Zbiornikowiec floty typu Gołogóry 1941-1942 (3 szt.)
Duży, a nawet (naonczas)
wielki zbiornikowiec floty.
W przeciwieństwie do
tankowców towarzyszących, głównym zadaniem tych okrętów nie jest bezpośrednie
zaopatrywanie okrętów bojowych w morzu, lecz dostawa paliw i smarów do
magazynów w bazach floty. Zadanie to może być wykonywane niejako dwuetapowo; po
pierwsze, transport surowej ropy z pól naftowych Wenezueli i Meksyku do
rafinerii na wyspie św. Marcina (Antyle) oraz z pól Zatoki Perskiej (Katar i
Bahrajn) do rafinerii na Belitung, a po drugie, transport przetworzonych już
produktów ropopochodnych z rafinerii do baz zamorskich.
Zdolność przewozowa
każdej z tych jednostek to ok. 19 300 t paliw i smarów. Prócz zbiorników
na paliwa płynne, Gołogóry posiadają
dwie ładownie do transportu paliw i smarów w beczkach. Wykorzystuje się je głównie
do przewozu olejów smarnych i smarów stałych (np. towotu), a także zużywanych w
mniejszych ilościach paliw płynnych, np. benzyn lub kerozyny (nafty lotniczej).
Ta metoda przewozu może też mieć zastosowanie do zaopatrywania baz małych lub
prowizorycznych, niewyposażonych w instalacje przeładunkowe (zbiorniki, pompownie,
rurociągi itp.). Pomimo powyższego, okręt również jest zdolny do bezpośredniego
tankowania okrętów, także w ruchu, choć jest to jego całkiem uboczne zadanie.
Uzbrojenie wygląda dość imponująco, lecz w stosunku do
wielkości okrętu nie jest wcale tak silne. Wynika to z tego, że w czasie wojny nie
przewiduje się działań tych jednostek bez odpowiednio silnej eskorty.
Ponieważ – jak wyżej powiedziano – zbiornikowce te zasadniczo
nie są przeznaczone do bezpośredniego współdziałania z okrętami bojowymi, założono
dla nich stosunkowo niewielką prędkość maksymalną, co korzystnie odbiło się na
ich własnościach morskich.
Można zarzucić Gołogórom
mało spójną sylwetkę; dziób i rufa przypominają okręty bojowe, a śródokręcie
typowy tankowiec. Wynika to jednak z założeń ogólnych i w przypadku jednostki
pomocniczej, nie powinno zbytnio razić.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/435e44534585201
Gołogóry, Poland Fleet oiler laid down 1941
Displacement:
25 757
t light; 26 383 t standard; 28 845 t normal; 30 814 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(644,23
ft / 629,92 ft) x 78,74 ft x (28,87 / 30,60 ft)
(196,36
m / 192,00 m) x 24,00 m x (8,80 / 9,33
m)
Armament:
4
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1936 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
6
- 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1
double raised mount
10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
5 x Twin mounts on sides, evenly spread
5
double raised mounts
Weight of broadside 245 lbs / 111 kg
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 12 744 shp / 9 507 Kw = 16,00 kts
Range
18 500nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 4 431 tons
Complement:
553
- 719
Cost:
£3,017
million / $12,066 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
68 tons, 0,2%
- Guns: 68 tons, 0,2%
Armour:
1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
337 tons, 1,2%
Hull,
fittings & equipment: 6 051 tons, 21,0%
Fuel,
ammunition & stores: 3 088 tons, 10,7%
Miscellaneous
weights: 19 300 tons, 66,9%
- Hull below water: 10 600 tons
- Hull above water: 8 700 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
38 126 lbs / 17 294 Kg = 723,1 x
4,7 " / 120 mm shells or 3,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,38
Metacentric
height 6,2 ft / 1,9 m
Roll
period: 13,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,95
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,705 / 0,711
Length
to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural
speed' for length: 25,10 kts
Power
going to wave formation at top speed: 28 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
Stern
overhang: 7,87 ft / 2,40 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 26,90 ft / 8,20 m
- Forward deck: 39,00%, 19,03 ft / 5,80
m, 19,03 ft / 5,80 m
- Aft deck: 26,00%, 19,03 ft / 5,80 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Quarter deck: 15,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 26,90 ft / 8,20 m
- Average freeboard: 21,86 ft / 6,66 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 78,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 130,9%
Waterplane
Area: 39 933 Square feet or 3 710 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 143%
Structure
weight / hull surface area: 102 lbs/sq ft or 499 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,98
-
Longitudinal: 1,16
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x DO-3
1 x RN-1
1 x RWN-M-1
Gołogóry (1941)
Miodobory (1941)
Łysogóry (1942)