wtorek, 18 listopada 2025

Budowa kolumbijskiego holownika pełnomorskiego typu Titán 1937 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego holownika pełnomorskiego typu Titán 1937 (1 jednostka)

Pełnomorski holownik z dodatkową funkcją p.poż. Typowe zadania okrętu to:
- holowanie na pełnym morzu jednostek, które utraciły możliwość samodzielnego ruchu lub jednostek bez napędu (duże barki, doki i dźwigi pływające, duże elementy budowli hydrotechnicznych itp.);
- ściąganie z mielizn i innych przeszkód podwodnych większych jednostek;
- gaszenie pożarów na jednostkach pływających (wyjątkowo na lądzie).
W celu realizacji tych zadań, holownik może towarzyszyć zespołom okrętów bojowych lub konwojom.
Okręt wyposażony został w komplet lin holowniczych, dwie armatki wodne, dwie pompy pożarowe i dwie odwadniające oraz zbiorniki na 240 t środka gaśniczego. Uciąg na palu tego holownika wynosi 54 T, co umożliwia holowanie na spokojnym morzu jednostek o wyporności do 50 000 tn. Dodatkowo, istnieje możliwość przewozu do 44 t ładunku i do 40 osób (np. rozbitków lub części załogi holowanej jednostki).
Holownik zbudowała stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość typowy dla holowników pełnomorskich tego okresu.
Napęd
Dwa kotły olejowe White-Forster/CNPM w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania CNPM w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx102 mm/40 BSB M1928, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 14,97 kg wynosi 11800 m;
- 1xIIx37 mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 2xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem służy dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Inne
Na okręcie zainstalowano pięć radiostacji i radionamiernik.

Titán, Great Colombia tugboat laid down 1936, launched 1937, completed 1937 (engine 1936)

Displacement:
            927 t light; 956 t standard; 1 187 t normal; 1 371 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (188,20 ft / 185,70 ft) x 31,50 ft x (12,14 / 13,67 ft)
            (57,36 m / 56,60 m) x 9,60 m  x (3,70 / 4,17 m)

Armament:
      1 - 4,02" / 102 mm 40,0 cal gun - 33,00lbs / 14,97kg shells, 150 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1928 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 1,46" / 37,0 mm 57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1936 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 36 lbs / 17 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 4 800 ihp / 3 581 Kw = 14,99 kts
            Range 10 400nm at 11,00 kts
            Bunker normal = 230 tons, at max displacement = 414 tons

Complement:
            100 - 131

Cost:
            £0,378 million / $1,511 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 6 tons, 0,5%
               - Guns: 6 tons, 0,5%
            Armour: 1 tons, 0,1%
               - Armament: 1 tons, 0,1%
            Machinery: 268 tons, 22,6%
            Hull, fittings & equipment: 356 tons, 30,0%
            Fuel, ammunition & stores: 260 tons, 21,9%
            Miscellaneous weights: 296 tons, 24,9%
               - Hull below water: 240 tons
               - Hull above water: 52 tons
               - Above deck: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 567 lbs / 710 Kg = 48,4 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,66
            Metacentric height 2,0 ft / 0,6 m
            Roll period: 9,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,74

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,585 / 0,600
            Length to Beam Ratio: 5,90 : 1
            'Natural speed' for length: 13,63 kts
            Power going to wave formation at top speed: 67 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,90 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       32,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:                30,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Quarter deck:        20,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      14,58 ft / 4,44 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 102,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 129,2%
            Waterplane Area: 4 218 Square feet or 392 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 140%
            Structure weight / hull surface area: 42 lbs/sq ft or 207 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,81
                        - Longitudinal: 7,82
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

7 komentarzy:

  1. Potężny holownik, według ówczesnych standardów to I liga światowa wśród tego rodzaju jednostek. W razie potrzeby, po dozbrojeniu w broń przeciwpodwodną, może pełnić nawet funkcję eskortowca w typie korwety. Fajnie też, że zachowujesz konsekwentnie (dla jednostek tego rodzaju) napęd parowy tłokową maszyną potrójnej ekspansji.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. To mi się podoba, solidna armata na u-booty na decku! A nie jak holownik Admiralicji wysłany do akcji przy uszkodzonym niszczycielu sobie u-boot topi jak szczenię (jeden z nielicznych przykładów ludzkiego traktowania rozbitków, bo łódź ratowniczą podwodny wyholował z oceanu na pięć mil morskich od brzegu, aby załodze nic się nie stało), dziób lodołamacza, to też cenna cecha dla takiej jednostki, może nawet brać udział w wyprawach antarktycznych, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziób może i podobny do dziobów lodołamaczy, ale kadłub nie posiada specjalnych wzmocnień, więc do łamania grubszych lodów się nie nadaje.

      JKS

      Usuń
    2. Ale do staranowania wynurzonego OP może się przydać.

      Marlos

      Usuń
    3. Jeśli się nie mylę, to kolega Marlos debiutuje z komentarzem. Witam i proszę o więcej!
      Tak, do taranowania OP się nada.

      JKS

      Usuń
    4. Już raz się odezwałem ale dziękuję.

      Marlos

      Usuń
    5. Jeśli to już drugi raz, to tym lepiej. Geometria mówi, że dwa punkty wyznaczają prostą; proszę po tej prostej nadal podążać.

      JKS

      Usuń