czwartek, 12 września 2019

Modernizacja hiszpańskiego krążownika lekkiego typu Aragon 1937 (1 szt.)


Modernizacja hiszpańskiego krążownika lekkiego typu Aragon 1937 (1 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK. Ten post stanowi pierwszy „odcinek” całości. Poniżej „legenda” autorstwa Pomysłodawcy, z niewielkimi moimi wtrąceniami i korektami.
Niemiecki krążownik lekki Graudenz został w dn. 01.08.1920 r. przekazany, w ramach reparacji powojennych, włoskiej Regia Marina i wcielony oficjalnie do służby (po ślamazarnie przeprowadzonym remoncie) w dn. 06.05.1925 r. pod nazwą Ancona. W latach 1928 – 1929 krążownik otrzymał nową, niezwykle efektowną, wychyloną stewę dziobową, która nadała mu wygląd zbliżony do wielkich, reprezentacyjnych jachtów parowych. Przyczyna montażu stewy była bardzo prozaiczna – chodziło o wygospodarowanie miejsca na katapultę do startów wodnosamolotu M.7. Od 1932 r. okręt przebywał w rezerwie, w bazie Taranto. Wiosną 1936 r. został poddany szczegółowej inspekcji, która potwierdziła dobry stan kadłuba i siłowni okrętu. Inspekcji dokonano w związku z planami przebudowy okrętu na (dość osobliwy w swojej koncepcji!) krążownik przeciwlotniczy (https://stefsap.wordpress.com/2015/10/12/rn-ancona-as-aa-cruiser/). Wobec tego, że szacowany koszt tej konwersji miał jednak osiągnąć kwotę aż 17,5 mln lirów (wobec planowanych wyjściowo 10 mln lirów, czyli równowartości kosztów budowy nowego niszczyciela), z zamiarów zrezygnowano i w marcu 1937 r. okręt został skreślony z listy floty. To posunięcie dało mu „drugie” życie. Przypomnijmy, że w latach 1937 – 1938 Włochy przekazały flocie podległej gen. Franco dość liczne, ale najczęściej mocno przestarzałe okręty, wśród nich 4 niszczyciele z lat IWS. Na potrzeby tej alternatywy zakładamy, że zamiast 2 (ex-rumuńskich) niszczycieli, transfer objął właśnie krążownik Ancona, którego dyskrecjonalne przekazanie zarządził Benito Mussolini w dn. 01.04. (J!) 1937 r. Od 01.05 do 15.08.1937 r. okręt (nazwany Aragon), został poddany iście „ekspresowej” modernizacji, pod okiem inżynierów włoskich, w stoczni SECN w El Ferrol.
W ramach tej szybkiej i dość powierzchownej modernizacji, wykonano następujące, istotniejsze prace:
- cztery pozostałe jeszcze kotły węglowe typu Marine, otrzymały palniki olejowe, a wszystkie kotły i turbiny poddano średniemu remontowi, co umożliwiło odzyskanie początkowej mocy napędu 26 000 KM;
- siedem armat 149 mm SK L/45 C/09 zostało rozwierconych do kalibru 152 mm (L/42,7), co umożliwiło skorzystanie ze standardowych zapasów hiszpańskiej amunicji 152 mm (faktycznie o identycznej mocy, co oryginalne pociski niemieckie) i zapewniło donośność (przy maksymalnej elewacji + 30 st.) równą 17500 m, co należy uznać za wynik satysfakcjonujący dla tych starych już armat;
- zachowano trzy oryginalne, włoskie armaty przeciwlotnicze 76 mm L/40 Ansaldo 1917, zdemontowano dwa pojedyncze aparaty torpedowe 500 mm, trzy ckm-y 6,5 mm, katapultę oraz wodnosamolot i zamontowano częściowo w ich miejsce osiem pojedynczych, niemieckich działek  20 mm L/65 C/30;
- ograniczono ilość zabieranych min do 80 szt. i dodatkowo zamontowano 2 rufowe zrzutnie bomb głębinowych z zapasem 40 bomb;
- zwiększono ilość dalmierzy i reflektorów;
- wymieniono istniejące i dodano nowe wyposażenie radiotechniczne (radiostacje, radionamiernik);
- w niewielkim zakresie przekonstruowano maszty (głównie rufowy) i nadbudówki oraz usunięto nawiewniki „fajkowe”;
- wymieniono przestarzałe oprzyrządowanie (windy parowe na elektryczne, itp.).
Koszt ww. prac wyniósł ok. 13,8% wartości analogicznego okrętu nowego.
Okręt został skierowany, w charakterze rajdera, na wody Oceanu Atlantyckiego, gdzie podjął intensywne patrole w Zatoce Biskajskiej. W trakcie służby, do połowy 1938 r., zatopił dwa transportowce republikańskie i dwa pomocnicze patrolowce autonomicznej floty baskijskiej (Goizeko-Izarra i Ipareko-Izarra) oraz zdobył jeden pryz (statek sowiecki, na pokładzie którego stwierdzono kontrabandę).
Jako ciekawostkę podaję, że od 15.07.1937 r. do 15.10.1937 r. praktykę na okręcie (jako zastępca dowódcy) odbywał późniejszy admirał i premier Hiszpanii, a wówczas 33-letni kapitan, Luis Carrero Blanco.

Aragon, Spain light cruiser laid down 1912; launched 1913; completed 1914; modernized 1917, 1925, 1929, 1937 (engine built 1913, modernized 1925, 1937)


Displacement:
            3 886 t light; 4 056 t standard; 4 789 t normal; 5 376 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (484,62 ft / 456,04 ft) x 45,28 ft x (19,19 / 20,79 ft)
            (147,71 m / 139,00 m) x 13,80 m  x (5,85 / 6,34 m)

Armament:
      7 - 5,98" / 152 mm 42,7 cal guns - 99,21lbs / 45,00kg shells, 160 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1915/1937 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
              3 x Single mounts on centreline ends, majority aft
                        1 raised mount aft - superfiring
      3 - 3,00" / 76,2 mm 40,0 cal guns - 12,94lbs / 6,5kg shells, 350 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1917 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck forward
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      8 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,29lbs / 0,13kg shells, 3 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 523 lbs / 239 kg
      Mines
      2 - 1 818,81 lbs / 825,00 kg mines + 80 reloads - 66,582 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 282,19 lbs / 128,00 kg Depth Charges + 40 reloads - 5,291 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,36" / 60 mm 380,58 ft / 116,00 m   11,48 ft / 3,50 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 128% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            1,97" / 50 mm

   - Protected deck - single deck:
            For and Aft decks: 2,36" / 60 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 26 000 shp / 19 396 Kw = 27,53 kts
            Range 7 200nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 320 tons

Complement:
            287 - 374

Cost:
            £0,047 million / $0,190 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 282 tons, 5,9%
               - Guns: 192 tons, 4,0%
               - Weapons: 90 tons, 1,9%
            Armour: 936 tons, 19,5%
               - Belts: 404 tons, 8,4%
               - Armament: 3 tons, 0,1%
               - Armour Deck: 505 tons, 10,5%
               - Conning Tower: 24 tons, 0,5%
            Machinery: 1 002 tons, 20,9%
            Hull, fittings & equipment: 1 595 tons, 33,3%
            Fuel, ammunition & stores: 903 tons, 18,9%
            Miscellaneous weights: 71 tons, 1,5%
               - Hull below water: 66 tons
               - Hull above water: 4 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 608 lbs / 2 997 Kg = 61,7 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
            Metacentric height 2,2 ft / 0,7 m
            Roll period: 12,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,44
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,52

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,423 / 0,438
            Length to Beam Ratio: 10,07 : 1
            'Natural speed' for length: 21,36 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 43,85 degrees
            Stern overhang: 5,58 ft / 1,70 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       17,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Aft deck:    58,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        10,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Average freeboard:                      15,36 ft / 4,68 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 121,8%
            Waterplane Area: 12 900 Square feet or 1 198 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 131%
            Structure weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 368 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,71
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest