Podwodny stawiacz min typu Waleń 1941-1942 (3 szt.)
Ponieważ
nasze najstarsze podwodne stawiacze min typu Orka (SSM-2 1923) niebawem będą wycofane ze służby, wystąpiła
konieczność zastąpienia ich nowszymi okrętami tej podklasy.
Walenie są
największymi podwodnymi stawiaczami min w naszej flocie. Prócz 12 torped (6 w
wyrzutniach + 6 zapasowych) zabierają na pokład 56 min kontaktowych lub 40
dennych min niekontaktowych. Te ostatnie mogą mieć zapalnik magnetyczny,
akustyczny lub kombinowany.
Ogólnie jednostki te posiadają
dobre, choć nie rewelacyjne parametry nawigacyjne (prędkości, zasięgi i
głębokości zanurzenia); parametry te ulegają poprawie po pozbyciu się min.
Z uwagi na znaczną średnicę kadłuba
sztywnego, można było wyraźnie obniżyć kiosk, który jest zmodyfikowaną wersją
stosowanych wcześniej na dużych OP.
Waleń, jako
pierwszy nasz okręt podwodny został wyposażony w radar (podnoszony i opuszczany
podobnie do peryskopów), służy on do kontroli powierzchni wody w promieniu
15-20 Mm. Jest to niedoskonałe jeszcze urządzenie, o małej dokładności wskazań
i niewielkim zasięgu, ale lepsze takie, niż żadne.
Typowy scenariusz operacyjny tych
okrętów sprowadza się do wyjścia najkrótszą drogą na pozycję minowania,
postawienia min i polowania na żeglugę wroga w czasie powrotu, który już nie
musi odbywać się najkrótszą drogą.
Zgodnie z wcześniejszą obietnicą,
przedstawiam skrócony algorytm projektowania:
- przyjęcie długości okrętu, średnicy
kadłuba sztywnego i współczynnika pełnotliwości;
- wyznaczenie szerokości na linii
wodnej (długość małej cięciwy przekroju kadłuba sztywnego równej szerokości
wodnicy na śródokręciu);
- określenie zanurzenia, tutaj 0,75 średnicy kadłuba sztywnego;
- wyznaczenie wysokości wolnej
burty na śródokręciu (0,25 średnicy kadłuba sztywnego +
wysokość kadłuba lekkiego ponad kadłubem sztywnym);
- kontrola stateczności (min. 1,0);
- obliczenie głębokości zanurzenia:
operacyjnej - „composite strength” * 30, bezpieczeństwa -„composite strength” *
48 i niszczącej „composite strength” * 75;
- wyliczenie objętości niezalewanej
w zanurzeniu części nadwodnej i zdefiniowanie jej jako „void weights”;
- zsumowanie wyporności nawodnej i „void
weights” celem uzyskania wyporności podwodnej;
- obliczenie mocy silników
elektrycznych wg wzoru Pel = Tnpodw * Vpodw /
9,7.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/d4f487532832761
Waleń, Poland Submarine
minelayer laid down 1941
Displacement:
1 226 t light; 1 257 t
standard; 1 380(1 783) t normal; 1 479 t full load
Dimensions:
Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(252,29 ft / 249,34 ft) x 26,25 ft x
(19,69 / 20,55 ft)
(76,90 m / 76,00 m) x 8,00 m x (6,00 / 6,26 m)
Armament:
1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun -
35,63lbs / 16,16kg shells, 120 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1941 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck forward
1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun -
2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck forward
2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns -
0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck aft
1 raised mount
Weight of broadside 39 lbs / 18 kg
Main Torpedoes
6 - 21,0" / 533 mm, 24,05 ft / 7,33
m torpedoes - 1,624 t each, 9,745 t total
submerged bow tubes + 6 reloads
Mines
2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines +
56 reloads - 31,396 t total
in above water - stern tubes
Machinery:
Diesel Internal combustion engines
plus batteries,
Geared drive, 2 shafts, 3 579(1 654)
shp / 2 670(1 234) Kw = 18,00(9,00) kts
Range 10 000(95)nm at 9,00(5,00)
kts
Bunker at max displacement = 221
tons
Complement:
66
Cost:
£0,720 million / $2,880 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 67 tons, 4,8%
- Guns: 8 tons, 0,6%
- Weapons: 59 tons, 4,3%
Machinery: 95 tons, 6,9%
Hull, fittings & equipment: 611
tons, 44,3%
Fuel, ammunition & stores: 154
tons, 11,2%
Miscellaneous weights: 454 tons,
32,9%
- Hull below water: 51 tons
- Hull void weights: 403 tons
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
3 790 lbs / 1 719 Kg = 23,4 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,3
torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,36
Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
Roll period: 10,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 67 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,35
Hull
form characteristics:
Hull has low quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block coefficient (normal/deep):
0,375 / 0,385
Length to Beam Ratio: 9,50 : 1
'Natural speed' for length: 15,79
kts
Power going to wave formation at top
speed: 42 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 15,70 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 10,50 ft / 3,20 m, 8,20 ft / 2,50 m
- Forward deck: 25,00%, 8,20 ft / 2,50 m, 8,20 ft / 2,50 m
- Aft deck: 30,00%, 8,20 ft / 2,50 m, 8,20 ft / 2,50 m
- Quarter deck: 20,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 2,62 ft / 0,80 m
- Average freeboard: 7,71
ft / 2,35 m
Ship tends to be wet forward
Ship
space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 35,5%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 54,8%
Waterplane Area: 3 963 Square
feet or 368 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 208%
Structure weight / hull surface
area: 74 lbs/sq ft or 362 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,58
- Longitudinal: 4,58
- Overall: 1,76
Excellent machinery, storage,
compartmentation space
Cramped accommodation and workspace
room
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
Operational
diving depth - 87 m
Emergency
diving depth - 140 m
Crush
depth - 218 m
Sensors:
1
x SP-2
1
x RN-1
1
x RWN-M-1
Waleń
(1941)
Dogling
(1941)
Pływacz
(1942)