sobota, 21 stycznia 2023

Przebudowa niszczycieli typu Clemson na niszczyciele eskortowe 1941-1943 (39 jednostek)

Przebudowa niszczycieli typu Clemson na niszczyciele eskortowe 1941-1943 (39 jednostek)

Pomysł kolegi ŁK, On też jest autorem legendy. Opis techniczny mój, na podstawie wytycznych Pomysłodawcy.
Amerykańskie niszczyciele klasy „flush deckers”, mimo licznych złomowań, już w okresie międzywojennym, oraz przekazania 50 jednostek Brytyjczykom, ciągle stanowiły w końcu 1941 r. bardzo znaczącą pozycję wśród okrętów tej klasy w US Navy. Oczywiście, jako klasyczne niszczyciele były już praktycznie bezwartościowe, ale ciągle nadawały się do pełnienia funkcji pełnomorskich eskortowców (niszczycieli eskortowych). Poniższa propozycja jest częściową alternatywą na rzecz ograniczenia masowej produkcji nowych niszczycieli eskortowych, o bardzo skromnych charakterystykach w zakresie uzbrojenia (3xIx76 mm) oraz prędkości (21 – 24 węzły). Założenia przyświecające tej alternatywie są następujące:

1)     zachowanie oryginalnej maszynowni przy wymianie kotłowni,

2)     użycie starszych lub mniej udanych wzorów uzbrojenia,

3)     przeznaczenie: eskorta konwojów na północnym Atlantyku, patrole przeciwpodwodne na wschodnim i zachodnim wybrzeżach (a więc praktycznie poza zasięgiem operowania lotnictwa „Osi”).

Zakładam, że konwersje odbyły się w okresie październik 1941 – maj 1943 i objęły wszystkie, dostępne jeszcze, niszczyciele tej klasy. Po zakończeniu wojny przewiduje się symboliczną sprzedaż ocalałych jednostek (po cenie złomu) do flot latynoamerykańskich i floty Republiki Chińskiej. Finalna kasacja okrętów nastąpiła tam w latach 1955 – 1960.
[JKS] Znalazłem 39 jednostek typu Clemson, które wg stanu na październik 1941 roku znajdowały się w służbie i nie zostały wcześniej poddane przebudowie/adaptacji. Nie widzę sensu wymieniania ich wszystkich w tym miejscu, na żądanie służę zestawieniem.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Bez istotnych zmian, za wyjątkiem przebudowy pomieszczenia po rufowej kotłowni.
Napęd
Istniejące cztery kotły zdemontowano, instalując w dziobowej kotłowni dwa kotły olejowe Babcock & Wilcox. Zestawy turbin parowych (w zależności od konkretnego okrętu: Westinghouse, White-Forster, Parsons, Curtis lub General Electric Curtis) pozostawiono, poddając je gruntownej renowacji.
Uzbrojenie
Istniejącą artylerię zdjęto w całości. Zdjęto również dwie rufowe wyrzutnie torpedowe. Zamontowano:
- 2xIx5”/51 (12.7 cm) Mark 8, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem AP 22,7 kg wynosi 17190 m;
- 2xIx3”/50 (76.2 cm) Mark 20, przy elewacji 43o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 13350 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 9270 m;
- 1xIVx1.1”/75 (2.8 cm) Mark 1, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,416 kg wynosi 7430 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5790 m;
- 6xIx0.5”/90 (12.7 mm) M1924;
- 2xIIIxwt533 mm;
- 2xIxwbg i 4xIxmgb z łącznym zapasem 76 bg.
Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Od lipca 1943 r. do marca 1944 r. na okrętach zamontowano dodatkowo rakietowy miotacz bg Hedgehog w superpozycji nad dziobowym działem 127 mm.
Opancerzenie
Działa 127 i 76,2 mm posiadają maski o grubości 13 mm.
Inne
Zdemontowano dwa kominy, częściowo przebudowano nadbudówki i całkowicie maszty.
Zainstalowano: pięć radiostacji, radionamiernik, sonar, radar kontroli przestrzeni powietrznej SA, radar nawigacyjny i kontroli powierzchni wody SL.
W porównaniu do projektu oryginalnego:
- zanurzenie zmniejszyło się z 3,00 do 2,85 m;
- wyporność standardowa zmniejszyła się z 1190 do 1002 t;
- prędkość maksymalna zmniejszyła się z 35,00 do 26,39 w;
- zasięg wzrósł z 2500 Mm przy 20 w. do 7300 Mm przy 16 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna) wzrósł z 44,91 do 45,40 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 31,3% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Dallas, USA destroyer escort laid down 1918, launched 1919, completed 1920, modernized 1943 (engine 1919/1942)

Displacement:
            953 t light; 1 002 t standard; 1 298 t normal; 1 535 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (312,61 ft / 309,55 ft) x 30,84 ft x (9,35 / 10,64 ft)
            (95,28 m / 94,35 m) x 9,40 m  x (2,85 / 3,24 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 51,0 cal guns - 50,04lbs / 22,70kg shells, 200 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1910 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        1 raised mount - superfiring
      2 - 3,00" / 76,2 mm 50,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 400 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 raised mounts
      4 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal guns - 0,92lbs / 0,42kg shells, 2 800 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1929 Model
              1 x 4-gun mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      6 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1924 Model
              6 x Single mounts on sides, evenly spread
                        6 raised mounts
      Weight of broadside 117 lbs / 53 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 19,31 ft / 5,89 m torpedoes - 1,252 t each, 7,513 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 7,143 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      4 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 40 reloads - 8,271 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                     -
            2nd:            0,51" / 13 mm                    -                                     -

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 14 500 shp / 10 817 Kw = 26,39 kts
            Range 7 300nm at 16,00 kts
            Bunker normal = 296 tons, at max displacement = 532 tons

Complement:
            107 - 140

Cost:
            £0,133 million / $0,529 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 71 tons, 5,5%
               - Guns: 35 tons, 2,7%
               - Weapons: 36 tons, 2,8%
            Armour: 3 tons, 0,3%
               - Armament: 3 tons, 0,3%
            Machinery: 379 tons, 29,2%
            Hull, fittings & equipment: 499 tons, 38,5%
            Fuel, ammunition & stores: 345 tons, 26,6%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 665 lbs / 755 Kg = 27,0 x 5,0 " / 127 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,06

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,509 / 0,529
            Length to Beam Ratio: 10,04 : 1
            'Natural speed' for length: 17,59 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
            Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                      Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       35,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Aft deck:                35,00%,  11,15 ft / 3,40 m,    8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        14,00%,    8,86 ft / 2,70 m,    8,53 ft / 2,60 m
               - Average freeboard:                      11,87 ft / 3,62 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 103,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 124,1%
            Waterplane Area: 6 413 Square feet or 596 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 153%
            Structure weight / hull surface area: 47 lbs/sq ft or 232 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,88
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

 39 ships (1941-1943)