sobota, 25 lutego 2017

Zbiornikowiec floty typu Gołogóry 1941-1942 (3 szt.)



Zbiornikowiec floty typu Gołogóry  1941-1942 (3 szt.)

Duży, a nawet (naonczas) wielki zbiornikowiec floty.
W przeciwieństwie do tankowców towarzyszących, głównym zadaniem tych okrętów nie jest bezpośrednie zaopatrywanie okrętów bojowych w morzu, lecz dostawa paliw i smarów do magazynów w bazach floty. Zadanie to może być wykonywane niejako dwuetapowo; po pierwsze, transport surowej ropy z pól naftowych Wenezueli i Meksyku do rafinerii na wyspie św. Marcina (Antyle) oraz z pól Zatoki Perskiej (Katar i Bahrajn) do rafinerii na Belitung, a po drugie, transport przetworzonych już produktów ropopochodnych z rafinerii do baz zamorskich.
Zdolność przewozowa każdej z tych jednostek to ok. 19 300 t paliw i smarów. Prócz zbiorników na paliwa płynne, Gołogóry posiadają dwie ładownie do transportu paliw i smarów w beczkach. Wykorzystuje się je głównie do przewozu olejów smarnych i smarów stałych (np. towotu), a także zużywanych w mniejszych ilościach paliw płynnych, np. benzyn lub kerozyny (nafty lotniczej). Ta metoda przewozu może też mieć zastosowanie do zaopatrywania baz małych lub prowizorycznych, niewyposażonych w instalacje przeładunkowe (zbiorniki, pompownie, rurociągi itp.). Pomimo powyższego, okręt również jest zdolny do bezpośredniego tankowania okrętów, także w ruchu, choć jest to jego całkiem uboczne zadanie.
Uzbrojenie wygląda dość imponująco, lecz w stosunku do wielkości okrętu nie jest wcale tak silne. Wynika to z tego, że w czasie wojny nie przewiduje się działań tych jednostek bez odpowiednio silnej eskorty.
Ponieważ – jak wyżej powiedziano – zbiornikowce te zasadniczo nie są przeznaczone do bezpośredniego współdziałania z okrętami bojowymi, założono dla nich stosunkowo niewielką prędkość maksymalną, co korzystnie odbiło się na ich własnościach morskich.
Można zarzucić Gołogórom mało spójną sylwetkę; dziób i rufa przypominają okręty bojowe, a śródokręcie typowy tankowiec. Wynika to jednak z założeń ogólnych i w przypadku jednostki pomocniczej, nie powinno zbytnio razić.
 

 Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/435e44534585201
                                                                                                                                                             
Gołogóry, Poland Fleet oiler laid down 1941

Displacement:
            25 757 t light; 26 383 t standard; 28 845 t normal; 30 814 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (644,23 ft / 629,92 ft) x 78,74 ft x (28,87 / 30,60 ft)
            (196,36 m / 192,00 m) x 24,00 m  x (8,80 / 9,33 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1936 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      6 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 double raised mount
      10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              5 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        5 double raised mounts
      Weight of broadside 245 lbs / 111 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 12 744 shp / 9 507 Kw = 16,00 kts
            Range 18 500nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 4 431 tons

Complement:
            553 - 719

Cost:
            £3,017 million / $12,066 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 68 tons, 0,2%
               - Guns: 68 tons, 0,2%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 337 tons, 1,2%
            Hull, fittings & equipment: 6 051 tons, 21,0%
            Fuel, ammunition & stores: 3 088 tons, 10,7%
            Miscellaneous weights: 19 300 tons, 66,9%
               - Hull below water: 10 600 tons
               - Hull above water: 8 700 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              38 126 lbs / 17 294 Kg = 723,1 x 4,7 " / 120 mm shells or 3,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,38
            Metacentric height 6,2 ft / 1,9 m
            Roll period: 13,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,95

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,705 / 0,711
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 25,10 kts
            Power going to wave formation at top speed: 28 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  26,90 ft / 8,20 m
               - Forward deck:       39,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  19,03 ft / 5,80 m
               - Aft deck:    26,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  19,03 ft / 5,80 m
               - Quarter deck:        15,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  26,90 ft / 8,20 m
               - Average freeboard:                      21,86 ft / 6,66 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 78,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 130,9%
            Waterplane Area: 39 933 Square feet or 3 710 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 143%
            Structure weight / hull surface area: 102 lbs/sq ft or 499 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,98
                        - Longitudinal: 1,16
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x DO-3
1 x RN-1
1 x RWN-M-1

Gołogóry (1941)
Miodobory (1941)
Łysogóry (1942)