czwartek, 7 stycznia 2021

Budowa chińskich dozorowców typu Chang Jiang 1926-1927 (9 jednostek) i minowców typu Poyang Hu 1926-1927 (10 jednostek)

Budowa chińskich dozorowców typu Chang Jiang 1926-1927 (9 jednostek) i minowców typu Poyang Hu 1926-1927 (10 jednostek)

Czwarty „odcinek serialu” pt. „Rozwój chińskiej floty wojennej w latach 1922-37” Przypominam, że autorem pomysłu jest kolega Hrotgar.

Ponieważ już w końcu roku 1924 okazało się, że budowa niszczycieli (patrz post z 26.12.2020) nie wyczerpie możliwości budżetowych chińskiej MW w latach 1926-1927, podjęto decyzję o budowie dwu serii niewielkich, lecz bardzo przydatnych okrętów. Szybko opracowano projekt, co ułatwił fakt, że obydwa projektowane typy miały identyczny kadłub i urządzenia napędowe. Różnice występowały w uzbrojeniu i wyposażeniu, co jest zrozumiałe z uwagi na różne przeznaczenie jednostek. Poniżej omówimy je po kolei.

Na początek dozorowce. Okręty te łączą w sobie cechy patrolowca, ścigacza okrętów podwodnych, a nawet eskortowca. Ich duży zasięg umożliwia długotrwałe przebywanie na morzu bez konieczności uzupełniania paliwa. Oto szczegóły:

Kadłub

Gładkopokładowy, o prostej i zwartej konstrukcji oraz wysokiej wolnej burcie.

Napęd

Dwa wały śrubowe i dwa silniki diesla w pojedynczej maszynowni.

Uzbrojenie

Wykorzystujące już stosowane w chińskiej flocie modele dział i nkm-ów, składające się z:

- 1xIx4"/50 (10.2 cm) Mark 10, przy elewacji maksymalnej 20o donośność pociskiem 14,97 kg wynosi 14560 m;

- 1xIx3"/23 (7.62 cm) Mark 9, przy elewacji 45o donośność pociskiem HC 5,90 kg wynosi 8050 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa pociskiem AA 5,90 kg wynosi 5490 m;

- 2xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xwbg z zapasem 60 bg.

Inne

Okręty zostały wyposażone w dwie radiostacje średniego zasięgu oraz szumonamiernik.

Chang Jiang, China patrol boat laid down 1925, launched 1925, compleded 1926 (engine 1925)

 Displacement:

            252 t light; 266 t standard; 330 t normal; 382 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (151,77 ft / 147,64 ft) x 24,61 ft x (8,20 / 9,02 ft)

            (46,26 m / 45,00 m) x 7,50 m  x (2,50 / 2,75 m)

 Armament:

      1 - 4,02" / 102 mm 50,0 cal gun - 34,28lbs / 15,55kg shells, 200 per gun

              Breech loading gun in deck mount, 1925 Model

              1 x Single mount on centreline, forward deck forward

      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 12,20lbs / 5,53kg shells, 400 per gun

              Quick firing gun in deck mount, 1925 Model

              1 x Single mount on centreline, aft deck aft

      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1925 Model

              2 x Single mounts on sides, forward deck centre

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 47 lbs / 21 kg

      Main DC/AS Mortars

      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 60 reloads - 11,655 t total

            in Stern depth charge racks

 Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,79" / 20 mm       -                                  -

 Machinery:

            Diesel Internal combustion motors,

            Geared drive, 2 shafts, 2 500 shp / 1 865 Kw = 19,40 kts

            Range 5 800nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 116 tons

 Complement:

            38 - 50

 Cost:

            £0,073 million / $0,294 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 22 tons, 6,6%

               - Guns: 7 tons, 2,2%

               - Weapons: 15 tons, 4,4%

            Armour: 2 tons, 0,6%

               - Armament: 2 tons, 0,6%

            Machinery: 81 tons, 24,6%

            Hull, fittings & equipment: 136 tons, 41,0%

            Fuel, ammunition & stores: 78 tons, 23,7%

            Miscellaneous weights: 12 tons, 3,5%

               - Hull above water: 9 tons

               - On freeboard deck: 3 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              624 lbs / 283 Kg = 19,3 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,4 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,37

            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m

            Roll period: 10,1 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,38

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,388 / 0,408

            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1

            'Natural speed' for length: 12,15 kts

            Power going to wave formation at top speed: 67 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,60 degrees

            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            20,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  10,17 ft / 3,10 m

               - Forward deck:       32,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m

               - Aft deck:    28,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m

               - Quarter deck:        20,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m

               - Average freeboard:                      10,33 ft / 3,15 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,2%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 113,1%

            Waterplane Area: 2 218 Square feet or 206 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 168%

            Structure weight / hull surface area: 33 lbs/sq ft or 161 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,81

                        - Longitudinal: 7,37

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Chang Jiang (1926)

Huang He (1926)

Xi Jiang (1926)

Huai He (1926)

Heilong Jiang (1926)

Talimu He (1926)

Sang Jiali (1927)

Wusuli Jiang (1927)

Lancang Jiang (1927)

- - -

Teraz pora na minowce. Podstawowym zadaniem tych okrętów jest trałowanie, ale mogą również stawiać miny, a w razie konieczności – po zamianie torów minowych na wbg i zainstalowaniu szumonamiernika – wykonywać zadania patrolowe lub eskortowe. Pomimo słabszego od dozorowców uzbrojenia artyleryjskiego, większy ciężar min i wyposażenia trałowego, spowodował konieczność wyraźnego obniżenia zasięgu.

Kadłub

Jak dla dozorowców.

Napęd

Jak dla dozorowców.

Uzbrojenie

- 1xIx4"/50 (10.2 cm) Mark 10, przy elewacji maksymalnej 20o donośność pociskiem 14,97 kg wynosi 14560 m;

- 3xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 30 min.

Inne

Okręty posiadają radiostację średniego zasięgu oraz podstawowy zestaw wyposażenia trałowego.

Poyang Hu, China minesweeper laid down 1925, launched 1926, completed 1926 (engine 1925)

 Displacement:

            274 t light; 285 t standard; 330 t normal; 366 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (151,77 ft / 147,64 ft) x 24,61 ft x (8,20 / 8,77 ft)

            (46,26 m / 45,00 m) x 7,50 m  x (2,50 / 2,67 m)

 Armament:

      1 - 4,02" / 102 mm 50,0 cal gun - 34,28lbs / 15,55kg shells, 200 per gun

              Breech loading gun in deck mount, 1925 Model

              1 x Single mount on centreline, forward deck forward

      3 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1925 Model

              1 x Single mount on centreline, aft deck centre

                        1 raised mount

              2 x Single mounts on sides, forward deck centre

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 34 lbs / 16 kg

      Mines

      2 - 1 444,03 lbs / 655,00 kg mines + 30 reloads - 20,629 t total

            in Above water - Stern racks/rails

 Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,79" / 20 mm       -                                  -

 Machinery:

            Diesel Internal combustion motors,

            Geared drive, 2 shafts, 2 500 shp / 1 865 Kw = 19,40 kts

            Range 4 000nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 81 tons

 Complement:

            38 - 50

 Cost:

            £0,075 million / $0,300 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 32 tons, 9,7%

               - Guns: 6 tons, 1,9%

               - Weapons: 26 tons, 7,8%

            Armour: 2 tons, 0,6%

               - Armament: 2 tons, 0,6%

            Machinery: 81 tons, 24,6%

            Hull, fittings & equipment: 135 tons, 40,7%

            Fuel, ammunition & stores: 56 tons, 17,0%

            Miscellaneous weights: 25 tons, 7,5%

               - Hull above water: 9 tons

               - On freeboard deck: 16 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              618 lbs / 280 Kg = 19,1 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,4 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,29

            Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m

            Roll period: 10,5 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,36

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,388 / 0,402

            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1

            'Natural speed' for length: 12,15 kts

            Power going to wave formation at top speed: 67 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,60 degrees

            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            20,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  10,17 ft / 3,10 m

               - Forward deck:       32,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m

               - Aft deck:    28,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m

               - Quarter deck:        20,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m

               - Average freeboard:                      10,33 ft / 3,15 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 89,7%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 113,1%

            Waterplane Area: 2 218 Square feet or 206 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 159%

            Structure weight / hull surface area: 33 lbs/sq ft or 159 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,81

                        - Longitudinal: 7,28

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Poyang Hu (1926)

Dongting Hu (1926)

Hongze Hu (1927)

Tai Hu (1927)

Qinghai Hu (1927)

Namu Cuo (1927)

Luobu Po (1927)

Bositeng Hu (1927)

Hulun Hu (1927)

Xingkai Hu (1927)

Tym razem nazwy okrętów nie mają nic wspólnego z poezją. Dozorowce noszą nazwy chińskich rzek, a minowce jezior. Nie ma chyba sensu, abym Was w tym przypadku zanudzał wizualizacją tych nazw w piśmie chińskim.