Modernizacja kolumbijskiego torpedowca typu Teniente Rodríguez 1929 (1 jednostka)
Pochodzący z roku 1911 torpedowiec
(ex-niszczyciel) Teniente Rodríguez,
przy dobrym stanie kadłuba, miał mocno zużyty napęd i niezupełnie racjonalny
zestaw uzbrojenia. Wobec powyższego, podjęto decyzję o jego modernizacji.
Po modernizacji, planuje się
wykorzystać torpedowiec w dwu różnych i mocno odmiennych rolach. Z jednej
strony, może stanowić on ofensywny element obrony wybrzeża (torpedy!), a z
drugiej, być użyty do eskortowania w żegludze kabotażowej. Potrzeby chwili
zadecydują, w której roli wystąpi.
Modernizację przeprowadzono w stoczni Astillero
Naval No.1 w Callao. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Zewnętrznie bez zmian, ograniczono się do korekt
jego wewnętrznego podziału.
Napęd
Istniejący zdjęto w całości. Zamontowano cztery
kotły olejowe AN1 w dwu kotłowniach i trzy zestawy turbin parowych CNPM z
przekładniami w dwu maszynowniach.
Do prędkości maksymalnej zastosowano współczynnik
zwiększający 1,069, wyliczony na bazie danych realnego okrętu.
Uzbrojenie
Zlikwidowano platformy dział 76,2/23 mm, a same
działa zamontowano na pokładzie w zbliżonej lokalizacji. Zdjęto cztery działka 37/40 mm, zastępując je
dwoma 37/51 mm. Dodano dwa km-y 7,62/80 mm.
Zdjęto wszystkie istniejące wyrzutnie torpedowe 450
mm, montując w ich miejsce jedną, dwururową 533 mm. Dodano jedną zrzutnię bg.
Aktualny zestaw uzbrojenia wygląda następująco:
- 2xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel/BSB M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
- 2xIx37
mm/51 COW/FNA M1918, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 1xIIxwt533 mm;
- 2xwbg z zapasem 12 bg BP-19.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i
kominy.
Zainstalowano dwie radiostacje i szumonamiernik.
W efekcie modernizacji:
- moc napędu wzrosła z 8600 do 12000 KM,
- prędkość maksymalna wzrosła z 28,00 do 30,25 w,
- zasięg wzrósł z 1200 Mm przy 10 w. do 2500 mm
przy 12 w,
- ciężar salwy burtowej obniżył się z 13 do 12 kg.
Koszt modernizacji wyniósł 58,4% wartości
porównywalnego okrętu nowego.
Teniente Rodriguez, Great Colombia torpedo boat laid down 1907, launched 1909, completed 1911, modernized 1929 (engine 1929)
Displacement:
443 t light; 456 t
standard; 490 t normal; 518 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(214,13 ft / 211,94 ft)
x 21,46 ft x (10,17 / 10,52 ft)
(65,27 m / 64,60 m) x
6,54 m x (3,10 / 3,21 m)
Armament:
2 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1900 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 raised
mounts
2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
Weight of broadside 27 lbs / 12 kg
Main Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm,
18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,188 t each, 2,376 t total
In 1 sets of deck
mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total
in Stern depth charge
racks
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 3 shafts,
12 000 shp / 8 952 Kw = 30,25 kts
Range 2 500nm at
12,00 kts
Bunker normal = 34
tons, at max displacement = 61 tons
Complement:
51 - 67
Cost:
£0,031 million / $0,127
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 11 tons, 2,3%
- Guns: 3 tons, 0,7%
- Weapons: 8 tons, 1,6%
Machinery: 255 tons,
52,0%
Hull, fittings &
equipment: 177 tons, 36,0%
Fuel, ammunition &
stores: 47 tons, 9,6%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
127 lbs / 58 Kg = 9,4 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,06
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 12,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 67 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,14
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,78
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,371 / 0,379
Length to Beam Ratio:
9,88 : 1
'Natural speed' for
length: 14,56 kts
Power going to wave
formation at top speed: 69 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 85
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 3,00 degrees
Stern overhang: 1,64 ft
/ 0,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 21,00%, 10,50 ft /
3,20 m, 8,86 ft / 2,70 m
- Forward deck: 29,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Aft deck: 33,00%, 8,86 ft / 2,70 m, 8,86 ft / 2,70 m
- Quarter deck: 17,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 9,51 ft / 2,90 m
- Average freeboard: 9,05 ft / 2,76 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 170,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 77,5%
Waterplane Area:
2 747 Square feet or 255 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 66%
Structure weight / hull
surface area: 31 lbs/sq ft or 151 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,72
-
Longitudinal: 3,23
- Overall:
0,83
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Poor seaboat, wet and
uncomfortable, reduced performance in heavy weather