poniedziałek, 10 listopada 2025

Budowa kolumbijskich ścigaczy okrętów podwodnych typu Mosquete 1937-1938 (4 jednostki)

Budowa kolumbijskich ścigaczy okrętów podwodnych typu Mosquete 1937-1938 (4 jednostki)

Zbudowane w latach 1929-30 ścigacze OP typu C-1 (post z 11.07.2025), okazały się dość udanymi okrętami. Jednakże małe rozmiary i zasięg, ograniczają ich możliwości operacyjne do strefy przybrzeżnej i ochrony żeglugi kabotażowej. Szersze wyjście kolumbijskiej MW „na oceany”, wymagało wprowadzenia do służby większych jednostek tej klasy. Taka też jest geneza powstania prezentowanych ścigaczy.
Są to okręty średniej wielkości w swojej klasie, „na siłę” mogą być zaliczone do mniejszych eskortowców. Uzbrojenie jest – jak sądzę – adekwatne do ich wielkości i zadań. Mimo niewielkich rozmiarów, dysponują całkiem dobrymi właściwościami morskimi. Uwagę zwraca także ich stosunkowo duży zasięg, rzadko spotykany wśród okrętów o zbliżonej wyporności.
Wszystkie ścigacze tego typu buduje stocznia Astillero Baranquilla. Komplet dostaw zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym wydłużeniu i umiarkowanym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 1200 KM każdy, w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx76,2 mm/50 BSB M1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem 5,90 kg wynosi 11330 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7930 m;
- 1xIIx37 mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 2xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m,
- 2xwbg z zapasem 36 bg typu BP-19.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Okręt wyposażono w cztery radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.

Mosquete, Great Colombia submarine chaser laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)

Displacement:
            213 t light; 226 t standard; 323 t normal; 401 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (167,55 ft / 163,06 ft) x 22,51 ft x (8,01 / 9,17 ft)
            (51,07 m / 49,70 m) x 6,86 m  x (2,44 / 2,80 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 50,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 250 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1914 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 1,46" / 37,0 mm 57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1936 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 5 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 16 lbs / 7 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 7,143 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:      0,51" / 13 mm                     -                                  -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 2 400 shp / 1 790 Kw = 19,57 kts
            Range 6 400nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 97 tons, at max displacement = 174 tons

Complement:
            37 - 49

Cost:
            £0,098 million / $0,391 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 13 tons, 4,0%
               - Guns: 4 tons, 1,3%
               - Weapons: 9 tons, 2,8%
            Armour: 1 tons, 0,3%
               - Armament: 1 tons, 0,3%
            Machinery: 67 tons, 20,6%
            Hull, fittings & equipment: 132 tons, 41,0%
            Fuel, ammunition & stores: 110 tons, 34,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              252 lbs / 114 Kg = 18,6 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,43
            Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
            Roll period: 9,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,51

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,385 / 0,417
            Length to Beam Ratio: 7,24 : 1
            'Natural speed' for length: 15,25 kts
            Power going to wave formation at top speed: 62 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,30 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            20,00%, 12,01 ft / 3,66 m, 9,51 ft / 2,90 m
               - Forward deck:       30,00%,  9,51 ft / 2,90 m,  9,02 ft / 2,75 m
               - Aft deck:                32,00%,  9,02 ft / 2,75 m,  9,02 ft / 2,75 m
               - Quarter deck:        18,00%,  9,02 ft / 2,75 m,  9,02 ft / 2,75 m
               - Average freeboard:                      9,39 ft / 2,86 m

            Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 72,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 109,3%
            Waterplane Area: 2 322 Square feet or 216 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 223%
            Structure weight / hull surface area: 31 lbs/sq ft or 151 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,85
                        - Longitudinal: 5,20
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Mosquete (1937)
Arcabuz (1937)
Trabuco (1938)
Pedreñal (1938)

15 komentarzy:

  1. Chyba najlepszy typ, w skali światowej, dużych ścigaczy okrętów podwodnych, powstałych jeszcze przed wybuchem DWS.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez przesady, szanowny Kolego, bez przesady...

      JKS

      Usuń
    2. W takim razie wskaż lepsze, Twoim zdaniem, DS z tego okresu...
      ŁK

      Usuń
    3. Nie wskażę, ale skromność napisać mi tak kazała 😉. Cały czas pamiętam słowa babki o tym, że umiar i skromność zdobią młodzieńca...

      JKS

      Usuń
    4. Został tylko podpis, a komentarz "wcięło". A Chciałem tylko napisać, że Twoja babka była mądrą osobą!

      Usuń
  2. Falochron przed armatą powinien być większy i wyższy, otwarty pomost całkowicie zbędny, no chyba, że chodzi o posadzenie wkm-ów, to wtedy ok, projekt śmiały, ewidentnie wykorzystujący zasady dla typu Ch-4 i parametrami dość do nich podobny https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/IJN_No8_submarine_chaser_in_1938.jpg wyszła piękna i praktyczna jednostka (No.9 z Nipponów, to do 1960 służył u chińskich), karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "... otwarty pomost całkowicie zbędny ..." Z poziomu pokładu, nawet na lekko sfalowanym morzu, trudno dostrzec kiosk, o peryskopie już nie wspominając.

      JKS

      Usuń
    2. Tak, dlatego warunkuję to obserwatorami z wkm-ów tam umieszczonych, generalnie bardzo ładna i czytelna konstrukcja, karol flibustier

      Usuń
    3. Ciekawe, jak program reagowałby, gdyby można by było mu wstawić wysokość nadbudówki.
      Z jednej strony rozumiem, ale pojąć nie mogę, dlaczego na małych okrętach JKS wstawia wysokie nadbudówki. Jego odpowiedniki miały nadbudówki jednopoziomowe z podniesioną (około 1/2 pokładu) sterówką.
      Peperon

      Usuń
    4. I co najdziwniejsze program ocenia dzielność okrętu jako wybitną. I tak jest najczęściej przy realizacjach @JKS.
      ŁK

      Usuń
    5. bo w ogóle nie bierze pod uwagę wielkości tych monstrualnych "żagli"

      Usuń
    6. Gdybym dał niższy pomost, przeczytałbym: uuu! brak widoczności ze sterówki, armata zasłania!
      Nie wiem, czy program bierze pod uwagę wysokość nadbudówek, ale brać może. W tym przypadku, stanowisko 37 mm jest "aft deck centre, raised mount" W powietrzu wisieć nie może, coś pod nim musi być, a co, jeśli nie nadbudówka? Nkm-y są "forward deck aft, double raised mounts", to samo, tylko co najmniej dwie kondygnacje.

      JKS

      Usuń
    7. Działka a tym bardziej nkm-y nie muszą stać na nadbudówce. Mogą stać na wysokim stanowisku cokołowym, które niewiele waży i praktycznie nie powoduje efektu żagla. Przypomina to bardziej lądową wieżę strażniczą niż uzbrojenie okrętu, ale dla programu jest spójne logicznie. Springsharp o działach "raised" raczej nie "myśli" jako o działach na nadbudówce, tylko jako o czymś takim jak wieże brytyjskich monitorów.
      Stonk

      Usuń
    8. Słuchajcie, nie wspominałem o programie, żeby się pastwić nad nadbudówkami, bo rozumiem, że na małym okręcie nie da się wszystkiego zmieścić w kadłubie. Pal sześć nadbudówki na ścigaczach torpedowych, które robią krótkie wypady z bazy i na dobrą sprawę ich (poza mostkiem) nie potrzebują. Jednak patrolowce, czy ścigacze OP chodzące w rejsy kilkudniowe muszą mieć miejsce dla załogi. Jest to konieczne dla zachowania jej sprawności działania. Dlatego pisałem o jednopoziomowej nadbudówce z podniesionym pomostem. Zwróćcie uwagę, że właśnie taką aranżację mają ścigacze japońskie i francuskie, które były tu wspominane. Zresztą brytyjskie korwety również, a przecież były dużo większe od ścigaczy.
      Wracając do programu to zastanawia mnie, jak liczyłby masę nadbudowy o wysokości ~5 metrów z wyniesionymi masami rzędu 300 - 400 kg na jej szczycie i nad nią. Jakby nie patrzeć jest to nie do zignorowania przy liczeniu stateczności. Pomijam tu masę samej nadbudówki i jej wyposażenia wewnętrznego, co razem wzięte też sobie waży.
      Peperon

      Usuń