Budowa chińskich dozorowców typu Chang Jiang 1926-1927 (9 jednostek) i minowców typu Poyang Hu 1926-1927 (10 jednostek)
Czwarty „odcinek serialu” pt. „Rozwój chińskiej floty
wojennej w latach 1922-37” Przypominam, że autorem pomysłu jest kolega Hrotgar.
Ponieważ już w końcu roku 1924 okazało
się, że budowa niszczycieli (patrz post z 26.12.2020) nie wyczerpie możliwości
budżetowych chińskiej MW w latach 1926-1927, podjęto decyzję o budowie dwu serii
niewielkich, lecz bardzo przydatnych okrętów. Szybko opracowano projekt, co
ułatwił fakt, że obydwa projektowane typy miały identyczny kadłub i urządzenia
napędowe. Różnice występowały w uzbrojeniu i wyposażeniu, co jest zrozumiałe z
uwagi na różne przeznaczenie jednostek. Poniżej omówimy je po kolei.
Na początek dozorowce.
Okręty te łączą w sobie cechy patrolowca, ścigacza okrętów podwodnych, a nawet
eskortowca. Ich duży zasięg umożliwia długotrwałe przebywanie na morzu bez konieczności
uzupełniania paliwa. Oto szczegóły:
Kadłub
Gładkopokładowy, o prostej i zwartej
konstrukcji oraz wysokiej wolnej burcie.
Napęd
Dwa wały śrubowe i dwa silniki diesla
w pojedynczej maszynowni.
Uzbrojenie
Wykorzystujące już stosowane w
chińskiej flocie modele dział i nkm-ów, składające się z:
- 1xIx4"/50
(10.2 cm) Mark 10, przy elewacji
maksymalnej 20o donośność pociskiem 14,97 kg wynosi 14560 m;
- 1xIx3"/23
(7.62 cm) Mark 9, przy elewacji 45o donośność pociskiem HC 5,90
kg wynosi 8050 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa
pociskiem AA 5,90 kg wynosi 5490 m;
- 2xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 2xwbg z zapasem 60 bg.
Inne
Okręty zostały
wyposażone w dwie radiostacje średniego zasięgu oraz szumonamiernik.
Chang Jiang, China patrol boat laid down 1925, launched 1925, compleded 1926
(engine 1925)
Displacement:
252 t light; 266 t
standard; 330 t normal; 382 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(151,77 ft / 147,64 ft)
x 24,61 ft x (8,20 / 9,02 ft)
(46,26 m / 45,00 m) x
7,50 m x (2,50 / 2,75 m)
Armament:
1 - 4,02" / 102 mm 50,0
cal gun - 34,28lbs / 15,55kg shells, 200 per gun
Breech loading gun in deck mount, 1925 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 12,20lbs / 5,53kg shells, 400 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1925 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 47 lbs /
21 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 60 reloads - 11,655 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,79" / 20 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
2 500 shp / 1 865 Kw = 19,40 kts
Range 5 800nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 116 tons
Complement:
38 - 50
Cost:
£0,073 million / $0,294
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 22 tons, 6,6%
- Guns: 7 tons, 2,2%
- Weapons: 15 tons, 4,4%
Armour: 2 tons, 0,6%
- Armament: 2 tons, 0,6%
Machinery: 81 tons,
24,6%
Hull, fittings &
equipment: 136 tons, 41,0%
Fuel, ammunition &
stores: 78 tons, 23,7%
Miscellaneous weights:
12 tons, 3,5%
- Hull above water: 9 tons
- On freeboard deck: 3 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
624 lbs / 283 Kg = 19,3 x 4,0 " / 102 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,37
Metacentric height 1,1
ft / 0,3 m
Roll period: 10,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,38
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,388 / 0,408
Length to Beam Ratio:
6,00 : 1
'Natural speed' for
length: 12,15 kts
Power going to wave
formation at top speed: 67 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 11,60 degrees
Stern overhang: 1,64 ft
/ 0,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Forward deck: 32,00%, 10,17 ft / 3,10
m, 10,17 ft / 3,10 m
- Aft deck: 28,00%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Quarter deck: 20,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Average freeboard: 10,33 ft / 3,15 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 91,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 113,1%
Waterplane Area:
2 218 Square feet or 206 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 168%
Structure weight / hull
surface area: 33 lbs/sq ft or 161 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,81
-
Longitudinal: 7,37
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Chang Jiang (1926)
Huang He (1926)
Xi Jiang (1926)
Huai He (1926)
Heilong Jiang (1926)
Talimu He (1926)
Sang Jiali (1927)
Wusuli Jiang (1927)
Lancang Jiang (1927)
- - -
Teraz pora na minowce. Podstawowym zadaniem tych okrętów jest trałowanie, ale mogą również stawiać miny, a w razie konieczności – po zamianie torów minowych na wbg i zainstalowaniu szumonamiernika – wykonywać zadania patrolowe lub eskortowe. Pomimo słabszego od dozorowców uzbrojenia artyleryjskiego, większy ciężar min i wyposażenia trałowego, spowodował konieczność wyraźnego obniżenia zasięgu.
Kadłub
Jak dla dozorowców.
Napęd
Jak dla dozorowców.
Uzbrojenie
- 1xIx4"/50
(10.2 cm) Mark 10, przy elewacji
maksymalnej 20o donośność pociskiem 14,97 kg wynosi 14560 m;
- 3xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 30 min.
Inne
Okręty posiadają radiostację
średniego zasięgu oraz podstawowy zestaw wyposażenia trałowego.
Poyang Hu, China minesweeper laid down 1925, launched 1926, completed
1926 (engine 1925)
Displacement:
274 t light; 285 t
standard; 330 t normal; 366 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(151,77 ft / 147,64 ft)
x 24,61 ft x (8,20 / 8,77 ft)
(46,26 m / 45,00 m) x
7,50 m x (2,50 / 2,67 m)
Armament:
1 - 4,02" / 102 mm 50,0
cal gun - 34,28lbs / 15,55kg shells, 200 per gun
Breech loading gun in deck mount, 1925 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
3 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
centre
1 raised
mount
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 34 lbs /
16 kg
Mines
2 - 1 444,03 lbs /
655,00 kg mines + 30 reloads - 20,629 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,79" / 20 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
2 500 shp / 1 865 Kw = 19,40 kts
Range 4 000nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 81 tons
Complement:
38 - 50
Cost:
£0,075 million / $0,300
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 32 tons, 9,7%
- Guns: 6 tons, 1,9%
- Weapons: 26 tons, 7,8%
Armour: 2 tons, 0,6%
- Armament: 2 tons, 0,6%
Machinery: 81 tons,
24,6%
Hull, fittings &
equipment: 135 tons, 40,7%
Fuel, ammunition &
stores: 56 tons, 17,0%
Miscellaneous weights:
25 tons, 7,5%
- Hull above water: 9 tons
- On freeboard deck: 16 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
618 lbs / 280 Kg = 19,1 x 4,0 " / 102 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,29
Metacentric height 1,0
ft / 0,3 m
Roll period: 10,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,36
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,388 / 0,402
Length to Beam Ratio:
6,00 : 1
'Natural speed' for
length: 12,15 kts
Power going to wave
formation at top speed: 67 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 11,60 degrees
Stern overhang: 1,64 ft
/ 0,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Forward deck: 32,00%, 10,17 ft / 3,10
m, 10,17 ft / 3,10 m
- Aft deck: 28,00%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Quarter deck: 20,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Average freeboard: 10,33 ft / 3,15 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 89,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 113,1%
Waterplane Area:
2 218 Square feet or 206 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 159%
Structure weight / hull
surface area: 33 lbs/sq ft or 159 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,81
-
Longitudinal: 7,28
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Poyang Hu (1926)
Dongting Hu (1926)
Hongze Hu (1927)
Tai Hu (1927)
Qinghai Hu (1927)
Namu Cuo (1927)
Luobu Po (1927)
Bositeng Hu (1927)
Hulun Hu (1927)
Xingkai Hu (1927)
Tym razem
nazwy okrętów nie mają nic wspólnego z poezją. Dozorowce noszą nazwy chińskich
rzek, a minowce jezior. Nie ma chyba sensu, abym Was w tym przypadku zanudzał wizualizacją
tych nazw w piśmie chińskim.