sobota, 22 marca 2025

Budowa kolumbijskich rzecznych stawiaczy min typu Pitón 1924-1925 (2 jednostki)

Budowa kolumbijskich rzecznych stawiaczy min typu Pitón 1924-1925 (2 jednostki)

Dziś okręty, klasy rzadko we flotyllach rzecznych spotykanej. Admiralicję kolumbijską wciąż jednak trapi i sen jej odbiera, siła bojowa brazylijskiego monitora rzecznego Pernambuco; to związku z nim i przeciwko niemu, powstały prezentowane jednostki. Nowością na okręcie jest, zastosowana po raz pierwszy w kolumbijskiej MW, tratwa ratunkowa.
Głównym uzbrojeniem Pitóna są lekkie, rzeczne miny kontaktowe typu M-10, o masie całkowitej 96 kg i masie ładunku wybuchowego 39 kg. 80 min przewożonych jest na pokładowych torach minowych, a pozostałe 30 w magazynie pod pokładem. Jeżeli przykładowo, miny stawiane będą na Amazonce, w rejonie miasta Leticia, gdzie rzeka ta ma szerokość ok. 1000 m, to można będzie postawić podwójną zagrodę, w której miny oddalone będą od siebie o ok. 20 m w każdej linii. Dla dużego okrętu rzecznego (niech to będzie już ten „straszny” Pernambuco o szerokości 7,31 m), prawdopodobieństwo wejścia na minę w takiej zagrodzie wyniesie 70-75%.
W razie potrzeby, po zdjęciu min, okręt może przewieźć do 12 t zaopatrzenia, a na krótszych odcinkach, przy zmniejszonym zapasie paliwa do 15 t. Działka i km-y służą głównie do samoobrony przed mniejszymi jednostkami wroga. Do tego samego celu służy dość symboliczne opancerzenie kadłuba i CT.
Wszystkie jednostki tego typu buduje stocznia Astillero Fluvial Iquitos (AF1). Całość dostaw zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O typowych dla jednostek rzecznych kształtach i zanurzeniu.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 150 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx37/40 Driggs-Schroeder/FNA M1885, przy elewacji maksymalnej 11o donośność pociskiem 0,48 kg wynosi 3200 m;
- 3xIx7,62 mm/93 Browning/FNA M1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m;
- 110 min typu M-10.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Opancerzenie
Jak w raporcie.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje średniego zasięgu.

Uwaga: na rysunku min na skrajnych torach minowych nie zaznaczono.

Pitón, Great Colombia river minelayer laid down 1924, launched 1924, completed 1924 (engine 1924)

Displacement:
            107 t light; 110 t standard; 116 t normal; 121 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (136,32 ft / 134,51 ft) x 20,67 ft x (2,95 / 3,05 ft)
            (41,55 m / 41,00 m) x 6,30 m  x (0,90 / 0,93 m)

Armament:
      2 - 1,46" / 37,0 mm 40,0 cal guns - 1,06lbs / 0,48kg shells, 300 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1885 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      3 - 0,30" / 7,62 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 raised mounts
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      Mines
      2 - 205,03 lbs / 96,00 kg mines + 110 reloads - 10,560 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Armour:
   - Belts:                     Width (max)        Length (avg)          Height (avg)
            Main:            0,75" / 19 mm   90,55 ft / 27,60 m     3,94 ft / 1,20 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 104% of normal length
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:            0,31" / 8 mm                    -                                  -
            2nd:              0,24" / 6 mm                    -                                  -
   - Conning towers: Forward 0,75" / 19 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 300 shp / 224 Kw = 12,71 kts
            Range 2 300nm at 8,00 kts
            Bunker normal = 6 tons, at max displacement = 11 tons

Complement:
            16 - 22

Cost:
            £0,017 million / $0,066 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 14 tons, 11,7%
               - Guns: 1 tons, 0,7%
               - Weapons: 13 tons, 11,0%
            Armour: 15 tons, 13,3%
               - Belts: 11 tons, 9,9%
               - Armament: 4 tons, 3,1%
               - Conning Tower: 0 tons, 0,3%
            Machinery: 10 tons, 8,5%
            Hull, fittings & equipment: 57 tons, 49,5%
            Fuel, ammunition & stores: 9 tons, 7,8%
            Miscellaneous weights: 11 tons, 9,1%
               - Hull below water: 3 tons
               - On freeboard deck: 8 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            81 lbs / 37 Kg = 52,6 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,36
            Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,35

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,495 / 0,501
            Length to Beam Ratio: 6,51 : 1
            'Natural speed' for length: 12,72 kts
            Power going to wave formation at top speed: 45 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,40 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  7,02 ft / 2,14 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Forward deck:       22,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                24,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Quarter deck:        36,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Average freeboard:                      6,08 ft / 1,85 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 34,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 135,0%
            Waterplane Area: 1 888 Square feet or 175 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 242%
            Structure weight / hull surface area: 23 lbs/sq ft or 114 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,86
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily 

Pitón (1924)
Sirena (1925)