Przebudowa transportowca wodnosamolotów typu Nisshin na lekki lotniskowiec 1944 (1 szt.)
Pomysłodawcą
tematu jest kolega Rafał. Muszę jednak przyznać, że do projektu mi się nie
wtrącał, stąd cała odpowiedzialność ciąży na mojej biednej, łyso-siwej głowie.
Przebudowa
polegała głównie na:
-
zwiększeniu zanurzenia o 0,2 m, a co za tym idzie, wyporności o 481 tn;
- zmianie
profilu pionowego górnej części kadłuba, celem zabudowy hangaru;
- montażu
pokładu lotniczego, w głównej jego części stanowiącego integralną część
kadłuba;
- montażu
opancerzenia pokładu lotniczego;
- zmianie
trasy przewodów spalinowych, z wyprowadzeniem ich na burty, poniżej pokładu
lotniczego;
- całkowitym przezbrojeniu;
- montażu
nowoczesnego (jak na warunki japońskie) wyposażenia radionawigacyjnego i
kierowania ogniem.
Koszt
przebudowy wyniósł ok. 30,2% wartości identycznego okrętu nowego.
Siłownie
dieslowskie pozostawiono (co chyba całkowicie zrozumiałe) bez zmian. Składają
się one z dwu silników dla prędkości marszowej o łącznej mocy 11000 KM oraz dwu
silników prędkości szczytowej o łącznej mocy 36000 KM. Silniki te znajdują się
w czterech odrębnych przedziałach maszynowych. Zwiększono zasięg do 11500 Mm;
właściwości morskie na skutek przebudowy kadłuba istotnie się poprawiły.
Uzbrojenie
plot jest raczej skromne, zakłada się, że najskuteczniejszą obroną plot będzie
własna grupa lotnicza (myśliwce). Niemniej, nie wyklucza się późniejszego
dozbrojenia plot (np. + 8x25 mm); stąd widoczna rezerwa wyporności.
W kwestii
opancerzenia, możliwości były ograniczone; uznano, że najsensowniejsze będzie
przeznaczenie całości rezerwy ciężarowej na ochronę hangaru.
Grupa
lotnicza składa się z 16 myśliwców Mitsubishi A6M5 Zero oraz 10 samolotów torpedowo-bombowych Nakajima B6N Jill. Przewidziano zapasy paliwa i
uzbrojenia dla 40 samolotolotów każdego myśliwca oraz 30 samolotolotów dla
bombowców. Te ostatnie będą pełnić również zadania rozpoznawcze. Odgrażałem
się, że samolotów rysować nie będę, ale ponieważ znalazłem na portalu Shipbucket niewymagające większych
ingerencji/rozszerzenia rysunki, skusiłem się. To tylko kilka godzin pracy
więcej J.
Na okręcie
zamontowano najnowocześniejsze, dostępne ówcześnie w Cesarskich Siłach Morskich,
wyposażenie radioelektroniczne. Trzeba powiedzieć, że pod tym względem, okręt
nie odstaje zbytnio od porównywalnych jednostek alianckich.
Rysując, starałem
się zachować japońskie realia, chyba pierwszy raz na tym blogu pokład lotniczy
charakteryzuje się taką ilością szczegółów. Również pierwszy raz nie uwzględniłem
na rysunku tratw ratunkowych; prawdopodobnie Japończycy rzadko (lub w ogóle) je
stosowali. W końcu, czyż może być coś piękniejszego, niż śmierć za Mikado i
boski kraj Yamato?
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/70e83735c7291f8c40ca8f800ccea11b.html
Nisshin, Japan aircraft carrier laid down 1938,
launched 1939, completed 1942, rebuilt 1944 (engine 1940)
Displacement:
9 003 t light;
9 375 t standard; 11 798 t normal; 13 737 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(627,93 ft / 616,80 ft)
x 64,63 ft x (23,62 / 26,22 ft)
(191,39 m / 188,00 m) x
19,70 m x (7,20 / 7,99 m)
Armament:
8 - 5,00" / 127 mm 40,0
cal guns - 75,66lbs / 34,32kg shells, 350 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 hull
mounts in casemates- Limited use in heavy seas
12 - 0,98" / 25,0 mm
60,0 cal guns - 0,52lbs / 0,24kg shells, 3 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 hull
mounts in casemates- Limited use in heavy seas
6 - 0,98" / 25,0 mm
60,0 cal guns - 0,52lbs / 0,24kg shells, 3 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Triple mounts on centreline, aft deck aft
2 raised
mounts
Weight of broadside 308 lbs
/ 140 kg
Armour:
- Armoured deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
2,99" / 76 mm
Machinery:
Diesel Internal combustion
motors,
Geared drive, 2 shafts,
47 000 shp / 35 062 Kw = 27,98 kts
Range 11 500nm at
18,00 kts
Bunker at max
displacement = 4 362 tons
Complement:
565 - 735
Cost:
£0,750 million / $3,000
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 68 tons, 0,6%
- Guns: 68 tons, 0,6%
Armour: 1 329
tons, 11,3%
- Armour Deck: 1 329 tons, 11,3%
Machinery: 1 352
tons, 11,5%
Hull, fittings &
equipment: 4 865 tons, 41,2%
Fuel, ammunition &
stores: 2 795 tons, 23,7%
Miscellaneous weights:
1 389 tons, 11,8%
- Hull below water: 1 276 tons
- Hull above water: 4 tons
- On freeboard deck: 109 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
38 160 lbs / 17 309 Kg = 610,6 x
5,0 " / 127 mm shells or 1,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,27
Metacentric height 4,0
ft / 1,2 m
Roll period: 13,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has low
forecastle, low quarterdeck ,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,439 / 0,460
Length to Beam Ratio:
9,54 : 1
'Natural speed' for
length: 28,67 kts
Power going to wave
formation at top speed: 46 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 23,95 degrees
Stern overhang: 0,49 ft
/ 0,15 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 11,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Forward deck: 39,50%, 32,15 ft / 9,80
m, 32,15 ft / 9,80 m
- Aft deck: 39,50%, 32,15 ft / 9,80 m, 32,15 ft / 9,80 m
- Quarter deck: 10,00%, 14,44 ft /
4,40 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Average freeboard: 29,41 ft / 8,97 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 52,9%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 283,6%
Waterplane Area:
26 167 Square feet or 2 431 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 210%
Structure weight / hull
surface area: 93 lbs/sq ft or 455 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,88
-
Longitudinal: 3,78
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
16 x Mitsubishi A6M5
10 x Nakajima B6N