Niderlandzkie eskortowce typu Arciszewski 1940-1941 (8 jednostek)
Po kontrowersyjnych eskortowcach typu E1, znacznie większe jednostki tej samej
klasy. Przy zbliżonej do swych poprzedników architekturze, nowe eskortowce są znacznie
silniej uzbrojone (patrz PS.), zarówno w zakresie plot, jak i pop. Porównywalne
są: prędkość, zasięg i właściwości morskie.
Trochę na zasadzie „słoń, a sprawa
polska”, zwracam uwagę na drobny polski akcent. Otóż, patronem pierwszego
okrętu tego typu jest Polak, generał polskiej artylerii koronnej oraz generał (i
admirał) Niderlandów, Krzysztof Arciszewski.
Po cztery okręty tego typu są budowane
w stoczniach A.F. Smulders w Schiedam
i Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie. Wszystkie trafią do
Dowództwa Grup Eskortowych.
Opis techniczny.
Kadłub
Gładkopokładowy, z pawężą rufową i stosunkowo wysoką wolną burtą.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor o mocy 2100 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx105/46
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
-
2xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93
kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 2xII+2xIx20/60 Madsen/Westoever
P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg
wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 3050 m;
-
2xwbg z zapasem 60 bg;
-
2xmbg z zapasem 24 bg.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w trzy radiostacje,
radionamiernik i szumonamiernik.
Arciszewski, Netherlands escort ship laid down 1940, launched 1940, completed 1940 (engine 1940)
Displacement:
487 t light; 550 t
standard; 867 t normal; 1 120 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(219,72 ft / 213,58 ft)
x 30,51 ft x (10,83 / 12,91 ft)
(66,97 m / 65,10 m) x
9,30 m x (3,30 / 3,94 m)
Armament:
4 - 4,13" / 105 mm 46,0
cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 400 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 1,57" / 40,0 mm
60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts
6 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 4 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 151 lbs
/ 69 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 60 reloads - 10,984 t total
in Stern depth charge
racks
2nd DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 24 reloads - 4,606 t total
in Depth charge
throwers
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal combustion
motors,
Geared drive, 2 shafts,
4 200 shp / 3 133 Kw = 19,83 kts
Range 12 800nm at
13,00 kts
Bunker normal = 316
tons, at max displacement = 569 tons
Complement:
79 - 103
Cost:
£0,246 million / $0,982
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 47 tons, 5,4%
- Guns: 27 tons, 3,1%
- Weapons: 21 tons, 2,4%
Armour: 2 tons, 0,3%
- Armament: 2 tons, 0,3%
Machinery: 112 tons,
13,0%
Hull, fittings &
equipment: 325 tons, 37,5%
Fuel, ammunition &
stores: 380 tons, 43,8%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 250 lbs / 1 021 Kg = 63,7 x 4,1
" / 105 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,57
Metacentric height 1,8
ft / 0,5 m
Roll period: 9,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,18
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,91
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,430 / 0,466
Length to Beam Ratio:
7,00 : 1
'Natural speed' for
length: 17,37 kts
Power going to wave
formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,60 degrees
Stern overhang: 1,64 ft
/ 0,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Forward deck: 34,00%, 13,12 ft / 4,00
m, 12,14 ft / 3,70 m
- Aft deck: 34,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 14,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Average freeboard: 12,63 ft / 3,85 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 56,8%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 126,9%
Waterplane Area:
4 249 Square feet or 395 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 284%
Structure weight / hull
surface area: 43 lbs/sq ft or 211 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,86
-
Longitudinal: 5,15
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Arciszewski (1940)
Van Tonningen (1940)
Van Schkoppe (1940)
Hop (1940)
Van Amama (1941)
Van Flodorf (1941)
Van Hogendorp (1941)
De Bergendal (1941)
PS.
Obiekcje Kolegów, co do eskortowców typu E1 (post z dnia 28.12.2023) okazały się uzasadnione. Praktyka morska wykazała, że są one przeciążone, głównie uzbrojeniem. Wobec powyższego, zamieniono podwójne stanowiska 105 mm na pojedyncze. Stworzone w ten sposób rezerwy ciężarowe, umożliwiają zwiększenie zasięgu z 12000 do 12600 Mm przy 12 w.