Międzynarodowa konferencja w sprawie zjednoczenia państw niemieckich – cz.III
Po
przerwie przewodniczący lord Curzon wznowił obrady i zwrócił się do wszystkich delegacji z prośbą o przedstawienie swoich
ostatecznych stanowisk.
Ostateczne
sformułowanie postulatów stron konferencji.
Przedstawiciel
Niemiec Północnych oświadczył, że w sytuacji sprzeciwu większości uczestników
Konferencji wobec całościowych planów zjednoczeniowych, ogranicza swoje żądania
do przyłączenia Saksonii. Stwierdził on również, że akceptuje zaproponowane
przez Francję, Danię i Polskę, a dotyczące przyszłego państwa niemieckiego
ograniczenia zbrojeń oraz uzgodnione w dwustronnych negocjacjach rekompensaty
ze swoich posiadłości zamorskich. Zgadza się również na wysunięte przez
Austro-Węgry żądania dotyczące nazwy przyszłego państwa niemieckiego i wyrzeka się
podejmowania w przyszłości prób przyłączenia Bawarii.
Delegat
Saksonii poparł w całości wystąpienie swego przedmówcy.
Przewodniczący
delegacji bawarskiej wyraził zadowolenie z proponowanych rozstrzygnięć i zrezygnował
z formułowania dodatkowych postulatów.
Przedstawiciel
Związku Reńskiego – wobec ciągłej niemożności uzgodnienia stanowisk wewnątrz
delegacji – odstąpił od wyrażenia opinii na temat omawianych zagadnień.
Delegat
francuski stwierdził, że zgodnie z wynikiem dwustronnych negocjacji z przedstawicielstwem
północnoniemieckim, zgadza się na połączenie Niemiec Północnych i Saksonii, a
tytułem rekompensaty jego państwo przejmie będący dotąd w północnoniemieckim
posiadaniu Nowy Kamerun (Neukamerun). Dodatkowo Francja domaga się ograniczenia
potencjału militarnego nowego państwa niemieckiego, wg projektu, który
przedstawi delegacja polska.
Przewodniczący
delegacji Królestwa Niderlandów oświadczył, że nie wnosi sprzeciwu wobec
proponowanych rozwiązań.
Przedstawiciel
Danii poparł wystąpienie francuskie, a jako rekompensatę dla swego państwa
wskazał wyspy Helgoland i Diuna (Düne).
W
imieniu polskiej delegacji wystąpił gen. w st. sp. Sosnowski. Na początku poinformował,
że w trakcie bilateralnych rozmów z delegacją północnoniemiecką ustalono, że
rekompensatą dla Polski będzie Niemiecka Afryka Południowo-Zachodnia. Następnie
przedstawił proponowane ograniczenia zbrojeń, które mają obejmować przyszłe
państwo niemieckie. Ograniczenia te obejmują: maksymalną liczebność sił
lądowych w wysokości 150 000 żołnierzy, zakaz posiadania artylerii
ciężkiej (pow. 155 mm), lotnictwa bombowego i torpedowego, broni chemicznej,
okrętów wojennych o wyporności pow. 30 000 t, okrętów podwodnych oraz
maksymalny tonaż floty wojennej w wysokości 300 000 t.
Delegat
austro-węgierski potwierdził, że w czasie rozmów z delegacjami północnoniemiecką
i saksońską, osiągnięto porozumienie w kwestii nazwy nowego państwa oraz jego
rezygnacji z prób przyłączenia Bawarii.
Lord
Curzon wyraził w imieniu swojej delegacji ukontentowanie z osiągniętych
porozumień i nie wniósł do nich żadnych dodatkowych uwag. Następnie skierował
do wszystkich delegacji pytanie, czy żądają głosowania nad poszczególnymi
kwestiami, czy też będzie można już przystąpić do redagowania protokołu
końcowego.
Wszystkie
delegacje zgodziły się, że głosowania cząstkowe nie są konieczne i głosowaniu
będzie podlegał tylko protokół końcowy, jako całość.
Przewodniczący
z zadowoleniem przyjął oświadczenia stron Konferencji i zarządził tygodniową
przerwę na sporządzenie protokołu końcowego.
Przyjęcie
protokołu końcowego i jego podpisanie.
Po
wznowieniu obrad, lord Curzon zarządził odczytanie protokołu końcowego
Konferencji, którego odpisy zostały wręczone wszystkim delegacjom. Oto jego
treść:
§
1.
Uczestnicy
niniejszej Konferencji wyrażają zgodę na połączenie Królestwa Północnoniemieckiego
z państwem Saksonii.
§
2.
Tak
powstałe nowe państwo będzie nosić nazwę Królestwa Północnoniemieckiego oraz
przejmie wszystkie zobowiązania międzynarodowe państw wchodzących w jego skład.
§
3.
Nowo utworzone
Królestwo wyrzeka się na zawsze używania nazwy Cesarstwa Niemieckiego oraz prób
przyłączenia Królestwa Bawarii.
§
4.
Nowo utworzone
Królestwo przyjmuje i zobowiązuje się do przestrzegania wymienionych poniżej ograniczeń
dotyczących jego potencjału militarnego, a to:
-
maksymalna liczebność sił lądowych nie może przekroczyć 150 000 żołnierzy;
-
zabronione jest posiadanie artylerii ciężkiej powyżej 155 mm, lotnictwa bombowego
i torpedowego, broni chemicznej, okrętów wojennych o wyporności pow.
30 000 t i okrętów podwodnych;
-
maksymalny tonaż floty wojennej nie może przekroczyć 300 000 t.
§
5.
Nowo utworzone
Królestwo tytułem rekompensaty ceduje swoje prawa do następujących posiadłości
zamorskich:
-
Nowy Kamerun na rzecz Królestwa Francuskiego,
-
wyspy Helgoland i Diuna na rzecz Królestwa Danii i Norwegii,
-
Niemiecka Afryka Południowo-Zachodnia na rzecz Królestwa Polskiego.
§
6.
Postanowienia
niniejszego protokołu wchodzą w życie z dniem 01.01.1926 po dokonaniu jego
ratyfikacji przez parlamenty poszczególnych uczestników Konferencji.
§
7.
Jakiekolwiek
zmiany postanowień niniejszego protokołu będą wymagały zgody co najmniej 3/4
uczestników Konferencji.
Po
odczytaniu protokołu, odbyło się głosowanie nad jego treścią. Protokół został
przyjęty 7 głosami „za” przy trzech wstrzymujących się.
Po
podpisaniu protokołu przez przewodniczących wszystkich delegacji, lord Curzon
wyraził swoje wielkie zadowolenie z wyników Konferencji oraz nadzieję, że
wpłynie ona na umocnienie ogólnego bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej.
Następnie Przewodniczący podziękował wszystkim za udział w Konferencji i tym
samym zamknął jej obrady.