Budowa kolumbijskiego holownika pełnomorskiego typu Titán 1937 (1 jednostka)
Pełnomorski holownik z dodatkową
funkcją p.poż. Typowe zadania okrętu to:
- holowanie na pełnym morzu jednostek,
które utraciły możliwość samodzielnego ruchu lub jednostek bez napędu (duże
barki, doki i dźwigi pływające, duże elementy budowli hydrotechnicznych itp.);
- ściąganie z mielizn i innych
przeszkód podwodnych większych jednostek;
- gaszenie pożarów na jednostkach
pływających (wyjątkowo na lądzie).
W celu realizacji tych zadań, holownik
może towarzyszyć zespołom okrętów bojowych lub konwojom.
Okręt wyposażony został w komplet lin
holowniczych, dwie armatki wodne, dwie pompy pożarowe i dwie odwadniające oraz
zbiorniki na 240 t środka gaśniczego. Uciąg na palu tego holownika wynosi 54 T,
co umożliwia holowanie na spokojnym morzu jednostek o wyporności do 50 000 tn. Dodatkowo,
istnieje możliwość przewozu do 44 t ładunku i do 40 osób (np. rozbitków lub
części załogi holowanej jednostki).
Holownik zbudowała stocznia Construcción
Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł
krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość
typowy dla holowników pełnomorskich tego okresu.
Napęd
Dwa
kotły olejowe White-Forster/CNPM w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe
potrójnego rozprężania CNPM w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na
okręcie zamontowano:
- 1xIx102
mm/40 BSB M1928, przy elewacji
maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 14,97 kg wynosi 11800
m;
- 1xIIx37
mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 2xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Do
kierowania ogniem służy dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Inne
Na okręcie zainstalowano pięć radiostacji i
radionamiernik.
Titán, Great Colombia tugboat laid down 1936, launched 1937, completed 1937 (engine 1936)
Displacement:
927 t light; 956 t
standard; 1 187 t normal; 1 371 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(188,20 ft / 185,70 ft)
x 31,50 ft x (12,14 / 13,67 ft)
(57,36 m / 56,60 m) x
9,60 m x (3,70 / 4,17 m)
Armament:
1 - 4,02" / 102 mm 40,0
cal gun - 33,00lbs / 14,97kg shells, 150 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1928 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 1,46" / 37,0 mm
57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1936 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 36 lbs /
17 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
4 800 ihp / 3 581 Kw = 14,99 kts
Range 10 400nm at
11,00 kts
Bunker normal = 230
tons, at max displacement = 414 tons
Complement:
100 - 131
Cost:
£0,378 million / $1,511
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 6 tons, 0,5%
- Guns: 6 tons, 0,5%
Armour: 1 tons, 0,1%
- Armament: 1 tons, 0,1%
Machinery: 268 tons,
22,6%
Hull, fittings &
equipment: 356 tons, 30,0%
Fuel, ammunition &
stores: 260 tons, 21,9%
Miscellaneous weights:
296 tons, 24,9%
- Hull below water: 240 tons
- Hull above water: 52 tons
- Above deck: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 567 lbs / 710 Kg = 48,4 x 4,0 " /
102 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,66
Metacentric height 2,0
ft / 0,6 m
Roll period: 9,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,74
Hull form characteristics:
Hull has low quarterdeck
,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,585 / 0,600
Length to Beam Ratio:
5,90 : 1
'Natural speed' for
length: 13,63 kts
Power going to wave
formation at top speed: 67 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 7,90 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 32,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 30,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Quarter deck: 20,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 14,58 ft / 4,44 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 102,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 129,2%
Waterplane Area:
4 218 Square feet or 392 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 140%
Structure weight / hull
surface area: 42 lbs/sq ft or 207 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,81
-
Longitudinal: 7,82
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
