wtorek, 2 grudnia 2014

Holownik typu Żubr



Holownik typu Żubr 1921 (2 szt.)

Pierwszymi oddanymi w roku 1921 okrętami są pełnomorskie holowniki z dodatkową funkcją ratowniczą. Do głównych zadań tych jednostek należy: dalekie holowanie, ściąganie okrętów z mielizn, gaszenie pożarów oraz odwadnianie zalanych kadłubów. Do tych celów okręty zostały wyposażone m.in. w silne maszyny, armatki wodne oraz zestaw wydajnych pomp pożarowych i odwadniających. Przewiduje się włączanie tych holowników do osłony konwojów szczególnie narażonych na przeciwdziałanie wroga.
Jednostki charakteryzują się wysoką dzielnością morską, znacznym zasięgiem oraz dużą siłą uciągu „na palu” Uzbrojenie jest symboliczne, adekwatne go charakteru wykonywanych zadań.
Znowu zwraca uwagę zawyżona odporność okrętu na trafienia. Dla uzyskania wartości realnych proszę dzielić tę odporność przez wartość „hull strength overall”, przeważnie się to sprawdza.



Żubr, Poland Tugboat laid down 1921

Displacement:
            608 t light; 625 t standard; 774 t normal; 893 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            156,07 ft / 144,36 ft x 28,87 ft x 11,81 ft (normal load)
            47,57 m / 44,00 m x 8,80 m  x 3,60 m

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1910 Model
              Quick firing gun in deck mount on centreline forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
      1 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1918 Model
              Machine gun in deck mount on centreline amidships, 1 raised gun
            Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
            Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Geared drive, 1 shaft, 1830 ihp / 1364 Kw = 13,00 kts
            Range 9 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 268 tons

Complement:
            73 - 95

Cost:
            £0,077 million / $0,308 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,2%
            Machinery: 53 tons, 6,9%
            Hull, fittings & equipment: 492 tons, 63,7%
            Fuel, ammunition & stores: 166 tons, 21,4%
            Miscellaneous weights: 60 tons, 7,8%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 526 lbs / 1 146 Kg = 196,3 x 3,0 " / 75 mm shells or 1,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 12,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
            Block coefficient: 0,550
            Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
            'Natural speed' for length: 12,01 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
            Stern overhang: 8,86 ft / 2,70 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    18,04 ft / 5,50 m
               - Forecastle (25%): 16,40 ft / 5,00 m (11,81 ft / 3,60 m aft of break)
               - Mid (60%):            10,50 ft / 3,20 m
               - Quarterdeck (15%):          11,48 ft / 3,50 m (10,83 ft / 3,30 m before break)
               - Stern:                    11,81 ft / 3,60 m
               - Average freeboard:          12,58 ft / 3,84 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 34,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 80,6%
            Waterplane Area: 2 821 Square feet or 262 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 428%
            Structure weight / hull surface area: 86 lbs/sq ft or 422 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,98
                        - Longitudinal: 20,73
                        - Overall: 2,50
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is cramped
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Żubr (1921)
Tur (1921)