Nordycki stawiacz min typu Neptunus 1925-1926 (3 szt.)
Ponieważ w nordyckiej morskiej doktrynie wojennej walka minowa
odgrywa dużą rolę, zaprojektowano i wybudowano trzy sporej wielkości stawiacze
min.
Spodziewając się zarzutu, że prędkość maksymalna 25 w. jest za
duża dla defensywnego okrętu tej klasy, a za mała dla ofensywnego informuję, że
jednostki tego typu są przeznaczone do stawiania tak defensywnych, jak i
ofensywnych zagród minowych. Stawiając zagrody defensywne, czyli w pobliżu baz
własnych, działają z reguły bez osłony okrętów artyleryjskich natomiast, kładąc
zagrody ofensywne (np. w głębi Zatoki Fińskiej), z takiej osłony zazwyczaj
korzystają. Operując przy wsparciu własnych jednostek, nie mogą być zbyt wolne,
aby nie stać się, w przypadku nieprzyjacielskiego ataku, „kulą u nogi” okrętów
osłony.
Uzbrojenie artyleryjskie jest
stosunkowo silne, jak na jednostkę tej klasy; pozwala ono stawić czoła np.
pojedynczemu, „zabłąkanemu” w rejonie minowania, niszczycielowi wroga.
Uzbrojenie plot – jak na standardy epoki – jest co najmniej przyzwoite; w
przyszłości przewiduje się jego wzmocnienie, np. zamianę km-ów na działka 25 mm
oraz działek 40 mm na nowszy model.
Miny przewożone są na trzech poziomach
(pokład górny, główny i dolny), a stawiane mogą być z dwu wyższych z nich. W
przyszłości przewiduje się zmniejszenie liczby zabieranych min (do ok. 260-280),
przy zwiększeniu ich masy całkowitej, a tym samym masy ładunku wybuchowego.
Wracając do prędkości maksymalnej;
prędkość kontraktowa była ustalona na poziomie 25,0 w. i taka też została
osiągnięta na próbach przy pełnym obciążeniu. Pozbawiony ładunku min okręt,
osiągnął na tych samych próbach prędkość 25,4 w. Jednostka charakteryzuje się
bardzo dobrymi właściwościami morskimi, co umożliwia operacje minowe również w
trudniejszych warunkach pogodowych.
Sylwetka okrętu jest, jaka jest J. Trzeba zaznaczyć, że pozbawiony
ładunku min okręt zmniejsza zanurzenie do 4,35 m, co dodatkowo poprawia jego
dzielność morską.
Neptunus, Nordic Union minelayer laid down
1924, launched 1925, completed 1925
Displacement:
1 694
t light; 1 768 t standard; 2 061 t normal; 2 295 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(299,28
ft / 295,28 ft) x 34,45 ft x (15,58 / 16,81 ft)
(91,22
m / 90,00 m) x 10,50 m x (4,75 / 5,12 m)
Armament:
6
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1924 Model
3 x Twin mounts on centreline, evenly spread
4
- 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,85lbs / 0,84kg shells, 1 400 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1922 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
8
- 0,31" / 8,0 mm 75,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 500 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1902 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 325 lbs / 147 kg
Mines
4
- 1 075,86 lbs / 488,00 kg mines + 350 reloads - 170,024 t total
in
deck and above water - stern racks/rails
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 14 330 shp / 10 690 Kw = 25,00 kts
Range
4 300nm at 16,00 kts
Bunker
at max displacement = 527 tons
Complement:
152
- 198
Cost:
£0,525
million / $2,102 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
300 tons, 14,6%
- Guns: 88 tons, 4,3%
- Weapons: 213 tons, 10,3%
Armour:
1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
465 tons, 22,6%
Hull,
fittings & equipment: 757 tons, 36,7%
Fuel,
ammunition & stores: 367 tons, 17,8%
Miscellaneous
weights: 171 tons, 8,3%
- Hull below water: 88 tons
- Hull above water: 44 tons
- On freeboard deck: 39 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 826 lbs / 1 282 Kg = 53,6 x 4,7
" / 120 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,23
Metacentric
height 1,5 ft / 0,5 m
Roll
period: 11,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,55
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,55
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and small transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,455 / 0,470
Length
to Beam Ratio: 8,57 : 1
'Natural
speed' for length: 18,63 kts
Power
going to wave formation at top speed: 61 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 35,00%, 15,09 ft / 4,60
m, 15,09 ft / 4,60 m
- Aft deck: 25,00%, 15,09 ft / 4,60 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Quarter deck: 24,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Average freeboard: 15,28 ft / 4,66 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 96,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 126,1%
Waterplane
Area: 6 667 Square feet or 619 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 143%
Structure
weight / hull surface area: 58 lbs/sq ft or 282 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,85
-
Longitudinal: 4,70
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Neptunus (1925)
Poseidon (1926)
Triton (1926)
PS. Apeluję do Kolegów o zgłaszanie nowych tematów do realizacji, "portfel zamówień" świeci pustkami!
JKS