niedziela, 29 października 2017

Niszczyciel eskortowy typu Pałuki 1942-1943 (12 szt.)



Niszczyciel eskortowy typu Pałuki 1942-1943 (12 szt.)

Dość trudny do sklasyfikowania okręt; na niszczyciel eskortowy za duży, na niszczyciel klasyczny za wolny, co to za czort… Ja, biorąc pod uwagę przede wszystkim przeznaczenie tej jednostki, klasyfikuję ją jako duży niszczyciel eskortowy. Jeśli ktoś nazwie Pałuki małym niszczycielem, kopii o to kruszyć nie będę.
Głównym zadaniem okrętów tego typu jest eskorta drugorzędnych zespołów dużych okrętów (np. lotniskowce eskortowe) oraz szczególnie ważnych konwojów. Dla umożliwienia realizacji tych zadań, jednostka została wyposażona w liczną i silną artylerię plot oraz zróżnicowany zestaw broni pop. Wadą mogą być niezbyt korzystne sektory ostrzału stanowisk 40 mm, ale biorąc pod uwagę ograniczone rozmiary kadłuba, niczego lepszego nie byłem w stanie wymyślić.
Na uwagę zasługuje bogate wyposażenie radionawigacyjne okrętu. Ponieważ raport niektóre elementy pomija, a inne opisuje symbolami, które dla mniej uważnie śledzącego bloga czytelnika mogą być niezrozumiałe, przedstawiam poniżej listę tych urządzeń:
- 2 radiodalocelowniki o bazie 4 m typu RDC-P-4,
- 1 szumonamiernik typu SP-3,
- 1 sonar typu SA-2,
- 1 radiostacja dalekiego zasięgu,
- 1 radiostacja średniego zasięgu,
- 2 radiostacje krótkiego zasięgu,
- 1 radionamiernik typu RN-1,
- 1 radionamiernik typu RN-2,
- 1 radionamiernik wysokiej częstotliwości typu RNWC-1,
- 1 radar kontroli powietrznej i powierzchni morza typu RWN-PM-1.
Ponieważ Pałuki mają korzystny hydrodynamicznie, „nowoczesny” kształt kadłuba oraz wyposażone są w gruszkę dziobową, udało się uzyskać prędkość maksymalną większą, niż by to wynikało z niemodyfikowanego raportu (24,7 w). Właściwości morskie – jak na okręt tej wielkości – są naprawdę dobre i umożliwiają towarzyszenie największym okrętom bojowym, nawet w bardzo trudnych stanach pogodowych.
Prócz załogi stałej (107 osób), okręt jest w stanie przewieźć na dłuższych trasach ok. 30-40 „pasażerów” (wyratowani rozbitkowie, desant itp.); na krótszych odcinkach (do 48 godz. rejsu) zdolność ta wynosi ok. 150 osób. Z tego też powodu, na jednostce umieszczono ponadnormatywną ilość środków ratunkowych (łodzie + tratwy), łącznie dla 254 osób.
 

Pałuki, Poland Destroyer escort laid down 1942

Displacement:
            990 t light; 1 071 t standard; 1 303 t normal; 1 488 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (327,84 ft / 321,85 ft) x 35,76 ft x (11,48 / 12,39 ft)
            (99,93 m / 98,10 m) x 10,90 m  x (3,50 / 3,78 m)

Armament:
      6 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1939 Model
              3 x Twin mounts on centreline ends, majority aft
                        1 raised mount aft - superfiring
      6 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck aft
                        2 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 250 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      3 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 250 per gun
              Breech loading guns in deck mounts, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
                        1 raised mount
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 double raised mount
      Weight of broadside 212 lbs / 96 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 23,79 ft / 7,25 m torpedoes - 1,613 t each, 6,451 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 36 reloads – 7,667 t total
            in stern depth charge raks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 7,667 t Total
in depth charge throwers
      3nd DC/AS Mortars
      1 - 66,14 lbs / 30,00 kg ahead throwing AS Mortar + 84 reloads - 2,510 t Total
hedgehog style A/S mortars

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 8 716 shp / 6 502 Kw = 27,80 kts
            Range 10 300nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 417 tons

Complement:
            107 - 140

Cost:
            £0,606 million / $2,426 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 106 tons, 8,2%
               - Guns: 71 tons, 5,4%
               - Weapons: 36 tons, 2,8%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 228 tons, 17,5%
            Hull, fittings & equipment: 620 tons, 47,6%
            Fuel, ammunition & stores: 313 tons, 24,0%
            Miscellaneous weights: 35 tons, 2,7%
               - Hull below water: 13 tons
               - On freeboard deck: 11 tons
               - Above deck: 12 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 496 lbs / 1 132 Kg = 70,7 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,20
            Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
            Roll period: 12,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,38
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,42

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              an extended bulbous bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,345 / 0,365
            Length to Beam Ratio: 9,00 : 1
            'Natural speed' for length: 21,15 kts
            Power going to wave formation at top speed: 52 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,20 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  19,36 ft / 5,90 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Forward deck:       30,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Aft deck:    40,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        14,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Average freeboard:                      12,34 ft / 3,76 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 131,8%
            Waterplane Area: 7 123 Square feet or 662 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 170%
            Structure weight / hull surface area: 57 lbs/sq ft or 280 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 2,29
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Sensors:
2 x RDC-P-4
1 x SP-3
1 x SA-2
1 x RN-2
1 x RN-1
1 x RNWC-1
1 x RWN-PM-1

Pałuki (1942)
Łużyce (1942)
Barcja (1942)
Jaćwież (1942)
Sambia (1942)
Pomezania (1942)
Pogezania (1942)
Natangia (1942)
Nadrowia (1943)
Skalowia (1943)
Galindia (1943)
Lubawia (1943)