niedziela, 8 grudnia 2019

Przebudowa transportowca wodnosamolotów typu Nisshin na lekki lotniskowiec 1944 (1 szt.)


Przebudowa transportowca wodnosamolotów typu Nisshin na lekki lotniskowiec 1944 (1 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega Rafał. Muszę jednak przyznać, że do projektu mi się nie wtrącał, stąd cała odpowiedzialność ciąży na mojej biednej, łyso-siwej głowie.
Przebudowa polegała głównie na:
- zwiększeniu zanurzenia o 0,2 m, a co za tym idzie, wyporności o 481 tn;
- zmianie profilu pionowego górnej części kadłuba, celem zabudowy hangaru;
- montażu pokładu lotniczego, w głównej jego części stanowiącego integralną część kadłuba;
- montażu opancerzenia pokładu lotniczego;
- zmianie trasy przewodów spalinowych, z wyprowadzeniem ich na burty, poniżej pokładu lotniczego;
-  całkowitym przezbrojeniu;
- montażu nowoczesnego (jak na warunki japońskie) wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem.
Koszt przebudowy wyniósł ok. 30,2% wartości identycznego okrętu nowego.
Siłownie dieslowskie pozostawiono (co chyba całkowicie zrozumiałe) bez zmian. Składają się one z dwu silników dla prędkości marszowej o łącznej mocy 11000 KM oraz dwu silników prędkości szczytowej o łącznej mocy 36000 KM. Silniki te znajdują się w czterech odrębnych przedziałach maszynowych. Zwiększono zasięg do 11500 Mm; właściwości morskie na skutek przebudowy kadłuba istotnie się poprawiły.
Uzbrojenie plot jest raczej skromne, zakłada się, że najskuteczniejszą obroną plot będzie własna grupa lotnicza (myśliwce). Niemniej, nie wyklucza się późniejszego dozbrojenia plot (np. + 8x25 mm); stąd widoczna rezerwa wyporności.
W kwestii opancerzenia, możliwości były ograniczone; uznano, że najsensowniejsze będzie przeznaczenie całości rezerwy ciężarowej na ochronę hangaru.
Grupa lotnicza składa się z 16 myśliwców Mitsubishi A6M5 Zero oraz 10 samolotów torpedowo-bombowych Nakajima B6N Jill. Przewidziano zapasy paliwa i uzbrojenia dla 40 samolotolotów każdego myśliwca oraz 30 samolotolotów dla bombowców. Te ostatnie będą pełnić również zadania rozpoznawcze. Odgrażałem się, że samolotów rysować nie będę, ale ponieważ znalazłem na portalu Shipbucket niewymagające większych ingerencji/rozszerzenia rysunki, skusiłem się. To tylko kilka godzin pracy więcej J.
Na okręcie zamontowano najnowocześniejsze, dostępne ówcześnie w Cesarskich Siłach Morskich, wyposażenie radioelektroniczne. Trzeba powiedzieć, że pod tym względem, okręt nie odstaje zbytnio od porównywalnych jednostek alianckich.
Rysując, starałem się zachować japońskie realia, chyba pierwszy raz na tym blogu pokład lotniczy charakteryzuje się taką ilością szczegółów. Również pierwszy raz nie uwzględniłem na rysunku tratw ratunkowych; prawdopodobnie Japończycy rzadko (lub w ogóle) je stosowali. W końcu, czyż może być coś piękniejszego, niż śmierć za Mikado i boski kraj Yamato?

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/70e83735c7291f8c40ca8f800ccea11b.html

Nisshin, Japan aircraft carrier laid down 1938, launched 1939, completed 1942, rebuilt 1944 (engine 1940)

Displacement:
            9 003 t light; 9 375 t standard; 11 798 t normal; 13 737 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (627,93 ft / 616,80 ft) x 64,63 ft x (23,62 / 26,22 ft)
            (191,39 m / 188,00 m) x 19,70 m  x (7,20 / 7,99 m)

Armament:
      8 - 5,00" / 127 mm 40,0 cal guns - 75,66lbs / 34,32kg shells, 350 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      12 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,52lbs / 0,24kg shells, 3 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      6 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,52lbs / 0,24kg shells, 3 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Triple mounts on centreline, aft deck aft
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 308 lbs / 140 kg

Armour:
   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 2,99" / 76 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 47 000 shp / 35 062 Kw = 27,98 kts
            Range 11 500nm at 18,00 kts
            Bunker at max displacement = 4 362 tons

Complement:
            565 - 735

Cost:
            £0,750 million / $3,000 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 68 tons, 0,6%
               - Guns: 68 tons, 0,6%
            Armour: 1 329 tons, 11,3%
               - Armour Deck: 1 329 tons, 11,3%
            Machinery: 1 352 tons, 11,5%
            Hull, fittings & equipment: 4 865 tons, 41,2%
            Fuel, ammunition & stores: 2 795 tons, 23,7%
            Miscellaneous weights: 1 389 tons, 11,8%
               - Hull below water: 1 276 tons
               - Hull above water: 4 tons
               - On freeboard deck: 109 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              38 160 lbs / 17 309 Kg = 610,6 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 4,0 ft / 1,2 m
            Roll period: 13,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low forecastle, low quarterdeck ,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,439 / 0,460
            Length to Beam Ratio: 9,54 : 1
            'Natural speed' for length: 28,67 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 23,95 degrees
            Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            11,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Forward deck:       39,50%,  32,15 ft / 9,80 m,  32,15 ft / 9,80 m
               - Aft deck:    39,50%,  32,15 ft / 9,80 m,  32,15 ft / 9,80 m
               - Quarter deck:        10,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Average freeboard:                      29,41 ft / 8,97 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 52,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 283,6%
            Waterplane Area: 26 167 Square feet or 2 431 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 210%
            Structure weight / hull surface area: 93 lbs/sq ft or 455 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 3,78
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

16 x Mitsubishi A6M5

10 x Nakajima B6N

Statystyka

Statystyka.

Z wielką przyjemnością informuję Kolegów, że łączna liczba wejść na mojego bloga przekroczyła 500 000. 
Czy uda mi się kontynuować bloga z podobnym zainteresowaniem? Milion wejść wydaje się być wynikiem nieosiągalnym. Może jeśli jeszcze parę lat pożyję, może moimi (i Kolegów)  projektami  kogoś zainteresuję, może ...

JKS