Holownik typu Jeleń 1943 (4 szt.)
Niepozorny, lecz bardzo potrzebny okręcik.
Jednostki tego typu będą używane na obszarze PPTR, gdzie prócz typowych zadań
holowniczych będą dodatkowo pełnić rolę transportową i komunikacyjną.
Jest pewna grupa członków naszych sił
zbrojnych w koloniach, dla której okręciki tego rodzaju są najważniejsze; to
strażnicy wybrzeża. Pełnią oni służbę na będących w naszym posiadaniu ważniejszych
wysepkach i atolach, na których nie zlokalizowano „regularnych” baz; miejsc
takich mamy aktualnie 38, a liczba aktywnych strażników wynosi 49 osób. Zadaniem
strażników jest służba obserwacyjno-meldunkowa, a w przypadku zajęcia wyspy lub
atolu przez wroga, dodatkowo organizacja oporu we współdziałaniu z krajowcami
(nie dotyczy to oczywiście wysp bezludnych). Wyposażeni są oni w radiostacje,
optyczne przyrządy obserwacyjne oraz uzbrojenie strzeleckie dla 10-30 osób. Dla
nich to właśnie, holowniki prezentowanego i podobnych typów, są jedynym
łącznikiem ze światem zewnętrznym, dostarczając zaopatrzenie, pocztę,
ewentualnych zmienników oraz umożliwiając okresowy kontakt z osobami z ich własnego
kręgu kulturowego.
Holowniki typu Jeleń mogą samodzielnie holować na pełnym morzu jednostki o wyporności
do 14 000 t oraz przewozić ładunki do 50 t i do 7 pasażerów. Dodatkowo
wyposażone są w szumonamiernik i 8 małych bg, co pozwala raczej na odstraszanie
niż skuteczne zwalczanie nieprzyjacielskich OP.
Z uwagi na „niebojowy” charakter jednostki,
dokonałem kilku „ręcznych” korekt raportu; zmniejszyłem liczbę załogi, koszty
budowy oraz odporność na uszkodzenia, a zwiększyłem moc maszyn.
Jeleń, Poland Tug boat laid
down 1943
Displacement:
351 t light; 359 t standard; 399 t
normal; 431 t full load
Dimensions:
Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(112,17 ft / 108,27 ft) x 21,65 ft x
(10,83 / 11,50 ft)
(34,19 m / 33,00 m) x 6,60 m x (3,30 / 3,51 m)
Armament:
1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun -
2,05lbs / 0,93kg shells, 500 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck forward
1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun -
0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1925 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised mount
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
2nd DC/AS Mortars
8 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges
+ 2 reloads - 1,102 t total
in Stern depth charge racks
Machinery:
Oil fired boilers, complex
reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 1 388
ihp / 1 035 Kw = 13,00 kts
Range 5 500nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 71 tons
Complement:
22 - 29
Cost:
£0,075 million / $0,301 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 0,5%
- Guns: 1 tons, 0,2%
- Weapons: 1 tons, 0,3%
Machinery: 76 tons, 19,0%
Hull, fittings & equipment: 220
tons, 55,3%
Fuel, ammunition & stores: 48
tons, 12,1%
Miscellaneous weights: 52 tons,
13,1%
- Hull below water: 50 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
584 lbs / 265 Kg = 31,3 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,35
Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
Roll period: 9,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 44 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,37
Hull
form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient (normal/deep):
0,550 / 0,559
Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
'Natural speed' for length: 10,41
kts
Power going to wave formation at top
speed: 71 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 13,00 degrees
Stern overhang: 1,48 ft / 0,45 m
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 10,50 ft / 3,20 m, 8,86 ft / 2,70 m
- Forward deck: 25,00%, 8,86 ft / 2,70 m, 7,55 ft / 2,30 m
- Aft deck: 25,00%, 7,55 ft / 2,30 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 25,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Average freeboard: 8,41
ft / 2,56 m
Ship tends to be wet forward
Ship
space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 76,7%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 56,4%
Waterplane Area: 1 636 Square
feet or 152 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 194%
Structure weight / hull surface
area: 70 lbs/sq ft or 343 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 2,02
- Longitudinal: 17,07
- Overall: 2,50
Excellent machinery, storage,
compartmentation space
Cramped accommodation and workspace
room
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Sensors:
1
x SP-2
1
x RN-1
1
x RWN-M-1
Jeleń
(1943)
Daniel
(1943)
Renifer
(1943)
Karibu
(1943)