niedziela, 10 grudnia 2017

Holownik typu Jeleń 1943 (4 szt.)



Holownik typu Jeleń 1943 (4 szt.)

Niepozorny, lecz bardzo potrzebny okręcik. Jednostki tego typu będą używane na obszarze PPTR, gdzie prócz typowych zadań holowniczych będą dodatkowo pełnić rolę transportową i komunikacyjną.
Jest pewna grupa członków naszych sił zbrojnych w koloniach, dla której okręciki tego rodzaju są najważniejsze; to strażnicy wybrzeża. Pełnią oni służbę na będących w naszym posiadaniu ważniejszych wysepkach i atolach, na których nie zlokalizowano „regularnych” baz; miejsc takich mamy aktualnie 38, a liczba aktywnych strażników wynosi 49 osób. Zadaniem strażników jest służba obserwacyjno-meldunkowa, a w przypadku zajęcia wyspy lub atolu przez wroga, dodatkowo organizacja oporu we współdziałaniu z krajowcami (nie dotyczy to oczywiście wysp bezludnych). Wyposażeni są oni w radiostacje, optyczne przyrządy obserwacyjne oraz uzbrojenie strzeleckie dla 10-30 osób. Dla nich to właśnie, holowniki prezentowanego i podobnych typów, są jedynym łącznikiem ze światem zewnętrznym, dostarczając zaopatrzenie, pocztę, ewentualnych zmienników oraz umożliwiając okresowy kontakt z osobami z ich własnego kręgu kulturowego.
Holowniki typu Jeleń mogą samodzielnie holować na pełnym morzu jednostki o wyporności do 14 000 t oraz przewozić ładunki do 50 t i do 7 pasażerów. Dodatkowo wyposażone są w szumonamiernik i 8 małych bg, co pozwala raczej na odstraszanie niż skuteczne zwalczanie nieprzyjacielskich OP.
Z uwagi na „niebojowy” charakter jednostki, dokonałem kilku „ręcznych” korekt raportu; zmniejszyłem liczbę załogi, koszty budowy oraz odporność na uszkodzenia, a zwiększyłem moc maszyn.



Jeleń, Poland Tug boat laid down 1943

Displacement:
            351 t light; 359 t standard; 399 t normal; 431 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (112,17 ft / 108,27 ft) x 21,65 ft x (10,83 / 11,50 ft)
            (34,19 m / 33,00 m) x 6,60 m  x (3,30 / 3,51 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 500 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      2nd DC/AS Mortars
      8 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 2 reloads - 1,102 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 1 388 ihp / 1 035 Kw = 13,00 kts
            Range 5 500nm at 9,00 kts
            Bunker at max displacement = 71 tons

Complement:
            22 - 29

Cost:
            £0,075 million / $0,301 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,5%
               - Guns: 1 tons, 0,2%
               - Weapons: 1 tons, 0,3%
            Machinery: 76 tons, 19,0%
            Hull, fittings & equipment: 220 tons, 55,3%
            Fuel, ammunition & stores: 48 tons, 12,1%
            Miscellaneous weights: 52 tons, 13,1%
               - Hull below water: 50 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              584 lbs / 265 Kg = 31,3 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 9,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 44 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,37

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,559
            Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
            'Natural speed' for length: 10,41 kts
            Power going to wave formation at top speed: 71 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 1,48 ft / 0,45 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Forward deck:       25,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Aft deck:    25,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        25,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Average freeboard:                      8,41 ft / 2,56 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 76,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 56,4%
            Waterplane Area: 1 636 Square feet or 152 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 194%
            Structure weight / hull surface area: 70 lbs/sq ft or 343 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,02
                        - Longitudinal: 17,07
                        - Overall: 2,50
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Sensors:
1 x SP-2
1 x RN-1
1 x RWN-M-1

Jeleń (1943)
Daniel (1943)
Renifer (1943)
Karibu (1943)



14 komentarzy:

  1. Bardzo ładne i pożyteczne okręty, mające również możliwość pełnienia funkcji pomocniczych dozorowców. Mam tylko jedną wątpliwość: czy koniecznie należało je budować? Można było przecież dokonać rekwizycji stosownych jednostek cywilnych, a wolne moce stoczniowe przeznaczyć na budowę np. 4 dużych ścigaczy okrętów podwodnych. Muszę przyznać, że podoba mi się koncepcja wykorzystania "strażników" w charakterze potencjalnych animatorów ruchu oporu! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS. Komin okrętu jest bardzo niski, więc przypuszczam, że odpowiedni ciąg kominowy wymusza wentylator.
      ŁK

      Usuń
    2. Jeżeli trawler rybacki na pomocniczy dozorowiec się jako-tako nadaje, to poważnym holownikiem bez wymiany napędu, wzmocnienia konstrukcji itd. nie będzie.
      Słusznie przypuszczasz, zastosowano wymuszony mechanicznie ciąg kominowy.

      JKS

      Usuń
    3. Trawler rybacki, z racji tradycyjnie dobrej dzielności morskiej, będzie znacznie więcej niż "jako-takim" dozorowcem pomocniczym. :) Choć rasowym holownikiem, tu bezwzględnie masz rację, raczej się nie stanie. Pisząc powyżej o opcji rekwizycji jednostek cywilnych miałem na myśli właśnie duże, pełnomorskie holowniki.
      ŁK

      Usuń
    4. Nie mamy nadmiaru cywilnych pełnomorskich holowników. W czasie pokoju poważne zadania holownicze na pełnym morzu realizowały duże holowniki MW, więc cywilni armatorzy nie widzieli potrzeby, sensu itd.

      JKS

      Usuń
    5. Uzupełniając powyższą odpowiedź:
      - tam, gdzie port wojenny stanowi część portu handlowego, obsługiwany jest przez podległe kapitanatowi portu handlowego holowniki cywilne;
      - holowniki portowe i redowe MW używane są tam, gdzie port ma przeznaczenie wyłącznie lub głównie wojenne;
      - w momencie wybuchu wojny posiadaliśmy 6 pełnomorskich (w tym 4 oceaniczne) holowników MW;
      - ponieważ wejścia na mieliznę czy inne awarie okrętów wojennych w czasie pokoju nie zdarzają się zbyt często, pełnomorskie holowniki MW miały sporo "wolnych mocy przerobowych", świadczyły więc odpłatne usługi armatorom cywilnym;
      - w przypadku potrzeby zapewnienia usługi holowniczo-ratowniczej na odległym akwenie, często bardziej opłaca się wynająć holownik obcy, tym bardziej jeśli ma znacznie bliżej do miejsca akcji niż holownik z portu własnego;
      - z trzech ostatnich powodów zarządy portów handlowych - a tym bardziej armatorzy prywatni - nie widziały potrzeby inwestowania w ten rodzaj taboru, stąd brak odpowiednich do zarekwirowania jednostek cywilnych.

      JKS

      Usuń
  2. Ależ huśtawka napięcia w Twoim scenariuszu. Tu bitwy lotniczo morskie, a za chwilę przerwa na holownik! Mnie to nieco wybija z rytmu.

    Nie bardzo widzę tutaj hak holowniczy, a poprzednio rysowałeś dość duże haki.
    Ponadto nie bardzo wiem jak łódka pokładowa jest obsługiwana, bo nie widzę dźwigu.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hak holowniczy jest częściowo zasłonięty przez reling, szukaj poniżej lufy nkm-u. Postęp w jakości produkowanej stali umożliwił zmniejszenie rozmiarów haków; kieł haka o średnicy ok. 20 cm ma naprawdę dużą wytrzymałość.
      Łódź robocza wg moich szacunków waży 140-150 kg; przed wodowaniem ręcznie przesuwana jest ukośnie w stronę rufy i jednej z burt, a tam już podejmowana przez jeden z żurawików do obsługi ładowni.

      JKS

      Usuń
  3. O holowniku nie da się dłużej dyskutować! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Holownikowi zrobiło się bardzo przykro, płacze... Małych nikt nie szanuje!

      JKS

      Usuń
    2. OK! Przepraszam małego holownika, ale i tak byłem najbardziej "zajadłym" dyskutantem w tej odsłonie bloga! :)
      ŁK

      Usuń
    3. No dobrze już, dobrze... Mam nadzieję, że nie dojdzie do autyzmu i choroby sierocej :).

      JKS

      Usuń
    4. Więc może na pocieszenie ktoś poda przykład okrętu rasowego (bojowego) przepędzonego lub zatopionego przez jakiegoś pomocniczego malucha? Nie przypominam sobie, ale mogło coś takiego być, na pewno okręty takie brały często udział w odpieraniu ataków lotniczych.

      Usuń
    5. Tak na szybko i nie do końca w temacie. Japoński krążownik pomocniczy "Hokoku Maru" (8 x 140 mm) został zatopiony 11.11.1942 r. przez tandem złożony z indyjskiego trałowca "Bengal" (1 x 76 mm) i holenderskiego tankowca "Ondina" (1 x 102 mm).
      ŁK

      Usuń