Transportowiec wojska / okręt szpitalny typu Giewont 1936-1937 (2 szt.)
Sam fakt powstania
tej jednostki jest wynikiem, z jednej strony inspirującego komentarza któregoś
z Kolegów(?), a z drugiej moich dawnych przemyśleń na ten temat. O ile konieczność budowy nowych transportowców
wojska nie budziła u mnie żadnych wątpliwości (vide plany na rok 1936), to do tematu okrętów szpitalnych od dawna
podchodziłem jak jeż do seksu… czyli ostrożnie. Wprawdzie posiadanie takich
jednostek założyłem już w momencie uruchomienia bloga, ale cały czas dręczyło
mnie pytanie, co z takimi okrętami robić w czasie pokoju. Trzymać „na sznurku”,
wynajmować? W końcu wpadłem na rozwiązanie tak proste, jak jajko Kolumba;
transportowiec wojska przystosowany do szybkiej konwersji na okręt szpitalny!
Mamy więc dwa
średniej wielkości transportowce wojska w wykonaniu tak „luksusowym”, jakby to
miały być statki wycieczkowe dla VIP-ów. Salon oficerski, bary, palarnie, biblioteki
z czytelniami; przyznacie, że takich „cudów” na transportowcach wojska raczej
się nie spotyka. Brakuje tyko pokładu słonecznego z basenem :).
Jednakże wchodzi tu w grę nie tyle moje „dobre serce” i rozrzutność, co
przewidziana funkcja tych jednostek po szybkiej konwersji. Wszystkie te salony itp.
mogą stosunkowo szybko zostać zaaranżowane na sale operacyjne, ambulatoria, gabinety
specjalistyczne i inne potrzebne dla celów medycznych pomieszczenia.
W wersji
transportowca wojska, okręt jest w stanie przewieźć ok. 1 800 żołnierzy i
oficerów oraz ok. 2 700 t zaopatrzenia. Uzbrojenie w tej wersji jest dość
symboliczne, jako że jednostki te absolutnie nie są przewidywane do pełnienia
roli krążowników pomocniczych. W wersji okrętu szpitalnego uzbrojenie
oczywiście znika, a zdolność transportowa wynosi 900 – 1 050 rannych i chorych,
nie licząc personelu medycznego.
Mogą budzić
kontrowersje stosunkowo wysokie prędkości maksymalna i marszowa. Jednak - jak
już nieraz wspominałem – w czasie wojny często liczą się dni, a nawet godziny,
a poza tym ranni i ciężko chorzy ze zrozumiałych powodów bywają niecierpliwi! Dzielność
morska okrętu jest wg programu w zasadzie najwyższa z możliwych.
Wielką uwagę (jak zazwyczaj)
przywiązałem do środków ratunkowych; w wersji transportowca wojska dla „etatowej”
obsady 2 083 osób (283 załogi + 1 800 „pasażerów”), przewidziałem 2 098
miejsc na łodziach i tratwach; to nie będzie drugi Titanic! W wersji szpitalnej
ilość miejsc na środkach ratunkowych nie uległa zmianie; wprawdzie „obsada”
jest mniejsza, ale biorąc pod uwagę ograniczoną sprawność rannych i chorych,
nie widzę powodów do oszczędzania.
Dolny bokorys
przedstawia okręt w wersji szpitalnej; bez uzbrojenia i z odpowiednim
malowaniem. Wprawdzie międzynarodowe przepisy mówią o kolorze białym, ale każdy,
kto kiedyś żeglował wie, że kolor biały na wodzie (a szczególnie słonej) to tylko
postulat!. Ja tu zastosowałem coś w odcieniu kości słoniowej; szczęściem raczej
nie zaglądają tu kobiety, pewnie szybko i boleśnie bym się dowiedział, co myślą
o mojej znajomości barw! Poza tym operowanie kolorem białym w MS Paint rodzi
wielkie trudności techniczne.
Wrócę jeszcze do samej
zasadności budowy transportowców wojska. Powie ktoś: przecież mamy już cztery!
Tak, lecz ostatni pochodzi z roku 1923, a od tej pory nasze posiadłości zamorskie
znaczne się rozszerzyły, a zakładana przeze mnie rotacyjna służba w koloniach
wymusza przewóz ok. 20-30 tys. ludzi rocznie.
W momencie
ewentualnej konwersji na okręty szpitalne, jednostki przyjmą nowe nazwy: dr Mikulicz-Radecki i dr Rydygier.
Giewont, Poland Troopship/hospital ship laid
down 1936
Displacement:
8 871
t light; 9 131 t standard; 11 805 t normal; 13 944 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(499,65
ft / 492,13 ft) x 65,62 ft x (21,33 / 24,50 ft)
(152,29
m / 150,00 m) x 20,00 m x (6,50 / 7,47
m)
Armament:
4
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
8
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 900 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Quad mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
Weight of broadside 152 lbs / 69 kg
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 34 443 shp / 25 695 Kw = 24,00 kts
Range
17 250nm at 16,00 kts
Bunker
at max displacement = 4 813 tons
Complement:
283
- 368
Cost:
£1,223
million / $4,891 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
45 tons, 0,4%
- Guns: 45 tons, 0,4%
Armour:
1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
966 tons, 8,2%
Hull,
fittings & equipment: 3 269 tons, 27,7%
Fuel,
ammunition & stores: 2 934 tons, 24,9%
Miscellaneous
weights: 4 590 tons, 38,9%
- Hull below water: 2 610 tons
- Hull above water: 1 710 tons
- On freeboard deck: 270 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
23 378 lbs / 10 604 Kg = 661,9 x
4,1 " / 105 mm shells or 2,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,41
Metacentric
height 4,9 ft / 1,5 m
Roll
period: 12,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,600 / 0,617
Length
to Beam Ratio: 7,50 : 1
'Natural
speed' for length: 22,18 kts
Power
going to wave formation at top speed: 53 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 7,20 degrees
Stern
overhang: 4,00 ft / 1,22 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 26,57 ft / 8,10 m
- Forward deck: 37,50%, 22,64 ft / 6,90
m, 22,64 ft / 6,90 m
- Aft deck: 37,50%, 22,64 ft / 6,90 m, 22,64 ft / 6,90 m
- Quarter deck: 10,00%, 26,57 ft /
8,10 m, 26,57 ft / 8,10 m
- Average freeboard: 23,70 ft / 7,22 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 68,6%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 179,9%
Waterplane
Area: 23 618 Square feet or 2 194 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 176%
Structure
weight / hull surface area: 86 lbs/sq ft or 418 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,16
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Giewont (1936)
Trzy Korony (1937)