Budowa kolumbijskich ścigaczy okrętów podwodnych typu Mosquete 1937-1938 (4 jednostki)
Zbudowane w latach 1929-30 ścigacze OP
typu C-1 (post z 11.07.2025), okazały
się dość udanymi okrętami. Jednakże małe rozmiary i zasięg, ograniczają ich
możliwości operacyjne do strefy przybrzeżnej i ochrony żeglugi kabotażowej.
Szersze wyjście kolumbijskiej MW „na oceany”, wymagało wprowadzenia do służby
większych jednostek tej klasy. Taka też jest geneza powstania prezentowanych
ścigaczy.
Są to okręty średniej wielkości w
swojej klasie, „na siłę” mogą być zaliczone do mniejszych eskortowców. Uzbrojenie
jest – jak sądzę – adekwatne do ich wielkości i zadań. Mimo niewielkich
rozmiarów, dysponują całkiem dobrymi właściwościami morskimi. Uwagę zwraca także ich
stosunkowo duży zasięg, rzadko spotykany wśród okrętów o zbliżonej wyporności.
Wszystkie ścigacze tego typu buduje stocznia Astillero
Baranquilla. Komplet dostaw zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O
sporym wydłużeniu i umiarkowanym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa
silniki diesla Gray/JSFM o mocy 1200 KM każdy, w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na
okręcie zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/50 BSB M1914, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 5,90 kg wynosi 11330 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7930 m;
- 1xIIx37
mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 2xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m,
- 2xwbg z zapasem 36 bg typu BP-19.
Stałych
urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Okręt
wyposażono w cztery radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.
Mosquete, Great Colombia submarine chaser laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)
Displacement:
213 t light; 226 t
standard; 323 t normal; 401 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(167,55 ft / 163,06 ft)
x 22,51 ft x (8,01 / 9,17 ft)
(51,07 m / 49,70 m) x
6,86 m x (2,44 / 2,80 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
50,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 250 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1914 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 1,46" / 37,0 mm
57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1936 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised
mount
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 5 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 double raised
mounts
Weight of broadside 16 lbs /
7 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 36
reloads - 7,143 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
2 400 shp / 1 790 Kw = 19,57 kts
Range 6 400nm at
13,00 kts
Bunker normal = 97
tons, at max displacement = 174 tons
Complement:
37 - 49
Cost:
£0,098 million / $0,391
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 13 tons, 4,0%
- Guns: 4 tons, 1,3%
- Weapons: 9 tons, 2,8%
Armour: 1 tons, 0,3%
- Armament: 1 tons, 0,3%
Machinery: 67 tons,
20,6%
Hull, fittings &
equipment: 132 tons, 41,0%
Fuel, ammunition &
stores: 110 tons, 34,1%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
252 lbs / 114 Kg = 18,6 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,43
Metacentric height 1,0
ft / 0,3 m
Roll period: 9,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,51
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,385 / 0,417
Length to Beam Ratio:
7,24 : 1
'Natural speed' for
length: 15,25 kts
Power going to wave
formation at top speed: 62 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,30 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 12,01 ft /
3,66 m, 9,51 ft / 2,90 m
- Forward deck: 30,00%, 9,51 ft / 2,90
m, 9,02 ft / 2,75 m
- Aft deck: 32,00%, 9,02 ft / 2,75 m, 9,02 ft / 2,75 m
- Quarter deck: 18,00%, 9,02 ft / 2,75
m, 9,02 ft / 2,75 m
- Average freeboard: 9,39 ft / 2,86 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 72,9%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 109,3%
Waterplane Area:
2 322 Square feet or 216 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 223%
Structure weight / hull
surface area: 31 lbs/sq ft or 151 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,85
-
Longitudinal: 5,20
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Mosquete (1937)
Arcabuz (1937)
Trabuco (1938)
Pedreñal (1938)
