Eskortowiec typu Pyton 1940-1941 (6 szt.)
Prezentowany
eskortowiec pełnomorski jest drugim typem okrętu zbudowanym na bazie projektu
uniwersalnego PU-750-2, pierwszym był patrolowiec Sokotra (PB-27 1939). W porównaniu do patrolowca, eskortowiec
posiada silniejsze uzbrojenie artyleryjskie oraz większy zapas bomb
głębinowych. Dokonano także kilku zmian natury „kosmetycznej”, m.in.
nieznacznie zmieniono przekrój komina, przesunięto w stronę dziobu platformę
reflektora oraz częściowo zmieniono usytuowanie iluminatorów w kadłubie.
Obniżył się w porównaniu do patrolowca zasięg maksymalny, co jest skutkiem
wzmocnienia uzbrojenia.
Troszkę
martwi mnie mała ilość działek do bezpośredniej samoobrony plot, niestety na
tym kadłubie nie dało się już sensownie upchnąć nawet dodatkowych nkm-ów, bez
rezygnacji z innych elementów uzbrojenia. Ponieważ jednak ważniejszym zadaniem Pytona jest obrona plot powierzonych
jego pieczy statków lub okrętów, a nie własna obrona, martwi mnie to – jak
napisałem wyżej – tylko troszkę.
Zadania
stawiane przed tą jednostką wydają się być jasne; przede wszystkim eskorta
pełnomorskich konwojów, a w razie potrzeby również wzmocnienie ochrony plot i
pop zespołów wielkich okrętów. Zarówno duży zasięg, jaki i – zaskakująco dobre,
jak dla okrętu tej wielkości – właściwości morskie, pozwalają na działanie
nawet na najodleglejszych akwenach. Bardzo prawdopodobne jest znaczne
rozszerzenie serii okrętów tego typu, jeżeli tylko nie wykażą większych wad w
początkowym okresie eksploatacji.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/dda568522546764
Pyton, Poland Escort ship laid down 1940
Displacement:
522
t light; 556 t standard; 750 t normal; 905 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(236,94
ft / 232,94 ft) x 27,89 ft x (9,19 / 10,46 ft)
(72,22
m / 71,00 m) x 8,50 m x (2,80 / 3,19 m)
Armament:
2
- 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1939 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4
- 1,57" / 40,0 mm 65,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Quad mount on centreline, aft deck aft
1
raised mount
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2
raised mounts
Weight of broadside 75 lbs / 34 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 30 reloads - 6,456 t total
in
Stern depth charge racks
2nd DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 5,246 t total
in
Depth charge throwers
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
-
Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 5 074 shp / 3 785 Kw = 22,00 kts
Range
11 400nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 349 tons
Complement:
71
- 93
Cost:
£0,283
million / $1,132 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
46 tons, 6,2%
- Guns: 30 tons, 4,0%
- Weapons: 16 tons, 2,1%
Armour:
2 tons, 0,3%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 2 tons, 0,2%
Machinery:
136 tons, 18,1%
Hull,
fittings & equipment: 326 tons, 43,5%
Fuel,
ammunition & stores: 229 tons, 30,5%
Miscellaneous
weights: 12 tons, 1,6%
- Hull below water: 8 tons
- On freeboard deck: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 717 lbs / 779 Kg = 48,6 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,28
Metacentric
height 1,1 ft / 0,3 m
Roll
period: 11,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,75
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,466
Length
to Beam Ratio: 8,35 : 1
'Natural
speed' for length: 17,82 kts
Power
going to wave formation at top speed: 60 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 16,40 ft / 5,00 m
- Forward deck: 30,00%, 16,40 ft / 5,00
m, 16,40 ft / 5,00 m
- Aft deck: 30,00%, 8,53 ft / 2,60 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Quarter deck: 20,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Average freeboard: 12,60 ft / 3,84 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 74,4%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 142,8%
Waterplane
Area: 4 269 Square feet or 397 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 198%
Structure
weight / hull surface area: 41 lbs/sq ft or 201 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,84
-
Longitudinal: 4,85
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x DC-P-4
1 x SP-2
1 x SA-2
1x RN-2
1 x RWN-PM-1
Pyton (1940)
Boa (1940)
Anakonda (1940)
Zaskroniec (1941)
Gniewosz (1941)
Żmija (1941)