Brytyjski krążownik ciężki typu Northumberland 1940 (2 szt.)
Następny projekt z serii „wariacje na temat krążownika waszyngtońskiego”
Pomysłodawcą projektu jest kolega Rafał.
Pomysłodawca widzi ten okręt w roli „krążownika eskortowego”, ja
jednak uważam, że nie można tej jednostki tak zadaniowo ograniczać. Wprawdzie,
tak kaliber, jak i masa pocisku artylerii głównej są dość skromne, ale okręt
ten – moim zdaniem – wcale nie stoi na straconej pozycji w walce z typowymi
krążownikami ciężkimi tych czasów. Tezę tę rozwinę dalej, teraz przejdę do
spraw ogólniejszych.
Założyłem, że ma to być okręt nowoczesny (a może nawet
pionierski), stąd następujące rozwiązania:
- stosunkowo „hydrodynamiczny” kształt kadłuba z szeroką pawężą
rufową oraz gruszką dziobową;
- zaawansowane technologicznie wieże dział głównego kalibru;
- nowoczesne działa DP, mogące pełnić rolę artylerii średniej;
- najnowsze naonczas urządzenia radarowe.
Napęd okrętu zapewnia 8 wysokociśnieniowych kotłów parowych o mocy
jednostkowej 9 625 KM oraz 4 turbiny parowe o mocy nominalnej 19 250 KM.
Kotły są rozmieszczone w czterech kotłowniach, po 2 kotły w każdej,
oddzielonych od siebie grodziami wodoszczelnymi. Podobna separacja dotyczy czterech
oddzielnych maszynowni. Z uwagi na zastosowanie gruszki dziobowej – czego program
nie uwzględnia – zastosowano do prędkości „raportowej” współczynnik 1,027.
Uzbrojenie artyleryjskie okrętu składa się z:
- 3xIIIx178/L54 M1935,
- 6xIIx114/L45 M1935,
- 5xIIx40/56,3 M1934,
- 4xIIx20/70 M1939.
Działa 178 mm są daleko idącą modyfikacją, zaprojektowanej w roku
1884 i nieużywanej dotychczas na okrętach RN konstrukcji. Aktualne parametry
tych dział to:
- elewacja wieży -5 /+45 st.,
- masa pocisku 72,60 kg,
- prędkość początkowa 930 m/s,
- donośność maksymalna 39 400 m,
- przebijalność pancerza na dystansie 10 000 m – 172 mm,
- szybkostrzelność 5-7/min.
Uniwersalne działa 114 mm posiadają następujące właściwości:
- elewacja wieży -5/+80 st,
- masa pocisku 24,95 kg,
- prędkość początkowa 746 m/s,
- donośność maksymalna 18 960 m.
- przebijalność pancerza na dystansie 10 000 m – 79 mm,
- szybkostrzelność 12-15/min.
Z uwagi na stosunkowo dużą masę pocisku, działa DP mogą pełnić
rolę artylerii średniego kalibru.
Działka małokalibrowe mają parametry standardowe dla powszechnie używanych
modeli produkcji firm Bofors i Oerlikon.
Opancerzenie okrętu jest – moim zdaniem – całkiem przyzwoite i
daje wyraźną przewagę nad wszystkimi mniejszymi okrętami, do
niszczyciela włącznie. Przykładowo, główny burtowy pas pancerny jest odporny na
trafienia pociskami 127 mm na dystansach pow. 4 900 m.
Na kategoryczne żądanie Pomysłodawcy, zamontowałem na jednostce
wyposażenie lotnicze. Ponieważ decyzja ta została podjęta w chwili, kiedy budowa
okrętu była już mocno zaawansowana, wykorzystano do tego celu jedynie jeszcze wolne
miejsce na pokładzie rufowym. Z tego też powodu, wyposażenie to ma charakter dość
symboliczny i obejmuje tylko jeden, niehangarowany samolot typu Fairey Seafox.
Prędkość maksymalna, zasięg i właściwości morskie są raczej typowe
dla okrętów tej klasy.
Teraz spróbuję wykazać, że prezentowany okręt nie jest słabszy od swoich potencjalnych przeciwników. Do porównania użyję włoskiego
krążownika typu Bolzano (1933) i
japońskiego typu Tone (1938). Oto
zestawienie głównych parametrów:
- wyporność standardowa – Northumberland
9 997, Bolzano 10 890, Tone 11 215 t;
- salwa minutowa artylerii głównej – Northumberland 9 x 72,6 x 7 = 4 574 kg, Bolzano 8 x 110,57 x 4 = 3 538 kg, Tone 8 x 110,00 x 5 = 4 400
kg;
- opancerzenie burtowe/pokładowe – Northumberland 102/51 mm, Bolzano
70/50 mm, Tone 100/48 mm;
- prędkość maksymalna – Northumberland
33,4, Bolzano 36,0, Tone 35,0 w.
Jak widać, za wyjątkiem prędkości, Northumberland nie ustępuje parametrami swoim potencjalnym rywalom,
pomimo mniejszej wielkości. Można tu wprawdzie przytoczyć przypadki innych
krążowników ciężkich (Takao z salwą
minutową 5 500 kg, czy Admiral
Hipper z salwą minutową 4 880 kg), ale były to okręty wyraźnie większe
(Takao 11 350 ts, Admiral Hipper 14 050 ts).
Reasumując uważam, że wspólnymi siłami, wraz z kolegą Rafałem (pomimo
pewnych rozbieżności) stworzyliśmy pełnowartościową jednostkę, którą ja nazywam
„krążownikiem półciężkim”
Dość długi – jak na brytyjskie standardy – czas budowy okrętu, spowodowany jest oczekiwaniem na zakup działek 20 mm oraz wdrożenie elementów napędu i urządzeń radarowych.
Uwaga: różnica w lokalizacji wodnosamolotu pomiędzy rzutem, a
bokorysem jest zamierzona.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/8208a4d297f6df876b912adb5b843f2f.html
Northumberland, United Kingdom heavy cruiser
laid down 1936, launched 1938, engine built 1939, completed 1940
Displacement:
9 488 t light; 9 997 t standard; 10 767 t normal; 11 384 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(647,78
ft / 639,76 ft) x 64,30 ft x (21,33 / 22,14 ft)
(197,44
m / 195,00 m) x 19,60 m x (6,50 / 6,75
m)
Armament:
9 - 7,01" / 178 mm 54,0 cal guns - 160,06lbs / 72,60kg shells, 180
per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1935 Model
3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority
forward
1
raised mount - superfiring
12 - 4,49" / 114 mm 45,0 cal guns - 55,01lbs / 24,95kg shells, 350
per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1935 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
10 - 1,57" / 40,0 mm 56,3 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells,
1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1934 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1
raised mount
8 - 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,27lbs / 0,12kg shells,
3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 1 784 lbs / 809 kg
Main Torpedoes
6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,806 t each,
10,836 t total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 4,02" / 102 mm 410,11 ft / 125,00 m 7,87
ft / 2,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 2,01" / 51 mm 232,94 ft / 71,00 m 7,87 ft / 2,40 m
Main Belt covers 99% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
-
Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,01"
/ 51 mm 410,11 ft / 125,00 m 16,08 ft / 4,90 m
Beam
between torpedo bulkheads 51,18 ft / 15,60 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,99" / 76 mm 2,01" / 51 mm 2,99"
/ 76 mm
2nd:
- - 2,01"
/ 51 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 2,01" / 51 mm
-
Conning towers: Forward 2,99" / 76 mm, Aft 2,01" / 51 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 77 000 shp / 57 442 Kw = 33,39 kts
Range
7 500nm at 13,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 346 tons
Complement:
528
- 687
Cost:
£4,888
million / $19,550 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
720 tons, 6,7%
- Guns: 698 tons, 6,5%
- Weapons: 22 tons, 0,2%
Armour:
2 297 tons, 21,3%
- Belts: 701 tons, 6,5%
- Torpedo bulkhead: 490 tons, 4,5%
- Armament: 246 tons, 2,3%
- Armour Deck: 808 tons, 7,5%
- Conning Towers: 53 tons, 0,5%
Machinery:
2 083 tons, 19,3%
Hull,
fittings & equipment: 4 347 tons, 40,4%
Fuel,
ammunition & stores: 1 279 tons, 11,9%
Miscellaneous
weights: 40 tons, 0,4%
- Hull below water: 22 tons
- On freeboard deck: 18 tons
Overall survivability and seakeeping
ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 906 lbs / 7 215 Kg = 92,4 x 7,0
" / 178 mm shells or 1,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,08
Metacentric
height 3,0 ft / 0,9 m
Roll
period: 15,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,54
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,24
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle,
an extended bulbous bow and large transom
stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,430 / 0,438
Length
to Beam Ratio: 9,95 : 1
'Natural
speed' for length: 29,14 kts
Power
going to wave formation at top speed: 52 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,40 degrees
Stern
overhang: -1,97 ft / -0,60 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 25,59 ft /
7,80 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Forward deck: 32,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 32,00%, 20,01 ft / 6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Quarter deck: 16,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Average freeboard: 20,54 ft / 6,26 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 107,1%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 188,5%
Waterplane
Area: 26 815 Square feet or 2 491 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 122%
Structure
weight / hull surface area: 113 lbs/sq ft or 554 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,97
-
Longitudinal: 1,42
-
Overall: 1,01
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
1 x catapult
1 x Fairey Seafox
Northumberland (1940)
Surrey (1940)