sobota, 20 sierpnia 2016

Okręt podwodny typu Pirania 1938-1939 (9 szt.)



Okręt podwodny typu Pirania 1938-1939  (9 szt.)

W celu zastąpienia wycofanych okrętów podwodnych typu Tuńczyk (SS-17 1919-22), zbudowano 9 nowych jednostek porównywalnej wielkości. Są to niewielkie okręciki przeznaczone wyłącznie na Bałtyk.
Jak na swoją wielkość, Piranie posiadają niezłe uzbrojenie torpedowe oraz sporą wytrzymałość kadłuba, całkowicie wystarczającą na warunki bałtyckie. Zamontowane na kadłubie działko 40 mm służy głównie do obrony plot, a także do zwalczania z pozycji nawodnej mniejszych statków wroga. Okręty osiągają zupełnie przyzwoite prędkości, a ich zasięg jest adekwatny do akwenu, na którym będą operować.
Znowu mi się oberwie za masywny kiosk, ale jest to przecież mały okręcik i wszystko większe od „budki suflera” na pokładzie sprawia wrażenie wielkiego. Znowu umieściłem na rysunku sylwetki marynarzy; może to uwidoczni, że ten kiosk obiektywnie nie jest taki wielki. Poza tym, wachta gdzieś się musi podziać.
Sądzę, że w „temacie” małych OP jesteśmy „zaopatrzeni” na dłuższy czas, szczególnie biorąc pod uwagę stosunkowo liczne flotylle naszych sojuszników (Szwecja, Dania, no i w mniejszym stopniu Litwa).


 Pirania, Poland Submarine laid down 1938


Displacement:
            315 t light; 322 t standard; 341(450) t normal; 357 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (146,32 ft / 144,36 ft) x 15,75 ft x (11,81 / 12,18 ft)
            (44,60 m / 44,00 m) x 4,80 m  x (3,60 / 3,71 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 26,25 ft / 8,00 m torpedoes - 1,742 t each, 6,968 t total
            submerged bow tubes + 2 torpedoes reloads

Machinery:
            Diesel Internal combustion engines plus batteries,
            Geared drive, 2 shafts, 1 162(572) shp / 867(427) Kw = 16,00(9,00) kts
            Range 3 500(110)nm at 9,00(4,50) kts
            Bunker at max displacement = 34 tons

Complement:
            20

Cost:
            £0,176 million / $0,706 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 15 tons, 4,3%
               - Guns: 1 tons, 0,2%
               - Weapons: 14 tons, 4,1%
            Machinery: 32 tons, 9,3%
            Hull, fittings & equipment: 149 tons, 43,7%
            Fuel, ammunition & stores: 27 tons, 7,8%
            Miscellaneous weights: 119 tons, 34,9%
               - Hull below water: 10 tons
               - Hull void weights: 109 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              430 lbs / 195 Kg = 115,9 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 10,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 50 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,01

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,445 / 0,451
            Length to Beam Ratio: 9,17 : 1
            'Natural speed' for length: 12,01 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,60 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            30,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Forward deck:       20,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Aft deck:    35,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Quarter deck:        15,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  0,49 ft / 0,15 m
               - Average freeboard:                      5,31 ft / 1,62 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 72,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 39,3%
            Waterplane Area: 1 444 Square feet or 134 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 185%
            Structure weight / hull surface area: 49 lbs/sq ft or 237 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,70
                        - Longitudinal: 5,28
                        - Overall: 1,90
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Extremely poor accommodation and workspace room

Operational diving depth - 66 m
Emergency diving depth - 106 m
Crush depth - 166 m

Sensors:
1 x SP-2
1 x RN-1

Pirania (1938)
Dalia (1938)
Amia (1938)
Miękławka (1938)
Brzeszczotek (1938)
Arowana (1938)
Muławka (1939)
Umbra (1939)
Niszczuka (1939)