Modernizacja hiszpańskiego krążownika lekkiego typu Aragon 1937 (1 szt.)
Pomysłodawcą
tematu jest kolega ŁK. Ten post stanowi pierwszy „odcinek” całości. Poniżej „legenda”
autorstwa Pomysłodawcy, z niewielkimi moimi wtrąceniami i korektami.
Niemiecki krążownik lekki Graudenz
został w dn. 01.08.1920 r. przekazany, w ramach reparacji powojennych, włoskiej
Regia Marina i wcielony oficjalnie do służby (po ślamazarnie przeprowadzonym
remoncie) w dn. 06.05.1925 r. pod nazwą Ancona.
W latach 1928 – 1929 krążownik otrzymał nową, niezwykle efektowną, wychyloną
stewę dziobową, która nadała mu wygląd zbliżony do wielkich, reprezentacyjnych
jachtów parowych. Przyczyna montażu stewy była bardzo prozaiczna – chodziło o
wygospodarowanie miejsca na katapultę do startów wodnosamolotu M.7. Od 1932 r.
okręt przebywał w rezerwie, w bazie Taranto. Wiosną 1936 r. został poddany
szczegółowej inspekcji, która potwierdziła dobry stan kadłuba i siłowni okrętu.
Inspekcji dokonano w związku z planami przebudowy okrętu na (dość osobliwy w
swojej koncepcji!) krążownik przeciwlotniczy (https://stefsap.wordpress.com/2015/10/12/rn-ancona-as-aa-cruiser/). Wobec tego, że szacowany koszt tej konwersji miał jednak
osiągnąć kwotę aż 17,5 mln lirów (wobec planowanych wyjściowo 10 mln lirów,
czyli równowartości kosztów budowy nowego niszczyciela), z zamiarów
zrezygnowano i w marcu 1937 r. okręt został skreślony z listy floty. To
posunięcie dało mu „drugie” życie. Przypomnijmy, że w latach 1937 – 1938 Włochy
przekazały flocie podległej gen. Franco dość liczne, ale najczęściej mocno
przestarzałe okręty, wśród nich 4 niszczyciele z lat IWS. Na potrzeby tej
alternatywy zakładamy, że zamiast 2 (ex-rumuńskich) niszczycieli, transfer
objął właśnie krążownik Ancona,
którego dyskrecjonalne przekazanie zarządził Benito Mussolini w dn. 01.04. (J!) 1937 r. Od 01.05 do 15.08.1937 r. okręt (nazwany Aragon), został poddany iście
„ekspresowej” modernizacji, pod okiem inżynierów włoskich, w stoczni SECN w El
Ferrol.
W ramach tej szybkiej i dość powierzchownej modernizacji, wykonano
następujące, istotniejsze prace:
- cztery pozostałe jeszcze
kotły węglowe typu Marine, otrzymały palniki olejowe, a wszystkie kotły i
turbiny poddano średniemu remontowi, co umożliwiło odzyskanie początkowej mocy
napędu 26 000 KM;
- siedem armat 149 mm SK
L/45 C/09 zostało rozwierconych do kalibru 152 mm (L/42,7), co umożliwiło skorzystanie ze standardowych zapasów hiszpańskiej amunicji 152 mm (faktycznie o identycznej
mocy, co oryginalne pociski niemieckie) i zapewniło donośność (przy maksymalnej
elewacji + 30 st.) równą 17500 m, co należy uznać za wynik satysfakcjonujący
dla tych starych już armat;
- zachowano trzy oryginalne, włoskie armaty przeciwlotnicze 76 mm
L/40 Ansaldo 1917, zdemontowano dwa pojedyncze aparaty torpedowe 500 mm, trzy
ckm-y 6,5 mm, katapultę oraz wodnosamolot i zamontowano częściowo w ich miejsce
osiem pojedynczych, niemieckich działek 20 mm L/65 C/30;
- ograniczono ilość
zabieranych min do 80 szt. i dodatkowo zamontowano 2 rufowe zrzutnie bomb
głębinowych z zapasem 40 bomb;
- zwiększono ilość dalmierzy i reflektorów;
- wymieniono istniejące i dodano nowe wyposażenie radiotechniczne
(radiostacje, radionamiernik);
- w niewielkim zakresie przekonstruowano maszty (głównie rufowy) i
nadbudówki oraz usunięto nawiewniki „fajkowe”;
- wymieniono przestarzałe oprzyrządowanie (windy parowe na
elektryczne, itp.).
Koszt ww. prac wyniósł ok. 13,8% wartości analogicznego okrętu
nowego.
Okręt został skierowany, w charakterze rajdera, na wody Oceanu
Atlantyckiego, gdzie podjął intensywne patrole w Zatoce Biskajskiej. W trakcie
służby, do połowy 1938 r., zatopił dwa transportowce republikańskie i dwa
pomocnicze patrolowce autonomicznej floty baskijskiej (Goizeko-Izarra i Ipareko-Izarra) oraz zdobył jeden pryz (statek sowiecki, na pokładzie którego
stwierdzono kontrabandę).
Jako ciekawostkę podaję,
że od 15.07.1937 r. do 15.10.1937 r. praktykę na okręcie (jako zastępca
dowódcy) odbywał późniejszy admirał i premier Hiszpanii, a wówczas 33-letni
kapitan, Luis Carrero Blanco.
Aragon, Spain light cruiser laid down 1912;
launched 1913; completed 1914; modernized 1917, 1925, 1929, 1937 (engine built 1913,
modernized 1925, 1937)
Displacement:
3 886
t light; 4 056 t standard; 4 789 t normal; 5 376 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(484,62
ft / 456,04 ft) x 45,28 ft x (19,19 / 20,79 ft)
(147,71
m / 139,00 m) x 13,80 m x (5,85 / 6,34
m)
Armament:
7
- 5,98" / 152 mm 42,7 cal guns - 99,21lbs / 45,00kg shells, 160 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1915/1937 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
3 x Single mounts on centreline ends,
majority aft
1
raised mount aft - superfiring
3
- 3,00" / 76,2 mm 40,0 cal guns - 12,94lbs / 6,5kg shells, 350 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1917 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
forward
1 x Single mount on centreline, aft deck
centre
1
raised mount
8
- 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,29lbs / 0,13kg shells, 3 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 523 lbs / 239 kg
Mines
2
- 1 818,81 lbs / 825,00 kg mines + 80 reloads - 66,582 t total
in
Above water - Stern racks/rails
Main DC/AS Mortars
2
- 282,19 lbs / 128,00 kg Depth Charges + 40 reloads - 5,291 t total
in
Stern depth charge racks
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 2,36" / 60 mm 380,58 ft / 116,00 m 11,48 ft
/ 3,50 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 128% of normal length
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 1,97"
/ 50 mm
-
Protected deck - single deck:
For
and Aft decks: 2,36" / 60 mm
-
Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 26 000 shp / 19 396 Kw = 27,53 kts
Range
7 200nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 320 tons
Complement:
287
- 374
Cost:
£0,047
million / $0,190 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
282 tons, 5,9%
- Guns: 192 tons, 4,0%
- Weapons: 90 tons, 1,9%
Armour:
936 tons, 19,5%
- Belts: 404 tons, 8,4%
- Armament: 3 tons, 0,1%
- Armour Deck: 505 tons, 10,5%
- Conning Tower: 24 tons, 0,5%
Machinery:
1 002 tons, 20,9%
Hull,
fittings & equipment: 1 595 tons, 33,3%
Fuel,
ammunition & stores: 903 tons, 18,9%
Miscellaneous
weights: 71 tons, 1,5%
- Hull below water: 66 tons
- Hull above water: 4 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
6 608 lbs / 2 997 Kg = 61,7 x 6,0
" / 152 mm shells or 1,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,21
Metacentric
height 2,2 ft / 0,7 m
Roll
period: 12,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,44
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,52
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,423 / 0,438
Length
to Beam Ratio: 10,07 : 1
'Natural
speed' for length: 21,36 kts
Power
going to wave formation at top speed: 49 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 43,85 degrees
Stern
overhang: 5,58 ft / 1,70 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Forward deck: 17,00%, 21,65 ft / 6,60
m, 21,00 ft / 6,40 m
- Aft deck: 58,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 10,00%, 12,47 ft /
3,80 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Average freeboard: 15,36 ft / 4,68 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 83,6%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 121,8%
Waterplane
Area: 12 900 Square feet or 1 198 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 131%
Structure
weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 368 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,71
-
Overall: 1,01
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can
fire her guns in the heaviest