piątek, 30 kwietnia 2021

Przebudowa krążownika liniowego typu Tiger na szybki pancernik 1939 (1 jednostka)

Przebudowa krążownika liniowego typu Tiger na szybki pancernik 1939 (1 jednostka)

Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK. Niestety, nie udało się nam uzyskać porozumienia w kwestii konfiguracji uzbrojenia. Pomysłodawca zgodził się na wykorzystanie napisanej przez Niego legendy (którą tylko nieznacznie przeredagowałem), lecz ostateczna wersja projektu nie posiada Jego autoryzacji i jest wyłącznie moją „wariacją na temat”

Brytyjski krążownik liniowy Tiger został wycofany ze służby, zgodnie z limitami traktatów rozbrojeniowych, w marcu 1932 r. Podobny los dotknął jeszcze kilka starszych okrętów brytyjskich, oszczędzony został jedynie pancernikowi Iron Duke, któremu przeznaczono funkcję artyleryjskiego okrętu szkolnego. Na potrzeby niniejszej alternatywy założymy, że do tej funkcji wytypowany został Tiger, a na złom powędrował Iron Duke. Byłaby to więc sytuacja analogiczna do zaistniałej we flocie japońskiej, w której funkcję artyleryjskiego okrętu szkolnego powierzono zdeklasowanemu krążownikowi liniowemu Hiei, nb. okrętowi o bardzo zbliżonej do Tigera konstrukcji. Przekształcenie krążownika na okręt szkolny polegało na demontażu pancerza burtowego, wieży artyleryjskiej nr 3 (z pozostawieniem jej barbety), turbin obu zewnętrznych wałów napędowych oraz 19 kotłów parowych, zdemontowany został też środkowy komin. Moc siłowni spadła do 43000 KM, a prędkość maksymalna do 23,5 węzła. Wyporność okrętu obniżyła się do 19800 tn, przy zanurzeniu 6,3 m. W tak okaleczonej postaci, okręt przetrwał niemal do końca 1937 r., kiedy to wiadomość o podjętej przez Japończyków rekonstrukcji krążownika liniowego Hiei, skłoniła do analogicznych działań rząd brytyjski. Przebudowa Tigera została przeprowadzona przez stocznię John Brown w Clydebank, w okresie od 18.11.1937 r. do 23.08.1939 r., w sam czas, aby okręt był gotowy do podjęcia działań od początku DWS. To właśnie Tiger został wyznaczony na flagową jednostkę „Force G” (w miejsce Exetera) i to temu okrętowi przypadło w udziale zniszczenie panzerschiffa Admiral Graf Spee w krótkiej bitwie u ujścia La Platy, pechowego dla Niemców 13.12.1939 r. W bitwie tej spełnił się najbardziej koszmarny sen komandora Langsdorffa; jego okręt dopadł przeciwnik szybszy, silniej uzbrojony i opancerzony. Po trwającej 57 minut walce, prowadzonej z dystansu dochodzącego do 20 km, okręt niemiecki zatonął ze stratami przekraczającymi 70% członków załogi. Tiger został co prawda trzykrotnie trafiony pociskami 283 mm, ale nie miało to większego wpływu na przebieg starcia. Wiosną 1940 r. Tiger wziął udział w kampanii norweskiej, w której wyróżnił się, mimo przewagi po stronie Niemców, skutecznym odegnaniem pary Scharnhorst + Gneisenau w dniu 09.04.1940 r. Od schyłku czerwca 1940 r. do początku kwietnia 1941 r. Tiger przynależał epizodycznie do Floty Śródziemnomorskiej, po czym powrócił na Wyspy Brytyjskie. Brał udział w majowym polowaniu na Bismarcka i uczestniczył w jego finalnym rozstrzelaniu 27.05.1941 r. Dalsze dzieje okrętu nie były już długie. W lipcu 1941 r., w związku z narastającym napięciem na Dalekim Wschodzie, został detaszowany do Singapuru wraz z pancernikiem Prince of Wales. Jego los dopełnił się w bitwie pod Kuantanem, 10.12.1941 r., w której uległ, mimo bohaterskiej obrony, przewadze japońskiego lotnictwa morskiego.

Poniżej opis przebudowy okrętu.

Kadłub

Zlikwidowano kazamaty i wyrównano, „łamaną” z ich powodu, linię burt i pokładu. Przebudowano dziobową część kadłuba, nadając dziobnicy dodatnie wychylenie. Częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.

Napęd

Wymieniono w całości, przywracając układ czterowałowy. Zainstalowano zestaw identyczny do zastosowanego na pancernikach typu King George V.

Uzbrojenie

Ponownie zamontowano, zachowaną w rezerwie, wieżę nr 3 artylerii głównej. Wszystkie działa kalibru 343 mm rozwiercono do kalibru 356 mm. Zmodernizowano wieże artylerii głównej, zwiększając ich elewację maksymalną z 20o do 35o. Pozostałą, istniejącą artylerię zdemontowano. Po przebudowie zestaw artylerii wygląda tak:

- 4xIIx14”/43 (356 mm), przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskami APC i HE 721,0 kg wynosi 31100 m;

- 7xIIx5,25”/50 (134 mm) Mark I, przy elewacji 45o donośność pociskami SAP i HE 36,3 kg wynosi 21400 m, a przy elewacji maksymalnej 70o donośność pociskiem HE wynosi 14170 m;

- 3xVIIIx2-pdr (40 mm/39) Mark VIII, przy elewacji 45o donośność pociskami SAP, AP i HE 0,91 kg wynosi 5940 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pociskiem HE wynosi 3960 m;

- 6xIVx0.5"/62 (12.7 mm) Mark III, przy elewacji  maksymalnej 80o donośność pionowa pociskiem 0,04 kg wynosi 2200 m.

Do kierowania ogniem zamontowano:

- dalocelownik główny o bazie 9,0 m,

- dwa dalocelowniki pomocnicze o bazie 5,6 m,

- trzy dalocelowniki plot o bazie 4,7 m.

Latem 1941 roku wzmocniono artylerię plot, jak następuje:

- na dachu wież nr 2 i 3 zamontowano po jednym zestawie IVx2-pdr (40 mm/39) Mark VIII;

- zdemontowano wszystkie stanowiska IVx0.5"/62 (12.7 mm) Mark III;

- zainstalowano 10xII+6xIx20 mm/70 (0.79") Mark I.

Opancerzenie

Przywrócono opancerzenie pionowe wg schematu zbliżonego do oryginalnego. Zwiększono grubość głównego pokładu pancernego z 25 do 51 mm. Dodano bąble i gródź ptorp o grubości 51 mm. Pozostałe informacje w raporcie i na rysunku.

Inne

Nadbudówki, kominy i maszty przebudowano w całości, zachowując trójnożny szkielet nadbudówki dziobowej. Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne. Na maszcie rufowym zamontowano radar ostrzegania powietrznego Type 79.

W wyniku przebudowy (w odniesieniu do stanu z roku 1914):

- wyporność normalna wzrosła z 28430 do 31088 t;

- moc napędu wzrosła z 85000 do 110000 KM;

- prędkość maksymalna wzrosła z 28,0 do 29,42 w;

- zasięg zwiększył się z 4650 Mm przy 10 w. do 14300 Mm przy 12 w;

- ciężar salwy burtowej wzrósł z 4877 do 5783 kg.

Koszt przebudowy wyniósł 53,4% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Teraz moja próba oceny wartości przebudowanej jednostki. Niewątpliwie, sporą wadą jest usytuowanie wieży 14” nr 3, które uniemożliwia prowadzenie ognia wprost na rufę. Rozważano przeniesienie barbety i montaż tej wieży w superpozycji nad wieżą nr 4. Ponieważ takie rozwiązanie zwiększyłoby znacząco koszt przebudowy, opóźniło jej ukończenie (a tu wojna za pasem!) oraz pogorszyło dzielność morską, zrezygnowano z tej opcji.

Poza tym, nie widzę jakichś większych wad. Artyleria plot już w roku 1939 była bardzo silna, a dwa lata później tym bardziej. Niewątpliwie, gdyby pod Kuantanem zamiast Repulse był Tiger, japońskie lotnictwo miałoby trudniejsze zadanie do wykonania. 

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/73d4518966e20cdb20d49157fc035225.html

Tiger, United Kingdom battleship laid down 1912, launched 1913, completed 1914, rebuilt 1939 (engine 1938)

Displacement:

            27 248 t light; 29 007 t standard; 31 088 t normal; 32 753 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (703,87 ft / 696,85 ft) x 90,55 ft (Bulges 100,72 ft) x (31,50 / 32,89 ft)

            (214,54 m / 212,40 m) x 27,60 m (Bulges 30,70 m)  x (9,60 / 10,03 m)

Armament:

      8 - 14,02" / 356 mm 43,0 cal guns - 1 589,53lbs / 721,00kg shells, 120 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1909 Model

              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread

                        1 raised mount - superfiring

      14 - 5,24" / 133 mm 50,0 cal guns - 80,03lbs / 36,30kg shells, 350 per gun

              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1935 Model

              6 x Twin mounts on sides, evenly spread

              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre

                        1 raised mount

      24 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 2,01lbs / 0,91kg shells, 2 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1923 Model

              2 x 2 row octuple mounts on sides amidships

                        2 raised mounts

              1 x 2 row octuple mount on centreline, aft deck forward

                        1 raised mount

      24 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 500 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1926 Model

              4 x 4 row quad mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

              2 x 4 row quad mounts on sides, aft deck centre

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 13 358 lbs / 5783 kg

Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   10,0" / 254 mm           434,38 ft / 132,40 m   13,45 ft / 4,10 m

            Ends:   4,02" / 102 mm           184,71 ft / 56,30 m     13,45 ft / 4,10 m

              77,76 ft / 23,70 m Unarmoured ends

            Upper: 5,98" / 152 mm           434,38 ft / 132,40 m   7,22 ft / 2,20 m

              Main Belt covers 96% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        2,01" / 51 mm 434,38 ft / 132,40 m   27,89 ft / 8,50 m

            Beam between torpedo bulkheads 70,87 ft / 21,60 m

    - Hull Bulges:

                        2,01" / 51 mm 434,38 ft / 132,40 m   34,12 ft / 10,40 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   9,02" / 229 mm           3,27" / 83 mm             9,02" / 229 mm

            2nd:     0,98" / 25 mm       -                            0,98" / 25 mm

    - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 5,00" / 127 mm

    - Conning towers: Forward 10,00" / 254 mm, Aft 5,00" / 127 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 4 shafts, 110 000 shp / 82 060 Kw = 29,42 kts

            Range 14 300nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 3 746 tons

 Complement:

            1 169 - 1 521

 Cost:

            £1,308 million / $5,232 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 418 tons, 7,8%

               - Guns: 2 418 tons, 7,8%

            Armour: 10 636 tons, 34,2%

               - Belts: 3 653 tons, 11,8%

               - Torpedo bulkhead: 900 tons, 2,9%

               - Bulges: 1 101 tons, 3,5%

               - Armament: 1 591 tons, 5,1%

               - Armour Deck: 3 071 tons, 9,9%

               - Conning Towers: 320 tons, 1,0%

            Machinery: 3 012 tons, 9,7%

            Hull, fittings & equipment: 11 182 tons, 36,0%

            Fuel, ammunition & stores: 3 840 tons, 12,4%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              48 272 lbs / 21 896 Kg = 35,1 x 14,0 " / 356 mm shells or 6,8 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,18

            Metacentric height 5,8 ft / 1,8 m

            Roll period: 17,5 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,66

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,25

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,492 / 0,497

            Length to Beam Ratio: 6,92 : 1

            'Natural speed' for length: 26,40 kts

            Power going to wave formation at top speed: 52 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,10 degrees

            Stern overhang: -1,64 ft / -0,50 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            21,00%,  30,18 ft / 9,20 m,  25,59 ft / 7,80 m

               - Forward deck:       45,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  23,95 ft / 7,30 m

               - Aft deck:    17,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m

               - Quarter deck:        17,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  17,06 ft / 5,20 m

               - Average freeboard:                      22,46 ft / 6,84 m

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,0%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 152,3%

            Waterplane Area: 41 746 Square feet or 3 878 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 116%

            Structure weight / hull surface area: 190 lbs/sq ft or 930 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,95

                        - Longitudinal: 1,66

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily