłownię dieslowską o skromnej mocy. Zadania monitorów, związane głównie z własnym wybrzeżem, nie wymagały również większego zasięgu.
Uzbrojenie
Artyleria okrętów składa się z:
- 1xIIx24 cm/50 (9.45") Model 1902/1906, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskami AP i HE 221,0 kg wynosi 19400 m;
- 5xIx138,6 mm/50 (5.46") Model 1929, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 40,6 kg wynosi 20000 m;
- 6xIx75 mm/50 (2.95") Model 1927, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,93 kg wynosi 14100 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 8000 m;
- 4xIIx13.2 mm/76 (0.52") Model 1929, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7200 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4200 m.
Okręt posiada mocno rozbudowane systemy kierowania ogniem, składają się one z:
- zespolonego dalocelownika z dwoma dalmierzami optycznymi o bazach 7,5 i 5,7 m;
- zamontowanego na wieży 240 mm dalmierza optycznego o bazie 7,2 m;
- trzech dalmierzy optycznych plot o bazie 2,3 m;
- dwu niezależnych central artyleryjskich,
- obszernego i bogato wyposażonego (liczne mapy wybrzeży, plansze do nanoszenia celów itp.) stanowiska kierowania ogniem.
Opancerzenie
Jak pokazano na schemacie. Szczególną uwagę zwrócono na bierną obronę przeciwtorpedową i przeciwminową. Składają się na nią bąble oraz podwójne grodzie przeciwtorpedowe. Wyjaśniam uwidocznioną w raporcie grubość opancerzenia poziomego 65 mm. Otóż, główny pokład pancerny ma zróżnicowaną grubość 50-25 mm (jak na schemacie), średnio 40 mm, po dodaniu 25 mm górnego pokładu, mamy 65 mm.
Opancerzenie poziome również jest stosunkowo poważne. Np. aby dostać się do maszynowni lub głównej komory amunicyjnej, pocisk uderzający 1,5 m nad linią wodną pod kątem 30o, musi pokonać: bąbel 25 mm, główny pas pancerny 225 mm i dwie grodzie po 25 mm, łącznie 300 mm.
Inne
Zamontowano bogate wyposażenie radiowe, w tym: trzy radiostacje średniego i cztery krótkiego zasięgu oraz radionamiernik.
Dwa stery, na rufie i dziobie oraz liczne kotwice, zapewniają dużą zwrotność, a także możliwość precyzyjnego pozycjonowania okrętu w czasie ostrzału wybrzeża. Maksymalna możliwa  stabilność jednostki (steadiness 100%) sprawia, iż stanowi ona bardzo dobrą platformę dla artylerii.


de Vauban, France monitor laid down 1929, launched 1931, completed 1933 (engine 1931)


Displacement:
            5 659 t light; 5 987 t standard; 6 083 t normal; 6 159 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (396,70 ft / 393,70 ft) x 78,74 ft (Bulges 88,58 ft) x (9,84 / 9,96 ft)
            (120,92 m / 120,00 m) x 24,00 m (Bulges 27,00 m)  x (3,00 / 3,04 m)

Armament:
      2 - 9,45" / 240 mm 50,0 cal guns - 487,22lbs / 221,00kg shells, 200 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mount, 1902/1906 Model
              1 x 2-gun mount on centreline, forward deck forward
      5 - 5,46" / 139 mm 50,0 cal guns - 89,51lbs / 40,60kg shells, 300 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1929 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      6 - 2,95" / 75,0 mm 50,0 cal guns - 13,07lbs / 5,93kg shells, 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1927 Model
              6 x Single mounts on sides, evenly spread
                        6 raised mounts
      8 - 0,52" / 13,2 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1929 Model
              4 x Double mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 1 283 lbs / 582 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   8,86" / 225 mm           205,05 ft / 62,50 m     10,50 ft / 3,20 m
            Ends:   1,97" / 50 mm   50,85 ft / 15,50 m     10,50 ft / 3,20 m
              137,80 ft / 42,00 m Unarmoured ends
            Upper: 1,97" / 50 mm 205,05 ft / 62,50 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 80% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 205,05 ft / 62,50 m     15,42 ft / 4,70 m
            Beam between torpedo bulkheads 48,72 ft / 14,85 m

   - Hull Bulges:
                        0,98" / 25 mm 205,05 ft / 62,50 m     14,76 ft / 4,50 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   8,86" / 225 mm           4,92" / 125 mm                      7,87" / 200 mm
            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 2,56" / 65 mm

   - Conning towers: Forward 8,86" / 225 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 3 000 shp / 2 238 Kw = 13,00 kts
            Range 2 500nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 173 tons

Complement:
            343 - 447

Cost:
            £1,324 million / $5,295 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 377 tons, 6,2%
               - Guns: 377 tons, 6,2%
            Armour: 2 524 tons, 41,5%
               - Belts: 1 124 tons, 18,5%
               - Torpedo bulkhead: 230 tons, 3,8%
               - Bulges: 110 tons, 1,8%
               - Armament: 204 tons, 3,3%
               - Armour Deck: 792 tons, 13,0%
               - Conning Tower: 64 tons, 1,0%
            Machinery: 90 tons, 1,5%
            Hull, fittings & equipment: 2 669 tons, 43,9%
            Fuel, ammunition & stores: 424 tons, 7,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              38 731 lbs / 17 568 Kg = 91,8 x 9,4 " / 240 mm shells or 8,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,52
            Metacentric height 7,1 ft / 2,2 m
            Roll period: 13,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,30

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,620 / 0,621
            Length to Beam Ratio: 4,44 : 1
            'Natural speed' for length: 19,84 kts
            Power going to wave formation at top speed: 27 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 80
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,80 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            32,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       18,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    34,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Quarter deck:        16,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      14,93 ft / 4,55 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 42,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 206,3%
            Waterplane Area: 23 104 Square feet or 2 146 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 158%
            Structure weight / hull surface area: 103 lbs/sq ft or 503 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,52
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

de Vauban (1933)
de Montalembert (1933)
de Beauplan (1934)