sobota, 1 września 2018

Ścigacz artyleryjski typu SA-28 1944 (6 szt.) i ścigacz torpedowy typu ST-105 1944 (24 szt.)



Ścigacz artyleryjski typu SA-28 1944 (6 szt.) i ścigacz torpedowy typu ST-105 1944 (24 szt.)

Ponieważ nasze bazy stale zbliżają się do wysp macierzystych wroga, otwierają się nowe możliwości dla sił lekkich, w tym ścigaczy. Powyższa okoliczność, a także poniesione ostatnio straty jednostek tej klasy, skłoniły naszą Admiralicję do pozaplanowej rozbudowy floty ścigaczy.
Stanowią one II generację linii rozwojowej z roku 1940. Na bazie istniejących, lecz znacznie powiększonych projektów z roku 1940, opracowano i zbudowano 6 ścigaczy artyleryjskich i 24 torpedowe. Nie będę tu wymieniał wszystkich różnic pomiędzy projektami z lat 1940 i 1944, zainteresowani mogą je sobie sami porównać. Istotne jest zwiększenie wyporności z 46 do 59 tn, co pozwoliło m.in. na wydłużenie zasięgu do 950-1000 Mm. Na nowych jednostkach zamontowano najnowszej konstrukcji lekkie silniki benzynowe o mocy łącznej 4500 KM, umożliwiło to zwiększenie prędkości maksymalnej o 0,6 w, mimo iż stosunek mocy napędu do wyporności wyraźnie się obniżył. Wytłumaczyć to można głównie zwiększeniem długości na linii wodnej, korzystniejszymi kształtami kadłuba oraz mniejszą masą silników benzynowych w stosunku do diesli. Poprawiły się właściwości morskie oraz wytrzymałość konstrukcyjna nowych jednostek. Wzmocnione zostało uzbrojenie artyleryjskie na obydwu typach. Nie ma jednak nic za darmo; na ścigaczach torpedowych zmniejszono liczbę wt z czterech do dwóch. Prezentowane jednostki są pierwszymi w naszej flocie ścigaczami wyposażonymi w radar. Jest to radar kontroli powierzchni morza o zasięgu nominalnym 25 Mm.
Na początek ścigacz artyleryjski.
W stosunku do pierwowzoru, wzmocniono uzbrojenie o jedno działko 25 mm, dwa nkm-y i dwie bg. Podwojono zasięg, poprawiono dzielność morską (z 0,79 na 0,98) i wytrzymałość konstrukcji (z 0,51 na 0,67). 

 SA-28, Poland Motor gun boat laid down 1944


Displacement:
            44 t light; 47 t standard; 59 t normal; 69 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (100,95 ft / 97,44 ft) x 21,65 ft x (3,28 / 3,55 ft)
            (30,77 m / 29,70 m) x 6,60 m  x (1,00 / 1,08 m)

Armament:
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 750 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
      Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4500 shp / 3355 Kw = 42,6 kts
            Range 1 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 22 tons

Complement:
            9 - 13

Cost:
            £0,031 million / $0,124 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 3,8%
               - Guns: 1 tons, 1,5%
               - Weapons: 1 tons, 2,3%
            Machinery: 19 tons, 32,0%
            Hull, fittings & equipment: 23 tons, 39,2%
            Fuel, ammunition & stores: 15 tons, 25,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              91 lbs / 41 Kg = 190,6 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,77
            Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
            Roll period: 8,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,98

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,324
            Length to Beam Ratio: 4,50 : 1
            'Natural speed' for length: 12,74 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 27,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Forward deck:       30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,25 ft / 1,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,25 ft / 1,60 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Quarter deck:        15,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Average freeboard:                      5,51 ft / 1,68 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 112,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 145,4%
            Waterplane Area: 1 289 Square feet or 120 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 142%
            Structure weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 73 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,57
                        - Longitudinal: 2,76
                        - Overall: 0,67
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Sensors:
1 x SP-3
1 x RN-1
1 x RWN-M-1

SA-28 - SA-33 (1944)

Teraz ścigacz torpedowy.
W stosunku do pierwowzoru, wzmocniono uzbrojenie artyleryjskie, zastępując 2 nkm-y dwoma działkami 25 mm. Osłabione zostało jednak uzbrojenie torpedowe, pozostawienie 4 wt uniemożliwiałoby uzyskanie żądanego zasięgu. Nie ma jednak powodu do większych zmartwień; wprawdzie sporo kutrów torpedowych flot obcych posiada 4 wt, lecz są one mniejszego niż u nas kalibru 450-457 mm. Prawie podwojono zasięg, poprawiono dzielność morską (z 0,93 na 1,02!) i wytrzymałość konstrukcji (z 0,51 na 0,55). 


ST-105, Poland Motor torpedo boat laid down 1944

Displacement:
            46 t light; 48 t standard; 59 t normal; 69 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (100,95 ft / 97,44 ft) x 21,65 ft x (3,28 / 3,54 ft)
            (30,77 m / 29,70 m) x 6,60 m  x (1,00 / 1,08 m)

Armament:
      3 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,830 t each, 3,660 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4500 shp / 3355 Kw = 42,6 kts
            Range 950nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 21 tons

Complement:
            9 - 13

Cost:
            £0,030 million / $0,120 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 8 tons, 13,1%
               - Guns: 0 tons, 0,7%
               - Weapons: 7 tons, 12,3%
            Machinery: 19 tons, 32,0%
            Hull, fittings & equipment: 19 tons, 32,3%
            Fuel, ammunition & stores: 13 tons, 22,6%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              87 lbs / 39 Kg = 181,4 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 2,02
            Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
            Roll period: 7,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,02

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,322
            Length to Beam Ratio: 4,50 : 1
            'Natural speed' for length: 12,74 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 27,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Forward deck:       30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,25 ft / 1,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,25 ft / 1,60 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Quarter deck:        15,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Average freeboard:                      5,51 ft / 1,68 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 107,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 76,2%
            Waterplane Area: 1 289 Square feet or 120 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 149%
            Structure weight / hull surface area: 12 lbs/sq ft or 60 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,47
                        - Longitudinal: 2,25
                        - Overall: 0,55
            Caution: Hull subject to strain in open-sea
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Sensors:
1 x RN-1
1 x RWN-M-1

ST-105 - ST-128 (1944)

Opisane wyżej ścigacze utworzą 6 dywizjonów (po 1xSA + 4xST każdy), które będą stacjonować na Tajwanie, Okinawie i Iwo-jimie (po jej całkowitym opanowaniu, oczywiście). W tej ostatniej lokalizacji będą musiały – przynajmniej początkowo – korzystać z okrętu-bazy typu Kalmar, ponieważ brak tam odpowiedniej infrastruktury portowej.