Niszczyciel typu Cumulonimbus 1928-1930 (10 szt.)
Oto
„chmurna flotylla”, nazywana przeze mnie „flotyllą zabójców” Nazwę tę postaram
się uzasadnić w następnych zdaniach.
Ja,
wyłącznie na własny użytek dzielę klasyczne (bez eskortowych) niszczyciele na
trzy „podpodklasy”; „O”, „D” i „OD” lub „DO” „O” oznacza niszczyciele o
wyraźnej przewadze zadań ofensywnych i stosownym do tego uzbrojeniu, „D” dla
odmiany to niszczyciele przeznaczone głównie do obrony plot i pop i odpowiednio
do tego uzbrojone, a oznaczenia dwuliterowe stosują się do niszczycieli z
założenia uniwersalnych, o zrównoważonym stosunku uzbrojenia ofensywnego
(artyleria główna, torpedy) do defensywnego (artyleria plot, bomby głębinowe). Jak
łatwo się domyślić, prezentowana jednostka należy zdecydowanie do tych „O”
Założenia
do użycia „chmur” są następujące: działanie grupowe, czyli całą flotyllą
jednocześnie; wypady na nieprzyjacielskie linie żeglugowe, a także jego wody
przybrzeżne oraz inne miejsca, gdzie jest nadzieja znalezienia łupu; niszczenie
wszystkiego, co wpadnie pod lufy i rury wyrzutni, bez względu na rodzaj,
wielkość i chęć do walki; mówiąc krótko – niszczyć, palić, zatapiać! Gdyby
niektóre określenia rodziły jakieś wątpliwości, to zaznaczam, że to wszystko oczywiście
w granicach prawa międzynarodowego, odpowiednich konwencji itd.
Do
wykonywania tych krwiożerczych zadań, okręty zostały silnie uzbrojone w
artylerię i broń torpedową, natomiast uzbrojenie pop jest raczej symboliczne (mała
ilość zabieranych bg). Prędkość (skorygowana wg wcześniej omawianych zasad,
tzn. Springsharp + 10%) oraz zasięg są na wystarczającym poziomie. Jest to mój pierwszy
typ niszczyciela, którego dzielność morską chwali Springsharp – niebywałe! „Steadiness”
na poziomie 75 i „seakeeping” na poziomie 1,26, pozwalają tym niszczycielom
operować w zasadzie w każdych warunkach pogodowych.
„Chmury”
mogą wyglądać jak pomniejszona wersja niedawno prezentowanego Wichra; wprawdzie wykorzystałem z tego
projektu pewne elementy, ale różnice (ogólnie obniżona sylwetka, jeszcze
bardziej pochylone maszty) raczej nie usprawiedliwiają traktowania tego typu jako pochodnego od Wichra.
Okręty
wykazują pewne podobieństwa do naszych realnych Gromów z 1937 roku, choć różnic jest też nie mniej. Ja ze swej
strony oświadczam, że wszelkie podobieństwa do czegokolwiek są przypadkowe i
niezamierzone…
Liczę się
z tym, że nazwy tych okrętów mogą zostać skrytykowane. Ja tylko przypomnę, że
niszczycieli jest sporo, a będzie jeszcze więcej, natomiast dostępna liczba
nazw z założonego zakresu (zjawiska meteorologiczne) jest ograniczona.
Jeśli
chodzi o rysunek, to nareszcie prawidłowo zostały narysowane w widoku z góry
koła ratunkowe. Za pierwszym razem Paint nie przeniósł mi koloru białego
traktując go jak pustkę, ja tego nie zauważyłem i tak zostało, ale tylko do
dzisiaj!
Cumulonimbus, Poland Destroyer laid down 1928
Displacement:
1 864
t light; 1 941 t standard; 2 087 t normal; 2 204 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(402,06
ft / 396,98 ft) x 36,42 ft x (14,44 / 14,89 ft)
(122,55
m / 121,00 m) x 11,10 m x (4,40 / 4,54
m)
Armament:
7
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
3 x Twin mounts on centreline ends, majority
aft 1 raised mount aft – superfiring
1 x Single mount on centreline, forward deck centre
1 raised mount
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck Centre 2
raised mounts
6
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre 2
raised mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck centre
2 raised mounts
Weight of broadside 376 lbs / 171 kg
Main Torpedoes
8
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,766 t each, 14,128 t
total
In
2 sets of deck mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2
- 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,618 t total
in
Stern depth charge racks
2nd DC/AS Mortars
2
- 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,618 t total
in
Depth charge throwers
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 50 496 shp / 37 669 Kw = 37,40 kts
Range
5 000nm at 11,00 kts
Bunker
at max displacement = 263 tons
Complement:
153
- 200
Cost:
£0,945
million / $3,782 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
145 tons, 7,0%
- Guns: 110 tons, 5,3%
-
Weapons: 35 tons, 1,7%
Armour:
1 tons, 0,1%
- Armament: 1 tons, 0,1%
Machinery:
999 tons, 47,8%
Hull,
fittings & equipment: 719 tons, 34,4%
Fuel,
ammunition & stores: 223 tons, 10,7%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
675 lbs / 306 Kg = 12,8 x 4,7 " / 120 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,11
Metacentric
height 1,3 ft / 0,4 m
Roll
period: 13,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,77
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,26
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,350 / 0,358
Length
to Beam Ratio: 10,90 : 1
'Natural
speed' for length: 23,07 kts
Power
going to wave formation at top speed: 61 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 30,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 43,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 12,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Average freeboard: 15,80 ft / 4,82 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 173,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 131,8%
Waterplane
Area: 8 968 Square feet or 833 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 76%
Structure
weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 212 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,55
-
Longitudinal: 2,20
-
Overall: 0,64
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Cumulonimbus (1928)
Cirrus (1928)
Cirrocumulus (1929)
Cirrostratus (1929)
Altostratus (1929)
Altocumulus (1929)
Stratocumulus (1930)
Stratus (1930)
Nimbostratus (1930)
Cumulus (1930)