środa, 21 grudnia 2016

Wiadomości z floty nr 45/1/1940



Wiadomości z floty nr 45/1/1940

Okręty.
Zbudowano dwie dodatkowe kanonierki typu Sfinks (GB-26 1937) o nazwach Scylla i Charybda; będą stacjonować w bazie Truk w PPTR.
Uzbrojenie.
Na ukończeniu są prace projektowe nad nowym środkiem zwalczania okrętów podwodnych. Będzie to wieloprowadnicowy miotacz kontaktowych bomb głębinowych, wystrzeliwanych za pomocą nabojów prochowych generalnie przed dziób okrętu atakującego. Przewiduje się zakończenie testów systemu na koniec roku bieżącego i wprowadzenie go do uzbrojenia w roku przyszłym
Inne.
W trakcie ćwiczeń, na pełniącym rolę jednostki szkolno-bojowej okręcie podwodnym Okoń (SS-27 1923) doszło do wypadku. Z powodu błędu jednego z załogantów, okręt zanurzył się z niedomkniętym włazem dziobowym, na skutek czego zalany został dziobowy przedział akumulatorów. Przytomności umysłu dowódcy oraz części załogi należy zawdzięczać szybkie odcięcie pozostałych przedziałów, co dało szansę ratunku przebywającym w nich ludziom. Okręt osiadł na dnie na głębokości 45 m w odległości ok. 10 Mm na południe od Helu. Na szczęście, wypuszczona z okrętu bojka sygnalizacyjna została szybko zauważona przez przepływający nieopodal holownik Łoś, umożliwiając podjęcie skutecznej akcji ratunkowej. W ciągu niespełna godziny na miejscu wypadku pojawił się tender/okręt ratowniczy OP Rysy (SDS-2 1919/1921), a niedługo później okręt baza nurków Krak (DSV-1 1921). W akcji ratowniczej brały również udział: holownik Mamut (TUG-12 1926) oraz trałowiec Pilica (MSC-20 1924). Po 13 godzinach wytężonych prac, Okoń został podniesiony z dna i przeholowany do portu gdańskiego. W wypadku straciło życie 5 marynarzy, a pozostałych 14 wymagało hospitalizacji. Ponieważ nieumyślny sprawca wypadku sam zginął, postępowanie sądowe zostało umorzone. W trakcie śledztwa podkreślono celowe działania dowódcy okrętu kpt. Marcinowicza, bosmana Tylki oraz mata Szpunara, które pozwoliły na uratowanie większości załogi oraz samego okrętu. Wyżej wymienieni otrzymali wysokie odznaczenia oraz specjalne podziękowania od Dowódcy MW. Odznaczenia i nagrody pieniężne zostały przyznane także wyróżniającym się uczestnikom akcji ratowniczej.
Zakończono I etap budowy rafinerii ropy naftowej na wyspie Belitung. Będzie ona przerabiać ropę pozyskiwaną głównie ze złóż Kataru i Bahrajnu, a w razie potrzeby także z pól naftowych Indii Holenderskich (Borneo i Sumatra). Rafineria ta docelowo będzie głównym źródłem zaopatrzenia w paliwo okrętów stacjonujących na akwenach Oceanu Indyjskiego i zachodniego Pacyfiku.