Niszczyciel eskortowy typu Pałuki 1942-1943 (12 szt.)
Dość
trudny do sklasyfikowania okręt; na niszczyciel eskortowy za duży, na
niszczyciel klasyczny za wolny, co to za czort… Ja, biorąc pod uwagę przede
wszystkim przeznaczenie tej jednostki, klasyfikuję ją jako duży niszczyciel
eskortowy. Jeśli ktoś nazwie Pałuki
małym niszczycielem, kopii o to kruszyć nie będę.
Głównym
zadaniem okrętów tego typu jest eskorta drugorzędnych zespołów dużych okrętów (np.
lotniskowce eskortowe) oraz szczególnie ważnych konwojów. Dla umożliwienia
realizacji tych zadań, jednostka została wyposażona w liczną i silną artylerię
plot oraz zróżnicowany zestaw broni pop. Wadą mogą być niezbyt korzystne
sektory ostrzału stanowisk 40 mm, ale biorąc pod uwagę ograniczone rozmiary
kadłuba, niczego lepszego nie byłem w stanie wymyślić.
Na
uwagę zasługuje bogate wyposażenie radionawigacyjne okrętu. Ponieważ raport
niektóre elementy pomija, a inne opisuje symbolami, które dla mniej uważnie
śledzącego bloga czytelnika mogą być niezrozumiałe, przedstawiam poniżej listę
tych urządzeń:
-
2 radiodalocelowniki o bazie 4 m typu RDC-P-4,
-
1 szumonamiernik typu SP-3,
-
1 sonar typu SA-2,
-
1 radiostacja dalekiego zasięgu,
-
1 radiostacja średniego zasięgu,
-
2 radiostacje krótkiego zasięgu,
-
1 radionamiernik typu RN-1,
-
1 radionamiernik typu RN-2,
-
1 radionamiernik wysokiej częstotliwości typu RNWC-1,
-
1 radar kontroli powietrznej i powierzchni morza typu RWN-PM-1.
Ponieważ
Pałuki mają korzystny hydrodynamicznie,
„nowoczesny” kształt kadłuba oraz wyposażone są w gruszkę dziobową, udało się uzyskać
prędkość maksymalną większą, niż by to wynikało z niemodyfikowanego raportu (24,7
w). Właściwości morskie – jak na okręt tej wielkości – są naprawdę dobre i
umożliwiają towarzyszenie największym okrętom bojowym, nawet w bardzo trudnych
stanach pogodowych.
Prócz
załogi stałej (107 osób), okręt jest w stanie przewieźć na dłuższych trasach ok.
30-40 „pasażerów” (wyratowani rozbitkowie, desant itp.); na krótszych odcinkach
(do 48 godz. rejsu) zdolność ta wynosi ok. 150 osób. Z tego też powodu, na
jednostce umieszczono ponadnormatywną ilość środków ratunkowych (łodzie +
tratwy), łącznie dla 254 osób.
Pałuki, Poland Destroyer escort laid down
1942
Displacement:
990
t light; 1 071 t standard; 1 303 t normal; 1 488 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(327,84
ft / 321,85 ft) x 35,76 ft x (11,48 / 12,39 ft)
(99,93
m / 98,10 m) x 10,90 m x (3,50 / 3,78 m)
Armament:
6
- 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1939 Model
3 x Twin mounts on centreline ends, majority
aft
1
raised mount aft - superfiring
6
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 600 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck aft
2
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck
forward
1
raised mount
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 250 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2
raised mounts
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2
double raised mounts
3
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 250 per
gun
Breech loading guns in deck mounts, 1933
Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
1
raised mount
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1
double raised mount
Weight of broadside 212 lbs / 96 kg
Main Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 23,79 ft / 7,25 m torpedoes - 1,613 t each, 6,451 t
total
In
1 sets of deck mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 36 reloads – 7,667 t total
in
stern depth charge raks
2nd
DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 7,667 t Total
in depth charge throwers
3nd
DC/AS Mortars
1
- 66,14 lbs / 30,00 kg ahead throwing AS Mortar + 84 reloads - 2,510 t Total
hedgehog style A/S mortars
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 8 716 shp / 6 502 Kw = 27,80 kts
Range
10 300nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 417 tons
Complement:
107
- 140
Cost:
£0,606
million / $2,426 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
106 tons, 8,2%
- Guns: 71 tons, 5,4%
- Weapons: 36 tons, 2,8%
Armour:
1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
228 tons, 17,5%
Hull,
fittings & equipment: 620 tons, 47,6%
Fuel,
ammunition & stores: 313 tons, 24,0%
Miscellaneous
weights: 35 tons, 2,7%
- Hull below water: 13 tons
- On freeboard deck: 11 tons
- Above deck: 12 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 496 lbs / 1 132 Kg = 70,7 x 4,1
" / 105 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,20
Metacentric
height 1,5 ft / 0,5 m
Roll
period: 12,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,38
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,42
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
an extended bulbous bow and large transom
stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,345 / 0,365
Length
to Beam Ratio: 9,00 : 1
'Natural
speed' for length: 21,15 kts
Power
going to wave formation at top speed: 52 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,20 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 19,36 ft /
5,90 m, 16,40 ft / 5,00 m
- Forward deck: 30,00%, 16,40 ft / 5,00
m, 16,40 ft / 5,00 m
- Aft deck: 40,00%, 8,53 ft / 2,60 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Quarter deck: 14,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Average freeboard: 12,34 ft / 3,76 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 81,4%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 131,8%
Waterplane
Area: 7 123 Square feet or 662 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 170%
Structure
weight / hull surface area: 57 lbs/sq ft or 280 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 2,29
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Sensors:
2 x RDC-P-4
1 x SP-3
1 x SA-2
1 x RN-2
1 x RN-1
1 x RNWC-1
1 x RWN-PM-1
Pałuki (1942)
Łużyce (1942)
Barcja (1942)
Jaćwież (1942)
Sambia (1942)
Pomezania (1942)
Pogezania (1942)
Natangia (1942)
Nadrowia (1943)
Skalowia (1943)
Galindia (1943)
Lubawia (1943)