Przebudowa brazylijskich krążowników typu Bahia 1941 (2 szt.)
Pomysłodawcą
i autorem legendy jest kolega ŁK. Oto legenda.
W
latach 1927–1939 flota argentyńska przeżywała okres swego burzliwego rozwoju.
Zasiliły ją w tym czasie, między innymi, 3 krążowniki i aż 12 niszczycieli. To
było stanowczo za dużo, jak na ambicje i cierpliwość Brazylii, która w tym
samym czasie zdobyła się zaledwie na dość dużą modernizację swych maleńkich
krążowników Bahia i Rio Grande do Sul. Powiedzmy wprost:
nazywanie tych okrętów krążownikami było dużą przesadą już w 2 połowie lat
20-tych. W zaistniałej sytuacji, dowództwo marynarki brazylijskiej postanowiło
ponownie zmodernizować oba te okręty, przebudowując je na superniszczyciele,
mające w zamyśle stanowić przeciwwagę dla licznych i dość nowoczesnych
niszczycieli argentyńskich. Decyzję tę można uznać za dość kontrowersyjną, ale
na budowę nowych, „pełnokrwistych” krążowników dla Marinha do Brasil nie było
najzwyczajniej funduszy. Projekt przebudowy ex-krążowników opracowali
inżynierowie północnoamerykańscy, podobnie, jak to miało miejsce z budowanymi
od 1937 r. niszczycielami klasy Greenhalgh.
Prace modernizacyjne wykonała dość sprawnie państwowa stocznia w Rio de
Janeiro, również pod nadzorem technicznym specjalistów z USA. Okręty zostały przebudowane
w okresie od 01.07.1938 r. do 15.08.1941 r., kiedy to weszły ponownie do
służby. Skreślono je z listy floty i przekazano natychmiast do złomowania
dopiero 30.06.1956 r. W okresie DWS okręty pełniły patrole przeciwpodwodne na
południowym Atlantyku, stanowiąc asystę lotniskowca Riachuelo. Oba okręty zaliczyły, w toku tych operacji, indywidualne
sukcesy w postaci zatopienia 2 niemieckich okrętów podwodnych; Bahia bombami głębinowymi posłała na dno
U-103 w dniu 13.02.1944 r., a Rio Grande do Sul zaskoczył w nocy
19.08.1943 r. wynurzony i ładujący akumulatory U-567, po czym staranował go bez zbędnych ceregieli i dobił ogniem
artylerii 76 mm. W połowie 1944 r. obydwa okręty zostały poddane, już po raz
ostatni, korekcie systemów uzbrojenia i wyposażenia. W
armatach 120 mm rozwiercono lufy do 127 mm i skrócono ich długość do L/38,
czyli zestandaryzowano je z uzbrojeniem niszczycieli Greenhalgh.
Zdemontowano trzecie stanowisko od strony rufy (to „odwrócone” w kierunku
dziobu), zastępując je podwójnym 40 mm Boforsem L/56. Armaty 76 mm zostały
zastąpione podwójnymi stanowiskami Boforsów, a 20 mm Madseny zastąpiono
Oerlikonami. Zwiększeniu uległa ilość zabieranych bomb głębinowych. Na liderach
pojawił się sonar QCR-1, który zastąpił całkowicie przestarzały szumonamiernik,
a także zainstalowane dopiero wówczas wyposażenie radiolokacyjne. Okręty otrzymały też dziobowy miotacz
rakietowych bomb głębinowych Mousetrap.
Teraz opis samej przebudowy.
Kadłub
Przebudowano dziób oraz zlikwidowano
dziobowy i rufowy uskok pokładu. Częściowo zmieniono układ pomieszczeń wewnętrznych
kadłuba.
Napęd
Całkowicie zdemontowano istniejące urządzenia
napędowe. W ich miejsce zamontowano 6 kotłów olejowych Babcock & Wilcox w
dwu kotłowniach; dwa w dziobowej i cztery w rufowej. W trzech oddzielnych maszynowniach
zainstalowano 3 zestawy turbin parowych z przekładniami typu General Electric o
łącznej mocy 54000 KM (dwa zestawy prędkości szczytowej po 24000 KM i jeden
prędkości marszowej o mocy 6000 KM). Do prędkości raportowej dodano – wyliczony
na bazie podobnych okrętów – współczynnik zwiększający 1,02.
Uzbrojenie
Osiem z istniejących dziesięciu dział 4.7"/50
(12 cm) BL EOC połączono w stanowiska podwójne, które obudowano maskami oraz
zamontowano w osi okrętu. Pozostałe dwa działa zdemontowano. Elewację
maksymalną zwiększono do 30o.
Zachowano cztery działa 76 mm, zmieniając jedynie ich usytuowanie.
W miejsce zdemontowanych czterech działek
47 mm zainstalowano pięć podwójnych stanowisk działek Madsen 20 mm M/38.
Wyrzutnie
torpedowe 2xIIx533 zamieniono 1xIVx533 mm.
Zainstalowano
uzbrojenie pop wraz z szumonamiernikiem.
Opancerzenie
Zlikwidowano istniejące opancerzenie
poziome 19-31 mm. Tylko stanowiska dowodzenia oraz maski dział 120 i 76 mm
posiadają opancerzenie przeciwodłamkowe 15-25 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
maszty, kominy itp. Na okręcie przewidziano dodatkowe pomieszczenia dla ok. 60
osób, np. rozbitków, mini-desantu itp.
W efekcie przebudowy (w stosunku do pierwotnej
wersji okrętu, nie uwzględniając modernizacji z roku 1926):
- zanurzenie okrętu zwiększyło się z
4,40 do 4,70 m, a wyporność normalna z 3100 do 3337 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 26,5,00
do 33,06 , a zasięg z 6600 Mm przy 10 w. do 5400 Mm przy 15 w;
- ciężar salwy burtowej wzrósł ze 107 do
176 kg.
Koszt przebudowy wyniósł ok. 47%
wartości analogicznego okrętu nowego.
To tyle, dalszych informacji udzieli
Pomysłodawca, ewentualnie z moją pomocą.
Bahia, Brazil destroyer laid down 1907, launched 1909, completed 1910,
modernized 1926, rebuilt 1941 (engine
1940)
Displacement:
2 897 t light;
3 005 t standard; 3 337 t normal; 3 603 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(406,67 ft / 396,65 ft)
x 39,04 ft x (15,42 / 16,33 ft)
(123,95 m / 120,90 m) x
11,90 m x (4,70 / 4,98 m)
Armament:
8 - 4,72" / 120 mm 50,0
cal guns - 44,97lbs / 20,40kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1908 Model
4 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
4 - 3,00" / 76,2 mm
40,0 cal guns - 12,94lbs / 5,87kg shells, 300 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1893/1917 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
6 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
2 x Twin mounts on centreline, evenly spread
2 raised
mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 double
raised mount
4 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
2 x Twin mounts on centreline, aft deck
forward
2 raised
mounts
Weight of broadside 388 lbs
/ 176 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,682 t each, 6,728 t total
In 1 sets of deck
mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2 - 429,90 lbs / 195,00 kg
Depth Charges + 24 reloads - 4,990 t total
in Stern depth charge
racks
2nd DC/AS Mortars
2 - 429,90 lbs / 195,00 kg
Depth Charges + 12 reloads - 2,687 t total
in Depth charge throwers
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
2nd: 0,59" / 15 mm -
-
- Conning towers: Forward
0,98" / 25 mm, Aft 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 3 shafts,
54 000 shp / 40 284 Kw = 33,06 kts
Range 5 400nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 598 tons
Complement:
219 - 285
Cost:
£0,160 million / $0,620
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 106 tons,
3,2%
- Guns: 82 tons, 2,5%
- Weapons: 24 tons, 0,7%
Armour: 21 tons, 0,6%
- Armament: 12 tons, 0,3%
- Conning Towers: 9 tons, 0,3%
Machinery: 1 444
tons, 43,3%
Hull, fittings &
equipment: 1 312 tons, 39,3%
Fuel, ammunition &
stores: 440 tons, 13,2%
Miscellaneous weights:
14 tons, 0,4%
- Hull below water: 4 tons
- On freeboard deck: 11 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 032 lbs / 921 Kg = 38,5 x 4,7 " /
120 mm shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,12
Metacentric height 1,5
ft / 0,5 m
Roll period: 13,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,32
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,13
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,489 / 0,499
Length to Beam Ratio:
10,16 : 1
'Natural speed' for
length: 19,92 kts
Power going to wave
formation at top speed: 66 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 24,30 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 17,39 ft / 5,30 m
- Forward deck: 34,00%, 17,39 ft / 5,30
m, 17,39 ft / 5,30 m
- Aft deck: 38,00%, 17,39 ft / 5,30 m, 17,39 ft / 5,30 m
- Quarter deck: 12,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 17,39 ft / 5,30 m
- Average freeboard: 17,56 ft / 5,35 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 148,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 137,6%
Waterplane Area:
10 217 Square feet or 949 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 105%
Structure weight / hull
surface area: 65 lbs/sq ft or 317 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,88
-
Longitudinal: 3,35
- Overall:
1,01
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Bahia (1941)
Rio Grande do Sul (1941)