środa, 15 października 2014

Tankowiec floty typu Łysogóry



Tankowiec floty typu Łysogóry 1919-1920 (2 szt.)

Ponieważ coraz więcej okrętów naszej floty napędzanych jest paliwem płynnym, koniecznością jest posiadanie jednostek, które są w stanie zaopatrzyć je w paliwo na oddalonych od baz macierzystych akwenach. Posiadanie stosunkowo gęstej sieci baz zaopatrzeniowych może być niewystarczające w okresie wojennym. Zawsze należy się liczyć z utratą tych baz czy to na skutek akcji nieprzyjaciela, czy to z innych powodów. W końcu roku 1918 flota posiada wprawdzie 3 tankowce, ale są to okręty adaptowane i już niemłode. Dlatego też jeszcze w czasie trwania Wojny podjęto decyzję o budowie nowych i wyspecjalizowanych do swych zadań tankowców floty. Są to – jak na owe czasy – duże zbiornikowce mogące przewieźć 6 000 t ropy. Daje to przykładowo ok. 2,5 jednostki załadowania dla największych naszych okrętów  bojowych, czyli krążowników liniowych typu Bolesław Śmiały lub ponad 60 jednostek dla niszczycieli typu Huragan. Ich olbrzymi zasięg – jak sądzę – nie wymaga tłumaczenia. Oprócz zaopatrywania w paliwo okrętów, zbiornikowce mają również zadanie uzupełniania zapasów paliwa w bazach kolonialnych i zaopatrzeniowych. Uzbrojenie jest adekwatne do klasy okrętu i zapewnia także dobrą obronę przeciwlotniczą.
Wcielenie do floty prezentowanych jednostek umożliwiło wycofanie i sprzedaż (marynarce duńskiej) najstarszego z posiadanych zbiornikowców, czyli FT-1 Tatry.


Łysogóry, Poland Fleet tanker laid down 1919

Displacement:
            10 061 t light; 10 308 t standard; 11 768 t normal; 12 936 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            464,24 ft / 457,68 ft x 61,02 ft x 20,34 ft (normal load)
            141,50 m / 139,50 m x 18,60 m  x 6,20 m

Armament:
  2 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,91lbs / 24,00kg shells, 1919 Model
              Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, evenly spread
      2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
            Weight of broadside 133 lbs / 60 kg
            Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Geared drive, 1 shaft, 12 074 ihp / 9 007 Kw = 18,00 kts
            Range 17 500nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 627 tons

Complement:
            564 - 734

Cost:
            £1,016 million / $4,063 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 17 tons, 0,1%
            Machinery: 710 tons, 6,0%
            Hull, fittings & equipment: 3 334 tons, 28,3%
            Fuel, ammunition & stores: 1 707 tons, 14,5%
            Miscellaneous weights: 6 000 tons, 51,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              12 391 lbs / 5 620 Kg = 235,0 x 4,7 " / 120 mm shells or 2,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
            Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
            Roll period: 16,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 51 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,45

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise aft of midbreak, raised quarterdeck
            Block coefficient: 0,725
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 21,39 kts
            Power going to wave formation at top speed: 42 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 6,56 ft / 2,00 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    20,34 ft / 6,20 m
               - Forecastle (15%): 17,39 ft / 5,30 m (10,17 ft / 3,10 m aft of break)
               - Mid (0%):              0,00 ft / 0,00 m (10,17 ft / 3,10 m aft of break)
               - Quarterdeck (20%):          17,39 ft / 5,30 m (10,17 ft / 3,10 m before break)
               - Stern:                    18,37 ft / 5,60 m
               - Average freeboard:          13,74 ft / 4,19 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 76,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 87,4%
            Waterplane Area: 22 813 Square feet or 2 119 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 156%
            Structure weight / hull surface area: 105 lbs/sq ft or 510 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,39
                        - Longitudinal: 1,33
                        - Overall: 1,35
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is cramped
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Łysogóry (1919)
Czarnohora (1920)