niedziela, 1 września 2019

Brytyjski krążownik ciężki typu Northumberland 1940 (2 szt.)


Brytyjski krążownik ciężki typu Northumberland 1940 (2 szt.)

Następny projekt z serii „wariacje na temat krążownika waszyngtońskiego” Pomysłodawcą projektu jest kolega Rafał.
Pomysłodawca widzi ten okręt w roli „krążownika eskortowego”, ja jednak uważam, że nie można tej jednostki tak zadaniowo ograniczać. Wprawdzie, tak kaliber, jak i masa pocisku artylerii głównej są dość skromne, ale okręt ten – moim zdaniem – wcale nie stoi na straconej pozycji w walce z typowymi krążownikami ciężkimi tych czasów. Tezę tę rozwinę dalej, teraz przejdę do spraw ogólniejszych.
Założyłem, że ma to być okręt nowoczesny (a może nawet pionierski), stąd następujące rozwiązania:
- stosunkowo „hydrodynamiczny” kształt kadłuba z szeroką pawężą rufową oraz gruszką dziobową;
- zaawansowane technologicznie wieże dział głównego kalibru;
- nowoczesne działa DP, mogące pełnić rolę artylerii średniej;
- najnowsze naonczas urządzenia radarowe.
Napęd okrętu zapewnia 8 wysokociśnieniowych kotłów parowych o mocy jednostkowej 9 625 KM oraz 4 turbiny parowe o mocy nominalnej 19 250 KM. Kotły są rozmieszczone w czterech kotłowniach, po 2 kotły w każdej, oddzielonych od siebie grodziami wodoszczelnymi. Podobna separacja dotyczy czterech oddzielnych maszynowni. Z uwagi na zastosowanie gruszki dziobowej – czego program nie uwzględnia – zastosowano do prędkości „raportowej” współczynnik 1,027.
Uzbrojenie artyleryjskie okrętu składa się z:
- 3xIIIx178/L54 M1935,
- 6xIIx114/L45 M1935,
- 5xIIx40/56,3 M1934,
- 4xIIx20/70 M1939.
Działa 178 mm są daleko idącą modyfikacją, zaprojektowanej w roku 1884 i nieużywanej dotychczas na okrętach RN konstrukcji. Aktualne parametry tych dział to:
- elewacja wieży -5 /+45 st.,
- masa pocisku 72,60 kg,
- prędkość początkowa 930 m/s,
- donośność maksymalna 39 400 m,
- przebijalność pancerza na dystansie 10 000 m – 172 mm,
- szybkostrzelność 5-7/min.
Uniwersalne działa 114 mm posiadają następujące właściwości:
- elewacja wieży -5/+80 st,
- masa pocisku 24,95 kg,
- prędkość początkowa 746 m/s,
- donośność maksymalna 18 960 m.
- przebijalność pancerza na dystansie 10 000 m – 79 mm,
- szybkostrzelność 12-15/min.
Z uwagi na stosunkowo dużą masę pocisku, działa DP mogą pełnić rolę artylerii średniego kalibru.
Działka małokalibrowe mają parametry standardowe dla powszechnie używanych modeli produkcji firm Bofors i Oerlikon.
Opancerzenie okrętu jest – moim zdaniem – całkiem przyzwoite i daje wyraźną przewagę nad wszystkimi mniejszymi okrętami, do niszczyciela włącznie. Przykładowo, główny burtowy pas pancerny jest odporny na trafienia pociskami 127 mm na dystansach pow. 4 900 m.
Na kategoryczne żądanie Pomysłodawcy, zamontowałem na jednostce wyposażenie lotnicze. Ponieważ decyzja ta została podjęta w chwili, kiedy budowa okrętu była już mocno zaawansowana, wykorzystano do tego celu jedynie jeszcze wolne miejsce na pokładzie rufowym. Z tego też powodu, wyposażenie to ma charakter dość symboliczny i obejmuje tylko jeden, niehangarowany samolot typu Fairey Seafox.
Prędkość maksymalna, zasięg i właściwości morskie są raczej typowe dla okrętów tej klasy.
Teraz spróbuję wykazać, że prezentowany okręt nie jest słabszy od swoich potencjalnych przeciwników. Do porównania użyję włoskiego krążownika typu Bolzano (1933) i japońskiego typu Tone (1938). Oto zestawienie głównych parametrów:
- wyporność standardowa – Northumberland 9 997, Bolzano 10 890, Tone 11 215 t;
- salwa minutowa artylerii głównej – Northumberland 9 x 72,6 x 7 = 4 574 kg, Bolzano 8 x 110,57 x 4 = 3 538 kg, Tone 8 x 110,00 x 5 = 4 400 kg;
- opancerzenie burtowe/pokładowe – Northumberland 102/51 mm, Bolzano 70/50 mm, Tone 100/48 mm;
- prędkość maksymalna – Northumberland 33,4, Bolzano 36,0, Tone 35,0 w.
Jak widać, za wyjątkiem prędkości, Northumberland nie ustępuje parametrami swoim potencjalnym rywalom, pomimo mniejszej wielkości. Można tu wprawdzie przytoczyć przypadki innych krążowników ciężkich (Takao z salwą minutową 5 500 kg, czy Admiral Hipper z salwą minutową 4 880 kg), ale były to okręty wyraźnie większe (Takao 11 350 ts, Admiral Hipper 14 050 ts).
Reasumując uważam, że wspólnymi siłami, wraz z kolegą Rafałem (pomimo pewnych rozbieżności) stworzyliśmy pełnowartościową jednostkę, którą ja nazywam „krążownikiem półciężkim”
Dość długi  jak na brytyjskie standardy – czas budowy okrętu, spowodowany jest oczekiwaniem na zakup działek 20 mm oraz wdrożenie elementów napędu i urządzeń radarowych.
Uwaga: różnica w lokalizacji wodnosamolotu pomiędzy rzutem, a bokorysem jest zamierzona.


Northumberland, United Kingdom heavy cruiser laid down 1936, launched 1938, engine built 1939, completed 1940

Displacement:
         9 488 t light; 9 997 t standard; 10 767 t normal; 11 384 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
         (647,78 ft / 639,76 ft) x 64,30 ft x (21,33 / 22,14 ft)
         (197,44 m / 195,00 m) x 19,60 m  x (6,50 / 6,75 m)

Armament:
      9 - 7,01" / 178 mm 54,0 cal guns - 160,06lbs / 72,60kg shells, 180 per gun
           Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1935 Model
           3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority forward
                   1 raised mount - superfiring
      12 - 4,49" / 114 mm 45,0 cal guns - 55,01lbs / 24,95kg shells, 350 per gun
           Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1935 Model
           6 x Twin mounts on sides, evenly spread
      10 - 1,57" / 40,0 mm 56,3 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
           Anti-air guns in deck mounts, 1934 Model
           4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                   4 raised mounts
           1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                   1 raised mount
      8 - 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,27lbs / 0,12kg shells, 3 000 per gun
           Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
           4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                   4 double raised mounts
      Weight of broadside 1 784 lbs / 809 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,806 t each, 10,836 t total
         In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                Width (max)  Length (avg)           Height (avg)
         Main:  4,02" / 102 mm       410,11 ft / 125,00 m 7,87 ft / 2,40 m
         Ends:  Unarmoured
         Upper:          2,01" / 51 mm         232,94 ft / 71,00 m  7,87 ft / 2,40 m
           Main Belt covers 99% of normal length
           Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                   2,01" / 51 mm         410,11 ft / 125,00 m 16,08 ft / 4,90 m
         Beam between torpedo bulkheads 51,18 ft / 15,60 m

   - Gun armour:      Face (max)    Other gunhouse (avg)        Barbette/hoist (max)
         Main:  2,99" / 76 mm         2,01" / 51 mm                  2,99" / 76 mm
         2nd:          -                  -                     2,01" / 51 mm

   - Armoured deck - single deck:
         For and Aft decks: 2,01" / 51 mm

   - Conning towers: Forward 2,99" / 76 mm, Aft 2,01" / 51 mm

Machinery:
         Oil fired boilers, steam turbines,
         Geared drive, 4 shafts, 77 000 shp / 57 442 Kw = 33,39 kts
         Range 7 500nm at 13,00 kts
         Bunker at max displacement = 1 346 tons

Complement:
         528 - 687

Cost:
         £4,888 million / $19,550 million

Distribution of weights at normal displacement:
         Armament: 720 tons, 6,7%
            - Guns: 698 tons, 6,5%
            - Weapons: 22 tons, 0,2%
         Armour: 2 297 tons, 21,3%
            - Belts: 701 tons, 6,5%
            - Torpedo bulkhead: 490 tons, 4,5%
            - Armament: 246 tons, 2,3%
            - Armour Deck: 808 tons, 7,5%
            - Conning Towers: 53 tons, 0,5%
         Machinery: 2 083 tons, 19,3%
         Hull, fittings & equipment: 4 347 tons, 40,4%
         Fuel, ammunition & stores: 1 279 tons, 11,9%
         Miscellaneous weights: 40 tons, 0,4%
            - Hull below water: 22 tons
            - On freeboard deck: 18 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
         Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
           15 906 lbs / 7 215 Kg = 92,4 x 7,0 " / 178 mm shells or 1,9 torpedoes
         Stability (Unstable if below 1.00): 1,08
         Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
         Roll period: 15,6 seconds
         Steadiness     - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,54
         Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,24

Hull form characteristics:
         Hull has raised forecastle,
           an extended bulbous bow and large transom stern
         Block coefficient (normal/deep): 0,430 / 0,438
         Length to Beam Ratio: 9,95 : 1
         'Natural speed' for length: 29,14 kts
         Power going to wave formation at top speed: 52 %
         Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56
         Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,40 degrees
         Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m
         Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                      Fore end,      Aft end
            - Forecastle:         20,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  20,67 ft / 6,30 m
            - Forward deck:    32,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
            - Aft deck:  32,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
            - Quarter deck:     16,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
            - Average freeboard:                20,54 ft / 6,26 m
         Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
         Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 107,1%
                   - Above water (accommodation/working, high = better): 188,5%
         Waterplane Area: 26 815 Square feet or 2 491 Square metres
         Displacement factor (Displacement / loading): 122%
         Structure weight / hull surface area: 113 lbs/sq ft or 554 Kg/sq metre
         Hull strength (Relative):
                   - Cross-sectional: 0,97
                   - Longitudinal: 1,42
                   - Overall: 1,01
         Adequate machinery, storage, compartmentation space
         Excellent accommodation and workspace room
         Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
         Good seaboat, rides out heavy weather easily

1 x catapult
1 x Fairey Seafox

Northumberland (1940)
Surrey (1940)