Duży okręt desantowy typu Biskaje 1939 (1 szt.)
Pierwszy
i na razie jedyny w naszej flocie okręt tej podklasy. Jeżeli okaże się
konstrukcją udaną, otrzyma w najbliższym czasie 17 „braci”
Biskaje przeznaczone są w
zasadzie wyłącznie do transportu i wysadzenia na nieurządzony brzeg czołgów i
pojazdów im towarzyszących. Pojemność ładunkowa tego okrętu to: 21 czołgów
lekkich, lub 16 czołgów średnich, lub 8 czołgów ciężkich, lub 27 samochodów
terenowych, lub 18 samochodów ciężarowych, lub 9 dział lekkich z ciągnikami
oraz do 110 żołnierzy i do 210 ton zaopatrzenia. Standardowa jednostka
załadowania to: 14 czołgów średnich, 1 samochód ciężarowy, 1 terenowy, 110
żołnierzy i 210 ton zaopatrzenia. Stanowi to prawie kompletną kompanię czołgów
średnich.
W
razie koniecznej potrzeby, istnieje możliwość adaptacji okrętu do przewozu piechoty,
jednakże wymaga to wielu prac (montaż międzypokładu, rearanżacja przestrzeni
wewnętrznej, montaż zejściówek itd.).
Czołgi
(i inne pojazdy) ładowane są poprzez furtę rufową z rampą załadowczą, a
desantowane poprzez furtę dziobową z podobną rampą. Możliwy jest również
załadunek przez zamykany przesuwną pokrywą pokładowy luk, jednakże z uwagi na
trudność manewrowania zawieszonymi na haku kilkudziesięcioma tonami, metodę tę
stosuje się tylko w sytuacji niemożności wykorzystania furty rufowej. Obecne na
pokładzie kutry desantowe służą do dostarczania na brzeg plutonu piechoty
(desant na czołgach), a przede wszystkim zaopatrzenia.
Biskaje posiadają stosunkowo
silnie uzbrojenie, szczególnie plot. Początkowo planowałem montaż na okręcie
dwu stabilizowanych dział 105 mm; biorąc jednak pod uwagę, że po pierwsze okręt
jest stabilny, po drugie artyleria będzie używana głównie podczas postoju na kotwicach,
a po trzecie armaty 120 mm są bardziej ważkim argumentem przy wsparciu
desantowanych sił, zdecydowałem się na te ostatnie.
Duży
zasięg, bardzo dobre właściwości morskie oraz odpowiednie warunki socjalne,
umożliwiają okrętowi samodzielne dotarcie z portów metropolii do dowolnego
punktu na świecie.
No
i to by było wszystko o jednym z przedstawicieli – jak się wyraził kolega
H_Babbock – „drobnicy morskiej”
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/b6b53f509963916
Biskaje, Poland Large landing ship laid down
1939
Displacement:
2 351
t light; 2 443 t standard; 2 853 t normal; 4 052 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(372,96
ft / 367,45 ft) x 55,77 ft x (7,22 / 7,90 ft)
(113,68
m / 112,00 m) x 17,00 m x (1,40 / 3,00
m)
Armament:
2
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1936 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
6
- 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 800 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1939 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck
forward
1
raised mount
2 x Twin mounts on sides, aft deck aft
2
raised mounts
10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 200 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1
double raised mount
Weight of broadside 129 lbs / 59 kg
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 3 640 shp / 2 716 Kw = 15,00 kts
Range
14 500nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 737 tons
Complement:
143
- 253
Cost:
£0,649
million / $2,595 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
47 tons, 1,7%
- Guns: 47 tons, 1,7%
Armour:
0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery:
98 tons, 3,5%
Hull,
fittings & equipment: 1 334 tons, 46,8%
Fuel,
ammunition & stores: 502 tons, 17,6%
Miscellaneous
weights: 871 tons, 30,5%
- Hull below water: 105 tons
- Hull above water: 676 tons
- On freeboard deck: 90 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
14 224 lbs / 6 452 Kg = 121,5 x 4,7
" / 120 mm shells or 1,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,41
Metacentric
height 3,8 ft / 1,2 m
Roll
period: 12,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,86
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,675 / 0,687
Length
to Beam Ratio: 6,59 : 1
'Natural
speed' for length: 22,22 kts
Power
going to wave formation at top speed: 32 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 11,30 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 27,56 ft /
8,40 m, 25,59 ft / 7,80 m
- Forward deck: 50,00%, 18,04 ft / 5,50
m, 18,04 ft / 5,50 m
- Aft deck: 25,00%, 18,04 ft / 5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Quarter deck: 10,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Average freeboard: 19,29 ft / 5,88 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 48,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 297,0%
Waterplane
Area: 16 765 Square feet or 1 558 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 235%
Structure
weight / hull surface area: 61 lbs/sq ft or 299 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 2,22
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
2 x LC
Sensors:
1 x DC-P-4
1 x RN-2
1 x RWN-PM-1