Wiadomości z floty nr 45/1/1940
Okręty.
Zbudowano
dwie dodatkowe kanonierki typu Sfinks (GB-26 1937) o nazwach Scylla i Charybda; będą stacjonować w bazie Truk w PPTR.
Uzbrojenie.
Na ukończeniu są prace projektowe nad nowym
środkiem zwalczania okrętów podwodnych. Będzie to wieloprowadnicowy miotacz
kontaktowych bomb głębinowych, wystrzeliwanych za pomocą nabojów prochowych
generalnie przed dziób okrętu atakującego. Przewiduje się zakończenie testów
systemu na koniec roku bieżącego i wprowadzenie go do uzbrojenia w roku
przyszłym
Inne.
W
trakcie ćwiczeń, na pełniącym rolę jednostki szkolno-bojowej okręcie podwodnym Okoń (SS-27 1923) doszło do wypadku. Z powodu
błędu jednego z załogantów, okręt zanurzył się z niedomkniętym włazem
dziobowym, na skutek czego zalany został dziobowy przedział akumulatorów.
Przytomności umysłu dowódcy oraz części załogi należy zawdzięczać szybkie
odcięcie pozostałych przedziałów, co dało szansę ratunku przebywającym w nich
ludziom. Okręt osiadł na dnie na głębokości 45 m w odległości ok. 10 Mm na
południe od Helu. Na szczęście, wypuszczona z okrętu bojka sygnalizacyjna
została szybko zauważona przez przepływający nieopodal holownik Łoś, umożliwiając podjęcie skutecznej
akcji ratunkowej. W ciągu niespełna godziny na miejscu wypadku pojawił się tender/okręt
ratowniczy OP Rysy (SDS-2 1919/1921),
a niedługo później okręt baza nurków Krak
(DSV-1 1921). W akcji ratowniczej brały również udział: holownik Mamut (TUG-12 1926) oraz trałowiec Pilica (MSC-20 1924). Po 13 godzinach wytężonych
prac, Okoń został podniesiony z dna i
przeholowany do portu gdańskiego. W wypadku straciło życie 5 marynarzy, a
pozostałych 14 wymagało hospitalizacji. Ponieważ nieumyślny sprawca wypadku sam
zginął, postępowanie sądowe zostało umorzone. W trakcie śledztwa podkreślono celowe
działania dowódcy okrętu kpt. Marcinowicza, bosmana Tylki oraz mata Szpunara, które
pozwoliły na uratowanie większości załogi oraz samego okrętu. Wyżej wymienieni
otrzymali wysokie odznaczenia oraz specjalne podziękowania od Dowódcy MW.
Odznaczenia i nagrody pieniężne zostały przyznane także wyróżniającym się
uczestnikom akcji ratowniczej.
Zakończono
I etap budowy rafinerii ropy naftowej na wyspie Belitung. Będzie ona przerabiać
ropę pozyskiwaną głównie ze złóż Kataru i Bahrajnu, a w razie potrzeby także z
pól naftowych Indii Holenderskich (Borneo i Sumatra). Rafineria ta docelowo
będzie głównym źródłem zaopatrzenia w paliwo okrętów stacjonujących na akwenach
Oceanu Indyjskiego i zachodniego Pacyfiku.