niedziela, 27 marca 2016

Wiadomości polityczne nr 8/1935



Wiadomości polityczne nr 8/1935

Co tam Panie w polityce?
Wykorzystując nieobecność w kraju sułtana Abdulhamida III (przebywał w tym czasie w Polsce na uroczystościach związanych z pogrzebem Jerzego V i koronacją Bolesława IV), grupa spiskowców pod przewodnictwem Kemala Paszy i Ismeta Inönu przeprowadziła w zasadzie bezkrwawy zamach stanu; sułtanat został obalony i proklamowano republikę. Tymczasowym prezydentem został Kemal Pasza, a obalony sułtan udał się do Francji, gdzie otrzymał prawo pobytu. Nowe władze zapowiedziały modernizację i europeizację kraju, jednakże bez naruszania podstawowych zasad islamu. Nazwa państwa została zmieniona na Imperium Tureckie. Zachowały ważność wszystkie, zawarte przez obalony sułtanat polityczne i handlowe umowy międzynarodowe; między innymi wyrażono wolę dalszego utrzymywania sojuszu z Polską i pozostałymi państwami koalicji (Francja, Szwecja, Dania, Litwa). W szczególności poproszono Polskę o pozostawienie w kraju misji wojskowej, morskiej i lotniczej. Ogłoszono też chęć przyznania ograniczonej autonomii niektórym krajom wchodzącym w skład Imperium (Bośnia i Hercegowina, Macedonia, Bułgaria, Armenia, Tunis, emiraty Półwyspu Arabskiego).
W Niemczech Północnych sytuacja polityczna ciągle się zaostrza. Kanclerz von Neurath wygłosił ostatnio mowę, w której otwarcie domagał się zjednoczenia Niemiec, likwidacji limitów ograniczających wielkość sił zbrojnych, a także rewindykacji utraconych obszarów europejskich i kolonialnych (Szlezwik, Ditmarschen, Helgoland, Togo, Nowy Kamerun, Rwanda i Urundi, Pemba, Namibia, były Archipelag Bismarcka, Samoa Zachodnie). Dla poparcia dla tych żądań odbyły się spontaniczne(?) demonstracje uliczne w Berlinie, Hamburgu, Magdeburgu, Lubece, Brunszwiku, Getyndze, a także nieco mniejsze w Düsseldorfie, Moguncji i Karlsruhe. Uczestnicy manifestacji domagali się „przyznania narodowi niemieckiemu praw do życia pod jednym dachem i nieskrępowanego rozwoju oraz należnego mu miejsca wśród narodów świata” W udzielonym kilka dni później wywiadzie, kanclerz stwierdził expressis verbis, że państwo niemieckie jest jedno, a wszelkie jego podziały sztuczne i tymczasowe (zur zeit). W związku z tymi wystąpieniami MSZ Polski, Francji i Danii zgłosiły do swego północnoniemieckiego odpowiednika ostry protest, kolejny raz domagając się poszanowania ustaleń Konferencji Londyńskiej z 1927 roku. W odpowiedzi Niemcy Północne nakazały komisarzom sojuszniczym opuszczenie terytorium kraju w ciągu 24 godzin, grożąc w razie odmowy użyciem takich środków przymusu, jakie uznają za stosowne.
Jak tam, trzymamy się mocno?
Wydarzenia za Odrą mocno poruszyły polską opinię publiczną. W wielu naszych miastach odbyły się kontrdemonstracje, żądające m.in. „postawienia tamy teutońskiemu awanturnictwu” i „zduszenia w zarodku pangermańskich zapędów” Odbyło się także nadzwyczajne posiedzenie Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego (KBN) z udziałem Bolesława IV. W oficjalnym komunikacie z posiedzenia wyrażono zaniepokojenie rozwojem sytuacji w Niemczech oraz nadzieję na rozwiązanie problemów na drodze dyplomatycznej.
Między nami żakietami.
W związku z zaostrzeniem się sytuacji politycznej za naszą zachodnią granicą, czasowo wstrzymane lub spowolnione zostały działania polskiej dyplomacji na innych polach. Ponadto nasz minister spraw zagranicznych wraz z przewodniczącym KBN i towarzyszącymi osobami udał się do Kopenhagi na pilnie zwołaną konferencję ze swymi odpowiednikami z Francji i Danii.
A to Panie ciekawe…
Pogłoski okazały się prawdą; ogłoszone zostały oficjalnie zaręczyny brytyjskiego księcia Kentu Jerzego z naszą księżniczką Joanną. Urodzony w roku 1902, Jego Królewska Wysokość Jerzy książę Kentu, czwarty syn (a piąte dziecko) panującego obecnie Jerzego V, jest o 13 lat starszy od księżniczki Joanny. Absolwent Eton, w latach 1919-29 służył w Royal Navy, cieszy się dużą popularnością w swoim kraju. Ponieważ narzeczeni mają tylko iluzoryczne widoki na objęcie tronów w swoich krajach, małżeństwo to nie narusza racji stanu obu królestw i związku z tym nie budzi sprzeciwów. My możemy mieć nadzieję na dalszą poprawę naszych relacji ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii, Szkocji i Irlandii.

Torpedowiec typu Lis 1935 (4 szt.)



Torpedowiec typu Lis 1935 (4 szt.)

Średniej wielkości torpedowiec przeznaczony w zasadzie do operowania na Bałtyku. W porównaniu do większych jednostek typów Lew i Lampart, posiada słabsze uzbrojenie artyleryjskie i znacznie niższą sylwetkę. Pomimo mniejszych rozmiarów i porównywalnej szybkości, okręt wykazuje podobne do swoich większych „kuzynów” właściwości morskie oraz wytrzymałość konstrukcji.
Mimo, że jednostki tego typu mają charakter typowo ofensywny (zwalczanie głównie torpedami żeglugi i dużych okrętów npla), wyposażono je także w broń pop, aby mogły w pewnym zakresie zastępować większe i droższe niszczyciele, których część będziemy stopniowo przenosić do kolonii.
Proszę nie obawiać się, że obniżone w rejonie wt relingi będą zagrożeniem dla załogi. Obniżenie to ma na celu umożliwienie strzału torpedowego, poza akcją bojową rozciągane są tam linki ochronne, których nie rysowałem, aby nie zaciemniać rysunku. Podobnie zresztą, zabezpieczane są przerwy w relingach np. przy trapach zejściowych. Jest to - moim zdaniem – sposób wygodniejszy niż relingi składane.
Jeżeli torpedowce prezentowanego typu sprawdzą się „w praniu”, seria zostanie przedłużona.


Lis, Poland Torpedo boat laid down 1935


Displacement:
            743 t light; 765 t standard; 790 t normal; 810 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (300,79 ft / 295,28 ft) x 27,89 ft x (10,66 / 10,80 ft)
            (91,68 m / 90,00 m) x 8,50 m  x (3,25 / 3,29 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 120 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 71 lbs / 32 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,794 t each, 10,764 t total
            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,366 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,618 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 22 775 shp / 16 990 Kw = 37,40 kts
            Range 1 200nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 45 tons

Complement:
            73 - 96

Cost:
            £0,465 million / $1,860 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 56 tons, 7,0%
               - Guns: 26 tons, 3,3%
               - Weapons: 30 tons, 3,8%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 406 tons, 51,4%
            Hull, fittings & equipment: 280 tons, 35,4%
            Fuel, ammunition & stores: 47 tons, 6,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              247 lbs / 112 Kg = 7,0 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
            Metacentric height 0,8 ft / 0,3 m
            Roll period: 12,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,28
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,90

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,315 / 0,319
            Length to Beam Ratio: 10,59 : 1
            'Natural speed' for length: 20,09 kts
            Power going to wave formation at top speed: 66 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 77
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       30,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    40,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        15,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      11,68 ft / 3,56 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 175,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 103,3%
            Waterplane Area: 5 041 Square feet or 468 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 57%
            Structure weight / hull surface area: 31 lbs/sq ft or 149 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,52
                        - Longitudinal: 2,24
                        - Overall: 0,61
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Lis (1935)
Fenek (1935)
Szakal (1935)
Jenot (1935)