środa, 24 września 2025

Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-7 1934-1935 (6 jednostek)

Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-7 1934-1935 (6 jednostek)

Kutry te można uznać za rozwinięcie typu BT-4; są od nich nieco większe i silniej uzbrojone w broń maszynową, ale prędkość, zasięg i właściwości morskie są praktycznie identyczne. Jedyną istotną różnicą, jest konstrukcja wyrzutni torpedowych; na BT-4 były to burtowe zrzutnie, a na BT-7 są klasyczne wyrzutnie rurowe. W raporcie zostały zdefiniowane jako stałe, ale w rzeczywistości mają możliwość wychylenia na burty względem osi okrętu o kąt do +/- 9 st. (od przedstawionego na rysunku położenia); umożliwia to wystrzelenie torped bez kolizji z kadłubem, czy relingiem.
Po trzy jednostki budują stocznie Astillero Baranquilla i Astillero Naval No.2 w Guayaquil. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość typowy dla jednostek tej klasy i tego okresu.
Napęd
Trzy silniki benzynowe GM/JSFM o mocy 500 KM każdy, w jednej maszynowni.
Prędkość marszową (21,00 w.) kuter osiąga na jednym silniku, pracującym na ok. 2/3 mocy nominalnej.
Do prędkości maksymalnej zastosowano współczynnik zwiększający 1,709.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIIx12,7/90 mm Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xIxwt533 mm.
Inne
Zainstalowano dwie radiostacje, w tym jedną krótkofalową.

BT-7, Great Colombia motor torpedo boat laid down 1934, launched 1934, completed 1934 (engine 1934)

Displacement:
            32 t light; 33 t standard; 37 t normal; 41 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (83,80 ft / 81,69 ft) x 15,42 ft x (3,44 / 3,60 ft)
            (25,54 m / 24,90 m) x 4,70 m  x (1,05 / 1,10 m)

Armament:
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1921 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,288 t each, 2,576 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Petrol internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 1 500 shp / 1 119 Kw = 39,81 kts
            Range 240nm at 21,00 kts
            Bunker normal = 4 tons, at max displacement = 8 tons

Complement:
            6 - 9

Cost:
            £0,020 million / $0,080 million 

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 9,4%
               - Guns: 0 tons, 0,7%
               - Weapons: 3 tons, 8,7%
            Machinery: 20 tons, 54,6%
            Hull, fittings & equipment: 8 tons, 22,0%
            Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 13,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              4 lbs / 1 Kg = 39,0 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,50
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 8,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 33 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,22

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,314
            Length to Beam Ratio: 5,30 : 1
            'Natural speed' for length: 11,42 kts
            Power going to wave formation at top speed: 82 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            26,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Forward deck:       24,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Aft deck:                38,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        12,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      5,75 ft / 1,75 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 179,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 125,2%
            Waterplane area: 769 Square feet or 71 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 43%
            Structure weight / hull surface area: 7 lbs/sq ft or 34 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,25
                        - Longitudinal: 2,76
                        - Overall: 0,32
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

BT-7 - BT-8 (1934)
BT-9 - BT-12 (1935)