sobota, 10 sierpnia 2024

Niderlandzkie eskortowce typu Arciszewski 1940-1941 (8 jednostek)

Niderlandzkie eskortowce typu Arciszewski 1940-1941 (8 jednostek)

Po kontrowersyjnych eskortowcach typu E1, znacznie większe jednostki tej samej klasy. Przy zbliżonej do swych poprzedników architekturze, nowe eskortowce są znacznie silniej uzbrojone (patrz PS.), zarówno w zakresie plot, jak i pop. Porównywalne są: prędkość, zasięg i właściwości morskie.
Trochę na zasadzie „słoń, a sprawa polska”, zwracam uwagę na drobny polski akcent. Otóż, patronem pierwszego okrętu tego typu jest Polak, generał polskiej artylerii koronnej oraz generał (i admirał) Niderlandów, Krzysztof Arciszewski.
Po cztery okręty tego typu są budowane w stoczniach A.F. Smulders w Schiedam i Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie. Wszystkie trafią do Dowództwa Grup Eskortowych.
Opis techniczny.
Kadłub
Gładkopokładowy, z pawężą rufową i stosunkowo wysoką wolną burtą.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor o mocy 2100 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx105/46 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 2xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 2xII+2xIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m;
- 2xwbg z zapasem 60 bg;
- 2xmbg z zapasem 24 bg.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w trzy radiostacje, radionamiernik i szumonamiernik.


Arciszewski, Netherlands escort ship laid down 1940, launched 1940, completed 1940 (engine 1940)

Displacement:
            487 t light; 550 t standard; 867 t normal; 1 120 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (219,72 ft / 213,58 ft) x 30,51 ft x (10,83 / 12,91 ft)
            (66,97 m / 65,10 m) x 9,30 m  x (3,30 / 3,94 m)

Armament:
      4 - 4,13" / 105 mm 46,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 400 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      6 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 4 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 151 lbs / 69 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 60 reloads - 10,984 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,606 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                  -                                         -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 4 200 shp / 3 133 Kw = 19,83 kts
            Range 12 800nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 316 tons, at max displacement = 569 tons

Complement:
            79 - 103

Cost:
            £0,246 million / $0,982 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 47 tons, 5,4%
               - Guns: 27 tons, 3,1%
               - Weapons: 21 tons, 2,4%
            Armour: 2 tons, 0,3%
               - Armament: 2 tons, 0,3%
            Machinery: 112 tons, 13,0%
            Hull, fittings & equipment: 325 tons, 37,5%
            Fuel, ammunition & stores: 380 tons, 43,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 250 lbs / 1 021 Kg = 63,7 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,57
            Metacentric height 1,8 ft / 0,5 m
            Roll period: 9,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,18
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,91

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,430 / 0,466
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 17,37 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,60 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Forward deck:       34,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:                34,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        14,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Average freeboard:                      12,63 ft / 3,85 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 56,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 126,9%
            Waterplane Area: 4 249 Square feet or 395 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 284%
            Structure weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 211 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 5,15
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Arciszewski (1940)
Van Tonningen (1940)
Van Schkoppe (1940)
Hop (1940)
Van Amama (1941)
Van Flodorf (1941)
Van Hogendorp (1941)
De Bergendal (1941)

PS.
Obiekcje Kolegów, co do eskortowców typu E1 (post z dnia 28.12.2023) okazały się uzasadnione. Praktyka morska wykazała, że są one przeciążone, głównie uzbrojeniem. Wobec powyższego, zamieniono podwójne stanowiska 105 mm na pojedyncze. Stworzone w ten sposób rezerwy ciężarowe, umożliwiają zwiększenie zasięgu z 12000 do 12600 Mm przy 12 w.