czwartek, 22 grudnia 2022

Niderlandzki okręt podwodny typu KVIII 1927-1928 (6 jednostek)

Niderlandzki okręt podwodny typu KVIII 1927-1928 (6 jednostek)

Pełnomorski okręt podwodny przeznaczony do służby w koloniach. Okręt o charakterystyce trochę bardziej ofensywnej niż okręty bazujące w Metropolii (typy „O”). Z tego też powodu, założono spory zasięg, a nacisk położono raczej na prędkość nawodną niż podwodną. Zwracają uwagę dobre – jak na te lata – wartości głębokości zanurzenia.
Wszystkie jednostki powstały w stoczni Wilton-Fijenoord w Schiedam.
Opis techniczny.
Kadłub
Okręt dwukadłubowy, o typowych dla tych czasów kształtach.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor o mocy 1200 KM każdy oraz dwa silniki elektryczne Philips o mocy 400 KM każdy.
Uzbrojenie
1xIx75/55 Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m;
1xIIx13,2/62 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
6xIxwt533 mm z zapasem 12 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje oraz szumonamiernik. 

KVIII, Netherlands submarine laid down 1925, launched 1926, completed 1927 (engine 1926)

Displacement:
            597 t light; 613 t standard; 744(895) t normal; 848 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (223,75 ft / 222,11 ft) x 20,67 ft x (12,80 / 14,05 ft)
            (68,20 m / 67,70 m) x 6,30 m  x (3,90 / 4,28 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,89lbs / 6,30kg shells, 120 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mount, 1925 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 23,49 ft / 7,16 m torpedoes - 1,527 t each, 6,109 t total
            submerged bow tubes
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 23,49 ft / 7,16 m torpedoes - 1,527 t each, 3,055 t total
            submerged stern tubes
            12 torpedoes reloads

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 2 400(800) shp / 1 790(597) Kw = 17,84(8,19) kts
            Range 7 500(85)nm at 12,00(6,00) kts
            Bunker normal = 131 tons, at max displacement = 235 tons

Complement:
            35

Cost:
            £0,214 million / $0,852 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 22 tons, 2,9%
               - Guns: 3 tons, 0,5%
               - Weapons: 18 tons, 2,5%
            Machinery: 77 tons, 10,3%
            Hull, fittings & equipment: 338 tons, 45,5%
            Fuel, ammunition & stores: 147 tons, 19,8%
            Miscellaneous weights: 160 tons, 21,5%
               - Hull below water: 9 tons
               - Hull void weights: 151 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              812 lbs / 369 Kg = 63,1 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,29
            Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
            Roll period: 10,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 69 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,38

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,443 / 0,460
            Length to Beam Ratio: 10,75 : 1
            'Natural speed' for length: 14,90 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,30 degrees
            Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            28,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Forward deck:       26,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Aft deck:                26,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Quarter deck:        20,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  2,62 ft / 0,80 m
               - Average freeboard:                      7,20 ft / 2,19 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 54,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 59,8%
            Waterplane Area: 2 912 Square feet or 271 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 230%
            Structure weight / hull surface area: 58 lbs/sq ft or 284 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,63
                        - Longitudinal: 3,25
                        - Overall: 1,75
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

            Operational diving depth – 76 m
            Emergency diving depth – 121 m
            Crush diving depth – 189 m

            KVIII (1927)
            KIX (1927)
            KX (1928)
KXI (1928)
KXII (1928)
KXIII (1928)