środa, 4 lipca 2018

Tender ścigaczy typu Kalmar 1944 (3 szt.)




Tender ścigaczy typu Kalmar 1944 (3 szt.)

Dotychczas, nasze ścigacze na dalekowschodnim teatrze wojennym pełniły raczej defensywną rolę, broniąc rozsianych po Pacyfiku baz, teraz nadszedł czas na ich bardziej ofensywne użycie. Należy zakładać, że „front morski” będzie się nieustannie zbliżał do japońskich wysp macierzystych, a to wymaga „podciągnięcia” ścigaczy w ich pobliże. Wymagać to będzie zarówno transportu ścigaczy na dystansach przerastających ich własne możliwości, jak i zapewnienia im baz na opanowanych obszarach. Odpowiedzią na te potrzeby jest prezentowana dziś jednostka.
Z powyższego wynika, że przed okrętami typu Kalmar stoją dwa główne zadania; dostarczenie ścigaczy w rejon planowanych dla nich operacji oraz zapewnienie im tymczasowych baz o charakterze zaopatrzeniowo-remontowym a także bytowym. W celu realizacji pierwszego zadania, okręty zostały wyposażone we wzmocniony pokład śródokręcia oraz urządzenia za- i wyładunkowe. Kalmar jest zdolny do transportu 6 większych, lub 9 mniejszych ścigaczy oraz zaopatrzenia o łącznej masie do 3 460 t. W razie potrzeby może także przewieźć inne mniejsze okręty (np. kutry lub łodzie desantowe), czy też ładunki wielkogabarytowe o masie jednostkowej do 100 t i łącznej do 600 t. Zapewniając wykonywanie drugiego zadania, umieszczono na okręcie magazyny paliwa, amunicji, części zamiennych, wody słodkiej i żywności oraz kwatermistrzowskie, warsztaty umożliwiające przeprowadzanie niezbyt poważnych napraw, oraz urządzenia socjalne w postaci łaźni, pralni, świetlicy, kantyny, ambulatorium lekarsko-dentystycznego itp.
Ponieważ konieczne zaopatrzenie (paliwo, amunicja itd.) jednego ścigacza na pojedynczą akcję to kilkanaście ton, można przyjąć, że Kalmar może służyć jednemu dywizjonowi ścigaczy (5 jednostek) przez okres ok. 4-5 miesięcy, bez uzupełniania zaopatrzenia z zewnątrz.
Uzbrojenie okrętu służy głównie do obrony plot; w czasie rejsów transportowych jest możliwe dodatkowe użycie artylerii przewożonych jednostek. Ponadto, Kalmar przewozi w swoich ładowniach od kilku do kilkunastu działek 40 i 25 mm na podstawach lądowych, rozlokowane w rejonie tymczasowej bazy, zwiększają jej potencjał obronny przeciwko lotnictwu wroga.
Prędkość okrętu jest umiarkowana, a wielki zasięg i bardzo dobre właściwości nawigacyjne umożliwiają działanie na wielkich obszarach w praktycznie każdych warunkach pogodowych.
To by było na tyle, reszta informacji w (skorygowanym przeze mnie) raporcie.
 
 Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/fe9f60b01c38642e3fd73bf8fde6236e.html


Kalmar, Poland Motor boat depot and carrier ship laid down 1944

Displacement:
            10 112 t light; 10 389 t standard; 11 397 t normal; 12 204 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (548,63 ft / 534,78 ft) x 68,90 ft x (19,69 / 20,78 ft)
            (167,22 m / 163,00 m) x 21,00 m  x (6,00 / 6,33 m)

Armament:
      4 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1939 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      6 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 900 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 158 lbs / 72 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 7 333 shp / 5 471 Kw = 16,00 kts
            Range 20 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 816 tons

Complement:
            276 - 396

Cost:
            £1,352 million / $5,407 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 55 tons, 0,5%
               - Guns: 55 tons, 0,5%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 187 tons, 1,6%
            Hull, fittings & equipment: 5 690 tons, 49,9%
            Fuel, ammunition & stores: 1 285 tons, 11,3%
            Miscellaneous weights: 4 180 tons, 36,7%
               - Hull below water: 1 560 tons
               - Hull above water: 1 900 tons
               - On freeboard deck: 600 tons
               - Above deck: 120 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              31 824 lbs / 14 435 Kg = 421,0 x 4,1 " / 105 mm shells or 2,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
            Metacentric height 4,6 ft / 1,4 m
            Roll period: 13,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 69 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,72

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,558
            Length to Beam Ratio: 7,76 : 1
            'Natural speed' for length: 23,13 kts
            Power going to wave formation at top speed: 28 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            12,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       21,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    53,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Quarter deck:        14,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Average freeboard:                      18,22 ft / 5,55 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 41,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 142,9%
            Waterplane Area: 25 714 Square feet or 2 389 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 239%
            Structure weight / hull surface area: 154 lbs/sq ft or 750 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,81
                        - Longitudinal: 2,14
                        - Overall: 1,84
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x RDC-P-4
1 x RN-2
1 x RWN-PM-1

Kalmar (1944)
Wampirzyca (1944)
Żeglarek (1944)