piątek, 13 marca 2015

Okręt podwodny typu Lamna 1924-1925 (2 szt.)



Okręt podwodny typu Lamna 1924-1925 (2 szt.)

Duże, prawdziwie oceaniczne, silnie uzbrojone, typowo „myśliwskie” okręty podwodne. Stacjonować będą na Pembie, a ich terenem operacyjnym będzie obszar od południowego Atlantyku po zachodnie wybrzeża Australii i od Zatoki Perskiej po Antarktydę.
Okręty posiadają 11 wyrzutni torpedowych (6 na dziobie, 2 na rufie i 1 potrójna obrotowa na śródokręciu) z zapasem 10 torped. Duża szybkość nawodna i znaczny zasięg predestynuje je do typowo „krążowniczych” działań.
Jednostki zostały wyposażone w nowy typ anteny radiostacji pozbawiony całej tej „siatki drutów” Antena tego typu będzie montowana na wszystkich nowych okrętach, a także sukcesywnie będzie zastępować anteny starszego typu na jednostkach będących już w służbie.
Trochę się obawiam, że dyslokacja tych okrętów na Pembę może wzbudzić ostrzejsze, niż dotychczas reakcje niektórych mocarstw (Anglia, Niemcy); w końcu OP trudno uznać za jednostki defensywne lub eskortowe. Myślę, że jakoś sobie z tym poradzimy.


Lamna, Poland Submarine laid down 1924

Displacement:
            1 462 t light; 1 500 t standard; 1 740(2 030) t normal; 1 932 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (296,92 ft / 291,99 ft) x 26,57 ft x (18,04 / 19,49 ft)
            (90,50 m / 89,00 m) x 8,10 m  x (5,50 / 5,94 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 120 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      Weight of broadside 36 lbs / 17 kg
      Main Torpedoes
      8 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,589 t each, 12,713 t total
            submerged bow & stern tubes
      2nd Torpedoes
      3 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,589 t each, 4,767 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 5 794(1 931) shp / 4 322(1 441) Kw = 20,00(10,00) kts
            Range 12 000(150)nm at 10,00(5) kts
            Bunker at max displacement = 432 tons

Complement:
            67

Cost:
            £0,401 million / $1,603 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 43 tons, 2,5%
               - Guns: 8 tons, 0,4%
               - Weapons: 35 tons, 2,0%
            Machinery: 191 tons, 11,0%
            Hull, fittings & equipment: 927 tons, 53,3%
            Fuel, ammunition & stores: 279 tons, 16,0%
            Miscellaneous weights: 301 tons, 17,3%
               - Hull below water: 301 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 084 lbs / 945 Kg = 26,0 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 12,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,06

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,435 / 0,447
            Length to Beam Ratio: 10,99 : 1
            'Natural speed' for length: 17,09 kts
            Power going to wave formation at top speed: 44 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 66
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            17,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Forward deck:       35,50%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Aft deck:    35,50%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Quarter deck:        12,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  0,98 ft / 0,30 m
               - Average freeboard:                      7,22 ft / 2,20 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 69,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 42,6%
            Waterplane Area: 4 649 Square feet or 432 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 248%
            Structure weight / hull surface area: 99 lbs/sq ft or 481 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,17
                        - Longitudinal: 3,41
                        - Overall: 2,27
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Extremely poor accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Operational diving depth 76 m
Emergency diving depth 121 m
Crush depth 189 m

Lamna (1924)
Tawrosz (1925)