wtorek, 18 lutego 2020

Przebudowa brazylijskich krążowników typu Bahia 1941 (2 szt.)


Przebudowa brazylijskich krążowników typu Bahia 1941 (2 szt.)

Pomysłodawcą i autorem legendy jest kolega ŁK. Oto legenda.
W latach 1927–1939 flota argentyńska przeżywała okres swego burzliwego rozwoju. Zasiliły ją w tym czasie, między innymi, 3 krążowniki i aż 12 niszczycieli. To było stanowczo za dużo, jak na ambicje i cierpliwość Brazylii, która w tym samym czasie zdobyła się zaledwie na dość dużą modernizację swych maleńkich krążowników Bahia i Rio Grande do Sul. Powiedzmy wprost: nazywanie tych okrętów krążownikami było dużą przesadą już w 2 połowie lat 20-tych. W zaistniałej sytuacji, dowództwo marynarki brazylijskiej postanowiło ponownie zmodernizować oba te okręty, przebudowując je na superniszczyciele, mające w zamyśle stanowić przeciwwagę dla licznych i dość nowoczesnych niszczycieli argentyńskich. Decyzję tę można uznać za dość kontrowersyjną, ale na budowę nowych, „pełnokrwistych” krążowników dla Marinha do Brasil nie było najzwyczajniej funduszy. Projekt przebudowy ex-krążowników opracowali inżynierowie północnoamerykańscy, podobnie, jak to miało miejsce z budowanymi od 1937 r. niszczycielami klasy Greenhalgh. Prace modernizacyjne wykonała dość sprawnie państwowa stocznia w Rio de Janeiro, również pod nadzorem technicznym specjalistów z USA. Okręty zostały przebudowane w okresie od 01.07.1938 r. do 15.08.1941 r., kiedy to weszły ponownie do służby. Skreślono je z listy floty i przekazano natychmiast do złomowania dopiero 30.06.1956 r. W okresie DWS okręty pełniły patrole przeciwpodwodne na południowym Atlantyku, stanowiąc asystę lotniskowca Riachuelo. Oba okręty zaliczyły, w toku tych operacji, indywidualne sukcesy w postaci zatopienia 2 niemieckich okrętów podwodnych; Bahia bombami głębinowymi posłała na dno U-103 w dniu 13.02.1944 r., a Rio Grande do Sul zaskoczył w nocy 19.08.1943 r. wynurzony i ładujący akumulatory U-567, po czym staranował go bez zbędnych ceregieli i dobił ogniem artylerii 76 mm. W połowie 1944 r. obydwa okręty zostały poddane, już po raz ostatni, korekcie systemów uzbrojenia i wyposażenia. W armatach 120 mm rozwiercono lufy do 127 mm i skrócono ich długość do L/38, czyli zestandaryzowano je z uzbrojeniem niszczycieli Greenhalgh. Zdemontowano trzecie stanowisko od strony rufy (to „odwrócone” w kierunku dziobu), zastępując je podwójnym 40 mm Boforsem L/56. Armaty 76 mm zostały zastąpione podwójnymi stanowiskami Boforsów, a 20 mm Madseny zastąpiono Oerlikonami. Zwiększeniu uległa ilość zabieranych bomb głębinowych. Na liderach pojawił się sonar QCR-1, który zastąpił całkowicie przestarzały szumonamiernik, a także zainstalowane dopiero wówczas wyposażenie radiolokacyjne. Okręty otrzymały też dziobowy miotacz rakietowych bomb głębinowych Mousetrap.
Teraz opis samej przebudowy.
Kadłub
Przebudowano dziób oraz zlikwidowano dziobowy i rufowy uskok pokładu. Częściowo zmieniono układ pomieszczeń wewnętrznych kadłuba.
Napęd
Całkowicie zdemontowano istniejące urządzenia napędowe. W ich miejsce zamontowano 6 kotłów olejowych Babcock & Wilcox w dwu kotłowniach; dwa w dziobowej i cztery w rufowej. W trzech oddzielnych maszynowniach zainstalowano 3 zestawy turbin parowych z przekładniami typu General Electric o łącznej mocy 54000 KM (dwa zestawy prędkości szczytowej po 24000 KM i jeden prędkości marszowej o mocy 6000 KM). Do prędkości raportowej dodano – wyliczony na bazie podobnych okrętów – współczynnik zwiększający 1,02.
Uzbrojenie
Osiem z istniejących dziesięciu dział 4.7"/50 (12 cm) BL EOC połączono w stanowiska podwójne, które obudowano maskami oraz zamontowano w osi okrętu. Pozostałe dwa działa zdemontowano. Elewację maksymalną zwiększono do 30o.
Zachowano cztery działa 76 mm, zmieniając jedynie ich usytuowanie.
W miejsce zdemontowanych czterech działek 47 mm zainstalowano pięć podwójnych stanowisk działek Madsen 20 mm M/38.
Wyrzutnie torpedowe 2xIIx533 zamieniono 1xIVx533 mm.
Zainstalowano uzbrojenie pop wraz z szumonamiernikiem.
Opancerzenie
Zlikwidowano istniejące opancerzenie poziome 19-31 mm. Tylko stanowiska dowodzenia oraz maski dział 120 i 76 mm posiadają opancerzenie przeciwodłamkowe 15-25 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty, kominy itp. Na okręcie przewidziano dodatkowe pomieszczenia dla ok. 60 osób, np. rozbitków, mini-desantu itp.
W efekcie przebudowy (w stosunku do pierwotnej wersji okrętu, nie uwzględniając modernizacji z roku 1926):
- zanurzenie okrętu zwiększyło się z 4,40 do 4,70 m, a wyporność normalna z 3100 do 3337 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 26,5,00 do 33,06 , a zasięg z 6600 Mm przy 10 w. do 5400 Mm przy 15 w;
- ciężar salwy burtowej wzrósł ze 107 do  176 kg.
Koszt przebudowy wyniósł ok. 47% wartości analogicznego okrętu nowego.
To tyle, dalszych informacji udzieli Pomysłodawca, ewentualnie z moją pomocą.


Bahia, Brazil destroyer laid down 1907, launched 1909, completed 1910, modernized 1926, rebuilt 1941  (engine 1940)


Displacement:
            2 897 t light; 3 005 t standard; 3 337 t normal; 3 603 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (406,67 ft / 396,65 ft) x 39,04 ft x (15,42 / 16,33 ft)
            (123,95 m / 120,90 m) x 11,90 m  x (4,70 / 4,98 m)

Armament:
      8 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 44,97lbs / 20,40kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1908 Model
              4 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      4 - 3,00" / 76,2 mm 40,0 cal guns - 12,94lbs / 5,87kg shells, 300 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1893/1917 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      6 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              2 x Twin mounts on centreline, evenly spread
                        2 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 double raised mount
      4 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              2 x Twin mounts on centreline, aft deck forward
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 388 lbs / 176 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,682 t each, 6,728 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,990 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,687 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm       -                                  -
            2nd:     0,59" / 15 mm       -                                  -

   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,98" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 3 shafts, 54 000 shp / 40 284 Kw = 33,06 kts
            Range 5 400nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 598 tons

Complement:
            219 - 285

Cost:
            £0,160 million / $0,620 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 106 tons, 3,2%
               - Guns: 82 tons, 2,5%
               - Weapons: 24 tons, 0,7%
            Armour: 21 tons, 0,6%
               - Armament: 12 tons, 0,3%
               - Conning Towers: 9 tons, 0,3%
            Machinery: 1 444 tons, 43,3%
            Hull, fittings & equipment: 1 312 tons, 39,3%
            Fuel, ammunition & stores: 440 tons, 13,2%
            Miscellaneous weights: 14 tons, 0,4%
               - Hull below water: 4 tons
               - On freeboard deck: 11 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 032 lbs / 921 Kg = 38,5 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
            Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
            Roll period: 13,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,32
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,13

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,489 / 0,499
            Length to Beam Ratio: 10,16 : 1
            'Natural speed' for length: 19,92 kts
            Power going to wave formation at top speed: 66 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 24,30 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Forward deck:       34,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Aft deck:    38,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Quarter deck:        12,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Average freeboard:                      17,56 ft / 5,35 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 148,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 137,6%
            Waterplane Area: 10 217 Square feet or 949 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 105%
            Structure weight / hull surface area: 65 lbs/sq ft or 317 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 3,35
                        - Overall: 1,01
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Bahia (1941)
Rio Grande do Sul (1941)