Budowa kolumbijskiego holownika pełnomorskiego typu Titán 1937 (1 jednostka)
Pełnomorski holownik z dodatkową
funkcją p.poż. Typowe zadania okrętu to:
- holowanie na pełnym morzu jednostek,
które utraciły możliwość samodzielnego ruchu lub jednostek bez napędu (duże
barki, doki i dźwigi pływające, duże elementy budowli hydrotechnicznych itp.);
- ściąganie z mielizn i innych
przeszkód podwodnych większych jednostek;
- gaszenie pożarów na jednostkach
pływających (wyjątkowo na lądzie).
W celu realizacji tych zadań, holownik
może towarzyszyć zespołom okrętów bojowych lub konwojom.
Okręt wyposażony został w komplet lin
holowniczych, dwie armatki wodne, dwie pompy pożarowe i dwie odwadniające oraz
zbiorniki na 240 t środka gaśniczego. Uciąg na palu tego holownika wynosi 54 T,
co umożliwia holowanie na spokojnym morzu jednostek o wyporności do 50 000 tn. Dodatkowo,
istnieje możliwość przewozu do 44 t ładunku i do 40 osób (np. rozbitków lub
części załogi holowanej jednostki).
Holownik zbudowała stocznia Construcción
Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł
krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość
typowy dla holowników pełnomorskich tego okresu.
Napęd
Dwa
kotły olejowe White-Forster/CNPM w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe
potrójnego rozprężania CNPM w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na
okręcie zamontowano:
- 1xIx102
mm/40 BSB M1928, przy elewacji
maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 14,97 kg wynosi 11800
m;
- 1xIIx37
mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 2xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Do
kierowania ogniem służy dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Inne
Na okręcie zainstalowano pięć radiostacji i
radionamiernik.
Titán, Great Colombia tugboat laid down 1936, launched 1937, completed 1937 (engine 1936)
Displacement:
927 t light; 956 t
standard; 1 187 t normal; 1 371 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(188,20 ft / 185,70 ft)
x 31,50 ft x (12,14 / 13,67 ft)
(57,36 m / 56,60 m) x
9,60 m x (3,70 / 4,17 m)
Armament:
1 - 4,02" / 102 mm 40,0
cal gun - 33,00lbs / 14,97kg shells, 150 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1928 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 1,46" / 37,0 mm
57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1936 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 36 lbs /
17 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
4 800 ihp / 3 581 Kw = 14,99 kts
Range 10 400nm at
11,00 kts
Bunker normal = 230
tons, at max displacement = 414 tons
Complement:
100 - 131
Cost:
£0,378 million / $1,511
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 6 tons, 0,5%
- Guns: 6 tons, 0,5%
Armour: 1 tons, 0,1%
- Armament: 1 tons, 0,1%
Machinery: 268 tons,
22,6%
Hull, fittings &
equipment: 356 tons, 30,0%
Fuel, ammunition &
stores: 260 tons, 21,9%
Miscellaneous weights:
296 tons, 24,9%
- Hull below water: 240 tons
- Hull above water: 52 tons
- Above deck: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 567 lbs / 710 Kg = 48,4 x 4,0 " /
102 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,66
Metacentric height 2,0
ft / 0,6 m
Roll period: 9,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,74
Hull form characteristics:
Hull has low quarterdeck
,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,585 / 0,600
Length to Beam Ratio:
5,90 : 1
'Natural speed' for
length: 13,63 kts
Power going to wave
formation at top speed: 67 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 7,90 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 32,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 30,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Quarter deck: 20,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 14,58 ft / 4,44 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 102,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 129,2%
Waterplane Area:
4 218 Square feet or 392 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 140%
Structure weight / hull
surface area: 42 lbs/sq ft or 207 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,81
-
Longitudinal: 7,82
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Potężny holownik, według ówczesnych standardów to I liga światowa wśród tego rodzaju jednostek. W razie potrzeby, po dozbrojeniu w broń przeciwpodwodną, może pełnić nawet funkcję eskortowca w typie korwety. Fajnie też, że zachowujesz konsekwentnie (dla jednostek tego rodzaju) napęd parowy tłokową maszyną potrójnej ekspansji.
OdpowiedzUsuńŁK
To mi się podoba, solidna armata na u-booty na decku! A nie jak holownik Admiralicji wysłany do akcji przy uszkodzonym niszczycielu sobie u-boot topi jak szczenię (jeden z nielicznych przykładów ludzkiego traktowania rozbitków, bo łódź ratowniczą podwodny wyholował z oceanu na pięć mil morskich od brzegu, aby załodze nic się nie stało), dziób lodołamacza, to też cenna cecha dla takiej jednostki, może nawet brać udział w wyprawach antarktycznych, karol flibustier
OdpowiedzUsuńDziób może i podobny do dziobów lodołamaczy, ale kadłub nie posiada specjalnych wzmocnień, więc do łamania grubszych lodów się nie nadaje.
UsuńJKS
Ale do staranowania wynurzonego OP może się przydać.
UsuńMarlos
Jeśli się nie mylę, to kolega Marlos debiutuje z komentarzem. Witam i proszę o więcej!
UsuńTak, do taranowania OP się nada.
JKS
Już raz się odezwałem ale dziękuję.
UsuńMarlos
Jeśli to już drugi raz, to tym lepiej. Geometria mówi, że dwa punkty wyznaczają prostą; proszę po tej prostej nadal podążać.
UsuńJKS