Ścigacz artyleryjski typu SA-28 1944 (6 szt.) i ścigacz torpedowy typu ST-105 1944 (24 szt.)
Ponieważ
nasze bazy stale zbliżają się do wysp macierzystych wroga, otwierają się nowe
możliwości dla sił lekkich, w tym ścigaczy. Powyższa okoliczność, a także
poniesione ostatnio straty jednostek tej klasy, skłoniły naszą Admiralicję do
pozaplanowej rozbudowy floty ścigaczy.
Stanowią
one II generację linii rozwojowej z roku 1940. Na bazie istniejących, lecz
znacznie powiększonych projektów z roku 1940, opracowano i zbudowano 6 ścigaczy
artyleryjskich i 24 torpedowe. Nie będę tu wymieniał wszystkich różnic pomiędzy
projektami z lat 1940 i 1944, zainteresowani mogą je sobie sami porównać.
Istotne jest zwiększenie wyporności z 46 do 59 tn, co pozwoliło m.in. na
wydłużenie zasięgu do 950-1000 Mm. Na nowych jednostkach zamontowano najnowszej
konstrukcji lekkie silniki benzynowe o mocy łącznej 4500 KM, umożliwiło to
zwiększenie prędkości maksymalnej o 0,6 w, mimo iż stosunek mocy napędu do
wyporności wyraźnie się obniżył. Wytłumaczyć to można głównie zwiększeniem
długości na linii wodnej, korzystniejszymi kształtami kadłuba oraz mniejszą masą silników benzynowych w stosunku do diesli. Poprawiły
się właściwości morskie oraz wytrzymałość konstrukcyjna nowych jednostek.
Wzmocnione zostało uzbrojenie artyleryjskie na obydwu typach. Nie ma jednak nic
za darmo; na ścigaczach torpedowych zmniejszono liczbę wt z czterech do dwóch.
Prezentowane jednostki są pierwszymi w naszej flocie ścigaczami wyposażonymi w
radar. Jest to radar kontroli powierzchni morza o zasięgu nominalnym 25 Mm.
Na
początek ścigacz artyleryjski.
W
stosunku do pierwowzoru, wzmocniono uzbrojenie o jedno działko 25 mm, dwa nkm-y
i dwie bg. Podwojono zasięg, poprawiono dzielność morską (z 0,79 na 0,98) i
wytrzymałość konstrukcji (z 0,51 na 0,67).
SA-28, Poland Motor gun boat laid down 1944
Displacement:
44
t light; 47 t standard; 59 t normal; 69 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(100,95
ft / 97,44 ft) x 21,65 ft x (3,28 / 3,55 ft)
(30,77
m / 29,70 m) x 6,60 m x (1,00 / 1,08 m)
Armament:
4
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 750 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
in
Stern depth charge racks
Machinery:
Petrol
Internal combustion motors,
Geared
drive, 3 shafts, 4500 shp / 3355 Kw = 42,6 kts
Range
1 000nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 22 tons
Complement:
9
- 13
Cost:
£0,031
million / $0,124 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
2 tons, 3,8%
- Guns: 1 tons, 1,5%
- Weapons: 1 tons, 2,3%
Machinery:
19 tons, 32,0%
Hull,
fittings & equipment: 23 tons, 39,2%
Fuel,
ammunition & stores: 15 tons, 25,0%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
91 lbs / 41 Kg = 190,6 x 1,0 " / 25 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,77
Metacentric
height 1,3 ft / 0,4 m
Roll
period: 8,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat
quality (Average = 1.00): 0,98
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,324
Length
to Beam Ratio: 4,50 : 1
'Natural
speed' for length: 12,74 kts
Power
going to wave formation at top speed: 61 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 27,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 6,89 ft /
2,10 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Forward deck: 30,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,25 ft / 1,60 m
- Aft deck: 30,00%, 5,25 ft / 1,60 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Quarter deck: 15,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 4,92 ft / 1,50 m
- Average freeboard: 5,51 ft / 1,68 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 112,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 145,4%
Waterplane
Area: 1 289 Square feet or 120 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 142%
Structure
weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 73 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,57
-
Longitudinal: 2,76
-
Overall: 0,67
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Poor
seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Sensors:
1 x SP-3
1 x RN-1
1 x RWN-M-1
SA-28
- SA-33 (1944)
Teraz
ścigacz torpedowy.
W
stosunku do pierwowzoru, wzmocniono uzbrojenie artyleryjskie, zastępując 2
nkm-y dwoma działkami 25 mm. Osłabione zostało jednak uzbrojenie torpedowe,
pozostawienie 4 wt uniemożliwiałoby uzyskanie żądanego zasięgu. Nie ma jednak
powodu do większych zmartwień; wprawdzie sporo kutrów torpedowych flot obcych
posiada 4 wt, lecz są one mniejszego niż u nas kalibru 450-457 mm. Prawie podwojono
zasięg, poprawiono dzielność morską (z 0,93 na 1,02!) i wytrzymałość
konstrukcji (z 0,51 na 0,55).
ST-105, Poland Motor torpedo boat laid down
1944
Displacement:
46
t light; 48 t standard; 59 t normal; 69 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(100,95
ft / 97,44 ft) x 21,65 ft x (3,28 / 3,54 ft)
(30,77
m / 29,70 m) x 6,60 m x (1,00 / 1,08 m)
Armament:
3
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Main Torpedoes
2
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,830 t each, 3,660 t
total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Machinery:
Petrol
Internal combustion motors,
Geared
drive, 3 shafts, 4500 shp / 3355 Kw = 42,6 kts
Range
950nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 21 tons
Complement:
9
- 13
Cost:
£0,030
million / $0,120 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
8 tons, 13,1%
- Guns: 0 tons, 0,7%
- Weapons: 7 tons, 12,3%
Machinery:
19 tons, 32,0%
Hull,
fittings & equipment: 19 tons, 32,3%
Fuel,
ammunition & stores: 13 tons, 22,6%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
87 lbs / 39 Kg = 181,4 x 1,0 " / 25 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 2,02
Metacentric
height 1,5 ft / 0,5 m
Roll
period: 7,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,02
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,322
Length
to Beam Ratio: 4,50 : 1
'Natural
speed' for length: 12,74 kts
Power
going to wave formation at top speed: 61 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 27,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 6,89 ft /
2,10 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Forward deck: 30,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,25 ft / 1,60 m
- Aft deck: 30,00%, 5,25 ft / 1,60 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Quarter deck: 15,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 4,92 ft / 1,50 m
- Average freeboard: 5,51 ft / 1,68 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 107,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 76,2%
Waterplane
Area: 1 289 Square feet or 120 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 149%
Structure
weight / hull surface area: 12 lbs/sq ft or 60 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,47
-
Longitudinal: 2,25
-
Overall: 0,55
Caution:
Hull subject to strain in open-sea
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Sensors:
1 x RN-1
1 x RWN-M-1
ST-105
- ST-128 (1944)
Opisane
wyżej ścigacze utworzą 6 dywizjonów (po 1xSA + 4xST każdy), które będą stacjonować na Tajwanie,
Okinawie i Iwo-jimie (po jej całkowitym opanowaniu, oczywiście). W tej
ostatniej lokalizacji będą musiały – przynajmniej początkowo – korzystać z
okrętu-bazy typu Kalmar, ponieważ
brak tam odpowiedniej infrastruktury portowej.