środa, 15 lutego 2017

Podwodny stawiacz min typu Waleń 1941-1942 (3 szt.)



Podwodny stawiacz min typu Waleń  1941-1942 (3 szt.)

Ponieważ nasze najstarsze podwodne stawiacze min typu Orka (SSM-2 1923) niebawem będą wycofane ze służby, wystąpiła konieczność zastąpienia ich nowszymi okrętami tej podklasy.
Walenie są największymi podwodnymi stawiaczami min w naszej flocie. Prócz 12 torped (6 w wyrzutniach + 6 zapasowych) zabierają na pokład 56 min kontaktowych lub 40 dennych min niekontaktowych. Te ostatnie mogą mieć zapalnik magnetyczny, akustyczny lub kombinowany.
Ogólnie jednostki te posiadają dobre, choć nie rewelacyjne parametry nawigacyjne (prędkości, zasięgi i głębokości zanurzenia); parametry te ulegają poprawie po pozbyciu się min.
Z uwagi na znaczną średnicę kadłuba sztywnego, można było wyraźnie obniżyć kiosk, który jest zmodyfikowaną wersją stosowanych wcześniej na dużych OP.
Waleń, jako pierwszy nasz okręt podwodny został wyposażony w radar (podnoszony i opuszczany podobnie do peryskopów), służy on do kontroli powierzchni wody w promieniu 15-20 Mm. Jest to niedoskonałe jeszcze urządzenie, o małej dokładności wskazań i niewielkim zasięgu, ale lepsze takie, niż żadne.
Typowy scenariusz operacyjny tych okrętów sprowadza się do wyjścia najkrótszą drogą na pozycję minowania, postawienia min i polowania na żeglugę wroga w czasie powrotu, który już nie musi odbywać się najkrótszą drogą.
Zgodnie z wcześniejszą obietnicą, przedstawiam skrócony algorytm projektowania:
- przyjęcie długości okrętu, średnicy kadłuba sztywnego i współczynnika pełnotliwości;
- wyznaczenie szerokości na linii wodnej (długość małej cięciwy przekroju kadłuba sztywnego równej szerokości wodnicy na śródokręciu);
- określenie zanurzenia, tutaj 0,75 średnicy kadłuba sztywnego;
- wyznaczenie wysokości wolnej burty na śródokręciu (0,25 średnicy kadłuba sztywnego + wysokość kadłuba lekkiego ponad kadłubem sztywnym);
- kontrola stateczności (min. 1,0);
- obliczenie głębokości zanurzenia: operacyjnej - „composite strength” * 30, bezpieczeństwa -„composite strength” * 48 i niszczącej „composite strength” * 75;
- wyliczenie objętości niezalewanej w zanurzeniu części nadwodnej i zdefiniowanie jej jako „void weights”;
- zsumowanie wyporności nawodnej i „void weights” celem uzyskania wyporności podwodnej;
- obliczenie mocy silników elektrycznych wg wzoru Pel = Tnpodw * Vpodw / 9,7.

 Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/d4f487532832761

Waleń, Poland Submarine minelayer laid down 1941

Displacement:
            1 226 t light; 1 257 t standard; 1 380(1 783) t normal; 1 479 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (252,29 ft / 249,34 ft) x 26,25 ft x (19,69 / 20,55 ft)
            (76,90 m / 76,00 m) x 8,00 m  x (6,00 / 6,26 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 35,63lbs / 16,16kg shells, 120 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1941 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 39 lbs / 18 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 24,05 ft / 7,33 m torpedoes - 1,624 t each, 9,745 t total
            submerged bow tubes + 6 reloads
      Mines
      2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 56 reloads - 31,396 t total
            in above water - stern tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion engines plus batteries,
            Geared drive, 2 shafts, 3 579(1 654) shp / 2 670(1 234) Kw = 18,00(9,00) kts
            Range 10 000(95)nm at 9,00(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 221 tons

Complement:
            66

Cost:
            £0,720 million / $2,880 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 67 tons, 4,8%
               - Guns: 8 tons, 0,6%
               - Weapons: 59 tons, 4,3%
            Machinery: 95 tons, 6,9%
            Hull, fittings & equipment: 611 tons, 44,3%
            Fuel, ammunition & stores: 154 tons, 11,2%
            Miscellaneous weights: 454 tons, 32,9%
               - Hull below water: 51 tons
               - Hull void weights: 403 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 790 lbs / 1 719 Kg = 23,4 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,36
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 10,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 67 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,35

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,375 / 0,385
            Length to Beam Ratio: 9,50 : 1
            'Natural speed' for length: 15,79 kts
            Power going to wave formation at top speed: 42 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,70 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  8,20 ft / 2,50 m
               - Forward deck:       25,00%,  8,20 ft / 2,50 m,  8,20 ft / 2,50 m
               - Aft deck:    30,00%,  8,20 ft / 2,50 m,  8,20 ft / 2,50 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  2,62 ft / 0,80 m
               - Average freeboard:                      7,71 ft / 2,35 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 35,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 54,8%
            Waterplane Area: 3 963 Square feet or 368 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 208%
            Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 362 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,58
                        - Longitudinal: 4,58
                        - Overall: 1,76
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Operational diving depth - 87 m
Emergency diving depth - 140 m
Crush depth - 218 m

Sensors:
1 x SP-2
1 x RN-1
1 x RWN-M-1

Waleń (1941)
Dogling (1941)
Pływacz (1942)