Dokończenie dla Korei Południowej budowy ex-japońskiego pomocniczego stawiacza min 1822-go typu Eijō 1950 (1 jednostka)
Kolejny
projekt wg pomysłu kolegi ŁK. Jest On również autorem legendy (do której
wtrąciłem swoje trzy grosze) i założeń technicznych.
Budowany
od lutego 1945 r. pomocniczy stawiacz min 1822-go
nigdy nie zasilił stanu marynarki wojennej Cesarstwa Japonii. W realu został
zwodowany dopiero w 1947 r. i ukończony w czerwcu 1948 r. jako drobnicowiec
cywilny, czyli zgodnie ze swym pierwotnym przeznaczeniem transportowca typu 2D.
My jednak wprowadzimy, już w połowie 1946 r., alternatywny wątek jego dalszych
dziejów. Amerykanie postanowili wówczas wykończyć jednostkę (na poczet
japońskich reparacji wojennych) w charakterze stawiacza min z przeznaczeniem do
przekazania go flocie Republiki Chińskiej. Założono jednak znaczącą modyfikację
pierwotnych planów japońskich i nadanie okrętowi bardziej ofensywnych charakterystyk,
jednak z oszczędnościowym zastosowaniem zalegających magazyny zdobycznych
systemów japońskich, dostępnych na całym obszarze kontrolowanym niegdyś przez
Japonię. Wykończenie okrętu przeprowadziła stocznia Naniwa w Osace,
w której to budowę okrętu rozpoczęto. Z uwagi na niewielki priorytet inwestycji
oraz zawirowania związane z finansowaniem projektu, prace stoczniowe
przeciągnęły się od 17.07.1946 r. do 28.01.1950 r. Zaistniała w międzyczasie
klęska chińskich nacjonalistów i rozpoczęta wkrótce wojna koreańska, skłoniły
rząd amerykański do zmiany pierwotnych planów i przekazania gotowego okrętu
rodzącej się flocie Republiki Korei. W rezultacie stawiacz min otrzymał nową
nazwę Wonsan i podniósł banderę
koreańską 21.11.1950 r. Okręt w trakcie wojny, a także po jej zakończeniu,
postawił obronne zapory minowe wokół wybrzeży, złożone łącznie z ponad 3000
min. Od 19.11.1955 r. służył głównie jako transportowiec sprzętu wojskowego, z
możliwością wykorzystania go w charakterze okrętu desantowego, do czego jednak
nigdy nie doszło. Okręt zakończył swą służbę dopiero 31.12.1976 r. i skierowany
został na złomowanie do stoczni Hyundai w Ulsan. Prace rozbiórkowe zakończyły
się 12.02.1978 r.
Opis
techniczny.
Kadłub
Za wyjątkiem demontażu niewiadomego
przeznaczenia konstrukcji w części rufowej oraz niewielkich zmian podziału wewnętrznego,
kadłub pozostawiono bez zmian.
Napęd
W miejsce planowanego kotła węglowego
i turbiny parowej zainstalowano, zdjęte z okrętu podwodnego RO500 (ex-niemiecki U-511), dwa silniki diesla MAN po 2200 KM każdy. Obydwa, z wykorzystaniem
przekładni zbiorczej, pracowały na jeden wał śrubowy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIIx 12.7 cm/40 (5") Type 89, przy elewacji 45o donośność
pociskiem IS 23,00 kg wynosi 14800 m, a przy elewacji 75o (maksymalna 85o) donośność
tym samym pociskiem wynosi 9400 m;
- 8xIIIx25
mm/60 (1") Type 96, przy elewacji 45o donośność pociskiem
HE 0,25 kg wynosi 6800 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 5500 m;
- 400
min Type 6.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik Type 94 z dalmierzem Type 14.
W końcu roku 1955, stanowisko
IIx127/40 wymieniono na amerykańskie IIx127/38, a stanowiska IIIx25/60 na
IIx40/56.
Inne
Częściowo przebudowano nadbudówkę z
pomostem, a całkowicie maszt i komin. Maszty z bomami ładunkowymi zastąpiono
żurawiami.
Okręt wyposażono w:
- cztery radiostacje,
- radionamiernik,
- radar kontroli przestrzeni
powietrznej Type 13,
- radar kontroli powierzchni wody i
nawigacyjny Type 22.
W końcu roku 1955, wyposażenie
radionawigacyjne wymieniono na amerykańskie.
W ładowniach okręt mógł przewieźć do
1599 t ładunku.
W wyniku zmian wprowadzonych w czasie powojennych
prac stoczniowych, prędkość maksymalna okrętu wzrosła z planowanej 11,00 w do
15,66 w, a zasięg zwiększył się o niemożliwą do ustalenia wartość.
Uwaga: w raporcie podano prawidłową wartość
wyporności standardowej, czyli 3224 t, chociaż program wyliczył ją na 4823 t.
Różnica wynika stąd, że program, nieprzystosowany do symulacji jednostek
handlowych, ładunek zalicza do wyporności standardowej.
Wonsan, South Korea auxiliary minelayer laid down 1945, launched 1947, completed 1950 (engine 1941)
Displacement:
3 086 t light; 3224
t standard; 5 200 t normal; 5 501 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(311,67 ft / 289,70 ft)
x 43,96 ft x (19,36 / 20,36 ft)
(95,00 m / 88,30 m) x
13,40 m x (5,90 / 6,21 m)
Armament:
2 - 5,00" / 127 mm 40,0
cal guns - 51,70lbs / 23,45kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck mount, 1929 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
24 - 0,98" / 25,0 mm
60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
6 x Triple mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
2 x Triple mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts
Weight of broadside 112 lbs
/ 51 kg
Mines
2 - 2 548,54 lbs /
1 156,00 kg mines + 400 reloads - 457,373 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 1 shaft,
4 400 shp / 3 282 Kw = 15,66 kts
Range 12 000nm at
10,00 kts
Bunker normal = 377
tons, at max displacement = 679 tons
Complement:
306 - 398
Cost:
£1,291 million / $5,166
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 595 tons,
11,4%
- Guns: 23 tons, 0,4%
- Weapons: 572 tons, 11,0%
Armour: 1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery: 116 tons,
2,2%
Hull, fittings &
equipment: 2 334 tons, 44,9%
Fuel, ammunition &
stores: 515 tons, 9,9%
Miscellaneous weights:
1 639 tons, 31,5%
- Hull below water: 1 066 tons
- Hull above water: 533 tons
- On freeboard deck: 40 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 055 lbs / 2 293 Kg = 80,9 x 5,0 " /
127 mm shells or 1,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,36
Metacentric height 2,5
ft / 0,8 m
Roll period: 11,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, raised quarterdeck,
a normal bow and a small transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,738 / 0,743
Length to Beam Ratio:
6,59 : 1
'Natural speed' for
length: 17,02 kts
Power going to wave
formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 25,50 degrees
Stern overhang: 11,48
ft / 3,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 14,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 36,00%, 12,14 ft / 3,70
m, 12,14 ft / 3,70 m
- Aft deck: 16,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 34,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Average freeboard: 16,03 ft / 4,89 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 43,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 79,7%
Waterplane Area:
10 543 Square feet or 979 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 269%
Structure weight / hull
surface area: 133 lbs/sq ft or 648 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 2,10
-
Longitudinal: 6,22
- Overall:
2,34
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather