Lotnictwo morskie rok 1941
Tradycyjnie,
na początku nowego roku blogowego przedstawiam aktualne zestawienie
tabelaryczne oraz sylwetki samolotów używanych w lotnictwie morskim. Do służby
wprowadzonych zostało siedem nowych modeli i tyleż samo z niej wycofanych.
Typ
|
Nazwa
|
Rok prod.
|
Załoga
|
Wymiary
|
Pow. nośna
|
Masa
|
Silniki
|
V max.
|
V wzn.
|
Pułap
|
Zasięg
|
Uzbrojenie
|
|||||||
S
|
L
|
H
|
własna
|
start.
|
km
|
nkm
|
dz.
|
bomby
|
torp.
|
||||||||||
osób
|
m
|
m
|
m
|
m2
|
kg
|
kg
|
KM
|
km/h
|
m/s
|
m
|
Mm
|
szt
|
szt
|
szt
|
kg
|
szt
|
|||
S a m o l o t y m y ś l i w s k i
e
|
|||||||||||||||||||
PWL-103M(p)-m
|
Aguja
|
1938
|
1
|
11,6
|
8,8
|
2,8
|
24,2
|
2 761
|
3 742
|
1x1040
|
532
|
11,9
|
10 850
|
707
|
6
|
||||
CZL-70M-m
|
Bielik
|
1939
|
1
|
10,2
|
8,6
|
3,6
|
15,9
|
2 143
|
2 697
|
1x1040
|
582
|
14,8
|
10 550
|
656
|
4
|
1
|
|||
CZL-76M
|
Pustułka
|
1941
|
1
|
10,4
|
9,2
|
3,8
|
19,8
|
2 595
|
2 950
|
1x1400
|
651
|
19,3
|
11 550
|
570
|
4
|
1
|
|||
CZL-77M
|
Orłosęp
|
1941
|
2
|
16,5
|
13,6
|
5,3
|
42,2
|
5 939
|
7 409
|
2x1400
|
585
|
11,2
|
10 200
|
1 065
|
4
|
4
|
|||
S a m o l
o t y m y ś l i w s k o-b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-77MB
|
Orłosęp
|
1941
|
2
|
16,5
|
13,6
|
5,3
|
42,2
|
5 939
|
7 909
|
2x1400
|
551
|
9,6
|
8 700
|
986
|
4
|
600
|
|||
S a m o l o t y b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-92B-m
|
Głuszec
|
1936
|
4
|
17,9
|
12,9
|
5,1
|
53,5
|
4 451
|
9 196
|
2x1040
|
437
|
4,9
|
7 400
|
898
|
5
|
2 500
|
|||
PFS-39B
|
Cietrzew
|
1938
|
4
|
19,2
|
13,5
|
3,4
|
45,4
|
3 955
|
6 040
|
2x800
|
445
|
9,0
|
9 150
|
1 159
|
5
|
1 250
|
|||
PWL-111B
|
Nandu
|
1939
|
7
|
32,0
|
22,3
|
6,0
|
135,0
|
17 325
|
29 885
|
4x1280
|
410
|
3,9
|
8 500
|
1 900
|
6
|
3 500
|
|||
PWL-123B
|
Oknówka
|
1941
|
4
|
16,4
|
11,7
|
3,2
|
38,5
|
4 737
|
6 938
|
2x920
|
520
|
7,4
|
8 350
|
890
|
6
|
750
|
|||
S a m o l o t y b o m b o w e n u r k u j ą c e
|
|||||||||||||||||||
PFS-45BN(p)
|
Kulon
|
1940
|
2
|
12,7
|
10,1
|
4,1
|
30,2
|
2 905
|
4 853
|
1x1200
|
410
|
8,6
|
7 800
|
970
|
2
|
2
|
1 000
|
||
S a m o l o t y t o r p e d o w o
- b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-112TB
|
Pójdżka
|
1939
|
4
|
17,6
|
13,5
|
4,3
|
46,7
|
5 945
|
9 629
|
2x1040
|
385
|
5,6
|
5 050
|
1 346
|
4
|
900
|
1
|
||
PWL-119TB(p)
|
Płomykówka
|
1940
|
3
|
16,5
|
12,5
|
4,7
|
45,5
|
4 429
|
7 761
|
1x1520
|
395
|
8,4
|
7 300
|
973
|
3
|
2
|
900
|
1
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PFS-47RB(p)
|
Kakadu
|
1940
|
2
|
13,7
|
10,0
|
4,5
|
28,5
|
2 905
|
3 960
|
1x1040
|
410
|
9,4
|
9 250
|
952
|
1
|
2
|
700
|
||
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z e
|
|||||||||||||||||||
WSD-29R
|
Gawron
|
1939
|
3
|
14,9
|
11,8
|
4,5
|
35,2
|
2 302
|
3 048
|
1x800
|
339
|
4,9
|
7 000
|
596
|
3
|
200
|
|||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w a
k o w e m y ś l i w s k i e
|
|||||||||||||||||||
CZL-71HMf
|
Gadożer
|
1940
|
1
|
12,0
|
9,7
|
3,7
|
20,2
|
2 174
|
2 613
|
1x1040
|
433
|
9,8
|
9 800
|
543
|
4
|
1
|
|||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
LWS-20HRf(k)
|
Siewka
|
1937
|
2
|
12,9
|
8,9
|
3,7
|
25,0
|
1 336
|
1 908
|
1x480
|
263
|
7,2
|
6 150
|
423
|
2
|
||||
LWS-33HRf(k)
|
Nur
|
1941
|
3
|
14,5
|
11,3
|
4,7
|
36,0
|
2 616
|
3 614
|
1x1040
|
368
|
8,0
|
8 700
|
1 090
|
1
|
1
|
250
|
||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z o - b
o m b ow e
|
|||||||||||||||||||
CZL-80HRBf
|
Krakwa
|
1941
|
3
|
15,9
|
12,9
|
5,1
|
38,0
|
4 008
|
4 812
|
2x360
|
335
|
4,1
|
6 100
|
881
|
2
|
400
|
|||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e t o r p e d o w o - b o m b
o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-113HTBf
|
Petrel
|
1939
|
3
|
18,0
|
13,8
|
4,2
|
40,0
|
2 678
|
4 698
|
2x560
|
317
|
4,8
|
5 500
|
676
|
2
|
1
|
800
|
1
|
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
PWL-114HRb
|
Biegus
|
1939
|
2
|
12,6
|
7,7
|
3,1
|
21,5
|
731
|
1 051
|
1x240
|
179
|
2,9
|
4 650
|
600
|
|||||
CZL-75HRb
|
Mewa
|
1940
|
3
|
15,2
|
12,9
|
3,9
|
31,6
|
2 434
|
3 041
|
4x160
|
272
|
4,2
|
4 100
|
618
|
1
|
1
|
|||
PWL-122HRb
|
Żuraw
|
1940
|
5
|
30,0
|
24,6
|
6,9
|
120,0
|
11 870
|
23 518
|
4x600
|
345
|
2,0
|
6 500
|
3 834
|
2
|
1
|
|||
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-69HRBb
|
Pelikan
|
1938
|
9
|
34,4
|
26,0
|
10
|
138
|
15 660
|
26 330
|
4x1040
|
331
|
3,6
|
4 900
|
2 588
|
2
|
4
|
1
|
900
|
|
PWL-124HRBb/k
|
Nawałnik
|
1941
|
7
|
25,0
|
21,2
|
7,7
|
99,0
|
9 525
|
15 240
|
2x1520
|
435
|
6,5
|
4 750
|
1 472
|
4
|
2
|
900
|
Uwagi, do poszczególnych typów samolotów:
-
wycofane zostały samoloty typów: PWL-104M i PWL-104MB Sęp, PWL-105B Przepiórka, WSD-28RB Ara, CZL-56HRf(k) Nurzec, CZL-48HRBf Ibis oraz CZL-57HRBb
Kormoran;
-
wprowadzone zostały do służby samoloty typów: CZL-76M Pustułka, CZL-77M i CZL-77MB Orłosęp,
PWL-123B Oknówka, LWS-33HRf(k) Nur, CZL-80HRBf Krakwa, oraz PWL-124HRBb/k Nawałnik.
Myśliwiec
CZL-76M jest typowym samolotem walki powietrznej, szybki i zwrotny, lecz o
niewielkim zasięgu. Ciekawe, czy zgadniecie, na jakiej realnej konstrukcji się
opierałem; utrudnieniem może być to, że zmieniłem usytuowanie wlotu powietrza
do silników.
Bardzo
wartościową i perspektywiczną konstrukcją jest samolot myśliwsko-bombowy CZL-77M/MB.
W wersji myśliwskiej będzie używany do eskorty bombowców, a w wersji
myśliwsko-bombowej do bardziej samodzielnych zadań, np. atakowanie ważnych,
punktowych celów na zapleczu wroga, lotnisk, baz morskich, zakładów
zbrojeniowych itp. Przewiduje się wykorzystanie w przyszłości tego typu w
wersjach samolotu rozpoznawczego (fotogrametria) oraz myśliwca nocnego. W tym
przypadku odgadnięcie pierwowzoru będzie bardzo łatwe.
Równie
ciekawą konstrukcją jest Oknówka,
prócz podstawowej funkcji lekkiego bombowca (mogącego również atakować z
płytszego lotu nurkowego), można również – po przezbrojeniu - wykorzystać ten
samolot w roli myśliwca nocnego, „szturmowca” lub samolotu zwalczania OP w
pobliżu własnych wybrzeży. Tutaj odnalezienie pierwowzoru nie będzie chyba
łatwe.
LWS-33HRf(k)
będzie używany jako samolot pokładowy na okrętach liniowych; jest on wzorowany
na pewnej (jakiej?) konstrukcji japońskiej.
Krakwa
zastąpiła świetny w swoim czasie (1934), lecz „przeterminowany” już samolot CZL-48HRBf
Ibis, pozbawiona – w przeciwieństwie
do swojego poprzednika – większych walorów ofensywnych, powinna się sprawdzić w
patrolowaniu wód niezbyt oddalonych od wybrzeży. Jeśli ktoś pokusi się o wyśledzenie
inspiracji, to dla ułatwienia informuję, że oryginał został opracowany w tych
samych zakładach, co Oknówka.
Niezwykle
ciekawą konstrukcją jest PWL-124HRBb/k Nawałnik.
To taka hybryda, łącząca zalety łodzi latającej i wodnosamolotu pływakowego. Samolot
ten startuje i woduje na pojedynczym, dużym pływaku, który w locie jest
podciągany pod kadłub, upodabniając sylwetkę do typowej łodzi latającej. Daje
to w czasie lotu znacznie mniejsze opory, umożliwiające osiągnięcie większej
prędkości lub zasięgu, w zależności od tego, na czym bardziej nam zależy. Przy
starcie i wodowaniu wykorzystywane są także pomocnicze pływaki boczne, chowane
w locie do skrzydeł, podobnie jak podwozie w przypadku samolotów lądowych. W
założeniach ten hydroplan ma być głównym powietrznym wrogiem OP npla w
granicach swego zasięgu i uzupełniać w tym zakresie działania posiadającego
większy zasięg Pelikana. Odgadniecie
pierwowzór? Poniżej rysunek obrazujący system składanego pływaka.
Teraz
jeszcze aktualny zestaw samolotów pokładowych.
ROK
M
R(RB)
BN
TB
HR
lotn. eskadr.
lotn. eskort.
lotniskowce
lotniskowce
lotniskowce
katapulty okrętowe
1941
PWL-103M(p) Aguja
1938
PWL-103M(p) Aguja
1938
PFS-47RB(p) Kakadu 1940
PFS-45BN(p) Kulon
1940
PWL-119TB(p) Płomykówka 1940
LWS-20HRf(k) Siewka
1937
LWS-33HRBf(k) Nur
1941
ROK
|
M
|
R(RB)
|
BN
|
TB
|
HR
|
||
lotn. eskadr.
|
lotn. eskort.
|
lotniskowce
|
lotniskowce
|
lotniskowce
|
katapulty okrętowe
|
||
1941
|
PWL-103M(p) Aguja
1938
|
PWL-103M(p) Aguja
1938
|
PFS-47RB(p) Kakadu 1940
|
PFS-45BN(p) Kulon
1940
|
PWL-119TB(p) Płomykówka 1940
|
LWS-20HRf(k) Siewka
1937
|
LWS-33HRBf(k) Nur
1941
|