Tankowiec floty typu Łysogóry 1919-1920 (2 szt.)
Ponieważ
coraz więcej okrętów naszej floty napędzanych jest paliwem płynnym, koniecznością
jest posiadanie jednostek, które są w stanie zaopatrzyć je w paliwo na
oddalonych od baz macierzystych akwenach. Posiadanie stosunkowo gęstej sieci
baz zaopatrzeniowych może być niewystarczające w okresie wojennym. Zawsze
należy się liczyć z utratą tych baz czy to na skutek akcji nieprzyjaciela, czy
to z innych powodów. W końcu roku 1918 flota posiada wprawdzie 3 tankowce, ale
są to okręty adaptowane i już niemłode. Dlatego też jeszcze w czasie trwania Wojny
podjęto decyzję o budowie nowych i wyspecjalizowanych do swych zadań tankowców
floty. Są to – jak na owe czasy – duże zbiornikowce mogące przewieźć 6 000
t ropy. Daje to przykładowo ok. 2,5 jednostki załadowania dla największych
naszych okrętów bojowych, czyli krążowników
liniowych typu Bolesław Śmiały lub
ponad 60 jednostek dla niszczycieli typu Huragan.
Ich olbrzymi zasięg – jak sądzę – nie wymaga tłumaczenia. Oprócz zaopatrywania
w paliwo okrętów, zbiornikowce mają również zadanie uzupełniania zapasów paliwa
w bazach kolonialnych i zaopatrzeniowych. Uzbrojenie jest adekwatne do klasy
okrętu i zapewnia także dobrą obronę przeciwlotniczą.
Wcielenie
do floty prezentowanych jednostek umożliwiło wycofanie i sprzedaż (marynarce
duńskiej) najstarszego z posiadanych zbiornikowców, czyli FT-1 Tatry.
Łysogóry, Poland Fleet tanker laid down 1919
Displacement:
10 061
t light; 10 308 t standard; 11 768 t normal; 12 936 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
464,24
ft / 457,68 ft x 61,02 ft x 20,34 ft (normal load)
141,50 m
/ 139,50 m x 18,60 m x 6,20 m
Armament:
2 - 4,72" /
120 mm guns in single mounts, 52,91lbs / 24,00kg shells, 1919 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on
centreline ends, evenly spread
2 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1919
Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on
centreline ends, evenly spread, all raised mounts
4 -
0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side,
evenly spread, all raised mounts
Weight
of broadside 133 lbs / 60 kg
Shells
per gun, main battery: 150
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Geared
drive, 1 shaft, 12 074 ihp / 9 007 Kw = 18,00 kts
Range
17 500nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 2 627 tons
Complement:
564 -
734
Cost:
£1,016
million / $4,063 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
17 tons, 0,1%
Machinery:
710 tons, 6,0%
Hull,
fittings & equipment: 3 334 tons, 28,3%
Fuel,
ammunition & stores: 1 707 tons, 14,5%
Miscellaneous
weights: 6 000 tons, 51,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
12 391 lbs / 5 620 Kg = 235,0 x 4,7
" / 120 mm shells or 2,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,00
Metacentric
height 2,4 ft / 0,7 m
Roll
period: 16,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 51 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,45
Hull form characteristics:
Hull has
raised forecastle, rise aft of midbreak, raised quarterdeck
Block
coefficient: 0,725
Length
to Beam Ratio: 7,50 : 1
'Natural
speed' for length: 21,39 kts
Power
going to wave formation at top speed: 42 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern
overhang: 6,56 ft / 2,00 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 20,34
ft / 6,20 m
- Forecastle (15%): 17,39 ft / 5,30 m (10,17 ft / 3,10 m aft of break)
- Mid (0%): 0,00
ft / 0,00 m (10,17 ft / 3,10 m aft of break)
- Quarterdeck (20%): 17,39 ft / 5,30 m (10,17 ft / 3,10 m before break)
- Stern: 18,37
ft / 5,60 m
- Average freeboard: 13,74 ft / 4,19 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better):
76,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 87,4%
Waterplane
Area: 22 813 Square feet or 2 119 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 156%
Structure
weight / hull surface area: 105 lbs/sq ft or 510 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,39
-
Longitudinal: 1,33
-
Overall: 1,35
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for
accommodation and workspaces is cramped
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Łysogóry (1919)
Czarnohora (1920)