Przebudowa niszczycieli typu Clemson na niszczyciele eskortowe 1941-1943 (39 jednostek)
Pomysł kolegi ŁK, On też jest autorem
legendy. Opis techniczny mój, na podstawie wytycznych Pomysłodawcy.
Amerykańskie
niszczyciele klasy „flush deckers”, mimo licznych złomowań, już w okresie
międzywojennym, oraz przekazania 50 jednostek Brytyjczykom, ciągle stanowiły w
końcu 1941 r. bardzo znaczącą pozycję wśród okrętów tej klasy w US Navy.
Oczywiście, jako klasyczne niszczyciele były już praktycznie bezwartościowe,
ale ciągle nadawały się do pełnienia funkcji pełnomorskich eskortowców
(niszczycieli eskortowych). Poniższa propozycja jest częściową alternatywą na
rzecz ograniczenia masowej produkcji nowych niszczycieli eskortowych, o bardzo
skromnych charakterystykach w zakresie uzbrojenia (3xIx76 mm) oraz prędkości
(21 – 24 węzły). Założenia przyświecające tej alternatywie są następujące:
1) zachowanie oryginalnej maszynowni przy
wymianie kotłowni,
2) użycie starszych lub mniej udanych wzorów
uzbrojenia,
3) przeznaczenie: eskorta konwojów na
północnym Atlantyku, patrole przeciwpodwodne na wschodnim i zachodnim
wybrzeżach (a więc praktycznie poza zasięgiem operowania lotnictwa „Osi”).
Zakładam, że konwersje
odbyły się w okresie październik 1941 – maj 1943 i objęły wszystkie, dostępne
jeszcze, niszczyciele tej klasy. Po zakończeniu wojny przewiduje się
symboliczną sprzedaż ocalałych jednostek (po cenie złomu) do flot
latynoamerykańskich i floty Republiki Chińskiej. Finalna kasacja okrętów
nastąpiła tam w latach 1955 – 1960.
[JKS] Znalazłem 39 jednostek typu Clemson, które wg stanu na październik
1941 roku znajdowały się w służbie i nie zostały wcześniej poddane
przebudowie/adaptacji. Nie widzę sensu wymieniania ich wszystkich w tym miejscu,
na żądanie służę zestawieniem.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Bez istotnych zmian, za wyjątkiem przebudowy pomieszczenia
po rufowej kotłowni.
Napęd
Istniejące cztery kotły zdemontowano,
instalując w dziobowej kotłowni dwa kotły olejowe Babcock & Wilcox. Zestawy
turbin parowych (w zależności od konkretnego okrętu: Westinghouse,
White-Forster, Parsons, Curtis lub General Electric Curtis) pozostawiono, poddając
je gruntownej renowacji.
Uzbrojenie
Istniejącą artylerię zdjęto w całości.
Zdjęto również dwie rufowe wyrzutnie torpedowe. Zamontowano:
- 2xIx5”/51 (12.7 cm) Mark 8, przy elewacji maksymalnej 25o donośność
pociskiem AP 22,7 kg wynosi 17190 m;
- 2xIx3”/50 (76.2 cm) Mark 20, przy
elewacji 43o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 13350 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym
pociskiem wynosi 9270 m;
- 1xIVx1.1”/75
(2.8 cm) Mark 1, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T
0,416 kg wynosi 7430 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 5790 m;
- 6xIx0.5”/90
(12.7 mm) M1924;
- 2xIIIxwt533
mm;
- 2xIxwbg
i 4xIxmgb z łącznym zapasem 76 bg.
Do kierowania ogniem zamontowano
dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Od lipca
1943 r. do marca 1944 r. na okrętach zamontowano dodatkowo rakietowy
miotacz bg Hedgehog w superpozycji nad dziobowym działem 127 mm.
Opancerzenie
Działa 127 i 76,2 mm posiadają maski o
grubości 13 mm.
Inne
Zdemontowano dwa kominy, częściowo
przebudowano nadbudówki i całkowicie maszty.
Zainstalowano: pięć radiostacji,
radionamiernik, sonar, radar kontroli przestrzeni powietrznej SA, radar
nawigacyjny i kontroli powierzchni wody SL.
W porównaniu do projektu oryginalnego:
- zanurzenie zmniejszyło się z 3,00 do
2,85 m;
- wyporność standardowa zmniejszyła
się z 1190 do 1002 t;
- prędkość maksymalna zmniejszyła się
z 35,00 do 26,39 w;
- zasięg wzrósł z 2500 Mm przy 20 w.
do 7300 Mm przy 16 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko
artyleria główna) wzrósł z 44,91 do 45,40 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 31,3% wartości
porównywalnego okrętu nowego.
Dallas, USA destroyer escort laid down 1918, launched 1919, completed
1920, modernized 1943 (engine 1919/1942)
Displacement:
953 t light; 1 002
t standard; 1 298 t normal; 1 535 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(312,61 ft / 309,55 ft)
x 30,84 ft x (9,35 / 10,64 ft)
(95,28 m / 94,35 m) x
9,40 m x (2,85 / 3,24 m)
Armament:
2 - 5,00" / 127 mm 51,0
cal guns - 50,04lbs / 22,70kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1910 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
1 raised
mount - superfiring
2 - 3,00" / 76,2 mm
50,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 400 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 raised
mounts
4 - 1,10" / 28,0 mm
75,0 cal guns - 0,92lbs / 0,42kg shells, 2 800 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1929 Model
1 x 4-gun mount on centreline, aft deck
forward
1 raised
mount
6 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1924
Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
Weight of broadside 117 lbs
/ 53 kg
Main Torpedoes
6 - 21,0" / 533 mm,
19,31 ft / 5,89 m torpedoes - 1,252 t each, 7,513 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 36 reloads - 7,143 t total
in Stern depth charge
racks
2nd DC/AS Mortars
4 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 40 reloads - 8,271 t total
in Depth charge
throwers
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
2nd: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
14 500 shp / 10 817 Kw = 26,39 kts
Range 7 300nm at
16,00 kts
Bunker normal = 296 tons, at max
displacement = 532 tons
Complement:
107 - 140
Cost:
£0,133 million / $0,529
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 71 tons, 5,5%
- Guns: 35 tons, 2,7%
- Weapons: 36 tons, 2,8%
Armour: 3 tons, 0,3%
- Armament: 3 tons, 0,3%
Machinery: 379 tons,
29,2%
Hull, fittings &
equipment: 499 tons, 38,5%
Fuel, ammunition &
stores: 345 tons, 26,6%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 665 lbs / 755 Kg = 27,0 x 5,0 " /
127 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,19
Metacentric height 1,2
ft / 0,4 m
Roll period: 11,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,06
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,509 / 0,529
Length to Beam Ratio:
10,04 : 1
'Natural speed' for
length: 17,59 kts
Power going to wave
formation at top speed: 61 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 10,00 degrees
Stern overhang: -1,97
ft / -0,60 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 35,00%, 15,09 ft / 4,60
m, 11,15 ft / 3,40 m
- Aft deck: 35,00%, 11,15 ft / 3,40 m, 8,86 ft / 2,70 m
- Quarter deck: 14,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Average freeboard: 11,87 ft / 3,62 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 103,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 124,1%
Waterplane Area:
6 413 Square feet or 596 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 153%
Structure weight / hull
surface area: 47 lbs/sq ft or 232 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 1,88
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
39 ships (1941-1943)