sobota, 26 października 2019

Przebudowa francuskiego krążownika ciężkiego typu Duquesne na lekki lotniskowiec typu Joffre 1940(1 szt.)


Przebudowa francuskiego krążownika ciężkiego typu Duquesne na lekki lotniskowiec typu Joffre 1940(1 szt.)

Pomysł zgłosił kolega IDSM. Przyznam się „bez bicia”, że lotniskowców „nie lubię” Rysowanie tej klasy okrętów jest trudne (brak symetrii) i bardzo pracochłonne. Niemniej, pomimo problemów czasowych i zdrowotnych, stanąłem naprzeciw wyzwaniu. Zdając sobie sprawę z czekającej mnie fali krytyki, pozwolę sobie na wstępną budowę „linii obrony”:
- nie jest to okręt zaprojektowany i zbudowany jako lotniskowiec, stosunkowo wąski kadłub krążownika ogranicza możliwości okrętu lotniczego;
- skład grupy lotniczej nie jest odzwierciedleniem moich „marzeń i snów”, oparłem się tu na maszynach przewidzianych dla realnego lotniskowca Joffre, który nigdy stoczni nie opuścił;
- konkretnie, myśliwiec (prototyp) Dewoitine D.790 jest pokładową wersją całkiem udanej konstrukcji „lądowej” D.520 niestety, z powodu cofniętej w stronę ogona kabiny pilota, jako samolot pokładowy ma wady (niedostateczna widzialność z kabiny na „nos” utrudnia lądowanie na pokładzie lotniskowca);
- Breguet Br.810 to pokładowa wersja całkiem dobrego lekkiego bombowca taktycznego Br.693, jego wady, to „aż” dwa silniki i stosunkowo duża rozpiętość płata, założyłem, że będzie zdolny do przenoszenia torpedy francuskiego modelu 400 mm M26DA.
Rzućmy teraz „gałką oczną” na schemat opancerzenia; wynika z niego, że mamy dwa poziomy hangaru. Ja nazwałem je (patrząc od góry) „manewrowy” i „roboczy” Hangar manewrowy w założeniu ma służyć do „przechowywania” samolotów poza akcją, oraz manewrowania nimi pomiędzy podnośnikami w czasie akcji. Mogą się tam również odbywać przeglądy przed- i polotowe oraz drobne naprawy. Nie jest opancerzony, ponieważ zakłada się, że nie powinny znaleźć się na nim samoloty zatankowane i uzbrojone. Samoloty w tym stanie winny być podnoszone z hangaru roboczego bezpośrednio na pokład startowy. W hangarze roboczym samoloty są tankowane i uzbrajane, po czym, w gotowości do lotu podnoszone na pokład startowy. Hangar ten jest opancerzony, oczywiście w granicach dostępnych dla tej jednostki.
Uzbrojenie artyleryjskie jest – moim zdaniem – jak na rok 1940, adekwatne do wielkości i charakteru jednostki.
Zapropowany układ grupy lotniczej jest tylko przykładowy; równie dobrze może być to 17xBr.810 + 10xD.790 (wersja ofensywna), lub 3xBr.810 + 30xD.790 (wersja defensywna).
Prędkość maksymalna oraz zasięg pozwala temu lotniskowcowi na współpracę z wszystkimi większymi okrętami Marine Nationale. Można też zwrócić uwagę na wyliczoną przez Springsharp wybitną dzielność morską; ja się tym nie bardzo przejmuję, podobnie jak raportowymi ostrzeżeniami typu „ Ship tends to be wet forward
Patrząc w przyszłość, należałoby na tym okręcie wymienić grupę lotniczą oraz wzmocnić artylerię plot. Ponieważ, opracowując ten temat starałem się trzymać realiów (upadek Francji w roku 1940), nie wiem jak to zrobić (kto przejmuje okręt i z jakich arsenałów miałby być uzbrajany?)

Joffre, France aircraft carrier laid down 1924, launched 1925, completed 1927, rebuilt 1940 (engine 1939)

Displacement:
            10 532 t light; 10 824 t standard; 12 304 t normal; 13 489 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (625,18 ft / 608,92 ft) x 62,34 ft x (23,62 / 25,29 ft)
            (190,55 m / 185,60 m) x 19,00 m  x (7,20 / 7,71 m)

Armament:
      4 - 3,94" / 100 mm 45,0 cal guns - 32,96lbs / 14,95kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides amidships
      10 - 1,46" / 37,0 mm 50,0 cal guns - 1,61lbs / 0,73kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      12 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,53lbs / 0,24kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              2 x Twin mounts on sides amidships
                        2 raised mounts
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      Weight of broadside 146 lbs / 66 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   1,97" / 50 mm 419,95 ft / 128,00 m   19,03 ft / 5,80 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 106% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 419,95 ft / 128,00 m   20,67 ft / 6,30 m
            Beam between torpedo bulkheads 49,21 ft / 15,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 2,95" / 75 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 80 000 shp / 59 680 Kw = 30,72 kts
            Range 13 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 664 tons

Complement:
            583 - 759

Cost:
            £3,739 million / $14,958 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 35 tons, 0,3%
               - Guns: 35 tons, 0,3%
            Armour: 2 452 tons, 19,9%
               - Belts: 640 tons, 5,2%
               - Torpedo bulkhead: 632 tons, 5,1%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
               - Armour Deck: 1 179 tons, 9,6%
            Machinery: 2 164 tons, 17,6%
            Hull, fittings & equipment: 5 120 tons, 41,6%
            Fuel, ammunition & stores: 1 772 tons, 14,4%
            Miscellaneous weights: 761 tons, 6,2%
               - Hull below water: 648 tons
               - Hull above water: 8 tons
               - On freeboard deck: 105 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              29 993 lbs / 13 605 Kg = 983,0 x 3,9 " / 100 mm shells or 3,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,18
            Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
            Roll period: 14,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,480 / 0,492
            Length to Beam Ratio: 9,77 : 1
            'Natural speed' for length: 24,68 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 23,12 degrees
            Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  33,46 ft / 10,20 m,  33,46 ft / 10,20 m
               - Forward deck:       34,50%,  33,46 ft / 10,20 m,  33,46 ft / 10,20 m
               - Aft deck:    36,50%,  33,46 ft / 10,20 m,  33,46 ft / 10,20 m
               - Quarter deck:        10,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Average freeboard:                      31,76 ft / 9,68 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 82,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 271,7%
            Waterplane Area: 24 847 Square feet or 2 308 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 160%
            Structure weight / hull surface area: 91 lbs/sq ft or 444 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,85
                        - Longitudinal: 4,98
                        - Overall: 1,01
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

20 x D.790
10 x Br.810