poniedziałek, 16 maja 2022

Modernizacja bułgarskiej kanonierki torpedowej typu Nadeżda 1914/1934/1940 (1 jednostka)

Modernizacja bułgarskiej kanonierki torpedowej typu Nadeżda 1914/1934/1940 (1 jednostka)

Projekt wg pomysłu kolegi ŁK. Jak zwykle, On sam jest autorem legendy, ja ograniczyłem się do opisu technicznego na podstawie Jego założeń.
Bułgarska kanonierka torpedowa Nadeżda była typowym przedstawicielem tej klasy okrętów z końca XIX wieku. W maleńkiej marynarce Carstwa Bułgarii była klasyfikowana na wyrost jako „krążownik torpedowy” i pełniła jednocześnie funkcję jachtu państwowego. Po wprowadzeniu do służby w latach 1908 – 1909 sześciu małych torpedowców typu Druzki, dowództwo floty postanowiło poddać kanonierkę dużej modernizacji. Celem było stworzenie, wespół torpedowcami, spójnego charakterystykami zespołu nowoczesnych (na realia bałkańskie!) okrętów torpedowych. Przebudowy kanonierki dokonała francuska stocznia Schneider w Chalons-sur-Saône, ta sama, która zbudowała wspomniane wyżej torpedowce. Roboty przeprowadzono od 11.03.1912 r. do 24.05.1914 r., wskutek czego okręt nie mógł wziąć udziału w tzw. wojnach bałkańskich, które zakończyły się (po początkowych sukcesach) spektakularną klęską Bułgarii. W okresie PWS okręt, zachowujący ciągle funkcję jachtu carskiego, był eksploatowany bardzo ostrożnie, aby zminimalizować ryzyko utraty flagowej jednostki floty. Zakładamy, że nie nastąpiło haniebne porzucenie okrętu przez załogę w Sewastopolu, w grudniu 1918 r. i Nadeżda powróciła do Warny. W wyniku traktatu pokojowego, zawartego 27.11.1919 r. w  Neuilly-sur-Seine, została całkowicie rozbrojona i przekształcona w cywilny statek hydrograficzny, z zachowaniem jednak funkcji jachtu państwowego. Ponowny montaż uzbrojenia, połączony z wymianą zużytych kotłów (stocznia Schneider w Chalons-sur-Saône), miał miejsce w końcu 1934 r. Okręt wziął udział w krótkotrwałych działaniach wojennych przeciwko Jugosławii i Grecji, w kwietniu 1941 r. Kanonierka została następnie przerzucona, w styczniu następnego roku, na Morze Białe (bułgarska nazwa Morza Egejskiego), co doprowadziło 19.04.1942 r. do jej utraty (12 mil na południe od wyspy Tasos) w wyniku ataku torpedowego greckiego okrętu podwodnego Triton.
Poniżej opis techniczny modernizacji.
Kadłub
W latach 1912-1914 wymieniono dziobnicę i lekko przeprofilowano dziobową część kadłuba. Wykonano również przebudowę podwodnej rufowej części kadłuba, w związku z montażem trzeciego wału napędowego. Ponadto, częściowo zmieniono wewnętrzny podział kadłuba.
Napęd
W latach 1912-1914 istniejące urządzenia napędowe zdemontowano w całości. Dodano jedną kotłownię i jedną maszynownię. W kotłowniach zamontowano po dwa kotły węglowe Normand, a w maszynowniach po jednej maszynie parowej potrójnego rozprężania. W roku 1934 maszyny parowe gruntownie wyremontowano, a sześć kotłów Normand zastąpiono trzema kotłami olejowymi Du Temple, po jednym w każdej kotłowni.
Uzbrojenie
W roku 1940, uzbrojenie okrętu składało się z:
- 4xIx100 mm/45 (3.9") Mle 1893 (zamontowane w roku 1934), przy elewacji maksymalnej 34o donośność pociskiem 16,00 kg wynosiła 13050 m;
- 2xIx3.7 cm/L83 (1.5") SK C/30 (zamontowane w roku 1940), przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,472 kg wynosiła 8500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosiła 6800 m;
- 2xIx2 cm/65 (0.79") C/30 (zamontowane w roku 1940), przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,120 kg wynosiła 4900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosiła 3700 m;
- 1xIIxwt450 mm (zamontowane w roku 1934);
- 2xwbg z zapasem 8 bg (zamontowane w roku 1940).
Do kierowania ogniem zainstalowano dalmierz optyczny o bazie 2,3 m.
Inne
W roku 1934 przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. W roku 1940 zamontowano szumonamiernik.
Na skutek modernizacji, w porównaniu do oryginalnego projektu:
- zanurzenie zmniejszyło się z 3,10 do 2,95 m, a wyporność normalna z 715 do 655 t;
- moc maszyn wzrosła z 2600 do 5850 KM, a prędkość maksymalna z 18,00 do 23,02 w.
Z uwagi na wieloetapową modernizację, praktycznie nie da się ustalić jej kosztów.
Uwaga: Raport i rysunek przedstawiają okręt wg stanu na 11.02.1940.

Nadezhda, Bulgaria aviso laid down 1897, launched 1898, completed 1898, modernized 1914, 1934, 1940 (engine 1934)

Displacement:
            586 t light; 612 t standard; 655 t normal; 689 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (222,49 ft / 211,61 ft) x 27,23 ft x (9,68 / 10,02 ft)
            (67,82 m / 64,50 m) x 8,30 m  x (2,95 / 3,05 m)

Armament:
      4 - 3,94" / 100 mm 45,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 120 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1893 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
      2 - 1,46" / 37,0 mm 83,0 cal guns - 1,64lbs / 0,74kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      2 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,27lbs / 0,12kg shells, 2 400 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 106 lbs / 49 kg
      Main Torpedoes
      2 - 17,7" / 450 mm, 21,10 ft / 6,43 m torpedoes - 0,662 t each, 1,325 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 306,44 lbs / 139,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,368 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,51" / 13 mm       -                                  -

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 3 shafts, 5 850 ihp / 4 364 Kw = 23,02 kts
            Range 3 400nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 78 tons

Complement:
            64 - 84

Cost:
            £? / $?

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 28 tons, 4,3%
               - Guns: 24 tons, 3,7%
               - Weapons: 4 tons, 0,7%
            Armour: 5 tons, 0,7%
               - Armament: 5 tons, 0,7%
            Machinery: 300 tons, 45,8%
            Hull, fittings & equipment: 249 tons, 38,1%
            Fuel, ammunition & stores: 69 tons, 10,5%
            Miscellaneous weights: 4 tons, 0,6%
               - Hull above water: 1 tons
               - On freeboard deck: 3 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              323 lbs / 147 Kg = 10,6 x 3,9 " / 100 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,30
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,19
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,36

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,411 / 0,418
            Length to Beam Ratio: 7,77 : 1
            'Natural speed' for length: 14,55 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,80 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  15,42 ft / 4,70 m
               - Forward deck:       27,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Aft deck:    27,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Quarter deck:        22,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  15,42 ft / 4,70 m
               - Average freeboard:                      11,36 ft / 3,46 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 158,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 67,1%
            Waterplane Area: 3 571 Square feet or 332 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 90%
            Structure weight / hull surface area: 39 lbs/sq ft or 188 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 4,25
                        - Overall: 1,01
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily