Budowa kolumbijskich ścigaczy okrętów podwodnych typu Mosquete 1937-1938 (4 jednostki)
Zbudowane w latach 1929-30 ścigacze OP
typu C-1 (post z 11.07.2025), okazały
się dość udanymi okrętami. Jednakże małe rozmiary i zasięg, ograniczają ich
możliwości operacyjne do strefy przybrzeżnej i ochrony żeglugi kabotażowej.
Szersze wyjście kolumbijskiej MW „na oceany”, wymagało wprowadzenia do służby
większych jednostek tej klasy. Taka też jest geneza powstania prezentowanych
ścigaczy.
Są to okręty średniej wielkości w
swojej klasie, „na siłę” mogą być zaliczone do mniejszych eskortowców. Uzbrojenie
jest – jak sądzę – adekwatne do ich wielkości i zadań. Mimo niewielkich
rozmiarów, dysponują całkiem dobrymi właściwościami morskimi. Uwagę zwraca także ich
stosunkowo duży zasięg, rzadko spotykany wśród okrętów o zbliżonej wyporności.
Wszystkie ścigacze tego typu buduje stocznia Astillero
Baranquilla. Komplet dostaw zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O
sporym wydłużeniu i umiarkowanym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa
silniki diesla Gray/JSFM o mocy 1200 KM każdy, w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na
okręcie zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/50 BSB M1914, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 5,90 kg wynosi 11330 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7930 m;
- 1xIIx37
mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 2xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m,
- 2xwbg z zapasem 36 bg typu BP-19.
Stałych
urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Okręt
wyposażono w cztery radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.
Mosquete, Great Colombia submarine chaser laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)
Displacement:
213 t light; 226 t
standard; 323 t normal; 401 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(167,55 ft / 163,06 ft)
x 22,51 ft x (8,01 / 9,17 ft)
(51,07 m / 49,70 m) x
6,86 m x (2,44 / 2,80 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
50,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 250 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1914 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 1,46" / 37,0 mm
57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1936 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised
mount
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 5 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 double raised
mounts
Weight of broadside 16 lbs /
7 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 36
reloads - 7,143 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
2 400 shp / 1 790 Kw = 19,57 kts
Range 6 400nm at
13,00 kts
Bunker normal = 97
tons, at max displacement = 174 tons
Complement:
37 - 49
Cost:
£0,098 million / $0,391
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 13 tons, 4,0%
- Guns: 4 tons, 1,3%
- Weapons: 9 tons, 2,8%
Armour: 1 tons, 0,3%
- Armament: 1 tons, 0,3%
Machinery: 67 tons,
20,6%
Hull, fittings &
equipment: 132 tons, 41,0%
Fuel, ammunition &
stores: 110 tons, 34,1%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
252 lbs / 114 Kg = 18,6 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,43
Metacentric height 1,0
ft / 0,3 m
Roll period: 9,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,51
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,385 / 0,417
Length to Beam Ratio:
7,24 : 1
'Natural speed' for
length: 15,25 kts
Power going to wave
formation at top speed: 62 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,30 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 12,01 ft /
3,66 m, 9,51 ft / 2,90 m
- Forward deck: 30,00%, 9,51 ft / 2,90
m, 9,02 ft / 2,75 m
- Aft deck: 32,00%, 9,02 ft / 2,75 m, 9,02 ft / 2,75 m
- Quarter deck: 18,00%, 9,02 ft / 2,75
m, 9,02 ft / 2,75 m
- Average freeboard: 9,39 ft / 2,86 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 72,9%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 109,3%
Waterplane Area:
2 322 Square feet or 216 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 223%
Structure weight / hull
surface area: 31 lbs/sq ft or 151 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,85
-
Longitudinal: 5,20
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Mosquete (1937)
Arcabuz (1937)
Trabuco (1938)
Pedreñal (1938)

Chyba najlepszy typ, w skali światowej, dużych ścigaczy okrętów podwodnych, powstałych jeszcze przed wybuchem DWS.
OdpowiedzUsuńŁK
Bez przesady, szanowny Kolego, bez przesady...
UsuńJKS
W takim razie wskaż lepsze, Twoim zdaniem, DS z tego okresu...
UsuńŁK
Nie wskażę, ale skromność napisać mi tak kazała 😉. Cały czas pamiętam słowa babki o tym, że umiar i skromność zdobią młodzieńca...
UsuńJKS
ŁK
UsuńZostał tylko podpis, a komentarz "wcięło". A Chciałem tylko napisać, że Twoja babka była mądrą osobą!
UsuńFalochron przed armatą powinien być większy i wyższy, otwarty pomost całkowicie zbędny, no chyba, że chodzi o posadzenie wkm-ów, to wtedy ok, projekt śmiały, ewidentnie wykorzystujący zasady dla typu Ch-4 i parametrami dość do nich podobny https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/IJN_No8_submarine_chaser_in_1938.jpg wyszła piękna i praktyczna jednostka (No.9 z Nipponów, to do 1960 służył u chińskich), karol flibustier
OdpowiedzUsuń"... otwarty pomost całkowicie zbędny ..." Z poziomu pokładu, nawet na lekko sfalowanym morzu, trudno dostrzec kiosk, o peryskopie już nie wspominając.
UsuńJKS
Tak, dlatego warunkuję to obserwatorami z wkm-ów tam umieszczonych, generalnie bardzo ładna i czytelna konstrukcja, karol flibustier
UsuńCiekawe, jak program reagowałby, gdyby można by było mu wstawić wysokość nadbudówki.
UsuńZ jednej strony rozumiem, ale pojąć nie mogę, dlaczego na małych okrętach JKS wstawia wysokie nadbudówki. Jego odpowiedniki miały nadbudówki jednopoziomowe z podniesioną (około 1/2 pokładu) sterówką.
Peperon
I co najdziwniejsze program ocenia dzielność okrętu jako wybitną. I tak jest najczęściej przy realizacjach @JKS.
UsuńŁK
bo w ogóle nie bierze pod uwagę wielkości tych monstrualnych "żagli"
UsuńGdybym dał niższy pomost, przeczytałbym: uuu! brak widoczności ze sterówki, armata zasłania!
UsuńNie wiem, czy program bierze pod uwagę wysokość nadbudówek, ale brać może. W tym przypadku, stanowisko 37 mm jest "aft deck centre, raised mount" W powietrzu wisieć nie może, coś pod nim musi być, a co, jeśli nie nadbudówka? Nkm-y są "forward deck aft, double raised mounts", to samo, tylko co najmniej dwie kondygnacje.
JKS
Działka a tym bardziej nkm-y nie muszą stać na nadbudówce. Mogą stać na wysokim stanowisku cokołowym, które niewiele waży i praktycznie nie powoduje efektu żagla. Przypomina to bardziej lądową wieżę strażniczą niż uzbrojenie okrętu, ale dla programu jest spójne logicznie. Springsharp o działach "raised" raczej nie "myśli" jako o działach na nadbudówce, tylko jako o czymś takim jak wieże brytyjskich monitorów.
UsuńStonk
Słuchajcie, nie wspominałem o programie, żeby się pastwić nad nadbudówkami, bo rozumiem, że na małym okręcie nie da się wszystkiego zmieścić w kadłubie. Pal sześć nadbudówki na ścigaczach torpedowych, które robią krótkie wypady z bazy i na dobrą sprawę ich (poza mostkiem) nie potrzebują. Jednak patrolowce, czy ścigacze OP chodzące w rejsy kilkudniowe muszą mieć miejsce dla załogi. Jest to konieczne dla zachowania jej sprawności działania. Dlatego pisałem o jednopoziomowej nadbudówce z podniesionym pomostem. Zwróćcie uwagę, że właśnie taką aranżację mają ścigacze japońskie i francuskie, które były tu wspominane. Zresztą brytyjskie korwety również, a przecież były dużo większe od ścigaczy.
UsuńWracając do programu to zastanawia mnie, jak liczyłby masę nadbudowy o wysokości ~5 metrów z wyniesionymi masami rzędu 300 - 400 kg na jej szczycie i nad nią. Jakby nie patrzeć jest to nie do zignorowania przy liczeniu stateczności. Pomijam tu masę samej nadbudówki i jej wyposażenia wewnętrznego, co razem wzięte też sobie waży.
Peperon