Modernizacja kolumbijskiego krążownika ciężkiego typu Cristóbal Colón 1927 (1 jednostka)
Ponieważ wartość bojowa zakupionego w
roku 1919 w USA krążownika Cristóbal
Colón (ex-Rochester, ex-Saratoga, ex-New York) z każdym rokiem się obniżała, Admiralicja stanęła przed
wyborem; zdeklasować na hulk albo zmodernizować. Jako, że nadmiaru silnych okrętów
bojowych w kolumbijskiej flocie nie widać, wybrano to drugie rozwiązanie.
Założono, że okręt po modernizacji przez ok. 10 lat posłuży jako stricte bojowy, a potem zastąpi – mocno
już wysłużony – okręt szkolno-bojowy Lima.
Najsłabszymi punktami Cristóbala Colóna – jako ciężkiego
krążownika – były niska prędkość maksymalna oraz słabe i przestarzałe
uzbrojenie. Niska prędkość wynikała zarówno ze słabego napędu, jak i niekorzystnych kształtów kadłuba. Kształtów kadłuba w istotny sposób zmienić się
nie dało, ale poważnie zmniejszono zanurzenie, a co za tym idzie powierzchnię
zmoczoną (i w niewielkim stopniu współczynnik pełnotliwości), co dało zysk na
oporach tarcia. Ponadto, w miejsce starego i słabego napędu, zamontowano ½ urządzeń napędowych zaprojektowanych dla
amerykańskich krążowników typu Pensacola,
o mocy ponad 3-krotnie większej od oryginalnej. Efekty przerosły oczekiwania, a
obniżenie wyporności skompensowano redukcją opancerzenia, głównie poziomego i
barbet. W kwestii wzmocnienia i unowocześnienia uzbrojenia, nieoczekiwanie korzystny
okazał się fakt, że zaprojektowane dla ww. amerykańskich krążowników wieże
IIIx203 mm, prawie idealnie pasowały do istniejących na Cristóbalu Colónie barbet artylerii głównej. Dodatkowo, całkowicie
zastąpiono przestarzałą artylerię kazamatową i lekką, przez – wprawdzie nieliczną
– ale nowoczesną artylerię DP i plot.
Moim zdaniem, w wyniku modernizacji, otrzymano
niewielki i niezbyt szybki, ale dobrze – jak na swoją wielkość – uzbrojony i
opancerzony, wartościowy krążownik ciężki. Na pewno ma on przewagę nad każdym z dwu
przestarzałych chilijskich krążowników pancernych.
O sylwetce okrętu raczej nie
rozmawiajmy J.
Krótki kadłub, a dodatkowo jeszcze mniejsza odległość pomiędzy barbetami,
wymusiła takie, a nie inne rozwiązania. Z drugiej strony, z dużej odległości
lub przy słabej widoczności, okręt ten może sprawiać wrażenie pancernika
starszej daty i odstraszyć słabszego wroga.
Modernizacja przebiegła niejako w
trzech etapach. Najpierw wykonano prace kadłubowe oraz demontaż napędu i
uzbrojenia w stoczni Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira,
potem okręt został przeholowany do amerykańskiej stoczni New York N Yd w Brooklynie,
gdzie zamontowano napęd oraz uzbrojenie główne i DP, a na końcowe prace
wyposażeniowe jednostka wróciła do stoczni CNPM.
Za wyjątkiem napędu oraz dział artylerii
głównej i DP, wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Przebudowano część dziobową oraz dokonano koniecznych zmian w jego
podziale wewnętrznym.
Napęd
Cztery kotły olejowe White-Forster w czterech kotłowniach oraz dwa
zestawy turbin parowych Parsons z przekładniami w dwu maszynowniach.
Do prędkości maksymalnej zastosowano wyliczony na bazie oryginału
współczynnik zwiększający 1,015. Prędkość maksymalną określono na 28,23 w, choć
na próbach, okręt osiągnął 28,84 w.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości; działa, działka i km-y przeznaczono dla artylerii
nadbrzeżnej, wt zezłomowano.
Nowe uzbrojenie składa się z:
- 2xIIIx203/55 mm Betlehem Steel M1922, przy elewacji maksymalnej 41o
donośność pociskiem AP 118,0 kg wynosi 29010 m;
- 4xIx127/25
Betlehem Steel M1921, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HC 24,43 kg wynosi 13290 m, a przy elewacji
maksymalnej 85o donośność pionowa pociskiem AA 24,49 kg wynosi 8250
m;
- 4xIx37/51
COW/FNA M1918, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx12,7
mm/90 Browning/FNA M1921, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2800 m;
- 2xIIxwt533 mm.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki optyczne o bazie 4,4
m. Ponadto, obydwie wieże artylerii głównej są wyposażone w dalmierze optyczne
o bazie 8,4 m.
Opancerzenie
Poniżej lista zmian w tym zakresie:
- zmniejszono grubość skosów pokładu pancernego ze 127 do 76 mm;
- zmniejszono grubość barbet artylerii głównej ze 127-254 do 64 mm;
- zdjęto opancerzenie likwidowanej CT o gr. 190 mm;
- wykorzystując część odzyskanej stali pancernej, przedłużono główny
burtowy pas pancerny o 12,4 m tak, aby osłaniał również barbety i magazyny
artylerii głównej oraz zwiększono (w dół) jego wysokość o 1,2 m, z uwagi na
zmniejszone zanurzenie.
Trzeba pamiętać, że ww. elementy opancerzenia są wykonane ze stali
niklowej Harveya, a ich odporność na przebicie jest o ok. 15% mniejsza od
elementów wykonanych z stali Kruppa.
Ze stali Kruppa wykonane jest opancerzenie wież artylerii głównej oraz
nowych CT.
Ogólny układ opancerzenia wg. raportu oraz rysunku.
Uwaga: podana w raporcie grubość pokładu pancernego jest średnią ważoną
pomiędzy grubością odcinka płaskiego i grubością skosów.
Inne
Całkowicie przebudowano maszty i nadbudówki, a istniejące trzy kominy
zastąpiono jednym zbiorczym.
Zainstalowano cztery radiostacje.
W wyniku modernizacji:
- zanurzenie zmniejszyło się z 7,26 do 6,20 m, a wyporność normalna z
8200 do 7424 tn;
- moc napędu zwiększyła się z 16000 do 53500 KM, a prędkość maksymalna z
20,00 do 28,23 w;
- zasięg wzrósł z 4000 Mm przy 10 w do 4700 Mm przy 13 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko kalibry > 4”) wzrósł z 586 do 757 kg.
Koszt modernizacji wyniósł 53,7% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Cristóbal Colón, Great Colombia heavy cruiser laid down 1890, launched 1891, completed 1893, modernized 1909, 1919 and 1927 (engine 1926)
Displacement:
6 739 t light;
7 027 t standard; 7 424 t normal; 7 742 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(387,36 ft / 380,91 ft)
x 64,63 ft x (20,34 / 21,01 ft)
(118,07 m / 116,10 m) x
19,70 m x (6,20 / 6,40 m)
Armament:
6 - 7,99" / 203 mm 55,0
cal guns - 260,15lbs / 118,00kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1922 Model
2 x Triple mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 5,00" / 127 mm 25,0
cal guns - 53,99lbs / 24,49kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1921 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
4 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside
1 783 lbs / 809 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 0,662 t each, 2,648 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 4,02" / 102 mm 205,71 ft / 62,70 m 14,11
ft / 4,30 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 83% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 2,52" / 64 mm 0,75" / 19 mm 2,52"
/ 64 mm
- Protected deck - single deck:
For and Aft decks:
2,68" / 68 mm
- Conning towers: Forward
4,02" / 102 mm, Aft 2,99" / 76 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
53 500 shp / 39 911 Kw = 28,23 kts
Range 4 700nm at
13,00 kts
Bunker normal = 397
tons, at max displacement = 715 tons
Complement:
399 - 519
Cost:
£0,361 million / $1,443
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 484 tons,
6,5%
- Guns: 479 tons, 6,5%
- Weapons: 5 tons, 0,1%
Armour: 1 338
tons, 18,0%
- Belts: 537 tons, 7,2%
- Armament: 142 tons, 1,9%
- Armour Deck: 602 tons, 8,1%
- Conning Towers: 57 tons, 0,8%
Machinery: 1 713
tons, 23,1%
Hull, fittings &
equipment: 3 204 tons, 43,2%
Fuel, ammunition &
stores: 685 tons, 9,2%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
8 544 lbs / 3 876 Kg = 33,4 x 8,0 " /
203 mm shells or 1,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,13
Metacentric height 3,3
ft / 1,0 m
Roll period: 14,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,55
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,24
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,519 / 0,524
Length to Beam Ratio:
5,89 : 1
'Natural speed' for
length: 19,52 kts
Power going to wave
formation at top speed: 68 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 13,50 degrees
Stern overhang: -8,53
ft / -2,60 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 24,93 ft / 7,60 m
- Forward deck: 44,00%, 24,93 ft / 7,60
m, 24,93 ft / 7,60 m
- Aft deck: 10,00%, 24,93 ft / 7,60 m, 24,93 ft / 7,60 m
- Quarter deck: 21,00%, 24,93 ft /
7,60 m, 25,59 ft / 7,80 m
- Average freeboard: 25,20 ft / 7,68 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 99,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 194,8%
Waterplane Area:
16 690 Square feet or 1 551 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 112%
Structure weight / hull
surface area: 119 lbs/sq ft or 580 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,84
-
Longitudinal: 5,55
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily